نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
روانشناسی پنالتی‌های چلسی - لیورپول (فینال جام‌اتحادیه انگلیس ۲۰۲۲-۲۰۲۱)
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

لیورپول در شبی موفق شد چلسی را در ضربات‌پنالتی فینال جام‌اتحادیه انگلیس شکست دهد که این ضربات تبدیل به یک بازی ذهنی شده بود، نه نبردی تاکتیکی!

لیورپول پس از شکست ۱۱-۱۰ چلسی در ضربات پنالتی، قهرمان جام اتحادیه شد و روانشناسی نقش مهمی در این پیروزی داشت.

در پی تساوی ۰-۰ در ۱۲۰ دقیقه در ومبلی کار به ضربات ترسناک پنالتی کشید. پس از ۲۱ تلاش موفقیت‌آمیز، دروازه‌بان چلسی، کپا برای زدن شوت فراخوانده شد و ضربه خود را به بیرون از دروازه فرستاد. این نتیجه باعث شد تا تیم لیورپول به رهبری یورگن کلوپ اولین جام از سال ۲۰۱۲ به بعد را به‌دست آورد؛ کنی دالگلیش در آن زمان قرمزها را به پیروزی ۳-۲ در ضربات پنالتی مقابل کاردیف در همان رقابت رساند.

پروفسور «گیر یوردت»، روانشناس فوتبال در تحلیلی که در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشت نحوه پیروزی در این بازی را شرح داد. او به نشریه «سان» گفت: «بازی در سال ۲۰۲۲ بسیار سخت است و بازیکنان و تیم‌ها آنقدر آماده و فوق‌العاده هستند که به نظر می‌رسد هرچه بیشتر پیش می‌رویم روانشناسی نقش پررنگ‌تری در ایجاد تفاوت‌ها پیدا می‌کند.»

یوردت ۷ عامل کلیدی که باعث شد مرسی‌ساید دستش به جام برسد را توضیح می‌دهد.

جایگزینی کپا قابل درک است

تصمیم توخل برای تعویض دروازه‌بان منصفانه بود. آن‌ها قبلاً با دروازه‌بان اسپانیایی این کار را با موفقیت انجام داده بودند. کپا در ۳ برد اخیرشان در ضربات پنالتی حضور داشته و رکودهایش از مندی خیلی بهتر است. در مقابل کپا، پنالتی‌زن‌ها ۷۱ درصد موفق عمل می‌کنند و در مقابل مندی ۹۴ درصد.

روانشناسی پنالتی‌های عجیب سرخابی‌ها/ این یک بازی ذهنی بود!/ وقتی ۲٫۶ ثانیه به ۰٫۴ ثانیه کاهش پیدا کرد

آبی‌ها موفق به نظر می‌رسیدند

وقتی پنالتی زدن به درازا می‌کشد، تک‌تک شوت‌ها از شماره ۵ به بعد باید گل بشوند تا تیم برنده شود. در تحقیقات متوجه شدیم که تنها ۶۰ درصد این شوت‌ها گل می‌شوند. چلسی به طرز چشمگیری شش‌تا از این ضربات را گل کرد قبل از اینکه کپا ضربه نهایی را خراب کند.

جشن گرفتن ضروری است

هواداران لیورپول در پشت دروازه می‌توانند برای آن‌ها منفعت به همراه بیاورند، اگر اجازه ندهید که فشار بر شما غالب شود و فقط انرژی مثبت را دریافت کنید. ۵ بازیکن لیورپول به خاطر گل‌های‌شان به شدت مورد تشویق قرار گرفتند در مقایسه با اینکه هیچ جشنی برای بازیکنان چلسی در کار نبود. تشویق‌ها شانس برد نهایی را افزایش می‌دهد.

روانشناسی پنالتی‌های عجیب سرخابی‌ها/ این یک بازی ذهنی بود!/ وقتی ۲٫۶ ثانیه به ۰٫۴ ثانیه کاهش پیدا کرد

روزی که دروازه‌بان‌ها باید فراموشش کنند

در مجموع پنالتی‌زن‌های هردو تیم فوق‌العاده خوب عمل کردند. ۲۱ گل از ۲۲ شوت واقعاً اتفاقی نادر است. با این حال، هردو دروازه‌بان هم کار را ساده‌تر کردند، هرکدام تنها ۳ بار در مسیر درست حرکت کردند و ۸ بار زودتر حرکت کردند، به عنوان مثال کِلِهِر در مقابل جورجینیو. یا اینکه کلاً جهت توپ را اشتباه حدس زدند.

به شدت قابل پیش‌بینی

در مورد بازی‌های ذهنی دروازه‌بان‌ها، کلهر کاری انجام نداد. کپا به آرامی به سمت دروازه حرکت می‌کرد، چند حرکت دست انجام داد و برای ضربه ویرجیل فان‌دیک جهت خود را به سرعت تغییر می‌داد. با این وجود، اکثر دروازه‌بان‌ها بیشتر از این کارها می‌کنند. غیر از موقعیت فان‌دیک، کپا برای شوت‌زن‌ها قابل پیش‌بینی و آسان بود.

روانشناسی پنالتی‌های عجیب سرخابی‌ها/ این یک بازی ذهنی بود!/ وقتی ۲٫۶ ثانیه به ۰٫۴ ثانیه کاهش پیدا کرد

کپا می‌خواست از آنجا برود

شوت کپا از تمام شوت‌ها سریع‌تر بود؛ تنها ۰٫۴ ثانیه بعد از سوت داور ضربه زد در حالی که میانگین برای ۲۲ بازیکن ۲٫۶ ثانیه بود. سرعت باعث اشتباه می‌شود و بازیکن هنوز خود را آماده نکرده و فقط می‌خواهد شوت بزند و برود، و همین موضوع باعث خراب کردن می‌شود.

آبی‌ها دور کپا جمع شدند

پنالتی زدن رویدادی تیمی است. اگرچه بهترین شب کپا نبود اما سایر بازیکنان چلسی بلافاصله پس از نتیجه دور کپا جمع شدند و این نشانه خوبی برای گروه و عملکردهای‌شان در آینده است.

روانشناسی پنالتی‌های عجیب سرخابی‌ها/ این یک بازی ذهنی بود!/ وقتی ۲٫۶ ثانیه به ۰٫۴ ثانیه کاهش پیدا کرد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    چه تحلیل بیخودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی