بلوف بزرگ فدراسیون فوتبال در خصوص درآمدزایی از بازی با کانادا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چند روز قبل حمید استیلی سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در اظهارنظری مدعی شد که این بازی برای فوتبال ایران درآمدزایی داشته اما با یک محاسبه ساده به این باور می‌رسیم که فدراسیون فوتبال در جریان برگزاری این بازی باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت کند.

قطعی شدن بازی تیم ملی ایران با تیم ملی کانادا در خردادماه ۱۴۰۱ یکی از معدود اخبار امیدوارکننده از سوی فدراسیون فوتبال در مسیر آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران برای حضوری پر قدرت در رقابت‌های جام جهانی قطر بود اما ابهاماتی در این بین وجود دارد که ذهن منتقدان را بشدت درگیر کرده است که مهم‌ترین آن هزینه‌های برگزاری این دیدار است.

چند روز قبل حمید استیلی سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در اظهارنظری مدعی شد که این بازی برای فوتبال ایران درآمدزایی داشته اما با یک محاسبه ساده به این باور می‌رسیم که فدراسیون فوتبال نه تنها در جریان برگزاری این بازی درآمدزایی نکرده است بلکه باید مبلغ قابل توجهی را در این موقعیت پرداخت کند که مطمئناً تبعات این هزینه هنگفت در آینده فدراسیون فوتبال را با چالش سخت رو به رو خواهد کرد.

بنا به گفته منابع خبری نزدیک به فدراسیون فوتبال درآمد فدراسیون فوتبال بابت برگزاری این بازی مبلغی حدود ۳۰۰ هزار دلار خواهد بود که با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد مبلغی حدود ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان از این محل نصیب فدراسیون فوتبال خواهد شد اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که تیم ملی برای پرواز به ونکوور در تاریخ ۲ ژوئن مبلغی حدود ۱۶ میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه کند که این رقم با مبلغ در نظر گرفته شده از سوی فدراسیون فوتبال کانادا اختلاف بزرگی دارد و فدراسیون فوتبال بایستی حدود ۶ میلیارد و ۵۶۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت پرداخت کند تا بتواند هزینه ترانسفر به ونکوور را پرداخت کند.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت مشخص می‌شود قیمت پرواز به ونکوور چه میزان است،  به عنوان مثال هزینه پرواز فرست کلاس از دوحه قطر به ونکوور کانادا مبلغ پانزده هزار دلار است که طبیعتاً فدراسیون فوتبال بایستی برای ۳۵ نفر این بلیت را تهیه کند تا بازیکنان در طول سفر طولانی به ونکوور دچار خستگی نشوند، در کنار این تعداد،  فدراسیون بایستی برای همراهان تیم ملی از جمله  ماساژور، پزشک، تدارکات و... تعداد ۱۵ بلیت اکونومی تهیه کند که نرخ این بلیت برای هر نفر ۲۱۱۶ دلار است،  با این حساب فدراسیون فوتبال ایران بایستی ۵۱۲۰۸۵ دلار صرف خرید بلیت فرست کلاس کند و ۳۱۷۴۰ دلار هزینه خرید بلیت اکونومی را پرداخت کند تا در مجموع با پرداخت شانزده میلیارد و ۳۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بتواند فرایند ترانسفر تیم ملی از قطر به ونکوور کانادا را انجام دهد.

نکته تعمق برانگیز اینجاست که این مبلغ تنها برای  سفر پنجاه نفر به کانادا است در حالی که از گوشه و کنار شنیده می‌شود فدراسیون فوتبال برای هشتاد نفر درخواست ویزا داده است که طبیعتاً با افزایش تعداد نفرات حاضر در این سفر هزینه ترانسفر بیشتر خواهد شد.

در کنار این مسأله باید هزینه دریافت ویزای کانادا برای مسافرین این سفر را نیز در نظر گرفت که این مبلغ نیز قابل توجه خواهد بود و فدراسیون فوتبال بایستی برای قوانین کشور کانادا این هزینه را نیز متحمل شود تا تیم ملی بتواند برای بازی دوستانه با کانادا راهی ونکوور شود.

اما به جز این هزینه‌ها باید رقم هزینه شده برای حضور کاروان ایران در قطر را نیز به مجموع هزینه‌های انجام شده اضافه کرد که طبیعتاً هزینه‌های فدراسیون فوتبال به این ترتیب افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر تصور می‌کنید هزینه‌های مربوط به این سفر به همین جا ختم می‌شود، سخت در اشتباه هستید،  برگزار کننده برای تیم ملی ایران در ونکوور هتل چهار ستاره در نظر گرفته است در حالی که معمولاً برای اقامت تیم ملی هتل‌های پنج ستاره در نظر گرفته می‌شود،  از این رو اگر تیم ملی بخواهد در هتل پنج ستاره اقامت داشته باشد بایستی مسئولان فدراسیون فوتبال ما به التفاوت این مبلغ را متقبل شوند تا تیم ملی در جریان اقامت در کانادا بتواند از امکانات بیشتری برخوردار شود،  در غیر این صورت باید منتظر نارضایتی جدید بازیکنان و کادر فنی تیم ملی نیز باشیم.

با این تفاسیر و مقایسه درآمد ناشی از این بازی با هزینه‌های تقریبی سفر به کانادا این پرسش برای هواداران فوتبال ایران به وجود می‌آید که آیا برگزاری بازی ایران و کانادا از نظر فنی برای تیم ملی ایران تا به این حد مهم هست که فدراسیون فوتبال ایران که هر روز ندای بی‌پولی و نداری سر می‌دهد و پروسه کاسه گردانی همچنان در حال اجراست چنین هزینه سنگینی را بپردازد؟

از طرفی آیا وزارت ورزش و جوانان در جریان ماجرای تعداد ویزای درخواست شده از سوی فدراسیون فوتبال از کشور کانادا قرار گرفته است و شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان مجوز همراهی این تعداد انبوه را صادر کرده یا اینکه دوباره همان اتفاقاتی که در دوران مدیریت عزیزی خادم شکل گرفت در حال تکرار است؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    یسری پول مفت رسیده اینها هم دارن به نحو احسنت خرجش میکنن، از حقوق های صد میلیونی، با بردن نفرات متفرقه به کانادا. مگه خونشون رنگین تره، خب یه هواپیمای معمولی بگیرن زودتر برن دیگه، چرا حتما باید فرست کلاس باشه
  • محمود IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    مگه از جیب نویسندهٔ ایران ورزشی میخوان خرج کنن؟ نه اینا همونا هستن که ماجدی گفت دنبال لغو بازیهای تیم ملی هستن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی