نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
پرسپولیس قهرمان چگونه شکست خورد؟/ ضربه بزرگ به تیم گل‌محمدی از همان روش قدیمی
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با رسیدن به هفته‌های پایانی دوره‌های گوناگون مسابقات لیگ برتر شایعات در مورد عملکرد نقل‌وانتقالات تیم‌ها و خرید ستارگان داغ می‌شود که این اتفاق در مورد تیم‌های ناکام با پروژه‌ها و ایده‌های شکست خورده بیش از تیم‌های موفق و پیروز است.

پرسپولیس مدل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بعد از ثبت ۱۵ برد، ۹ تساوی، ۳ شکست، کسب ۵۴ امتیاز در بیست‌ویکمین دوره لیگ برتر، حذف در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰، شکست در سوپرجام و حذف در مرحله یک‌چهارم نهایی سی‌وپنجمین دوره جام حذفی بعد از ۵ فصل در زمره تیم‌های مایوس و شکست خورده قرار گرفت. یکی از دلایل اصلی این ناکامی‌ها از نگاه کارشناسان اهل فن و علاقه‌مندان این تیم به ضعف و تزلزل خط دروازه مستحکم سال‌های گذشته این تیم برمی‌گردد که در فصل جاری با حضور حامد لک، احمد گوهری و بوژیدار رادوشوویچ اقتدار و نیرومندی سابق خود را نداشت و پیش از آغاز هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر در ۳۳ رقابت برگزار شده لیگ خلیج‌فارس، جام حذفی، سوپرجام و لیگ قهرمانان آسیا ۲۷ گل دریافت کرده است که همین موضوع اهمیت تقویت و تزریق خون جدید به پیکره تیم ناکام پرسپولیس را بیش از گذشته می‌کند.

سنگری که محافظ مطمئن داشت

علیرضا بیرانوند، سنگربان اسبق پرسپولیس و نفت تهران که سابقه بیش از ۵۰ بازی ملی را در کارنامه خود می‌بیند و افتخار حضور در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا، ۲۰۱۹ امارات و جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را دارد نزدیک‌ترین و محتمل‌ترین گزینه برای حضور و ساماندهی خط دروازه سست قرمزهای پایتخت است. این دروازه‌بان ۱۹۴ سانتی‌متری بعد از تلاش بی‌سرانجامش در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل دوم لیگ پانزدهم موفق شد در نقل‌وانتقالات رویایی فصل ۱۳۹۶-۱۳۹۵ به خواسته قلبی خود برسد و بعد از ۱۳۲ حضور با پیراهن قرمزهای پایتخت در مستطیل سبز راهی فوتبال بلژیک و تیم رویال آنتورپ شود.
بیرانوند در فصل فوتبالی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ در قامت آخرین نفر دفاعی شاگردان برانکو ایوانکوویچ ۷ رقابت را به دلیل شکستگی از ناحیه دست، تشخیص کادرفنی و حضور در اردوی تیم ملی از دست داد و در ۳۲ رقابت برگزار شده مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷، مرحله یک‌هشتم نهایی ۲۰۱۷، لیگ شانزدهم و جام حذفی حافظ دروازه سرخ‌های تهران بود که ماحصل آن ۱۹ گل خورده و ثبت ۲۱ کلین‌شیت بود. او در هفدهمین دوره لیگ برتر که منتهی به برگزاری مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷، مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸، دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸و سی‌ویکمین دوره جام حذفی شد جمعا ۴۳ بازی به میدان رفت و آمار ۳۰ گل خورده و ۲۴ کلین‌شیت را ثبت کرد. این گلر ملی‌پوش که با تجربه حضور در جام‌جهانی و دیدار مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال پا به فصل فوتبالی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ گذاشت در ۳۹ بازی مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸، دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹، هجدهمین دوره لیگ برتر و سی‌ودومین دوره جام حذفی به میدان رفت و توانست آمار ۲۱ گل خورده و ۲۲ کلین‌شیت را ثبت کند. بیرانوند در فصل آخر حضورش در پرسپولیس برخلاف سال‌های گذشته طعم تلخ نیمکت‌نشینی را نیز چشید و از روی نیمکت عملکرد سنگربان کروات بوژیدار رادوشوویچ را دنبال کرد. او در فصل فوتبالی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در نوزدهمین دوره لیگ برتر، سی‌وسومین دوره جام حذفی و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در مجموع ۱۸ بازی به میدان رفت و آمار ۱۴ گل خورده و ۸ کلین‌شیت را ثبت کرد. بیرانوند از اولین دیدارش مقابل سایپا در هفته اول لیگ شانزدهم تا زمان خروج و پیوستنش به رویال آنتورپ بلژیک در ۱۳۲ دیدار ( ۸۹ دیدار لیگ برتر، ۳۴ رقابت لیگ قهرمانان آسیا، ۸ دیدار جام حذفی و یک مسابقه سوپرجام) به میدان رفت که حاصل آن ۸۴ گل خورده(۴۳ گل خورده در لیگ برتر، ۳۸ گل خورده لیگ قهرمانان آسیا و ۳ گل خورده جام حذفی) و ۷۵ کلین‌شیت( ۵۶ لیگ برتر، ۵ جام حذفی، ۱۳ دیدار لیگ قهرمانان آسیا و یک دیدار سوپرکاپ) بود.

پرسپولیس قهرمان چگونه شکست خورد؟/ ضربه بزرگ به تیم گل‌محمدی از همان روش قدیمی

شروع خوب و شاید پایان بد!

دروازه‌بان اسبق صبای قم، تراکتور تبریز، سایپای تهران، فولاد خوزستان، نساجی مازندران و ماشین‌سازی تبریز بعد از جدایی علیرضا بیرانوند و عملکرد نامطمئن بوژیدار رادوشوویچ به جمع سرخپوشان پیوست و در فصل اول حضورش در پرسپولیس ۴۴ دیدار در مسابقات گروهی و حذفی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰، مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱، بیستمین دوره لیگ برتر، سی‌وچهارمین دوره جام حذفی و سوپرجام به میدان رفت که ماحصل آن ثبت آمار ۲۳ گل خورده و ۲۵ کلین‌شیت بود. او تا پیش از آغاز هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر در مجموع ۲۶ بازی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱، دوره بیست‌ویکم لیگ برتر، سی‌وپنجمین دوره جام حذفی و سوپرجام به میدان رفت و آمار ۱۹ گل خورده و ۱۲ کلین‌شیت را ثبت کرد. او از زمان اولین حضورش در پیراهن پرسپولیس مقابل التعاون عربستان در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ تا پایان هفته بیست‌وهفتم در ۷۰ دیدار(۵۰ دیدار در لیگ برتر، ۱۵ رقابت لیگ قهرمانان آسیا، ۳ مسابقه جام حذفی و ۲ دیدار سوپرجام) با پیراهن سرخپوشان پایتخت به میدان رفت و موفق شد آمار ۴۲ گل خورده( ۲۹ گل در لیگ خلیج‌فارس، ۱۲ گل لیگ قهرمانان آسیا و یک گل سوپرجام) و ۳۷ کلین‌شیت(۲۶ کلین‌شیت لیگ برتر، ۷ کلین‌شیت لیگ قهرمانان آسیا، ۳ کلین‌شیت جام حذفی و یک کلین‌شیت سوپرجام) را ثبت کند.

پرسپولیس قهرمان چگونه شکست خورد؟/ ضربه بزرگ به تیم گل‌محمدی از همان روش قدیمی

بازیکنی که خاطرات تلخ گذشته را یادآوری کرد

برای درک بهتر عملکرد این ۲ سنگربان باید آمار علیرضا بیرانوند و حامد لک را با یکدیگر مقایسه کنیم.
بیرانوند در چهار فصل حضورش به پرسپولیس به ترتیب آمار ۰.۵۹، ۰.۷، ۰.۵۴ و۰.۷۸ گل خورده در هر رقابت را ثبت کرد و آمار ۰.۶۶، ۰.۵۶، ۰.۵۶ و ۰.۴۵ کلین‌شیت در هر دیدار را رقم زد. حامد لک نیز در ۲ فصل حضورش در باشگاه پرسپولیس به ترتیب میانگین ۰.۵۲ و ۰.۷۳ گل دریافتی در هر بازی و۰.۵۷و۰.۴۶کلین‌شیت به ازای هر رقابت را رقم زد. بعد از مقایسه این آمارها متوجه خواهیم شد که عملکرد حامد لک در ۲ سالی که پیراهن پرسپولیس را بر تن کرده متفاوت بوده است. او در اولین فصل حضورش میانگین گل بهتری نسبت به ۴ سال حضور بیرانوند ثبت کرد و از حیث میانگین کلین‌شیت تنها آمارش از اولین فصل حضور بیرانوند در پرسپولیس پایین‌تر بود. اما لک در فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از حیث گل‌های خورده و ثبت کلین‌شیت آماری ضعیف‌تر از ۳ فصل آغازین بیرانوند از خود به‌جا گذاشت. نکته‌ای که نباید در این مقایسه فراموش شود کیفیت رقیب‌هایی است که این ۲ دروازه‌بان با آنها مواجه شده‌اند، بیرانوند با پیراهن پرسپولیس ۳۴ بار در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته است و این آمار برای حامد لک ۱۵ دیدار بوده است. همچنین نباید کیفیت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا را فراموش کرد بیرانوند در مدت حضورش در پرسپولیس ۶ بار مقابل السد قطر، ۵ دیدار برابر الدحیل قطر(۳ دیدار الدحیل، ۲ رقابت لخویا) و ۴ دیدار برابر الهلال عربستان قرار گرفت اما این آمار برای حامد لک تنها یک دیدار برابر نمایندگان قطر و عربستان بوده است.
بعد از بررسی آمارها ضعف و افت حامد لک بیش از گذشته ملموس و قابل درک خواهد شد که البته اتفاقی تازه برای این سنگربان نیست و نمونه آن را قبلا فوتبال‌دوستان در لیگ چهاردهم و از دست دادن قهرمانی تراکتور تبریز به دلیل عملکردهای متزلزل و پرنوسان حامد لک نظاره کرده بودند. این سنگربان در فصل فوتبالی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ بعد از ۳ اشتباه تاثیرگذار مقابل فولاد خوزستان در دقیقه ۶۶ بازی جای خود را به داود نوشی‌صوفیانی داد و در ادامه فصل با اشتباهات خود باعث گشوده شدن دروازه تراکتور و از دست رفتن قهرمانی این تیم شد. البته نمی‌توان منکر روزهای درخشان این سنگربان در مدت حضورش در فوتبال ایران شد اما باید قبول کرد او در ۱۱ سال حضورش در مسابقات لیگ برتر نوسان و لغزش‌های زیادی رقم زده است و این نکته قاتل آرزوهای تیم‌های بزرگ و در کورس قهرمانی مثل پرسپولیس لیگ بیست‌ویکم و تراکتور لیگ چهاردهم است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    این متن از یک پرسپولیسی چند آتیشه ارسال میشه.از یک مازنی.اگه دقت کرده باشید پرسپولیس از وقتی دچار مشکل شده که سرمربی با توجه به اینکه هنوز قرار داد داشت .قرار داد جدید با آپشن های جدید امضا کرد.قبل از مسابقه با الهلال وهابی.این یعنی خیانت به پول بیت المال.و درست بر عکس استقلال سرمربی از پول خودش پرداختی به بازیکنان میده.توجه کنید پرسپولیسی که با بستن نقل وانتقالات و با کمبود بازیکن به فینال میرسه{پرداختی از جیب برانکو به مربی ها }یک مرتبه بعد 5سال دچار افت این چنینی میشه.پول بیت المال شوخی بردار نیست.از بعد مسابقه با الهلال بخوانید بعد غارت بیت المال توسط سر مربی پرسپولیس حال خوشی نداشته ایا این یک درس نیست.یحیی برای سال بعد اگه بخواد بمونه و موفق بشه بایستی جبران ضرر بیت المال و بده والا استقلال و یا تیم دیگری غیر پرسپولیس قهرمان میشه.واین ضربه ای هست که در اثر شوخی گرفتن بیت االمال به پرسپولیس لطمه میزنه.ضمن اینکه اینبار بعلت خرید مردم در بورس از سهام تیم حق الناسی هم در کار خواهد بود........
  • محند IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    هیچ عاملی جز حامدلک باعث عدم قهرمانی پرسپولیس نشد تمام ..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی