نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
۰ |
۲
تفاوت های جنگ نرم و جنگ عادی(جنگ سخت)
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حتما شما هم در انواع اخبار سیاسی درباره جنگ های مختلف در کشور های متفاوت شنیده اید و اخبار این جنگ ها را دنبال کرده اید تا بدانید در دنیا چه خبر است!

حتما شما هم در انواع اخبار سیاسی درباره جنگ های مختلف در کشور های متفاوت شنیده اید و اخبار این جنگ ها را دنبال کرده اید تا بدانید در دنیا چه خبر است! جنگ ها همیشه و همواره اثرات مختلفی از خود به جا گذاشته اند. اما آیا اثرات تمامی جنگ ها مشابه است؟ آیا همه جنگ ها به یک شکل هستند؟

یقینا تا کنون اسم جنگ نرم را زیاد شنیده اید، اما جنگ نرم چیست و چه فرقی با جنگ معمولی یا اصطلاحا همان جنگ سخت دارد؟

ما در این خبر این تفاوت ها را به شما خواهیم گفت.

جنگ نرم چیست؟

به طور کلی به به هرنوع اقدام تبلیغاتی و روانی که هدفش یک جامعه یا گروه است جنگ نرم گفته می شود.

در جنگ نرم از سلاح های نظامی استفاده نمی شود و سلاح این نوع جنگ سلاح های اعتقادی و تبلیغاتی است.

از این جنگ در زمانی استفاده می شود که دشمن بر اساس تجربه ی خود می داند  که تغییر نظام و افکار ملت مقابل با استفاده از جنگ سخت و سلاح های نظامی ممکن نیست. پس کشور مهاجم با طراحی و برنامه ریزی دقیقی جنگ نرم را شروع می کند. جنگ نرم جنگی کاملا آرام و تدریجی می باشد و به همین دلیل و نامحسوس بودنش بسیاری متوجه شروع آن نمی شوند. در جنگ نرم کشور مهاجم با ارائه ی تصویری نا امید و مایوس و شکست خورده از کشور هدف و موفق و عالی نشان دادن خود جنگ روانی را آغاز می کند و مردم کشور هدف رو مورد هجوم روانی قرار می دهد. جنگ نرم جنگی پیدار و مداوم است و در صورتی که نتیجه ی موفقی داشته باشد موجب تغییر باور ها و اعتقادات اصلی مردم می شود و زمانی که این اتفاق رخ بدهد و این باور ها تغییر کند بازگردادن  آن ها به حالت اولیه کاری بس دشوار و ناممکن است.

جنگ سخت چیست؟

مورد هجوم قرار گرفتن حاکمیت یک کشور،تمامیت ارضی و استقلال یک کشور، تاسیسات، منابع و.... و در کل مورد حمله قرار گرفتن امنیت ملی دریک کشور توسط کشوری دیگر یا توسط اتحاد چند کشور خارجی را به عنوان جنگ سخت می نامند. به طور کلی به جنگ هایی که به صورت نظامی صورت می گیرد و در آن از ادوات و لوازم نظامی استفاده می شود جنگ سخت گفته می شود.

تفاوت های جنگ نرم با جنگ عادی(جنگ سخت) چیست؟

_بخش کثیر تفاوت این جنگ با جنگ سخت (یعنی همان جنگ نظامی) در این است که در این نوع جنگ درگیری نظامی وجود ندارد.

_محدوده تهدید نرم،زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است در صورتی که محدوده ی تهدید سخت و جنگ سخت نظامی و امنیتی است.

_تهدیدات نرم حالتی پیچیده دارد و حاصل پردازش ذهن پویای نخبه ها است و به همین علت هم اندازه گیری آن مشکل شده است. در صورتی که تهدیدات سخت واقعی، محسوس و عینی هستند و می شود که آن ها را بر اساس معیار های مشخصی اندازه گیری کرد.

_ طریقه ی اعمال کردن تهدیدات سخت با استفاده از اجبار و زور قدرت است در صورتی که در جنگ و تهدیدات نرم از روش های القا و اقناع استفاده می شود.

_در جنگ سخت هدف طرف مهاجم تصرف کردن و اشغال کردن سرزمین مقابل است ولی در جنگ نرم هدف صرفا اثرگذاری بر روی انتخاب های حریف، پروسه تصمیم گیری و الگو های رفتاری حریف است.

_در جنگ نرم مهاجم تمامی هویت های فرهنگی کشور هدف را سلب می کند و تغییر می دهد.

_معنی واژه ی امنیت در موضوعاتی مانند جنگ ها و تهدید های نرم با حالت عادی آن متفاوت است. وقتی در این موضوعات ما واژه ی امنیت را به کار می بریم منظورمان امنیت ارزش ها و هویت های اجتماعی می باشد. در صورتی که در حالت عادی و در مورد رویکرد های سخت، منظور ما از امنیت تنها نبود تهدید های خارجی است.

_اصولا تهدیدات سخت محسوس هستند و باعث برانگیختن واکنش می شوند و این در صورتی است که تهدیدات نرم به علت ماهیت نامحسوس بودن و غیر عینی بودن شان، بدون عکس العمل هستند و واکنشی برنمی انگیزند.

_ ایجاد امنیت در مورد تهدید های سخت عمدتا  برعهده ی دولت ها است در صورتی که مرکز ایجاد امنیت در حوزه ی جنگ و تهدیدات نرم محیط فراملی است.(هویت های فروملی و جهانی)

_تهدیدات سخت و جنگ سخت و نظامی عمدتا به منظور فروپاشی نظام های امنیتی سیاسی طرف مخالف است در صورتی که تهدیدات نرم علیه نظام های مخالف به منظور نهاد سازی و فرهنگ سازی در چهارچوب الگوهای رفتاری و اندیشه های نظام دموکراسی و لیبرال تلقی می شود.

جنگ و تهدید نرم هم همانند جنگ های سخت دارای هدف های مختلفی می باشد. البته که یقینا و حقیقتا هدف نهایی هر دو نوع این جنگ ها تغییر کامل نظام سیاسی کشور هدف می باشد.( البته ممکن هست که جنگ نرم با هدف های محدود تری هم انجام بشود.)

پس می توان گفت به طور کلی جنگ نرم و جنگ سخت و نظامی هر دو دارای یک هدف هستند و وجه اشتراک آن ها این است که با اعمال فشار باعث ایجاد تغییر در رفتار و اصول یک نظام و یا تغییر کل آن نظام بشوند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی