تایسون فیوری
منبع: ایسنا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تایسون فیوری؛ اسطوره بوکس جهان بعد از دفاع از عنوان قهرمانی خود خداحافظی کرد. کسی که می‌توان او را یکی از نمادهای بوکس در تمام ادوار دانست.

در چارچوب رویداد بوکس حرفه‌ای در دسته سنگین وزن، تایسون فیوری قهرمان WBC به مصاف دیلیان وایت رفت و توانست این بوکسور را ناک اوت کند و از عنوان قهرمانی WBC خود در خانه دفاع کند.

تایسون فیوری، فوق ستاره بوکس پس از پیروزی مقابل دیلیان وایت، بار دیگر پایان دوران حرفه‌ای خود را تایید کرد.

این بوکسور بریتانیایی در طول سال‌ها فعالیت به اعتیاد به الکل و کوکایین، افزایش وزن بسیار زیاد و افسردگی غلبه کرده است. او به رینگ بازگشت و خودش را به عنوان یکی از اسطوره‌های این رشته ثابت کرد. او هم‌چنین به دلیل اظهارات عمومی که جنسیت ستیزانه و ضد یهود بود مورد انتقاد قرار گرفت.

تایسون فیوری

در ادامه نگاهی به زندگی و بازگشت او به بوکس داریم:

تایسون لوک فیوری ۶ ماهه در ۱۲ اوت ۱۹۸۸ در حومه منچستر در انگلستان به دنیا آمد. فیوری در یک خانواده انگلیسی - ایرلندی به دنیا آمد، از این رو لقب او را «جیپسی کینگ» گذاشتند.

فیوری در هنگام تولد کم‌تر از ۵۰۰ گرم وزن داشت و پزشکان شانس زیادی برای زنده ماندن به والدین او ندادند. به گزارش دیلی تلگراف، مادر او، امبر ۱۴ بار باردار شد، اما تنها چهار فرزندش زنده ماندند. فیوری در واقع سه برادر دارد.

پدرش، جان فیوری، نام پسرش را به خاطر مایک تایسون، قهرمان سنگین وزن جهان که در آن زمان شکست ناپذیر بود، «تایسون» نامید. پدر این بوکسور درباره دلیل این که نام پسرش را تایسون گذاشت گفت: از همان زمان که او را نگاه کردم متوجه شدم می‌تواند قهرمان جهان شود و همه او را قهرمان صدا می‌زنند.

فیوری در سن ۱۰ سالگی برای کمک به پدر و برادرانش که شغل بازسازی جاده‌ها و جمع‌آوری ضایعات را داشتند مدرسه را رها کرد. در مستند «جاده‌ای به سوی رستگاری»، برادرش شین گفت تایسون در بچگی «بسیار ساکت و خجالتی» بود. وقتی بزرگ‌تر شد این اخلاقش به سرعت تغییر کرد.

شین فیوری گفت: وقتی او در ۱۴ سالگی بوکس را شروع کرد، در این زمینه اعتماد به نفس پیدا کرد زیرا بسیار خوب بود. او به یک باشگاه بوکس آماتور محلی پیوست و خیلی سریع ثابت کرد که دارای چیزی است که بعداً آن را «استعداد طبیعی» نامیدند.

به گفته مجله ساندی تایمز، او اولین حریف بوکس خود را به راحتی در کم‌تر از ۳ ثانیه شکست داد، زیرا وقتی دید فیوری چقدر بزرگ است فرار کرد. اولین باری که تایسون برای به چالش کشیدن پدرش یک جفت دستکش پوشید، با یک ضربه دنده‌های پدرش را شکست. او فقط ۱۴ سال داشت. پدرش تا سال ۲۰۱۱ فیوری را آموزش داد.

به گزارش منچستریونینگ نیوز، جان فیوری در آن سال به دلیل بیرون آوردن چشم مردی در یک نزاع، دستگیر شد. او در سال ۲۰۱۵ پس از گذراندن چهار سال از محکومیت ۱۱ ساله خود آزاد شد.

اولین حضور حرفه‌ای تایسون فیوری در سال ۲۰۰۸ بود که با بلا گیونگیوسی، بوکسور مجارستانی مبارزه کرد و در راند اول با ناک اوت فنی (TKO) او را شکست داد. در طول هفت ماه آینده، او تمام شش حریف خود را با ناک اوت شکست داد.

یک سال بعد، فیوری اولین کمربند قهرمانی خود را در برابر جان مک درموت به دست آورد. تایسون فیوری پیروزی خود بر جان مک درموت را در مسابقات قهرمانی سنگین وزن انگلیس در لندن جشن گرفت. 

فیوری در مورد این که چگونه در جوانی سبک مبارزه خود را توسعه داده است، گفت: من مانند اسفنجی بودم که همه چیز را خیس می‌کند. نمی‌خواستم یک اروپایی سفت و سخت باشم و دست‌هایم را بالای صورتم قرار دهم و به جلو راه بروم، می‌خواستم مانند سبک آمریکایی یک بوکسور باشم.
 

تایسون فیوری

در سال ۲۰۱۳، فیوری به دلیل دیگری تیتر رسانه‌ها شد. مجموعه‌ای از اظهارات توهین آمیز در مورد زنان و یهودیان او را در رسانه‌ها نمایان کرد.

 به گزارش گاردین، فیوری قبل از اولین مبارزه‌اش در سال ۲۰۱۳ در مدیسون اسکوئر گاردن به یک خبرنگار گفت که اگر خواهر خودش بی بند و بار باشد، او را از دار آویزان خواهد کرد.

فیوری در زندگی نامه خود در سال ۲۰۱۹ در کتابی با عنوان «پشت نقاب: زندگی نامه من»، جملات جنجالی دیگری به زبان آورد.

 در سال ۲۰۱۴، فیوری دریک چیسورا را شکست داد و سه عنوان کوچک را به دست آورد. اما او بیش‌تر روی مبارزه دیگری متمرکز بود. در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این که گفت «ولادیمیر کلیچکو، من برای تو می‌آیم عزیزم. من می‌آیم» جلب توجه کرد.

تایسون فیوری در مسابقات جهانی سنگین وزن WBO در لندن موفق شد دریک چیسورا را شکست دهد. در آن زمان، کلیچکو قهرمان سنگین وزن جهان WBA، IBF و WBO بود. خارج از رینگ، فیوری به خاطر شیطنت‌های جالب توجه‌اش معروف بود. در یک کنفرانس مطبوعاتی قبل از مبارزه با کلیچکو، او با یک لامبورگینی پر زرق و برق، با لباس بتمن وارد شد.

فیوری در بزرگ‌ترین مسابقه دوران حرفه ای خود، کلیچکو را در حضور ۵۵۰۰۰ نفر در ورزشگاه اسپریت آرنا در دوسلدورف آلمان شکست داد. این برای خیلی‌ها شوکه کننده بود، زیرا کلیچکو شانس اصلی مبارزه بود. به گفته آلن داوسون از Business Insider، فیوری به چیزی دست یافته بود که در بیش از ۱۰ سال هیچ کس انجام نداده بود.

بوکسور انگلیسی پیروزی خود را با خواندن نسخه‌ای از آهنگ «I Don't Wanna Miss A Thing» از Aerosmith برای همسرش پاریس جشن گرفت. اما فیوری پس از پیروزی، سه سال روند نزولی را طی کرد. او به مشروبات الکلی و مواد مخدر روی آورد و بعداً گفت که با راندن فراری خود به سمت یک پل در فکر خودکشی بوده است.

فیوری در مصاحبه‌ای با پادکست MMA Show گفت: وقتی کلیچکو را شکست دادم، دیگر ثبات نداشتم. من نوشیدنی را به شدت به طور روزانه مصرف می‌کردم. مواد مخدر مصرف می‌کردم. تمام شب را بیرون بودم و به خانه نمی‌آمدم. من به بوکس و زندگی کردن اهمیت نمی‌دادم، فقط می‌خواستم بمیرم.

 فیوری در سال ۲۰۱۶ به اختلال دوقطبی و وسواس فکری مبتلا شد. در نتیجه این بوکسور فرم بدنی خود را از دست داد و به ۱۸۰ کیلوگرم رسید.

تایسون فیوری

او گفت: یک پیمانه آبجو ۵۰۰ کالری دارد. و من ۱۸ تا از آن‌ها را می‌خورم. به دنبال آن ویسکی، ودکا.

سپس در راه خانه پیتزا و کباب می‌خوردم. معتاد به مواد مخدر، الکل و کوکایین شده بودم. الان به گذشته نگاه می‌کنم و آن را تغییر نمی‌دهم. چیزی را تغییر نمی‌دهم. باید آزمایش می‌شدم تا بفهمم چه شخصیتی دارم. در نتیجه، چندین نهاد عناوین فیوری را از او سلب کردند و او را تحریم کردند. 

پس از این که فیوری برای جایزه شخصیت سال ۲۰۱۵ بی‌بی‌سی نامزد شد، هزاران نفر طوماری را امضا کردند تا او را از لیست حذف کنند. فیوری هنگام ورود به مراسم هو شد و در نهایت چهارم شد.

فیوری در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتش در مصاحبه زنده روی صحنه در این مراسم، گفت: من در گذشته چیزهای زیادی گفته‌ام و هیچ کدام از آن‌ها به قصد توهین به کسی نبوده است. همه این‌ها برای من بسیار جالب است، همه چیز برای من سرگرم کننده و بازی است. من آدم خیلی جدی نیستم. همه چیز برای تایسون فیوری بسیار خوشحال کننده است. با این حال، این عذرخواهی تفاوتی برای فیوری ایجاد نکرد.

در هالووین ۲۰۱۷، او در اتاق خواب خود نشست و گریه کرد. «با خودم فکر کردم، زندگی من به چه نتیجه‌ای رسیده است؟ من از قهرمانی سنگین وزن جهان به یک چاق بی مصرف تبدیل شده‌ام. فقط باید عوض شوم. روز بعد لباس گرمکنم را پوشیدم و شروع به دویدن کردم و هرگز به عقب نگاه نکردم. پس از آن، به زانو در آمدم و از خدا کمک خواستم. بنابراین من باید از افراد مختلف تشکر کنم. من این کار را به تنهایی انجام ندادم، این هرگز یک کار تنهایی نبود.»

در سال ۲۰۱۸، فیوری یک چرخش قابل توجه را انجام داد، تمیز شد و به رینگ بازگشت. او چندین کیلو وزن کم کرد، کوکایین را ترک کرد و یک قرارداد تلویزیونی ۱۰۳ میلیون دلاری با ESPN امضا کرد. او هم‌چنین در دو مبارزه پیروز شد.

تایسون فیوری

فیوری هم‌چنین سفیر سلامت روان شد. او به دلیل صحبت آشکار در مورد افسردگی و مشکلات روانی خود مورد تحسین قرار گرفت. فیوری بخش زیادی از بهبود سلامت روان خود را به پاریس نسبت داد که در تاریک‌ترین لحظاتش در آنجا بود.اکنون برای پنج فرزندش «پدر تمام وقت» است.

فیوری در گفت‌وگو با مجله ساندی تایمز گفت: من شبانه به بچه‌ها غذا می‌دهم، پوشک‌ها را عوض می‌کنم، آنها را بیدار می‌کنم، شیر می‌دهم، لباس‌های‌شان را می‌شویم و به تن‌شان می‌کنم و هر روز آن‌ها را برای مدرسه آماده می‌کنم. 

در دسامبر ۲۰۱۹، فیوری ۱۲ راند با قهرمان سنگین وزن جهان دیونتای وایلدر رقابت کرد. این مبارزه با تساوی جنجالی به پایان رسید و یک مسابقه برگشت برگزار شد. او در بازی برگشت حرفش را شکست داد.

دارایی خالص فیوری حدود ۳۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. او مجموعه‌ای از خودروهای لوکس، از جمله رولزرویس فانتوم شخصی شده به ارزش حدود ۴۶۴ هزار دلار و فراری دارد.

فیوری در سال ۲۰۱۹ زندگی نامه خود را با عنوان «پشت نقاب» منتشر کرد که در آن تا حدی به شخصیت عمومی جنجالی خود پرداخت. فیوری نوشت که «پشیمان» است که چگونه در برخی مواقع رفتار کرده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی