نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟
پراید شده ۲۲۰ میلیون؛ آن وقت توقع دارید تورم در فوتبال بیداد نکند؟/ همه چیز زیر این دلال‌هاست!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فوتبال به عنوان یک ابرصنعت سرگرمی‌ساز گردش مالی فوق‌العاده بالایی دارد و کسانی که در آن دخیل هستند جزو طبقه مرفه جامعه می‌شوند.

این روزها بحث میلیاردی گرفتن بازیکنان فوتبال داغ است. البته این وضعیت هر سال اتفاق می‌افتد. هر سال که فصل نقل ‌و انتقالات از راه می‌رسد و قیمت‌های ترنسفر بازیکنان در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود این سوال به وجود می‌آید که جابه‌جایی چنین ارقامی درست است یا خیر؟

دو روز قبل علی دایی در کنفرانسی خبری با دفاع از قیمت بازیکن در مارکت نقل ‌و انتقالات گفت بازیکن فوتبال حق دارد میلیاردی بگیرد. دایی گفت: «الان قیمت یک خانه در منطقه یک تهران ۳۵ میلیارد تومان است؛ یک بازیکن چقدر باید بدود و بازی کند تا بتواند چنین شرایطی برای خودش داشته باشد؟ تازه اگر ۱۰ سال مداوم بازی کند و چنین قراردادهایی ببندد.» او با بیان اینکه اسم قراردادهای الان میلیاردی است، ابراز کرد: «حدود سه، چهار سال قبل قیمت دلار سه، چهار هزار تومان بود. الان هم اگر قرارداد فوتبالی‌ها سه میلیارد باشد، چه می‌شود؟ به نظرم اصلا قرارداد میلیاردی معنا ندارد. میلیاردِ الان را باید با میلیون سال‌های قبل مقایسه کنیم. به نظر من کسانی که الان موجب خوشحالی مردم می‌شوند و با تمام وجودشان کار و تمرین می‌کنند، از خیلی مسائل می‌گذرند و همچنین فاصله زمانی کوتاهی در دوران بازی و فعالیت ورزشی دارند، حق‌شان است چنین قراردادهای میلیاردی را بگیرند.» نکته‌ای که دایی روی آن انگشت گذاشته همان وضعیت بازار است و جدا نبودن فوتبال از سایر صحنه‌های اجتماعی.

واقعیت این است که نمی‌توان فوتبال را یک جزیره جداگانه در کشور در نظر گرفت و برای آن تحلیل‌های مستقل ارایه داد. نمی‌توان مقایسه کرد که «خانه متری فلان قدر شده درست ولی آخر چرا یک بازیکن که فقط به توپ لگد می‌زند چند میلیارد بگیرد؟»

فوتبال به عنوان یک ابرصنعت سرگرمی‌ساز گردش مالی فوق‌العاده بالایی دارد و کسانی که در آن دخیل هستند جزو طبقه مرفه جامعه می‌شوند. بنابراین بحث سر درست یا غلط بودن دریافت چنین دستمزدهایی نیست، بلکه سوال اصلی اینجاست که چرا ساختار به گونه‌ای است که این هزینه‌ها بازگشتی ندارند؟ آن وقت باید رفت سراغ ریشه‌های اصلی چنین شرایطی.

در برنامه فوتبال برتر که دوشنبه شب از تلویزیون پخش شد برخی مدیران باشگاه‌ها چند دلال را عامل بروز چنین وضعیتی معرفی کردند. درست مثل برخی مدیران که چند واسطه را دلیل جهش قیمت ارز و سکه و ماشین می‌دانند و معتقدند این بنگاه‌داران هستند که قیمت خانه‌ها را بالا می‌برند. ولی همان‌طور که با اعدام سلطان سکه قیمت سکه نه تنها پایین نیامد که از آن زمان نزدیک به ۸ برابر شد باید پذیرفت که تا سیستم باگ نداشته باشد چند نفر به نام

دلال نمی‌توانند در آن اخلال ایجاد کنند. فکر کردن به اینکه چند مدیر برنامه تمام گردش مالی فوتبال را دردست گرفته‌اند همان‌قدر ساده‌لوحانه است که تصور شود چند نمایشگاه‌دار ماشین باعث شده‌اند قیمت پراید بشود ۲۲۰ میلیون!

مدیریت در فوتبال، شفافیت مالی، ساختار درآمدزایی، قیمت بازیکنان، هزینه باشگاه‌داری همه و همه متاثر از شرایط کلان جامعه است. مشکل اینجاست که برخی انتظار دارند فوتبال بدون توجه به ساختارهای سیاسی اجتماعی حاضر کار خودش را پیش ببرد و درست کار کند، در حالی که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • اشکان IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    دقیقاً ! تفکرات ساده لوحانه و از روی بی دانشی مثل اینکه توقع هس اسکوچیچ برکنار بشه و در یک ساختار معیوب یه مربی مثل کی روش با خودش یک خمره رنگرزی داره که یک دفعه در عرض شیش ماه تیم و یازیکنانی میسازه که با تیمهای چند صد میلیون دلاری رقابت‌ میکنه!!!تنها کاری که اون میکرد یه بازی کاملاً دفاعی،بیهوده و دفع توپ الکی برای اینکه مقابل بزرگان دنیا کم‌گل بخوریم اما همین نتایج باعث گول خوردن هوادارای ساده میشه و نتیجه میشه که دو دور جام ملتها هیچ برآیندی نداشته باشه و مقابل تیمهای درجه دو آسیا هم دست و پا بسته بازی میکردیم! دلیل مخالفت اهل فنی و فدراسیون با بازگشت به قدیم و کی روش همین هس که حداقل ماجدی تا حدی فوتبالی، با دانش و فنی هست و دلالها نمیتونن راحت فریبش بدن. ماجدی درک کرده اسکوچیچ‌ حداقل به تیمهای درجه دو آسیا باج نمی‌ده و نگرانی بازی با امثال عمان، ازبکستان،لبنان و عراق وجود نداره‌ چیزی که زمان کی روش نبود و از همین تیمها چه دوستانه و چه رسمی باختیم!!
  • کارمند IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    بیچاره کارمندان و حقوق بگیران دولت بی خیال .🥶😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩
  • کامی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    اون قرارداد میلیاردی که حق فوتبالیستهاست فرق میکنه با این ریخت و پاش هایی که در ایران میشه. در کشورهای اروپایی بعضا تا بالای 50% درآمد مالیات میدن و حتی از خیلی از امتیاز هایی که شهروندان معمولی استفاده میکنند هم بی بهره اند. متاسفم برای امثال علی دایی که اعتقاد دارند یک فوتبالیست به ازای چند سال بازی باید حتما بقیه عمرش بدون اینکه سودی برای جامعه داشته باشه در رفاه زندگی کند.
  • میلاد IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    این افزایش بی رویه قیمت وقتی درسته که باشگاه ها خصوصی باشن نه دولتی. اگه این بازیکنان این قدر می ارزند چرا به تیمای خارجی نمیرن .
  • عادل IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    آقای دایی از شما بعیده این حرفا،خونه ی ۳۵ میلیاردی!!! مگه چند درصد از مردم میتونن از این خونه ها بخرن که فوتبالیستها باید بخرن؟؟؟ کجای فوتبالیستهای ما حرفه ایه که باید پول حرفه ای بگیرن؟ ایا قیمت فوتبالیست های ایرانی در خارج از ایران هم به همین قیمته؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

به نظر شما اراده‌ای برای مبارزه با فساد در فوتبال وجود دارد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی