چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
۰ |
۴
آیا از عوارض خطرناک خروپف کردن در خواب مطلع هستید؟
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

خروپف کردن یا به اصطلاح پزشکی آپنه انسدادی حین خواب (Sleep Apnea)اختلالی است که با دفعات عودکننده انسداد در راه هوائی فوقانی و ایجاد کاهش تهویه تنفسی، در طول خواب، مشخص می شود.

خروپف کردن یا به اصطلاح پزشکی آپنه انسدادی حین خواب (Sleep Apnea)اختلالی است که با دفعات عودکننده انسداد در راه هوائی فوقانی و ایجاد کاهش تهویه تنفسی، در طول خواب، مشخص می شود. سندروم آپنه درهنگام خواب به صورت قطع تنفس(آپنه) در طی خواب به علت انسداد تکرار شونده در راه هوائی فوقانی، صورت می گیرد و سبب خروپف کردن فرد در خواب می شود. انسداد در راه هوایی فوقانی و ایجاد خروپف در فرد سبب می شود تبادلات گازی به صورت نرمال انجام نشود و سبب ایجاد عوارض خطرناکی می شود.

انواع آپنه حین خواب

· انسدادی: قطع جریان هوا به علت انسداد حلق

· مرکزی: به علت قطع تحریکات سیستم عصبی که روی تنفس موثر است و باعث حرکات تنفسی می شود.

· مختلط: ترکیبی از علت های مرکزی و انسدادی است.

نکته: بیشترین نوع آپنه حین خواب از نوع انسدادی است. شیوع این مشکل در آقایان بیشتر است به خصوص در سالمندان و افرادی که اضافه وزن دارند و افراد سیگاری.

عوارض آپنه حین خواب(Sleep Apnea) یا همان خروپف کردن چیست؟

· خرخر بلند

· خرناس کشیدن

· نفس نفس زدن

· قطع تنفس به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر و تکرار آن حداقل ۵ مرتبه در طی یکساعت که به دنبال افت اکسیژن، فرد از خواب می پرد.

· احساس خفگی

· بیدار شدن مکرر طی شب

· بیخوابی

· خواب آلودگی بسیاردر طی روز

· سردردهای صبحگاهی

· اختلال قوای ذهنی

· تغییرات شخصیتی-تحریک پذیری

· ناتوانی جنسی

· افزایش فشار خون

· دیس ریتمی(اختلال در ریتم قلب)

· هیپرتانسیون ریوی

· بیماری قلبی-ریوی

· پلی سیتمی

· شب ادراری

· بیماران مبتلا به Sleep Apnea ممکن است از عوارض احتمالی این بیماری آگاه نباشند ولی پس از مراجعه به پزشک تازه متوجه خطرات جبران ناپذیر این بیماری خواهند شد. یکی از درمان هایی که پزشک ممکن است به کلیه ی بیماران آپنه انسدادی، پیشنهاد و یا تجویز کند استفاده از دستگاه بای پپ(BIPAP)  و یا دستگاه سی پپ(CPAP) است و یا ممکن است در موارد شدید، کار به جراحی نیز کشیده شود.

تدابیر درمانی برای افراد مبتلا به آپنه خواب

بیماران معمولأ به دلیل ابراز نگرانی اعضای خانواده و یا خواب آلودگی شدید در زمان یا مکان های نامناسب(مثل رانندگی)، برای درمان به پزشک مراجعه می کنند و از درمان های مختلفی برای آن ها استفاده می شود که عبارتند از:

۱. کاهش وزن و اجتناب از الکل و دیگر دارو های خواب آور

۲. استفاده از فشار مثبت مداوم در راه هوائی(CPAP)

۳. استفاده از فشار مثبت راه هوائی دو سطحی(BIPAP)

۴. اکسیژن درمانی از طریق کانولای بینی

۵. برداشتن لوزه ها در بیمارانی که لوزه ی بزرگ دارند

۶. ا گر علت آپنه انسدادی حین خواب، انحراف شدید تیغه ی بینی باشد ممکن است سیتوپلاستی بینی برای بیمار انجام گردد

۷. در موارد شدید تر، استفاده از روش های جراحی برای برطرف کردن انسداد راه هوائی ممکن است توسط پزشک، پیشنهاد شود

۸. ترمیم زبان کوچک، کام و حلق عبارت است از برش بافت نرم حلق ممکن است در برخی بیماران توسط پزشک متخصص جراح، انجام گردد

۹. تراکئوستومی، انسداد راه هوائی فوقانی را برطرف می کند اما اثرات مضر متعددی از جمله  مشکل در تکلم و افزایش خطر عفونت دارد. در صورتی که دیس ریتمی های خطرناک و تهدید کننده زندگی و ناتوانی شدید وجود داشته باشد که درمان های معمول پاسخ نداده باشد، از تراکئوستومی و روش های جراحی ترمیم فک و صورت به عنوان آخرین راه حل استفاده می شود.

آیا از عوارض خطرناک خروپف کردن در خواب مطلع هستید؟

دستگاه بای پپ چگونه از خروپف کردن فرد هنگام خواب جلوگیری می کند؟

دستگاه بای پپ دستگاهی کمک تنفسی است که فشار هوای داخل ریه را افزایش می دهد و سبب افزایش انجام تبادلات گازی در ریه می گردد. بای پپ به معنی ایجاد دو فشار مثبت راه هوایی، هم هنگام دم(IPAP) و هم هنگام بازدم(EPAP)، می باشد. دستگاه بای پپ با ایجاد فشار مثبت به دستگاه تنس بیمار سبب می شود انسدادهای حین خواب برطرف شده و تهویه هوا و تبادلات گازی به صورت نرمال انجام گردد. دستگاه بای پپ کاربرد دیگری دارد و آن هم در بیمارانی که مشکلات ریوی دارند، تبادلات گازی(تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن) بطور نرمال انجام نخواهد شد و با ادامه این روند  و با بهم خوردن میزان اکسیژن خون شریانی (ABG)به راحتی میتواند سبب ایست قلبی و تنفسی و در نتیجه مرگ بیمار گردد. با استفاده از بای پپ در این بیماران میتوان از مرگ حتمی آنها جلوگیری کرد. در واقع دستگاه بای پپ دستگاهی کمک تنفسی است که فشار هوای داخل ریه را افزایش می دهد و سبب افزایش انجام تبادلات گازی در ریه می گردد.

آیا از عوارض خطرناک خروپف کردن در خواب مطلع هستید؟

قسمت های مختلف دستگاه بای پپ

· موتور دمنده دستگاه

· ماسک صورت یا ماسک بینی

· لوله خرطومی که جریان هوا را از موتور دستگاه به ماسک و مجاری تنفسی منتقل می کند.

· مرطوب کننده

دستگاه اکسیژن ساز چگونه به بیماران مبتلا به آپنه خواب(Sleep Apnea)کمک می کند؟

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی کمک تنفسی است و برای افرادی که به بیماری های تنفسی و قلبی ریوی مبتلا هستند، اکسیژن با خلوص بالا(بالای ۹۵%) تولید خواهد کرد. دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن محیط اطراف را(میزان خلوص اکسیژن محیط اطراف ما تقریبآ ۲۱% است) جذب کرده و از موتور دستگاه عبور داده و به اکسیژن با خلوص ۹۴ % تبدیل می کند و از طریق ماسک اکسیژن و یا سوند اکسیژن نازال، به بیماران تنفسی می رساند. این نوع از دستگاه اکسیژن ساز خانگی وزنی حدود ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم دارد و برای استفاده در منزل، کاربرد دارد.

آیا از عوارض خطرناک خروپف کردن در خواب مطلع هستید؟

مکانیسم عمل دستگاه اکسیژن ساز خانگی چگونه است؟

دستگاه اکسیژن ساز به صورت متمرکز کننده عمل می کند یعنی هوای محیط اطراف را که شامل گازهای هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و بسیاری از گازهای دیگر است را از موتور خود عبور داده فقط با گاز اکسیژن واکنش نشان می دهد و میزان ۲۱% اکسیژن محیط را به اکسیژن با خلوص ۹۴% تبدیل می کند و سپس از طریق سوند نازال اکسیژن و یا ماسک اکسیژن، بیمار از طریق دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژن تراپی می شود ومیزان اکسیژن خون شریانی بیمار، به وسیله دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی پایش می شود. زئولیت موجود در دستگاه اکسیژن ساز، با اکسیژن واکنش نشان می دهد و غلظت اکسیژن را افزایش می دهد و گازهای دیگر مثل نیتروژن را از خودعبور می دهد و هیچ گونه پاسخی به عبور گازهای هیدروژن و نیتروژن، نمی دهد.

کاربرد های دستگاه اکسیژن ساز خانگی

· افرادی که از آپنه خواب شبانه رنج می برند و نیاز به اکسیژن تراپی دارند

· بیمارانی که دچار عفونت ریه یا همان پنومونی شده اند و با تنگی نفس همراه هستند

· بیمارانی که در منزل به ونتیلاتور متصل هستند و برای تامین اکسیژن مورد نیاز به اکسیژن ساز نیاز دارند

· بیمارانی که به کرونا مبتلا هستند و نیاز به اکسیژن تراپی مداوم دارند

· بیمارانی که در منزل به علت درگیری شدید ریوی از دستگاه بای پپ استفاده می کنند و برای تامین اکسیژن حتما باید از اکسیژن ساز استفاده شود

· یکی دیگر از مواد کاربرد این دستگاه در بیماران مرگ مغزی است که دچار اختلال تنفس شده اند وبه اصطلاح پزشکی زندگی نباتی دارند و تا زمانی که در منزل تحت مراقبت هستند نیاز به اکسیژن ساز دارند

حرف آخر

در صورتی که از خروپف کردن شبانه و مشکلات تنفسی رنج می برید و نیازمند خرید و یا اجاره  دستگاه بای پپ و دستگاه اکسیژن ساز خانگی هستید می توانید با شماره های ۰۲۱۶۵۸۶۲۰۱۶ و ۰۹۱۲۶۸۲۳۰۷۰ که متعلق به تجهیزات پزشکی ماهک مدیکال است، تماس حاصل فرمائید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی