نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
احسان قویدل
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اسحاق قویدل ورزشکار رشته پرورش اندام و دارنده چندین عنوان داخلی و بین‌المللی بر اثر بیماری سرطلان دار فانی را وداع گفت.

 اسحاق قویدل قهرمان مازندرانی پرورش اندام ایران و جهان که عناوین زیادی را در مسابقات داخلی و بین‌المللی در دسته سنگین وزن به نام خود کرده بود، در اثر بیماری سرطان چشم از جهان فرو بست. او  آذر ۱۳۹۷ مصاحبه ای با خبرورزشی انجام داده بود که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:

ماجرای بیماری شما از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟

واقعیت این است که از یک سال و نیم قبل تقریباً سردردهای من شروع شد و از آنجا که پزشکان نتوانستند تشخیص درستی بدهند، من آزمایشات بسیار، MRI متعدد، سونوگرافی و... را انجام دادم، اما متأسفانه کسی نتوانست چیزی ببیند و من هم فکر می‌کردم چیزی نیست و بعد هم به سوی کانادا پرواز کردم. حتی آخرین باری که بلیت گرفتم، به خاطر همین سردردها یک ماه سفرم را به تعویق انداختم، اما بعد از ۱۰ روز که از حضور من در کانادا می‌گذشت، به دلیل سرماخوردگی دوباره سردردهایم شروع شد که من به بیمارستان مراجعه کردم و بقیه ماجرا.

 وقتی عازم کانادا می‌شدید، ناراحتی خاصی داشتید و از بیماری خود مطلع بودید؟

یک هفته قبل از اینکه به سوی کانادا پرواز کنم، همه علایم از بین رفته بود، سردردهایم خوب شده و هیچ خبری هم از این بیماری لعنتی نبود.

 از کی و چگونه به درمان خود مشغول شدید و در کدام بیمارستان کانادا بستری بوده و هستید؟

دقیقاً از روز جمعه دوم آذرماه (۲۳ نوامبر) درمان خودم در بیمارستان سن‌مارکز را شروع کردم. یعنی در آنجا جراحی سرم را انجام داده و بقیه آزمایش‌ها را نیز پزشکان از من گرفتند که متعاقب آن متوجه شدند «کنسر سارکوما» است و ادامه آزمایشات را نیز به آزمایشگاه و پاتولوژی بیمارستان پرنس مارگریتا منتقل کردند تا گرید آن مشخص شود. من چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ روز در آن بیمارستان بستری بودم و در حال حاضر نیز از بیمارستان مرخص شده‌ام و منتظر این هستم که جواب‌های تکمیلی آزمایشات من بیاید و کار شیمی‌درمانی خودم را شروع کنم.

 چرا زودتر موضوع بیماری خود را رسانه‌ای نکردید؟

این موضوع اصلاً خبر خوشحال‌کننده و افتخارآمیزی نبود که بخواهم آن را رسانه‌ای کنم. اصلاً من جار زدن چنین مسئله‌ای را کار خوشایندی ندانسته و نمی‌دانم. از طرفی پدر و مادرم نیز پیر هستند و در ایران به‌سر می‌برند که مادرم گهگاهی برای دیدن عکس‌های من، همسرم و فرزندم سری به اینستاگرام می‌زند و من به خاطر همین مسائل صلاح ندانستم خبر را رسانه‌ای کنم تا اینکه برخی از مسائل مرا مجبور به این کار کرد.

 موضوع غربت چقدر در تشدید بیماری شما نقش داشته است؟

باور کنید غربت و دوری، مسائل و رنج‌های خاص خودش را دارد. شما ببینید چنانچه کسی در یک شرایط خاص قرار گرفته و به یک بیماری خاص‌تر مبتلا شود و آن‌طور که باید و شاید هم کسی کنارش نباشد، چه اتفاقی می‌افتد. البته خدا را شکر من اینجا همسر و دخترم را کنار خودم دارم ضمن اینکه در این جا همسر من بستگانی را دارد که مانند خواهر و برادر کنار ما بوده و از ما حمایت می‌کنند.

 در حال حاضر چند کیلو وزن دارید و ناراحتی و بیماری اصلی شما چیست؟

من بعد از عمل جراحی که روی سرم انجام دادم، تقریباً ۱۰ تا ۱۲ کیلو وزن بدنم را از دست دادم. یعنی امروز شاید ۱۱۵ کیلو و یا کمتر از آن، وزن بدن من باشد، اما بیماری من، کنسر سارکومای گرید ۴ تشخیص داده شده است که این بیماری نوعی سرطان است که بافت‌های نرم و استخوانی را مورد حمله قرار می‌دهد و به تناوب در بدن پخش می‌شود. در حال حاضر در بدن من هم پزشکان چند تومور دیده‌اند. دو تا در دو لگن سمت چپ و راست من! یکی در انتهای ستون فقرات! یکی در پشت کمر سمت چپ. یک غده در پانکراس و ۲ غده در سرم که یکی از آن‌ها با عمل جراحی بیرون آمده و یکی دیگر در سمت چپ سر من که هنوز وجود دارد.

داستان زندگی کوه عضله‌ای که با تلخی به پایان رسید/ ماجرای بیماری اسحاق قویدل چه بود؟

چه مقدار از هزینه‌های درمان شما تا به امروز توسط مردم تأمین شده است؟

تا حالا ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار مردم عادی کمک کرده‌اند. مردم عادی که اشاره می‌کنم، همان‌هایی هستند که تا امروز هم باشگاه نرفته‌اند. آن‌ها دل بزرگی داشتند. باور کنید تا به امروز یکسری کمک‌هایی به من شده است که باورش ممکن نیست. مثلاً کسی بوده که در جیبش ۲ میلیون تومان پول داشته که یک و نیم میلیون آن را به من داده است. یا طرف حقوق یک ماه خودش را برای کمک به من داده است یا یک بچه‌ای را شاهد بودم که قلک خودش را شکست تا پول‌هایش را به من بدهد یا یک پسر دیگری که می‌خواست با پول‌هایش دوچرخه بخرد، به پدرش گفت؛ پدر من دوچرخه نمی‌خواهم، این پول را برای آقا اسحاق بفرست. باور کنید این اتفاقات خیلی به من احساس قدرت می‌دهد که بتوانم راحت‌تر با این بیماری مقابله کنم.

شیمی‌درمانی را از چه زمانی شروع خواهید کرد؟

متأسفانه اینجا برای انجام کار شیمی‌درمانی، خیلی مرا معطل کرده‌اند که یک بخش آن به این موضوع مربوط می‌شود که فکر می‌کنند من پول ندارم، اما در کل به من گفته‌اند از جمعه آینده (پس‌فردا) به من اطلاع خواهند داد که چه مبلغی را باید به عنوان بیعانه نزد آن‌ها بگذارم تا آن‌ها کار شیمی‌درمانی مرا شروع کنند.

 آیا برای ادامه روند درمان خود، امکان بازگشت شما به ایران وجود دارد؟

راستش بنا به دلایلی این امکان وجود ندارد!

همراهی دوستان و مردم را در این مدت چگونه دیدید؟ فکر می‌کردی تا به این اندازه همراه داشته باشید؟

هرگز در خواب هم نمی‌دیدم که به این اندازه مردم ایران مرا دوست داشته باشند، اما از سوی قهرمانان من زیاد حمایت نشدم که این سؤال را در ذهن من به وجود آورده است که‌ای دوستانی که در اینستاگرام خود پست می‌گذارید و می‌نویسید مردم کمک کنند، پس چرا خودتان چنین نکردید؟ شما کجا بودید؟ آیا این پست‌ها فقط برای خودنمایی بوده یا واقعاً کمک به من!؟

در حال حاضر شرایط عمومی شما چگونه است؟

من حالم خوب است، فقط مشکل درد پاهایم باعث شده نتوانم به راه رفتن‌های عادی خودم ادامه دهم و باید با ویلچر راه بروم. باور کنید درد زیادی در این ناحیه احساس می‌کنم که امیدوارم هرچه زودتر با شیمی‌درمانی این درد برطرف شود.

 اگر دوباره به عقب برگردیم و شما حق انتخاب داشته باشید، آیا دوباره این ورزش را انتخاب می‌کردید؟

من هرگز این ورزش را انتخاب نمی‌کردم. ورزشی که برای آن که بتوانم در آن مسابقه بدهم، باید از دارو استفاده می‌کردم. قطعاً اگر به عقب برگردم، من ورزشی را انتخاب می‌کنم که ماحصل آن برای من سلامتی باشد. اصلاً کاش هیچ‌وقت از کشتی بیرون نمی‌آمدم!

علت ورم چشم سمت راست شما چیست؟

ورم چشم سمت راست من به خاطر همان توموری است که در سر و در نزدیک عصب چشم من قرار دارد که این تومور هرگاه شروع به فعالیت و فشار می‌کند، به عصب چشم من هم فشار می‌آورد و ورم چشم من نیز به خاطر همین است که رفتم و سی‌تی‌اسکن گرفتم که خدا را شکر گزارش آن هم مثبت اعلام شد و پزشکان یکسری مسکن به من داده و مرا به خانه برگرداندند.

علت اصلی بیماری شما چیست؟ داروها و مکمل‌ها تا چه اندازه در بروز این بیماری نقش داشته‌اند؟

علت اصلی بیماری من هنوز از سوی پزشکان اعلام نشده است. اما من یقین دارم داروها و مکمل‌های فیکی که در بازار وجود دارد و به دست ما می‌رسید، در بیماری من تأثیر داشته است و به همین دلیل هم از مردم و جوانان می‌خواهم آگاه باشند و به غیر از داروخانه از هیچ‌جا دارو نگرفته و به کسی هم اعتماد نکنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حمید کلباسی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    کاش می شد سرنوشت ؛ از سر ، نوشت
  • محمدطاها IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    روحش در آرامش..حیف از این ورزشکاران که پر پر میشوند و عمر کوتاهی دارند، عوارض داروهای بدنسازی هست که اکثر بدنسازها به صورت افراطی مصرف میکنند آنقدر مکمل میخورن و آمپول میزنن که سرطان میگیرند..
  • ! IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    من میخواستم این چندروزه مکمل بگیرم بااین صحبتا پشیمون شدم میرم سراغ همون تخم مرغ سیب زمینی ماکارانی جون خودمابدم که بدنم قشنگ بشه میخوام قشنگ نشم والا
  • ATILLA IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    یکی که ورزش بدنسازی کرده میفهمه چقدر سخته بتونی ساعتها وبه سختی تمرین کنی ودوره غذایی ودارویی داشته باشی و..خدا رحمتش کنه از صمیم قلب از خداوند متعال براش طلب مغفرت میکنم.روش شاد وبرای خانواده محترمش ودختر کوچولوش تسلیت میگم.باشین ساغ اولسون
  • mohamad IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    خدابیامرزه ازبس اینا مکمل وامپول وچیزهای مزخرف به بدنشون میزنن دچار این بیماریها میشن
  • بهزاد ایمن IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    روحش شاد واقعا این مریضی چیز بد یه خدا از همه دور کنه انشالله خدابیامرزتش
  • سعید IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    خدا میدونه چی میسازند به خوردمون میدن.غذا میوه لوازم آرایشی گوشت و...اصلا وجدان کاری کسی حالیش نیست فقط دراوردن پول به هر طریق ممکن
  • سعید IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    حیف شد نامش جاوید روحش شاد
  • آرزو IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    خدارحمتش کنه .جوونا ام درسی بشه براشون اکثر فکر میکنن چیز خوبیه خیلی تو مصرف زیاده رویی میکنن ولی بدنسازی بودن مصرف اینا واقعا ورزش خوبیه
  • سعید IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    من ده سال پیش به این نتیجه رسیدم این ورزش مزخرفترین ورزش جهانه اصلا اسمش ورزش نیست، وقتی باید برای قهرمانی حتما دارو استفاده کنی و اگر استفاده نکنی به هیچ جا نمیرسی این چه فایده‌ای داره؟ اینایی که ریختن تو باشگاها و بدون علم و مربی کار میکنن چند سال دیگه چنان پشیمون بشن که راه برگشتم نداشته باشن، نکنین این ورزش بدرد نمیخوره کوچکترین مشکلی که براتون پیش میاد ساییدگی غضروف مفاصل هستش، همین یکیو نمیشه تحمل کرد چه برسه فلجی و سرطان و غیره.
    • پدرام IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      احسنت و آفرین بر شما ... ای کاش جریان رسانه ای کشور حقیقت این رشته فاسد ورزشی و عواقب وخیم و آینده تباه آن را به جوانان نشان دهد و باقدرت روشنگری کند
  • ب IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    خدا رحمتش کنه وصبری به خانواده اش دهد
  • ب IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    خدا رحمتش کنه وصبری به خانواده اش دهد
  • نمیگم IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    ادم یه قرص مسکن ساده رو هم با ترس و لرز میخوره،جوونا مثل نقل و نبات این پودرا و قرصای وحشتناکو میخورن که جی بشه؟!؟!نکنید این کارها رو ،وحشتناکه واقعا
  • ب IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    خدارحمتش کنه واول آسایش وراحتیش باشه ان شاءالله ولی به نظر من اصلا با این ورزش خوش تیپ نمی شن و من شخصا از قیافه این زیبایی اندام ها به اصطلاح ، بدم میاد با عرض معذرت چیه بابا هیکل خودشون رو خراب می کنن ؛ فوتبالیستا یا بوکسور ها که خوش تیپ ترن به چشم برادری من بالای ۴۰ سال سن دارم فکر بد نکنین.
  • سارا IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    روحش شاد یادش گرامی
  • م IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    ورزش دوتا هدف داره یکی سلامتی یکی قهرمانی هرکس برا سلامتی ورزش کنه هیچ وقت قهرمان نمیشه وکسی هم که برا قهرمانی ورزش کنه سلامتیش توخطره مخصوصا ورزش های قدرتی مثل بدنسازی که از دارو ومکمل زیاد استفاده میشه
  • توپچی IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    روحش شاد
  • پارسا IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    خدا بیامرزه روحش شاد
  • ناشناس IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    درود روحش شاد یادش گرامی باد خیر خیرخیر ورزشه خوبیه اما چند نکته داره ک ما بهش توجه نمیکنیم اول اگاهیت دوم نبود علم سوم اعتماد الکی چهارنبود تغذیه خواب مناسب دارورخوردن سرخورد پنج باید دید چ ورزشی ب درد چ ژنی میخوره شیش اون مکمل یا امپولی ک میاد بایدقبلش ازمایش داد ک از سلامت جسمانی داخلی بدن اگاه بود کلی شرایط داره کی گفته بده درسته این بنده خدا گفت اگ سالم بودم دیگ این ورزشو انتخاب نمیکردم بله چون نسنجیده راهی رو رفت ک پشیمون شد هر کاری راهی اوصلی داره روحساب کتاب باشه ب مشکل بر نخواهیم خورد بازم با این همه حال خدا ب خانواده محترمش صبرعنایت بده حیف شد واقعا ک افسوس بدرد نمیخوره برای نثار شادی روحش صلواتی ختم کنیم
  • ابراهیم ابراهیمی زاده LT ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    روحش شادِ.
  • M GE ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    به نام خدای مهربان و توانا خوردن پودر پروتیین و یا کراتین و.....علت بیماری نیست همون طور که خودش گفته بود محصولات فیک باعث شده و چطوری این محصولات باید وارد کشور بشه ،اصلا چرا کراتین اصل و یا مواد اصل دیگه وارد کشور نشه که ورزشکار با خیال راحت استفاده کنه ،پس مشکل از نوع ورزش یا استفاده از محصولات نیست مشکل از اینه که محصولات اصل تو ایران نیست البته شاید تو خیلی از کشورهای دیگه هم همینطور باشه و اگر هم باشه کیفیت پایینه ،پس مواظب سلامتی خود باشید تخم مرغ سیب‌زمینی و... هم خوبه اما دیگه به سیب‌زمینی ها و...هم اعتمادی نیست خدا ما شاید نتوانیم مواظب سلامتی مون باشیم خودت مواظبمون باش همه طوره
  • افشین IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    سلام من چند مدت با آقا اسحاق برای آمادگی مسابقات کار کردم که واقعا خوش اخلاق و خاکی و همش راه سلامتی درگنارش قهرمانی را توصیه میکردند که شکر خدا در مسابقات کشوری سلامت(تونستم قهرمان بشوم)
  • ورزش فقط ورزش سالم. IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    همه با هم نه به ورزش کثیف با دارو.
  • مکانیک IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    گذشته از اینکه تقدیر بی تقصیر نیست و تمام بدنسازان حرفه ای داخل و خارج کشور با علم و احطه کامل به خطرات داروها و مکمل ها شروع به مصرف این مواد میکنند ولی مساله عجیب و سوال برانگیز این است که چرا قوانین نظارتی و بازدارنده ای در این گونه موارد نداریم و مهم تر از آن، چرا رسانه ها میل و رغبت خاصی به روشنگری و افشای حقایق روشن و عواقب مخرب این مسیر ندارند!؟ مطمئناً پس از خَریّت و حماقت مصرف کنندگان جاهل ، مافیای قدرتمندی وجود دارد که بدون هیچگونه ترس و واهمه ای درحال واردات و پخش این مواد مسموم و خانمان برانداز است و بدون شک، چنین تشکیلاتی، قدرت کنترل و سرکوب و خفه کردن جریانهای روشنگر رسانه ای را هم دارد .. بعنوان یک ورزشکار که ۲۷ سال قبل وارد رشته بدنسازی شدم و چندین سال هم باشگاه بدنسازی داشتم، بارها با این جریان و افراد مشغول در این سیستم فاسد برخورد مستقیم داشته ام و تنها راه نابودی این مافیای کثیف را قدرت رسانه ای میدانم .
  • حامد IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    همه با هم ،پویش نه به ورزش بپیوندید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی