نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
سجادی: استقلال و پرسپولیس ۳۵۰ میلیارد پول نقد دارند/ از وضعیت فعلی راضی نیستیم
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

وزیر ورزش با تاکید بر اینکه باید وضعیت فدراسیون فوتبال هرچه زودتر تعیین تکلیف شود، گفت: از شرایط این فدارسیون و اختلافات در هیات رئیسه رضایت ندارم.

دکتر سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان ، شب گذشته با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر به سوالات کارشناس برنامه پاسخ گفت.

وی در این برنامه پس از طرح صحبت هایی در حوزه جوانان، اشاره ای به حوزه ورزش داشت و صحبت هایی را مطرح کرد.

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی

اقدامات فشرده‌ای انجام شد تا در سال گذشته هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین تکلیف شوند. لازم می دانم مواردی را در این خصوص خدمت مردم عزیز گزارش دهم. در مقوله خصوصی سازی سرخابی ها، قطعا اگر حمایتهای ایت الله رئیسی ریس جمهور، معاونان این نهاد به ویژه معاون محترم حقوقی ایشان و همینطور وزیر اقتصاد ودارایی برادر عزیزم دکتر خاندوزی و مسولان سازمان خصوصی سازی و خواست مدیریت جدید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نبود با این سرعت شاهد انجام این اتفاق مهم نبودیم .

به این ترتیب با تلاش های صورت گرفته، هم اکنون مراحل واگذاری آغاز و ۱۰ درصد سهام واگذار شده وامروز که در خدمت شما هستم می خواهم با افتخار عرض کنم برای نخستین بار درجمهوری اسلامی ایران این دو باشگاه که عمدتا بدهکار و نقطه ضعف شان در مسائل مالی بود، در حسابهای شان ۳۵۰ میلیارد تومان پول نقد دارند.

در همین راستا طبق برنامه ریزی، کمیته ای تشکیل دادیم تا برای مصارف منابع موجود، بهترین تصمیم ها گرفته شود، چرا که اینجا موضوع، حقوق مردمی است که مشارکت داشتند بنابراین باید برای بهینه مصرف کردن این منابع مالی بهترین تصمیم ها گرفته شود .

حل مشکل معیشت ورزشکاران

می خواهم به عنوان خادم ورزش و جوانان ۲۰ ثانیه ای از دوران ورزش خودم بگویم، من در اوج آمادگی دونده استقامت شدم. در واقع ورزش دوومیدانی را از نیمه استقامت آغازکردم و به استقامت رسیدم، یک دونده استقامت درسطح آسیا، دارنده عنوان چهارمی جهان وکسی که تجربه حضور در دوالمپیک رادر کارنامه فعالیت ورزشی اش دارد.

من به عنوان یک المپین با ۱۵ مدال آسیایی از ورزش قهرمانی به دلیل مشکلات معیشتی خداحافظی کردم چرا که بسیار سخت بود،در کنار ورزش قهرمانی مجبور بودم برای تامین زندگی در سه جا کارکنم.

در مجلس هم خدمت نمایندگان عزیز عرض کردم، چنانچه قسمت شود و به من رای اعتماد داده شود، کسی هستم که هم درد را می شناسد وهم درمان را.بنابراین شرایط کسی را که بهترین دوران جوانی خود را در اردوها سپری می کند می دانم.

دیروز خدمت کشتی گیران و وزنه برداران پر تلاش کشورمان بودم و به آنها گفتم،حس و حال شما را وقتی شما چند تن وزنه رادر فضایی بسته بلند می کنید و باید ماه های زیادی را با این شرایط در اردو بگذرانید، درک می کنم واین درحالی است که افراد زیاد هم هستند که به دنبال کسب و کار، تحصیل وامور شخصی شان هستند.

واقعیت این است ورزشکاران کشورمان ماه های زیادی را در اردو به خاطر اعتلای نام ایران پشت سر می گذارند و سختی های زیادی را متحمل می شوند ، به هر حال این عزیزان نباید در این شرایط نگران معیشت خود باشند وماهم وظیفه داریم، سیستمی را پیش بیش بینی کنیم تا نگرانی های ملی پوشان مان کمتر شود.

در ضیافت افطاری نیز که همراه جمعی از ورزشکاران درخدمت رییس‌جمهور بودیم ایشان بر رفع مشکلات معیشتی، بیمه‌ای و مشاغل آنها تاکید داشتند. تا به الان مراحل استخدام ۹ نفر از قهرمانان المپیک و جهان را انجام دادیم و مراحل ابتدایی استخدام ۱۵ نفر دیگر نیز در دست اقدام هست که به زودی نهایی می‌شود.

رفع تبعیض در رشته‌های مختلف

در این مدت ما سعی کردیم که سطح درآمد رشته های دیگر را نیز بالا ببریم. در دنیای امروز در برخی از رشته های ورزشی، سطح رقابتها، نوع حق پخش تلویزیونی، پخش زنده، جذایبت ها و استقبال مردم، آرم ها و نشان های تجاری از رقابت ها، زمینه درآمدهای بیشتر رامهیا می کند. به الطبع درآمد آن رشته ورزشی و ورزشکارانش نیز بالاتر می‌رود و این موضوع تنها مختص به ایران نیست و در همه کشورهای دنیا شاهد این تفاوت‌ها هستیم. به عنوان مثال رشته فوتبال در اکثر دنیا پرمخاطب و پردرآمد است. در برخی از رشته‌ها نیز مانند تیرانداز باکمان، ژیمناستیک، قایقرانی، اسکواش دوومیدانی و تنیس روی میز سرمایه گذاری چندانی انجام نمی‌شود، به عنوان مثال رشته‌ای مثل کبدی به توفیقات خوبی رسیده است و ورزشکاران این رشته در چند کشور لژیونر هستند. رییس‌جمهور نیز در دیدار اخیر خود با ورزشکاران تاکید داشتند که عدالت ورزشی در بین همه رشته‌ها ایجاد شود. در جشن واگذاری سرخابی‌ها مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این قول را دادند علاوه بر فعال شدن بخش فوتبال بانوان در رشته های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند. یکی از کارهایی که در این مدت انجام دادیم رایزنی با یکسری از بخش‌های خصوصی برای حمایت از تیم‌های مختلف بود. رسانه ملی نقش مهمی در توسعه رشته‌های ورزشی دارد و می‌توان از این طریق شرکت‌های مختلف را به سرمایه‌گذاری در رشته‌هایی که زیاد به آنها توجه نمی‌شود ترغیب کنیم.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی

در سفر استانی ریاست جمهوری به استان مازندران یکی از وظایف ما بازدید از استادیوم شهید وطنی بود و اینکه دغدغه هواداران تیم نساجی را برطرف کنیم. تیم با ریشه و خوب نساجی به دلیل نداشتن زمین مجبور بود بازی‌های خانگی خود را در شهرهای دیگر انجام دهد. رییس‌جمهور شخصا برای تکمیل استادیوم شهید وطنی دستور دادند که ظرف پنج ماه این استادیوم تکمیل شود و درحال تلاش هستیم که هرچه زودتر این ورزشگاه اماده بهره برداری شود.

متاسفانه در کشور ۶ هزار پروژه نیمه تمام ورزشی داریم که از نگاه یک مدیر عدد سنگینی است و از این تعداد ۱۲۰۰ پروژه هیچ گونه رشد فیزیکی ندارد و از این‌رو کار سختی پیش‌رو و منابع اندکی نیز در اختیار داریم. خسته نباشید می‌گویم به همه همکاران فنی در وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام زحمات زیادی را کشیدند.

در دیداری که همراه جامعه ورزش با رییس‌جمهور داشتیم آمار افتتاح پروژه‌های نیمه تمام سالی که گذشت را به ایشان ارائه دادیم و مورد استقبال قرار گرفت. آماری که در سال ۱۴۰۰ برای تکمیل پروژه‌ها داشتیم توانست رکورد ۹ سال گذشته را بشکند و طی این سال‌ها هرچه‌قدر به سرانه‌های ورزشی اضافه شد، خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ توانستیم یک رکوردشکنی کنیم و جهش فوق‌العاده‌ای داشته باشیم. آمار سال ۱۴۰۰ شامل افتتاح ۶۸ هزار متر سالن سرپوشیده و ۲۱۸ هزار متر ورزشگاه روباز است که این آمار در سال ۹۷ به ۴۰ هزار متر سالن سرپوشیده و ۱۷۰ هزار متر ورزشگاه روباز می‌رسید.

درمجموع ۶۲۱ پروژه در سال ۱۴۰۰ مورد افتتاح قرار گرفت و امیدوارم که این موتور محرکه ساخت و ساز که آغاز شده در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته باشد. برای بودجه سال جدید به ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده امیدوار هستیم و پیش‌بینی کردیم که سه هزار میلیارد تومان به وزارت ورزش و جوانان اختصاص پیدا کند که از این رقم ۲۰ درصد به حوزه جوانان تخصیص پیدا می‌کند.

سرانه ورزشی کشور به ازای هر نفر به طور متوسط ۷۵ سانتیمتر است که استاندارد آن در دنیا سه متر است که امیدوارم تا پایان خدمت خود در وزارت ورزش این رقم را به عدد استاندارد نزدیک کنیم. مشکل دیگر این است برای نگهداری برخی از ورزشگاه‌های کشور با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که این موضوع مشکلاتی را نیز برای وزارت ورزش و جوانان ایجاد کرده است.

تعیین تکلیف و برگزاری مجامع فدراسیون‌های ورزشی

خوشبختانه شرایط خوبی به لحاظ تعیین تکلیف روسای فدراسیون‌ها داریم. شاید تا یک سال پیش برخی از فدراسیون ها با سرپرست اداره می‌شدند ولی از زمانی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان کار را آغاز کردم با وجود اینکه اساسنامه جدید فدراسیون ها تازه تصویب شده بود تا به الان ۴۰ مجمع را برگزار کردیم که ۱۰ مجمع انتخاباتی بود. پنج فدراسیون ما نیز در شرف برگزاری مجمع هستند.

فدراسیونی مثل دوچرخه‌سواری درگیر تطبیق اساسنامه فدراسیون جهانی با خود اساسنامه کشور هستند. ژیمناستیک نیز براساس اساسنامه داخلی فدراسیون کار را جلو بردند ولی طبق قانون باید انتخابات آن طبق اساسنامه به تصویب رسیده توسط شورای نگهبان برگزار شود.

برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال

در فدراسیون فوتبال به دلیل یکسری تصمیماتی که هیات رییسه گرفتند منجر به تغییر در راس فدراسیون شد. ما فرصت چندانی تا جام جهانی نداریم و باید هرچه زودتر این فدراسیون تعیین تکلیف شود و برای حضور قدرتمند در جام جهانی قطر آماده شویم تا بتوانیم برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کنیم. امیدوارم هرچه زودتر این اختلاف‌ها در هیات رییسه و کندی تصمیم گیری برطرف شود و فوتبال ما به ساحل آرامش برسد. سعی ما این است که بهترین اتفاق برای فوتبال کشور بیفتد و از وضعیت فعلی راضی نیستیم. سعی می‌کنیم که دغدغه هواداران فوتبال رفع شود و از وظایف نظارتی خود برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • اشکان IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    متأسفانه تمام فکر و ذکر وزیر ورزش شده فوتبال و مخصوصاً تیم محبوبش استقلال. کاش یه وزارت خونه جدید تشکیل میدادند بنام وزارت فوتبال و وزیرش هم آقای سجادی میذاشتن تا راحت به امور باشگاه متبوعشون بپردازن و ورزشهای دیگه هم تکلیف خودشون رو بدونن، اوضاع ورزشهای دیگه تعریفی نداره جناب وزیر. یک هزارم وقت خودتون رو به ورزشهای دیگه هم اختصاص بدین جای دوری نمیره. مشخص نیست وقتی فیفا صراحتا میگه دولتها نباید در فوتبال دخالت کنن چرا فوتبال ایران اینقدر دولتی شده عملا نقش رئیس فدراسیون فوتبال رو حذف کردن و وزیر ورزش شده مسئول فدراسیون فوتبال !
    • مرتضی ساوجبلاغی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      نه آقااون سلطانی فربود که کل وقتش روگذاشته بودبرای تیم محبوبس لونگ پلیس اشتباه گرفتی دادا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی