محمد الخریجی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محمد الخریجی هوادار میلیاردر عرب چلسی است که با ارائه پیشنهاد خرید باشگاه میخواهد دستی به سر و روی ورزشگاه استمفوردبریج بکشد.

چلسی راهی برای رهایی از فلج مالی پیدا کرد؛ به لطف محمد الخریجی.

رومن آبراموویچ اوایل ماه جاری آبی‌ها را برای فروش گذاشت اما به دلیل روابطش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به سرعت با تحریم‌ها مواجه شد. در ابتدا، الیگارش از فروش باشگاه منع شد. اما پس از اینکه موافقت کرد تا از درآمد حاصل از فروش چلسی چشم‌پوشی کند، دولت به او اجازه داد تا تلاش خود را برای انتقال مالکیت باشگاه غرب لندنی ادامه دهد.

و در حال حاضر یک پیشنهاد ۲٫۷ میلیارد پوندی ارائه شده، با کنسرسیوم رسانه خصوصی سعودی به رهبری الخریجی. آبراموویچ امیدوار بود تا باشگاه را به مبلغ ۳ میلیارد پوند بفروشد، اما بخاطر اینکه روند فروش هرچه سریع‌تر انجام شود می‌تواند این پیشنهاد را قبول کند. الخریجی به عنوان رقیب میلیاردر بریتانیایی نیک کندی و تعدادی دیگر از گروه‌ها از جمله هانس‌یورگ ویس و تاد بوهلی، آخرین شخصی است که به اداره استمفوردبریج علاقه نشان داده است.

بیایید به همه چیزهایی که باید در مورد مالک بالقوه جدید چلسی بدانید، نگاهی بی‌اندازیم.

محمد الخریجی کیست؟
الخریجی تاجر عربستانی و هوادار چلسی است. او گروه رسانه‌ای عربستان را اداره می‌کند؛ همان حزبی که پشت پیشنهاد ۲٫۷ میلیارد پوندی قرار دارد و مدیرعامل شرکت مهندسی هلدینگ گروپ است که توسط پدرش عبدالله الخریجی تأسیس شده است. الخریجی با بریتانیا هم مرتبط بوده است و در مدرسه کاس بیزینس در لندن تحصیل کرده و همچنین سه سال در دویچه بانک کار کرده است.

چرا چلسی؟

این تاجر ثروتمند که یکی از طرفداران آبی‌هاست، پیش از این در استمفوردبریج دیده شده بود و به تازگی برای تساوی ۱-۱ مقابل منچستریونایتد در ماه نوامبر در ورزشگاه حضور داشت. اتفاقاً این آخرین باری بود که آبراموویچ هم در استمفوردبریج حاضر بود. الخریجی همچنین برای پیروزی ۳-۱ مقابل آرسنال در سال ۲۰۱۷ هم در ورزشگاه بود؛ همان بازی که به خاطر گل انفرادی هیجان‌انگیز ادن آزار معروف شد. او و فرزندانش همگی هوادار چلسی هستند، بنابراین الخریجی در کنار منافع مالی، علاقه شخصی به خرید باشگاه دارد.

تجربه‌ای در فوتبال دارد؟

در واقع بله. او علاوه بر چلسی، از غول‌های عربستان سعودی «النصر» حمایت می‌کند و حتی یک استادیوم کاملاً جدید و پیشرفته برای آنها ساخته است؛ پارک مرسول. گروه رسانه‌ای عربستان سعودی همچنین با الهلال هم ارتباطاتی دارد، که اوایل امسال در نیمه‌نهایی جام‌جهانی باشگاه‌ها با نتیجه ۱-۰ به آبی‌ها باخت.

محمد الخریجی؛ مشتری عربستانی چلسی کیست؟/ تاجرِ هوادار، دوست بن‌سلمان و حامی بزرگ النصر

آیا الخریجی می‌تواند از پس هزینه‌های چلسی برآید؟

آبراموویچ قیمت ۳ میلیارد پوندی به روی باشگاه گذاشت، علیرغم اینکه آن را فقط ۱۴۰ میلیون پوند در سال ۲۰۰۳ خرید. با این حال، با توجه به تمایل او به فروش سریع و امتناع از به جیب زدن هر نوعی از درآمدها، به احتمال زیاد پیشنهادات کمتر را خواهد پذیرفت. ادعا می‌شود که گروه رسانه‌ای سعودی تحت حمایت الخریجی ۲٫۷ میلیارد پوند برای خرید پیشنهاد داده، که می‌تواند کافی باشد. این شرکت سالانه ۷۷۰ میلیون پوند درآمد دارد که بسیار بیشتر از حد مورد نیاز باشگاه است. با این حال، گروه رسانه‌ای سعودی احتمالاً توسط سایر احزاب خصوصی در کشور به عنوان بخشی از یک کنسرسیوم بزرگتر حمایت می‌شود. به زبان ساده، بله آن‌ها می‌توانند چلسی را بخرند.

آیا ممکن است مناقصه مسدود شود؟

بسیار بعید است که کنسرسیوم مشکلی داشته باشد. نیوکاسل اخیراً توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی خریداری شد، که به دلیل سابقه نقض حقوق بشر این کشور جنجال به وجود آمد. گروه رسانه‌ای سعودی به رهبری الخریجی یک نهاد خصوصی است که توسط عربستان سعودی و یا هیچ دولت دیگری حمایت نمی‌شود. بنابراین، آن‌ها نباید در این زمینه با مشکل مواجه شوند.

هواداران چلسی

اگر الخریجی موفق شود، چشم اندازش چیست؟

ترکیبی عالی از احساسات و انقلاب. برای شروع، الخریجی می‌خواهد قرارداد اسطوره باشگاه سزار آسپیلیکوئتا را که شایعه شده در آستانه انتقال به بارسلونا است، تمدید کند. او همچنین می‌خواهد با آنتونیو رودیگر قرارداد جدیدی ببندد؛ قرارداد هر دو مدافع در تابستان تمام می‌شود. با این حال، الخریجی همچنین چشم به آینده دارد؛ هدف قرار دادن تعمیرات اساسی ۱٫۵ میلیارد پوندی استمفوردبریج پس از سال‌ها. این گروه همچنین می‌خواهد پول بیشتری را به سیستم جوانان چلسی برای ادامه میراث باشگاه یا یافتن و پرورش استعدادهای جوان برتر بدهد و در عین حال سرمایه‌گذاری هنگفتی روی تیم زنان انجام دهد.

گروه رسانه‌ای عربستان می‌خواهد شراکت‌های تجاری بزرگ‌تر و بهتری را برای باشگاه تضمین کند؛ آبی‌ها اخیراً قراردادهای اسپانسری Three و هیوندای را پس از تحریم آبراموویچ از دست داده‌اند. آن‌ها قصد دارند از ارتباطات گسترده خود برای ایجاد معاملات مالی بزرگ استفاده کنند. این کنسرسیوم همچنین قصد دارد پایگاه هواداران آبی‌ها را گسترش دهد و به بازار بکر عربستان سعودی وارد شود.
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی