یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
۰ |
۵
تصویری از فتح قله اورست توسط مسن‌ترین کوهنورد ایرانی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

عبدی برای فتح مرتفع‌ترین قله جهان خیلی سعی کرد موافقت شورای برون‌مرزی را توسط فدراسیون کوهنوردی کسب کند اما گویا آیین‌نامه فدراسیون این اجازه را به او نداد.

خبرورزشی - چند روز شنیدیم عزیز عبدی کوهنورد ۶۳ ساله ایرانی در آستانه ثبت یک رکورد تاریخی و فتح قله اورست قرار دارد. صبح روز گذشته خبر رسید که این اتفاق رخ داده. این کوهنورد ایرانی در قالب یک تیم بین‌المللی به نام (۸kexpeditions) به بلندترین قله جهان صعود کرده است.

عزیز عبدی به عنوان مسن‌ترین کوهنورد ایرانی صبح روز گذشته موفق شد به این هدف دست پیدا کند. «لاکپا شرپا» کوهنورد حرفه‌ای و راهنمای تیم بین‌المللی روز گذشته اسامی نفراتی که موفق به صعود قله شده‌اند را در صفحه رسمی‌اش در اینستاگرام منتشر کرد که در میان آنها نام عزیز عبدی هم قرار دارد. عزیز عبدی یازدهمین فرد مسن در جهان است که مرتفع‌ترین قله جهان را فتح می‌کند.

تصویری از فتح قله اورست توسط یک کوهنورد ایرانی ۶۳ ساله

عبدی برای فتح مرتفع‌ترین قله جهان خیلی سعی کرد موافقت شورای برون‌مرزی را توسط فدراسیون کوهنوردی کسب کند اما گویا آیین‌نامه فدراسیون این اجازه را به او نداد. عزیز عبدی برای رسیدن به هدفش پا پس نکشید و با هزینه شخصی حدود ۶۰ هزار دلاری و قرارداد با یک شرکت بین‌المللی راهی این صعود تاریخی شد. عزیز عبدی از سال ۸۶ صعود برون‌مرزی خود را آغاز کرد. او ابتدا به قله ۷۱۳۴ متری لنین در قرقیزستان حمله کرد اما به دلیل شرایط بدِ جوی و بروز بیماری گوارشی یکی از همراهانش مجبور شد از کمپ سه ادامه مسیر ندهد.

عزیز عبدی یک‌ سال بعد بدون شرپا به قله ۷۱۰۵ متری کورژنفسکایا در تاجیکستان صعود کرد تا اولین صعود برون‌مرزی‌اش با موفقیت انجام شود. رکورد بیش از ۱۰ صعود برون‌مرزی برای عزیز عبدی ثبت شده است اما اوج هنرنمایی این کوهنورد ۶۳ ساله در سال ۱۳۹۸ به ثمر نشست. او در مدت ۶ ماه توانست به سه قله مرتفع در سه قاره صعود کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی