رواندا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

رسوایی‌های پل کاگامه رئیس‌جمهور رواندا که صنعت گردشگری کشورش اسپانسر باشگاه‌های آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن است، این دو باشگاه بزرگ اروپایی را هم تحت‌تأثیر قرار داده.

آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن هر دو قراردادهای چند میلیونی اسپانسرینگ با دولت رواندا دارند، اما اقدامات پل کاگامه، رئیس جمهور مستبد و دستگیری پل روسساباگینا منجر به اتهامات نقض حقوق بشر شده است.

از رواندا دیدن کنید

با تماشای هر مسابقه‌ای از آرسنال و یا پاری‌سن‌ژرمن محال است که این پیام را نبینید. جمله‌ای که بر روی آستین پیراهن‌ها، تجهیزات تمرینی و در طول مسابقات خانگی روی تابلوهای تبلیغاتی در اطراف زمین نوشته شده است. قرارداد اسپانسری ۱۰ میلیون پوندی در سال، باعث شده تا ثروتمندترین باشگاه‌های فوتبال پیام هیئت گردشگری دولت رواندا را تبلیغ کنند: «از رواندا دیدن کنید.»

رواندا از هر نظر یکی از ۲۰ کشور فقیر جهان است، اما رئیس جمهور مستبد آن پل کاگامه، که از سال ۲۰۰۰ حکومت می‌کند و در سال ۲۰۱۷ مجدداً با کسب ۹۹ درصد آرا انتخاب شد، مبالغ هنگفتی از بودجه دولت را صرف قراردادهای اسپانسری با باشگاه‌های میلیاردر فوتبال کرد.

کاگامه از طرفداران سرسخت آرسنال است و پس از اینکه در پی شکست توپچی‌ها در برنتفورد در افتتاحیه فصل لیگ برتر خشم خود را در قالب چند توئیت نشان داد، بسیار مشهور شد. او ادعا کرد که هواداران باشگاه شایسته چنین نتایجی نیستند و عملکرد ضعیف باشگاه را شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

رسوایی بزرگ در کشور رواندا اسپانسر آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن/ این دیکتاتور حقوق بشر را نقض می‌کند!

جنبه تاریک

با این حال، پشت این تصویر زیبا از رواندا و پتانسیل گردشگری آن، جنبه تاریکی وجود دارد. کاگامه رهبر سابق چریکی بوده است که به دلیل ایجاد ثبات و رشد در رواندا پس از جنگ داخلی و نسل‌کشی در نیمه اول دهه ۱۹۹۰، مورد تقدیر قرار گرفت، اما اکنون بر کشوری نظارت می‌کند که به گفته دیده‌بان حقوق بشر، زندگی مردم در آن با «تهدید، ارعاب و مرگ‌های مرموز گره خورده است.»

وزارت امور خارجه بریتانیا از ملت آفریقای شرقی خواسته است که درباره اتهامات مربوط به «مرگ در بازداشت، ناپدید شدن‌ها و شکنجه» که تحت نظارت دولت این کشور اتفاق افتاده، تحقیق کند. در سال ۲۰۲۰، پل روسساباگینا (هتلدار سابق که اقدامات مسالمت‌آمیز او در طول نسل‌کشی رواندا به ایمن ماندن بیش از ۱۰۰۰ پناهنده هوتو و توتسی کمک کرد، که الهام بخش فیلم هالیوودی هتل رواندا بود) در دوبی سوار هواپیما شد، با این تصور که در مسیر بوروندی است. هواپیما در عوض به کیگالی پایتخت رواندا پرواز کرد و دولت کاگامه مدعی شد که برای دستگیری او «حکم قضایی بین‌المللی» به اتهام ۹ اقدام تروریستی در ارتباط با FLN (جبهه آزادی‌بخش ملی) دارند. اتهاماتی که روسساباگینا و خانواده‌اش قاطعانه انکار کردند.

مدافعان حقوق بشر معتقد بودند که این اتهامات به دلیل انتقاد آشکار روسساباگینا از رئیس جمهور کاگامه با انگیزه سیاسی بوده است و دیده‌بان حقوق بشر نگرانی خود را در مورد «ناپدید شدن اجباری» روسساباگینا و عدم مواجهه با محاکمه عادلانه ابراز کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۱، روسساباگینا به همراه ۲۰ نفر دیگر با اتهامات مرتبط با تروریسم مجرم شناخته شد و به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

رسوایی بزرگ در کشور رواندا اسپانسر آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن/ این دیکتاتور حقوق بشر را نقض می‌کند!

درخواست از آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن

دختر روسساباگینا، کارین کانیمبا، که شهروند دوتابعیتی آمریکایی-بلژیکی است، تلاش خانواده‌اش برای آزادی پدر از زندان را رهبری می‌کند و از آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن که از طریق قراردادهای حمایت مالی از دولت رواندا پول گرفته‌اند، خواسته تا اقدامات رژیم را محکوم کنند.

اصطلاح «شستشوی ورزشی» (به معنی استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای مشروعیت بخشیدن یا بهبود شهرت یک فرد، گروه، شرکت یا دولت-ملت) اغلب با کشورهای ثروتمند از طریق حمایت مالی ورزشی، نفوذ یا میزبانی رویدادها مرتبط است. اکثر مردم رواندا در فقر زندگی می‌کنند، اما نگرانی‌های بین‌المللی در مورد اقدامات مستبدانه دولت و اینکه چگونه در سال‌های اخیر شروع به شستن شهرت خود از طریق ورزش کرده است، وجود دارد.

همه چیز با قراردادهای چند میلیونی اسپانسری آن‌ها با آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن شروع می‌شود. کانیمبا به نشریه «میرر» توضیح داد: «هدف حمایت مالی آن‌ها پنهان کردن نقض حقوق بشر و نشان دادن کشوری شاد است، در حالی که اینطور نیست و مردم این کشور سرکوب شده‌اند. دولت رواندا با انتقادات و تحقیقات بین‌المللی بیشتری مواجه شده و به خوبی می‌داند که این موضوع به زودی در سرتاسر جهان آشکار می‌شود. راه منحرف کردن توجهات هم صحبت کردن در مورد ورزش است، زیرا آن‌ها می‌دانند که مردم عاشق ورزش هستند. آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن با ارتباط با رژیم دیکتاتوری که به آزادی بیان یا قانون احترام نمی‌گذارد و حقوق بشر را به طور سیستماتیک نقض می‌کند، تاریخ و شهرت پر افتخار خود را به خطر می‌اندازند.»

از زمان توافق اولیه در سال ۲۰۱۸، آرسنال بارها از این کشور آفریقای شرقی دیدن کرده و داوید لوئیس مدافع سابق این تیم هم محتوای تبلیغاتی ضبط کرد و گفت به همه توصیه می‌کنم که تعطیلات خود را در رواندا بگذرانند.

رسوایی بزرگ در کشور رواندا اسپانسر آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن/ این دیکتاتور حقوق بشر را نقض می‌کند!

کانیمبا توضیحات زیادی در مورد عدم آزادی بیان در این کشور داد و از حق پدر خود دفاع کرد و از آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن خواست تا از نفوذ خود برای صحبت علیه دولت رواندا استفاده کنند، چیزی که به اعتقاد او مردم این کشور از انجام آن هراس دارند. او ادامه داد: «گرفتن پول از دولت رواندا یک چیز است، اما سکوت در برابر اتفاقات باعث آسیب به مردم می‌شود. آرسنال باید بایستد و در مورد نقض حقوق بشر حرف بزند، نه اینکه صرفاً از زیبایی رواندا تعریف کند.»

خانواده او سعی کرد با آرسنال و گروه‌های مختلف حامی تماس بگیرد تا در مورد وضعیت پدر و شنیدن داستان پدرش همه را آگاه کند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

رسوایی بزرگ در کشور رواندا اسپانسر آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن/ این دیکتاتور حقوق بشر را نقض می‌کند!

رسوایی بزرگ در کشور رواندا اسپانسر آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن/ این دیکتاتور حقوق بشر را نقض می‌کند!

شکنجه صاحبخانه

هنگامی که نشریه «میرر» از سخنگوی آرسنال درخواست اظهار نظر کرد، او پاسخ داد: «از زمانی که همکاری ما در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، ما سعی کردیم داستان فرهنگ، میراث و جاذبه‌های توریستی رواندا را بازگو کنیم. یک سال پس از شروع همکاری، درآمد گردشگری رواندا ۱۷ درصد و تعداد گردشگران اروپایی ۲۲ درصد افزایش یافت. این افزایش باعث رشد اقتصاد رواندا می‌شود، درآمد بیشتری ایجاد می‌کند که می‌توانند در تمام بخش‌های کلیدی سرمایه‌گذاری مجدد ایجاد کنند، هزاران نفر را از فقر رهایی می‌بخشد و شهروندان را توانمند می‌سازد. تمرکز ما بر این موضوع است تا اوضاع مردم این کشور بهبود پیدا کند.»

با این حال باشگاه پاری‌سن‌ژرمن به درخواست نشریه میرر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

کانیمبا تحت تاثیر موضع باشگاه قرار نگرفت و گفت: «این مانند وارد شدن به خانه‌ای تمیز و مرتب است در حالیکه می‌دانید که افرادی در این خانه شکنجه می‌شوند و می‌گویید که خوب، حداقل خانه تمیز و مرتب است. آن‌ها این کار را به دلیل سودهایی که از این دیکتاتور به دست می‌آورند، انجام می‌دهند. همه چیز به پول مربوط می‌شود و می‌گویند پولی که از این کار می‌گیرند مهم‌تر از شکنجه مردم توسط رژیم است.»

کانیمبا اصرار داشت که: «هواداران باید از باشگاه‌ها بخواهند قرارداد اسپانسری خود با دولت رواندا را متوقف کنند و خواستار آزادی پدر من بشوند. هر هوادارای قدرت ایجاد تفاوت را دارد. آن‌ها می‌توانند از رواندا تقاضا کنند که نقض حقوق بشر را متوقف کند و آزادی بیان را مجاز کند. تنها در این صورت می‌توانند قرارداد اسپانسری با این دولت داشته باشند.»

وینای ونکاتشم، مدیر ارشد بازرگانی سابق آرسنال، توافق باشگاه با دولت رواندا را «بسیار قانع کننده» خواند، اما قراردادهای حمایت مالی چند میلیونی با کشورهای فقیر که رژیم‌های‌شان متهم به نقض حقوق بشر هستند، پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند.

کارین و خانواده‌اش به مبارزه برای عدالت در مورد پدرشان و افزایش آگاهی نسبت به وضعیت او ادامه خواهند داد.

رسوایی بزرگ در کشور رواندا اسپانسر آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن/ این دیکتاتور حقوق بشر را نقض می‌کند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • آرسنال قهرمان IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    اصلا ربطی نداره ارسنال به قرداد حرفه ای که بسته پایبنده و اجباری نیست وارد جزییات بشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی