۱۰
رحمان عموزاد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

رحمان عموزاد در ۱۹ سالگی با یک نمایش فوق العاده نفر سوم المپیک را شکست داد و طلای آسیا را بر گردن آویخت.

از خانواده ای که چهار پسر کشتی در منطقه خلیل شهر مازندران تحویل جامعه داده، رحمان سال هاست که نشان داده می تواند یک پدیده بزرگ در دنیای کشتی باشد.

سبک کشتی رحمان عموزاد که دو طلای جهانی در رده نوجوانان و یک طلای جهانی در رده جوانان را در کارنامه دارد، از چند سال قبل نوید ظهور یک حسن یزدانی دیگر در کشتی آزاد ایران را داد؛ تا اینکه این پسر ۱۹ ساله امروز توانست اولین طلای خود را در مسابقات قهرمانی آسیا در رده بزرگسالان دشت کند.

رحمان عموزاد که سال قبل در مسابقات جهانی بزرگسالان و در وزن ۵۷ کیلوگرم به توفیقی دست پیدا نکرد و نتوانست در اولین تجربه خود در رده بزرگسالان مدال بیاورد؛ اگرچه پشتکار فوق العاده این جوان مازندرانی باعث شد تا او بار دیگر در انتخابی تیم ملی و در یک وزن بالاتر شرکت کند و به مدال طلا برسد تا دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا را بر تن کند.

این جوان اهل خلیل شهر که به نوع کشتی گرفتنش و ۱۰-۰ کردن خیلی از رقبای جهانی اش در رده های سنی پایه به "رحمان بی رحم" مشهور شده، امروز در اولان باتور مغولستان برای کسب مدال طلا روی تشک رفت.

رحمان عموزاد در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر مقابل عنایت اله از پاکستان به پیروزی رسید. وی در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر کایکی یاماگوچی قهرمان جوانان جهان از ژاپن را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

وی در این مرحله تسوگبادراخ تسیویسورن از مغلوستان را با نتیجه ۶ بر صفر از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. 

اما اوج کار رحمان در فینال مسابقات بود؛ جایی که او برابر باجرانگ پونیا، کشتی پرافتخار هندی قرار گرفت؛ کشتی گیری که اتفاقا چندی قبل مهمان حسن یزدانی در جویبار بود.

حریف رحمان نقره و برنز جهان و برنز المپیک توکیو را در کارنامه داشت و کمتر کسی تصور می کرد در برابر پدیده کشتی ایران از اجرای فن عاجز بماند. 

رحمان عموزاد که به خوبی به آنالیز کادرفنی تیم ملی توجه کرده بود و با زدن زیر کتف حریف، اجرای خودنمایی به باجرانگ را نمی داد، در وقت اول به خاطر اخطار داوران به حریف یک بر صفر پیش افتاد، اما با اتفاقی مشابه این برتری را در وقت دوم از دست داد.

عموزاد اما در فاصله حدود ۲ دقیقه به پایان کشتی، به زیبایی با یک زیرگیری باجرانگ را در خاک نشاند و ۲ امتیاز دیگر گرفت.

دفاع فوق العاده پدیده کشتی ایران مقابل باجرانگ که از قدرت بدنی بالایی برخوردار بود، باعث شد عموزاد با همین نتیجه ۳ بر یک برنده کشتی لقب بگیرد و مدال طلای آسیا را بر گردن بیاویزد. 

این اولین قدرت نمایی رحمان عموزاد در رده سنی بزرگسالان بود که با شکست نفر سوم المپیک به مدال طلای آسیا رسید. رحمان بی رحم که دو ماه دیگر ۲۰ ساله خواهد شد، می تواند پا جای حسن یزدانی گذاشته و خودش را به عنوان یک نابغه در سطح جهان معرفی کند. 

بدون شک طلای رحمان که اولین طلای کاروان کشتی آزاد ایران در مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ بود، می تواند سخت ترین و با ارزش ترین مدال ایران در این تورنمنت باشد؛ نه به خاطر تجربه کم و جوانی عموزاد، بلکه به خاطر نمایش بی نظیر او در برابر باجرانگ هندی.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سید میلاد IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    فعلا زوده مسابقات جهانی و المپیک مونده
  • محمود IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    شیر مادر و نان پدر حلالت باشه واقعا. اینقدر لذت بردم از این کشتی زیبا و این افتخار آفرینی در این سن پایین با این قدرت و جسارت که احساس میکردم مدال المپیک را گرفته این جوان رشید. واقعا زنده باد.
  • لر IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    درود پهلوان ما قوم لر به همه هموطنان عزیزبخصوص پهلوانان خطه شمال افتخار میکنیم.پاینده ایران
  • آرزو IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    ماشاالله همشهری.خداپشت وپناهت باآرزوی بهتریناااا
  • لنگ سرخ IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    افرین بارکلا شیر کور (پسر)مازنی
  • من IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    ماشاالله رحمان.
  • کریم IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    شما که ازهر فرصتی که پیدا می‌کنید طبلی حسن یزدانی میکنید پس بقیه مدال اورهای جهانیمانند محمد گرایی با این رفتارتون بقیه را دلسرد میکنیدهمه قهرمانان د ست داشتنی هستند این همه فساد درست نکنید حسن جان پهلوان دوست داشتنی توراضی نشو به این ناعدالتی با هم بودن وبزرگ شدن صفای دیگه دارد
  • داود IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    دلیر مرد ایرانی زنده باد عموزاده زنده باد ایران❤️❤️ با اینکه میدونم این فیلم تکراریه اما وقتی نگاه میکنم هیجانی میشم و فکر میکنم مسابقه به صورت زندست😆😆😆😆
  • مهران.ک IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    درود به شرف و غیرتت،انصافاً خود حسن یزدانی با باجرانگ مسابقه میداد نمی تونست انقدر پرقدرت و پر نفس کشتی بگیره،واقعاً عالی کار کرد،امیدوارم المپیک طلا بگیره
  • پلنگ IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    رحمان کشتی گیر بسیار قدرتی ولی با تکنیک پایین در حد آسیا خوبه ولی جهانی و المپیک تا ۵ جا داره،حسن یزدانی برنده ویژه هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی