پیش‌بازی رم - فاینورد (فینال لیگ کنفرانس اروپا ۲۰۲۲-۲۰۲۱)
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

لیگ کنفرانس اروپا، تورنمنتی جدید است که یوفا به راه انداخته و امشب یکی از دو تیم رم یا فاینورد لقب «نخستین قهرمان» آن را یدک خواهند کشید.

امشب از ساعت ۲۳:۳۰ در ورزشگاه «کومبتاره» شهر تیرانا پایتخت آلبانی، اولین فینال تورنمنت جدید و نوپای لیگ کنفرانس اروپا بین تیم‌های رم و فاینورد برگزار خواهد شد.

رم؛ قهرمانی خاص با آقای خاص

اشک‌ها و فریادهای ژوزه مورینیو به نوعی به لیگ کنفرانس اروپا اعتبار داد. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد قهرمانی در یک تورنمنت نوپا که خیلی‌ها متوجه نشدند چرا یوفا آن را در تقویم خودش قرار داد، تا این حد مهم شود. با این حال تیمی مثل رم که سال‌هاست جام نگرفته ارزش این جام زیبا را می‌داند. ژوزه مورینیو هم که جام‌های رنگارنگی کسب کرده حالا ۴ سال است که قهرمان نشده و این قهرمانی خاص را می‌خواهد به رمی‌ها تقدیم کند. شاید تصور می‌شد رم در پایان فصل با آقای‌خاص قطع همکاری کند، اما یک قهرمانی در لیگ کنفرانس و راهیابی به لیگ اروپای فصل بعد می‌تواند یک فصل دیگر حضور سرمربی پرتغالی در تیم محبوب پایتخت ایتالیا را تضمین کند.

فاینورد؛ پس از ۲۰ سال

شاید از فاینورد کمتر انتظار می‌رفت که به یک جام اروپایی برسد. با این حال تیم آرنه اسلات به جایی رسیده که می‌تواند فصل بی‌جامش را با یک قهرمانی تمام کند. این فصل در اردیویزی هلند زیر سایه آژاکس و آیندهوون قرار گرفتند و فاصله‌شان هم با این دو تیم زیاد بود. در جام‌حذفی هم موفق نبودند. با این حال آینده فاینورد را با سرمربی ۴۳ ساله‌اش روشن می‌بینند. برخلاف حریف امشب‌شان، زمانی آن‌ها قهرمان اروپا بوده‌اند. اگرچه ۲۰ سال از آخرین قهرمانی فاینورد در اروپا گذشته، ولی این شانس را دارند تا در سال ۲۰۲۲ هم به جامی دیگر و البته جدید برسند. جالب است بدانید آرنه اسلات هیچ جامی در ۴ سالی که سرمربیگری می‌کند نگرفته و سخت تشنه کسب موفقیت است.

آخرین جدال
فوریه ۲۰۱۵ در مرحله یک‌شانزدهم نهایی لیگ اروپا فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ رم موفق شد فاینورد را ۲-۱ شکست دهد. لیاییچ و ژروینیو برای رم و مانو برای فاینورد گل زدند. با توجه به تساوی ۱-۱ در بازی رفت، جالوروسی حریف هلندی‌اش را حذف کرد.

آمار بازی
۲) رم و فاینورد پیش از این تنها ۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که یک بازی را تیم ایتالیایی برده و دیگر بازی هم مساوی شده.
۸) رم ۸ مرتبه مقابل تیم‌های هلندی قرار گرفته که حاصل کارش ۳ برد، ۳ تساوی و ۲ شکست بوده. فصل گذشته در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ اروپا، آژاکس را حذف کردند.
۱۴) فاینورد در ۱۴ مصاف با تیم‌های ایتالیایی به ۵ برد، ۴ تساوی و ۵ شکست رسیده. آخرین حریف ایتالیای فاینورد تیم ناپولی در مرحله گروهی لیگ اروپا فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ بود که یک برد و یک باخت مقابل آن برای‌شان رقم خورد.
۲) رم تابه‌حال فقط ۲ مرتبه قهرمان تورنمنت‌های اروپایی شده که تورنمنت‌های معتبری نبوده‌اند. جام اینترسیتی‌فیر در سال ۱۹۶۱ و جام آنگلو-ایتالیا در سال ۱۹۷۲ این دو جام بوده‌اند.
۳) فاینورد ۳ جام مهم اروپایی دارد، یکی در جام باشگاه‌های اروپا در سال ۱۹۷۰ و دوتای دیگر هم در جام یوفای سابق و لیگ اروپای فعلی در سال‌های ۱۹۷۴ و ۲۰۰۲.
۱۴) از آخرین جامی که رم برده ۱۴ سال می‌گذرد. این تیم آخرین مرتبه سال ۲۰۰۸ در جام‌حذفی ایتالیا به قهرمانی دست پیدا کرد.
۴) آخرین جام فاینورد هم مثل رم در جام‌حذفی به‌دست آمده. این تیم سال ۲۰۱۸ یعنی ۴ سال پیش در جام‌حذفی هلند قهرمان شد.
۲۵) ژوزه مورینیو همراه پورتو، چلسی، اینتر، رئال‌مادرید و منچستریونایتد ۲۵ جام مختلف گرفته. ۴ جام او اروپایی بوده است.
۱۰) سیریل دسرس مهاجم نیجریه‌ای فاینورد با ۱۰ گل زده صدرنشین جدول گلزنان لیگ کنفرانس اروپا و شانس اول آقای‌گلی است. البته تمی آبراهام ۹ گله از رم هم این شانس را دارد تا جای او را بگیرد.

مصدومان و محرومان
هنریخ مخیتاریان تنها مصدوم رم برای این فینال است. البته احتمال دارد کادرپزشکی جالوروسی او را به فینال تیرانا برساند. جاستین بِیلو سنگربان فاینورد هم به این فینال نخواهد رسید. اورکون کوکچو مدافع ترکیه‌ای فاینورد هم احتمالاً به این دیدار نخواهد رسید.

ترکیب احتمالی دو تیم
رم:
پاتریسیو، مانچینی، اسمالینگ، ایبانیس، کارسدورپ، زِلِوسکی، کریستانته، اولیویرا، پلگرینی، زانیولو و آبراهام
فاینورد: مارسیانو، خیترویدا، تراونر، سنسی، مالادا، تورنسترا، آورسنس، تیل، نلسون، سینیسترا و دسرس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کوهمره_جروق IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    ارزش نگاه کردن نداره.بهترین کار اینه که تلوزیون خاموش کنی.در ضمن تیمی که مورینیو مربیش باشه اصلا جذابیت را از بین میبره.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی