نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
مایکل اوون
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مایکل اوون که زمانی در اوج جوانی ستاره درخشان تیم ملی انگلیس و لیورپول بود، در دوران بازی‌اش به‌شدت افت کرد و درگیر حواشی شد، تا این که حالا هم به عنوان یک کارشناس کسل‌کننده شناخته می‌شود.

مایکل اوون از پسر طلایی فوتبال انگلیس به «کسالت‌بارترین کارشناس» ورزش تبدیل شده است. اوون در سال ۲۰۰۲ توپ طلا را برنده شد و پیش‌تر با آن گل خیره‌کننده مقابل آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۸ مانند بمب در آسمان فوتبال منفجر شد.

تابستان آن سال، این جوان ۲۲ ساله به آلتون تاورز سفر کرد و برای فرار از دست طرفدارانش، کلاه گذاشت و عینک آفتابی به چشم زد. دوران حرفه‌ای اوون از اوج و لقب بهترین بازیکن جهان و امضای قراردادی هیجان‌انگیز با رئال مادرید، به آرامی به سمت بازنشستگی و فراتر از آن پیش رفت. اکنون دخترش «جما» قرار است با حضور در برنامه تلویزیونی «جزیره عشق» نامی برای خود دست و پا کند.

اوون در سال ۲۰۱۹، پس از انتشار کتاب زندگینامه خود، درگیر دعوای شدیدی در توییتر با دوست سابقش آلن شیرر شد. اما از چه جایی شروع کنیم بهتر از یکی از خاطره‌انگیزترین گل‌هایش در فوتبال انگلیس. در سنت اتین فرانسه، در سال ۱۹۹۸، اوون ۱۸ ساله در به یادماندنی‌ترین حرکتش با دویدن دور دفاع بی‌پناه آرژانتین به سمت کسب برتری برای انگلیس پیش رفت.

شیر پرشور

در حالی که تیم گلن هادل در ضربات پنالتی شکست خورد و مسابقات را در مرحله یک‌هشتم نهایی ترک کرد، اوون خود را به جهانیان معرفی کرده بود. طی ۶ سال بعد، او در ۲۱۶ بازی برای لیورپول ۱۱۸ گل باورنکردنی به ثمر رساند و به این باشگاه کمک کرد تا یک جام حذفی، دو جام اتحادیه، یک جام خیریه و جام یوفا کسب کند.

اوون در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه بهترین بازیکن جوان و بهترین بازیکن سال شد و در عین حال اولین کفش طلای خود در لیگ برتر را هم به دست آورد. او یکی از دو بازیکن انگلیسی است که در عرض بیش از ۴۰ سال برنده توپ طلا شده؛ کوین کیگان در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ این عنوان را به‌دست آورد. بنابراین در تابستان ۲۰۰۴، زمانی که اوون رفت تا یک کهکشانی در مادرید باشد، ضربه‌ای ویرانگر به باشگاه آنفیلد وارد شد.

زوال غم‌انگیز یک اسطوره؛ از نوجوانی قهرمان تا شکست در مادرید و کارشناسی کسل‌کننده

فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال‌مادرید گفت: «قرارداد با مایکل اوون پیروی از سنت ماست. ما در حال جذب یک بازیکن عالی بااستعداد هستیم که می‌تواند چیز خاصی به ما بدهد.» اما این انتقال طبق برنامه پیش نرفت. اوون به دلیل نداشتن فرم مناسب، مورد انتقاد هواداران برنابئو و مطبوعات اسپانیا قرار گرفت و زمان زیادی را به عنوان بازیکن تعویضی سپری کرد. او پس از تنها یک سال، با زدن ۱۳ گل در ۳۶ بازی، اسپانیا را ترک کرد و سپس با قراردادی ۱۵ میلیون پوندی به نیوکاسل یونایتد، به انگلیس بازگشت. در طول ۴ سال، اوون تنها ۷۱ بازی انجام داد و تنها ۲۶ گل برای این تیم به ثمر رساند.

زوال غم‌انگیز یک اسطوره؛ از نوجوانی قهرمان تا شکست در مادرید و کارشناسی کسل‌کننده

چرا؟

و در شمال شرق بود که درگیری اوون با آلن شیرر در ملاءعام آغاز شد. به دلیل اعتقاد شیرر به اینکه اوون در طول دوران مربیگری‌اش در نیوکاسل در سال ۲۰۰۹ او را ناامید کرد، دشمنی بینشان شعله‌ور شد. اوون در کتاب زندگینامه‌اش شیرر را متهم کرده که به او ضربه زد و انتقالش به نیوکاسل را یکی از بزرگ‌ترین پشیمانی‌های دوران حرفه‌ای‌اش می‌داند. کتابفروشی مشهور نیوکاسل از خرید کتاب زندگینامه اوون خودداری کرد.

اوون در سال ۲۰۱۹ به بی‌تی اسپرت گفت: «۶ یا ۷ سال از بازی متنفر بودم. بی‌صبرانه منتظر بودم تا بازنشسته شوم. این من نبودم. مردم فکر می‌کردند من گلزن بزرگی هستم و کار دیگری انجام نداده‌ام. از نظر ذهنی می‌توانستم اما از نظر فیزیکی نمی‌توانستم.»

زوال غم‌انگیز یک اسطوره؛ از نوجوانی قهرمان تا شکست در مادرید و کارشناسی کسل‌کننده

حرفه اوون با مصدومیت گره خورد. پس از پاره شدن همسترینگش در ۱۹ سالگی که منجر به ۵ ماه غیبتش شد، در سال ۲۰۰۵ استخوان متاتارسش شکست، رباط صلیبی‌اش پاره شد و مشکلات دائمی با ران و کشاله رانش داشت. او در سال ۲۰۰۹ به منچستریونایتد رفت و در آنجا قهرمان لیگ برتر شد اما در ۳ سال فقط ۵ گل به ثمر رساند. سال آخر او قبل از بازنشستگی در سال ۲۰۱۳ در استوک‌سیتی سپری شد. اوون پس از گذراندن بیشتر فصل روی نیمکت، خواست که استعفا دهد و در کریسمس بازنشسته شود اما تا پایان فصل ادامه داد.

زوال غم‌انگیز یک اسطوره؛ از نوجوانی قهرمان تا شکست در مادرید و کارشناسی کسل‌کننده

خسته‌کننده‌ترین کارشناس

اوون کفش‌هایش را آویزان کرد و میکروفون را برداشت. او به عنوان کارشناس بیشترین انتقادها را نثار خود کرد، به طوری که در رسانه‌های اجتماعی برچسب «خسته‌کننده»، «یکنواخت» و «آزاردهنده» به او چسبید. هواداران از برخی نظرات سطحی او در طول برنامه‌ها آزرده می‌شدند.

جایی که اوون در سال‌های اخیر از موفقیت برخوردار بوده، اصطبل‌ها بوده‌اند. او روی اسب‌های مسابقه سرمایه‌گذاری می‌کند. اوون حتی در سال ۲۰۱۷ به عنوان سوارکار مسابقه داد و در مسابقه خیریه در اسکت دوم شد.

زوال غم‌انگیز یک اسطوره؛ از نوجوانی قهرمان تا شکست در مادرید و کارشناسی کسل‌کننده

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی