نیوکاسل - بوریس جانسون - محمد بن‌سلمان
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا حاضر نشده متن نامه‌های رد و بدل شده با مالک عربستانی باشگاه نیوکاسل را فاش کند، چرا که اعتقاد دارند ممکن باعث تیره شدن روابط بین دولت‌های بریتانیا و عربستان شود.

دفتر بوریس جانسون نشریه «مِیل» را از مشاهده مکاتبات مهم مربوط به فروش جنجالی ۳۰۵ میلیون پوندی نیوکاسل یونایتد به صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی در سال گذشته منع کرده است.

دفتر کابینه اعتراف کرده که نخست‌وزیر درباره تصاحب نیوکاسل با یک مشاور ویژه در عربستان سعودی ارتباط برقرار کرده است، اما از انتشار ایمیل‌ها و پیام‌هایی که آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اند خودداری می‌کند. آن‌ها در پاسخ به درخواست آزادی اطلاعات این روزنامه مدعی شدند که افشای این مکاتبات می‌تواند نقش بریتانیا در خاورمیانه را تضعیف کند.

در نامه به نشریه «دیلی‌میل» آمده است: «دفتر کابینه تشخیص می‌دهد که منافع عمومی در بی‌پردگی است. ما این منافع را در مقابل منافع عمومی قوی‌تر در بریتانیا که بتواند با موفقیت منافع ملی ما را دنبال کند، سنجیده‌ایم. انتشار اطلاعاتی که به صورت محرمانه با بریتانیا به اشتراک گذاشته شده می‌تواند نقش بریتانیا را در منطقه خاورمیانه و جاهای دیگر تضعیف کند. اگر می‌خواهیم به ایفای نقش تأثیرگذار ادامه دهیم، روابط دوجانبه ما باید محافظت شود.»

سازمان لیگ برتر سرانجام در اکتبر ۲۰۲۱ پس از ماه‌ها بحث و جدل با فروش نیوکاسل موافقت کرد. مشخص شده که محمد بن‌سلمان شخصاً در ژوئن ۲۰۲۰ با جانسون تماس گرفت و در متنی به او هشدار داد که روابط انگلیس و عربستان آسیب خواهد دید مگر اینکه فروش ۳۰۰ میلیون پوندی به صندوق ثروت PIF تأیید شود. بن‌سلمان رئیس PIF است که ۸۰ درصد از سهام نیوکاسل را در اختیار دارد. او سپس به جانسون گفت: «ما از لیگ برتر انتظار داریم که تجدید نظر کند و نتیجه اشتباه خود را اصلاح کند.»

وزارت دفاع از دفتر کابینه درخواست کرد که ایمیل‌ها و پیام‌های جانسون و کن کاستا که مشاور ویژه نخست‌وزیر در مورد چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی بود، را منتشر کند. مشخص نیست که چه نوع مکاتباتی می‌تواند به طور بالقوه به وجهه بریتانیا آسیب برساند، اما دفتر نخست‌وزیر به وضوح احساس می‌کند که برخی از پیام‌ها آنقدر انفجاری هستند که نمی‌توان آنها را عمومی کرد.

در ادامه این نامه آمده است: «بررسی مؤثر روابط بین‌الملل به حفظ اعتماد و اطمینان بین دولت‌ها بستگی دارد. این رابطه مبتنی بر اعتماد، امکان تبادل آزادانه و صریح اطلاعات را با درک اینکه به صورت محرمانه با آن رفتار خواهد شد، می‌دهد. اگر بریتانیا به چنین اعتمادهایی احترام نگذارد، توانایی ما برای حفاظت و ارتقای منافع بریتانیا از طریق روابط بین‌الملل با مشکل مواجه خواهد شد. سایر دولت‌ها ممکن است در آینده تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات حساس با بریتانیا نداشته باشند و به نوبه خود ممکن است کمتر به محرمانه بودن اطلاعات ارائه شده توسط دولت بریتانیا به آن‌ها احترام بگذارند و به منافع بریتانیا آسیب برسد.»

لیگ برتر تضمین‌های PIF را پذیرفت که دولت عربستان هیچ تأثیری بر نیوکاسل نخواهد داشت؛ اگرچه لباس تیم دوم این تیم به رنگ‌های سبز و سفید عربستانی خواهد بود.

وزارت دفاع درخواست بازنگری در تصمیم آزادی اطلاعات کرده است. لیگ برتر اصرار دارد که به طور مستقل و فارغ از فشارهای سیاسی به این تصمیم رسیده است. دفتر نخست‌وزیر گفت که هیچ نقشی در سرمایه‌گذاری PIF در نیوکاسل نداشته است. لیگ پس از تقریباً ۲۰ ماه بررسی، تصاحب را تأیید کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی