تشابه عجیب اسکوچیچ و ساوت‌گیت/ مربی‌های جنجالی روی لبه تیغ
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

۲سرمربی که با تیم‌های‌شان در گروه دوم جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر حاضر هستند، شرایط کاملا مشابهی را تجربه می‌کنند؛ دراگان اسکوچیچ در ایران و گرت ساوت‌گیت روی نیمکت تیم ملی انگلستان.

بین آنها شباهت‌هایی وجود دارد و البته تفاوت‌هایی. اسکو و ساوت‌گیت روز ۳۰آبان باید در قطر رودرروی هم قرار بگیرند، البته اگر اتفاق خاصی تا آن زمان رخ ندهد. بنابراین شاید مرور احوالات فعلی آنها خالی از لطف نباشد.

شباهت‌ها

هر دو نفر به‌شدت تحت فشار بخشی از افکار عمومی هستند و تقاضاهای فراوانی برای اخراج آنها وجود دارد. هم اسکوچیچ و هم ساوت‌گیت در شرایطی سرمربی ایران و انگلستان شدند که تردیدهای زیادی در مورد شایستگی آنها برای به‌دست آوردن این مناصب وجود داشت؛ اسکوچیچ در ایران تنها هدایت شماری تیم متوسط را برعهده داشت و ساوت‌گیت هم که فقط با تجربه سرمربیگری میدلزبورو به نیمکت سه‌شیرها رسید. در نتیجه در زمان انتصاب هر دو مربی، انتقادات زیادی از آنها به عمل آمد. ساوت‌گیت که اساسا به‌عنوان سرمربی موقت برگزیده شد و جای سام آلاردایس را گرفت، بعدتر اما قرارداد او را رسمی کردند. شباهت دیگر آنها این است که در آغاز کارشان به‌عنوان سرمربی، فراتر از حد انتظار نتیجه گرفتند. اسکوچیچ ایران را از مخمصه عجیب پیش‌مقدماتی رهاند و با پیروزی برابر بحرین و عراق به مرحله بعد برد. در مقدماتی اصلی هم شاهد بهترین عملکرد تاریخ تیم ملی بودیم و راحت‌تر از حد تصور به قطر رسیدیم. ساوت‌گیت هم ابتدا تیم ملی انگلیس را به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رساند و بعد از آن با این تیم به فینال یورو۲۰۲۰ رسید؛ هر چند در اولی کرواسی و در دومی ایتالیا مانع از پیشروی سه‌شیرها شدند. نهایتا هم نتایج ضعیف و عملکرد بد ایران برابر کره‌جنوبی و الجزایر و نیز نمایش‌های کابوس‌وار انگلستان در لیگ ملت‌های اروپا، مخصوصا ۲شکست این تیم برابر مجارستان باعث داغ شدن هشتگ‌هایی با محوریت اخراج اسکوچیچ و ساوت‌گیت شده است. جالب اینجاست که در این شرایط سخت هم، ۲مهاجم سرشناس ۲تیم با لحنی قاطع از سرمربیان خود دفاع می‌کنند؛ سردار آزمون از اسکو و هری کین از ساوت‌گیت!

تفاوت‌ها

در درجه اول دستاورد ساوت‌گیت با اسکوچیچ قابل مقایسه نیست. درست است که مربی کروات تیم ملی ایران را به جام‌جهانی رساند، اما این به هیچ‌وجه دستاورد منحصربه‌فردی برای فوتبال ما نیست. درحالی‌که صعود به نیمه‌نهایی جام‌جهانی۲۰۱۸ بعد از ۲۸سال بود که برای انگلستان رخ می‌داد؛ اتفاق مهمی که حضور در فینال یورو هم به آن ضمیمه شد. تفاوت دیگر در بحث قیمت و دستمزد این دو سرمربی است؛ جایی که ساوت‌گیت چهارمین سرمربی گران‌قیمت جام‌جهانی۲۰۲۲ به‌شمار می‌آید، اما اسکوچیچ دقیقا در رده آخر این فهرست قرار گرفته است. اینها را اما رها کنید؛ فرق جدی‌تر این دو مربی، حمایت سفت و سخت و آشکار فدراسیون فوتبال انگلستان از ساوت‌گیت است. آنها دقیقا می‌دانند چه می‌خواهند و در همان مسیر هم در حرکت هستند، اما در ایران کسی علاقه‌ای به پشتیبانی صریح از اسکوچیچ ندارد. اینجا خود مسئولان فدراسیون هم نمی‌دانند که بعد از انتخابات شهریور هنوز سر کارشان هستند یا نه؛ در نتیجه پا در هوا بودن اسکوچیچ جای تعجب ندارد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مالدینی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    کی روش در جام جهانی قطر تا کدام مرحله پیش می رود .........

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی