نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
امیدهای پرسپولیس از خارجی‌هایش بهتر هستند!/ در فوتبال پایه فقط دنبال پول هستند
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آرفی بازیکن سابق پرسپولیس که این روزها در فوتبال پایه فعالیت می‌کند حرف‌های جالبی در مورد فوتبال پایه در ایران و وضعیت این روزهای پرسپولیس زد.

اشپیتیم آرفی که پس از پایان دوران فوتبالش نیز در ایران فعالیت‌های فوتبالی خود را دنبال کرد این روزها در بخش پایه فعالیت دارد و مصاحبه جالبی در خصوص فوتبال و تیم‌های ایران در این روزها انجام داد.

صحبت‌های آرفی را در این صفحه می‌خوانید:

استایل بازیکنان ایرانی باید پخته شود؟ فوتبال ایرانی نیاز به یک فلسفه متفاوت در رشد بازیکن دارد؟ سید جلال حسینی با چهل سال سن همچنان بهترین مدافع فوتبال باشگاه ایرانی است. ما کمبود بازیکن داریم یا کمبود پرورش بازیکن؟ 

لایف استایل فوتبال مسئله‌ای است در ایران کسی درباره آن فکر نمی‌کند اما فوتبالیست لایف استایلی دارد که باید با آن زندگی کند و ما باید این لایف استایل را به آن‌ها آموزش دهیم. در این ده سال سن فوتبالیست‌ها عوض شده است. در آن زمانی که ما بازی می‌کردیم اگر سی ساله می‌شدی با تو قرارداد نمی‌بستند یا یک ساله می‌بستند و یا به طور کلی از فوتبال خداحافظی می‌کردی اما الان سید جلال همچنان حضور دارد و در اروپا هم بازیکنان بسیاری داریم بالای 35 تا 37 سال سن دارند و هنوز در سطح بالا بازی می‌کنند و این لایف استایل در حال تغییر است و باید در ایران به این فکر کنیم چرا در خارج از کشور تا این حد در حال زیاد شدن است و باید بدانیم آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند تا ما هم در اینجا آموزش لایف استایل را داشته باشیم و پیگیری کنیم از چه امکاناتی استفاده می‌کنند تا به اینجا برسند.

مهدی مهدوی کیا باید منتظر این نسل جدید باشد تا با آنها به المپیک برود یا ما می‌توانیم این راه را طی کنیم؟

 مهدی مهدوی کیا مثل من در آلمان فوتبال بازی کرده و مربی‌گری را آنجا شروع کرده و مدارکش را گرفته؛ فوتبال اروپا را دیده و می‌داند آن‌جا چه کاری انجام می‌دهند و به چه صورت جلو می‌روند. به نظرم بهترین انتخاب مهدی این است که لایف استایل و فلسفه‌ای که در اروپا انجام می‌شود را از الان اینجا بسازد تا نسل جدید آمادگی این تمرینات را داشته باشد.

آقای آرفی شما از آلبانی آمدی و می‌دانی در کشورهای حوزه بالکان استعدادهای بسیاری هستند. چند سالی است در بخش پایه در ایران کار می‌کنی؛ اگر بخواهی صادقانه بگویی چه تفاوتی را اینجا و در آن کشورها دیدی؟ 

اگر بی‌تعارف بگویم شاید یک سری از افراد ناراحت شوند ولی من در آلمان یاد گرفتم بی‌تعارف و با احترام حرفم را بزنم. اولین نکته این است که استعداد بازیکنی که شما در ایران دارید بیش‌تر از چیزی است که من فکرش را می‌کردم. شما در رده‌های مختلف بازیکنانی دارید که پر استعداد هستند، عشق به فوتبال دارند و این مهم‌ترین نکته است. متاسفانه امکانات خاصی در ایران اصلا نداریم. بی‌تعارف بگویم، امکانات پایه فوتبال در ایران بسیار کم و حتی صفر است. شاید دو یا سه باشگاهی داشته باشیم که امکانات‌شان خوب باشد. برنامه ریزی پایه فوتبال ایران بسیار ضعیف است و می‌توانند خیلی بهتر عمل کنند. شرکت کردن در آسیا ویژن یا خرید امتیاز بسیار ضعیف است و شما هیچ تیم یا فلسفه طولانی مدت در فوتبال پایه ایران ندارید. شما هر سال می‌شنوید که یک تیم از لیگ یک به لیگ دو افتاد و با خرید سهمیه دوباره به لیگ یک آمد یا تیمی از لیگ آسیا ویژن به لیگ یک می‌افتد و برمی‌گردد اما هیچ باشگاه یا مدیر عاملی نمی‌آید بگوید فلسفه ده ساله دارم و می‌خواهم این فوتبال را بسازم. صادقانه می‌گویم که در پایه فقط دنبال پول هستند و هیچ کس دنبال استعداد و فلسفه نیست. هیچکس نمی‌خواهد که یک برنامه فوتبالی بسازد و طولانی مدت روی آن کار کنند.

فکر می‌کنید پرسپولیس می‌تواند در این شش هفته نتیجه را جبران کند؟ 

 پرسپولیس امسال از پارسال بیش‌تر امتیاز کسب کرده است. چون ما پرسپولیسی هستیم دوست داریم قهرمان شود. هر سال بین تیم‌ها رقابت وجود دارد. امسال واقعا استقلال خوب نتیجه گرفته و تا الان نباخته‌اند؛ به آن‌ها تبریک می‌گوییم اما اگر پرسپولیس قهرمان نشود چیزی از کاری که پرسپولیس در پنج سال گذشته و امسال انجام داد کم نمی‌کند.

محرم نویدکیا بین سپاهانی‌ها و هواداران محبوب است اما الان شرایط سختی دارد. باید از او حمایت شود؟ 

مشخص است که باید از او حمایت شود. وقتی نیم فصل اول بازی‌ سپاهان را می‌دیدم مطمئن بودم قهرمان می‌شود. در نیم فصل اول بازی‌های خوبی انجام می‌دادند و تاکتیک و هماهنگی خوبی داشتند. نیم فصل دوم امتیازاتی از دست دادند که من فکر نمی کردم به این راحتی از دست بدهند اما باید از مربی سپاهان حمایت کرد. مشخص است فلسفه دارد و پشت فوتبالی که می‌خواهد بازی کند ایده دارد.

باید به او زمان بدهند تا یک، دو یا سه سال کار کند. نمی‌شود هر سال مربی عوض شود. تعویض مربی یک مشکل بزرگ در فوتبال ایران است. من در هیچ کشوری ندیدم که سال به سال مربی عوض شود. یک مربی در تیمی اخراج می‌شود یا استعفا می‌دهد و بعد در تیم لیگ برتری دیگری دوباره مربی می‌شود! فکر می‌کنم پارسال این اتفاق افتاد که یک مربی دو یا سه بار اخراج شد اما هنوز در لیگ برتر است. در آلمان اگر امسال مربی از بوندسلیگا اخراج شود به راحتی دوباره همین سال روی نیمکت نمی‌نشیند یا به لیگ دو آلمان می‌رود و یا حداقل یک سال بیرون است.

کیفیت بازیکنان خارجی امسال پرسپولیس را چطور دیدید؟

فوتبال تاجیکستان را نمی‌شود با فوتبال ایران مقایسه کرد. آن‌ها کجا هستند و فوتبال ایران کجاست؟ شما اگر می‌خواهید بازیکن جوان بیاورید تا روی آن‌ها کار کنید از تیم امید بگیرید. تیم پرسپولیس در رده امید سه یا چهار بازیکن خوب دارد، چرا به آن‌ها شانسی ندادید؟ رفتید از تاجیکستان بازیکن گرفتید که واقعا در حد پرسپولیس نیستند.

تمیروف بدون گل زده از ازبکستان آمده است اما مهدی عبدی یا حامد پاکدل نیمکت نشین هستند. نظرتان درباره تمیروف چیست؟ 

من نمی‌توانم نظری دهم چون فلسفه مربی و باشگاه را نمی‌دانم اما اگر من مربی بودم بازیکن تاجیک نمی‌آوردم. در این سن بازیکن بدی نیستند اما در همین سطح بازیکن امید در کشور داریم که جای آن‌ها را پر کنند. اگر می‌خواهید بازیکن خارجی بیاورید باید سطحش بالاتر باشد و نباید بازیکن ایرانی سطحش از بازیکن خارجی بالاتر باشد.

نظر شما در خصوص شرایط تیم ملی و عملکرد اسکوچیچ چیست؟

 اول از همه به تیم ملی و به خصوص آقای اسکوچیچ تبریک می‌گویم. روزی که انتخاب شد هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که او به اینجا برسد و صحبت‌هایی که درخصوص تعویض سرمربی تیم ملی قبل از جام جهانی می‌شود نشان می‌دهد هیچ کس فکرش را نمی‌کرد. باید به او بیش‌تر احترام گذاشت، آقای اسکوچیچ با نتایجی که گرفته راحت‌ترین صعود را در تاریخ ایران داشته است. من بسیار امیدوارم که در این گروه به مرحله بعد صعود کند. مطمئنم امسال نتیجه خوبی خواهیم گرفت. در جام جهانی قبل بچه‌ها خوب بازی کردند و تجربه خوبی داشتند و جام جهانی گذشته با اسپانیا و پرتغال گروه سنگینی بود. مطمئنم امسال نتیجه خوبی می‌گیریم و مرحله بعد را می‌بینیم. اگر بخواهیم اسکوچیچ را تعویض کنیم کدام مربی را باید بیاوریم؟ مگر وقتش را دارد فوتبال ایران، بازیکن و اخلاق و رفتارش را بشناسد؟ مگر اینکه بخواهید مربی ایرانی بیاورید.

آکادمی کیا در سطح‌های مختلف زیر نظر آقای مهدوی کیا کار می‌کند و آقای مهدوی کیا سرمربی تیم امید شده است. آقای آرفی چنین چشم اندازی دارد و دوست دارد سرمربی یکی از تیم‌های ملی ایران شود؟

آقای مهدوی کیا جایگاه خودش را دارد و نمی‌شود ایشان را مقایسه کرد. بسیار خوشحالم که چند سال گذشته آقای مهدوی کیا این اکادمی را شروع کرده و می‌توانست یک سطح بسازد تا این مدرسه فوتبال را به این صورت ببینند. باید بیش‌تر کار کرد و ما بسیار ضعیف در پایه و مدرسه فوتبال کار می‌کنیم. باید حرفه‌ای‌تر کار کنیم و از مربی حرفه‌ای تر استفاده شود. چه کسی دوست ندارد مربی تیم ملی شود؟ این یک افتخار برای هر مربی است اما شما نمی‌دانید در آینده چه اتفاقی خواهد افتا

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • 1 IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    حرفش کاملا درسته، یه بازیکن نوجوان ایرانی اینقدر کیفیت داره که راحت میتونه آرفی را دریبل بزنه و اینقدر کارشو تکرار کنه تا آرفی با مشت و لگد بیافته به جونش!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی