نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
حق پخش جام جهانی خریداری می‌شود/ مردم از این بابت نگران نباشند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نماینده مجلس از طرح تشویقی ۳۱۵ میلیاردی برای کمک به فدراسیون‌های ورزشی خبر داد.

قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز در برنامه ورزشگاه حاضر شد او در این گفت‌وگو درباره بحث حق پخش بازی‌های جام جهانی توضیحاتی ارائه داد.

صحبت‌های نماینده مجلس را در ادامه می‌خوانیم:

مردم بابت پوشش جام جهانی نگران نباشند

یکی دو روز پیش صحبتی انجام شده بود اما کامل بازتاب داده نشده بود. هر دوره جام جهانی یا مسابقات المپیک که پوشش جهانی دارند، بحث حق پخش همیشه مطرح می‌شود؛ اینکه آیا حق پخش از طرف شرکت‌های بین‌المللی خریداری شده است یا خیر. نگرانی در برخی از رسانه‌ها ایجاد شده بود اما مردم شریف ایران و جوان‌ها بدانند که جام جهانی قطر به صورت کامل پوشش داده خواهد.

صداوسیما و وزارت ورزش مکلف به برنامه مشترک برای حق پخش هستند

همیشه بحث‌هایی درباره حق پخش داریم اما من اشاره کنم که ما دو نوع حق پخش داریم؛ یکی حق پخش مسابقات داخلی و باشگاهی که ویژه فوتبال هم نیست و از صدا و سیما پخش می‌شود. ما قانونی را در برنامه ششم توسعه داشتیم که مکلف کردیم سازمان صدا و سیما و وزرات ورزش و جوانان آیین نامه مشترکی را برای تنظیم حق پخش تدوین کنند. الان ما در سال پایانی برنامه ششم توسعه هستیم و تازه یک سال هم تمدید شده و ما باید از امسال برنامه هفتم را می‌داشتیم اما با توجه به تمدیدی که صورت گرفته دولت لایحه برنامه هفتم‌ خود را در شش ماهه دوم امسال به مجلس ارائه خواهد کرد. یکی از موضوعاتی که در امر ورزش برای مسئله است و اصولا مبنای برنامه هفتم حل مسئله است و حل موضوعات حل نشده بحث است.

هر سال در بودجه عددی برای حق پخش در نظر می‌گیریم

متاسفانه ظرف چند سال گذشته از ابتدای برنامه ششم ما شاید این کار مشترک بین صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان نبودیم. جلسات زیادی هم در این سال‌ها برگزار شد اما نهایتا نسبتی که ما گفته بودیم (۷۰-۳۰) یعنی هم منابع درآمدی آگهی بازرگانی قبل از مسابقات فوتبال و هم منابع تبلیغات دور زمین، حامیان مالی و کل درآمدهای تبلیغاتی که مبتنی بر یک مسابقه ورزش است در قالب مشترکی قرار بگیرد و تقسیم شود. با وجود اینکه ما همه ساله در بودجه، عددی را برای وزرات ورزش و صدا و سیما به عنوان حق پخش در نظر می‌گیریم عملا شاهد این اتفاق نبودیم. در واقع دو دو منبع مالی به یک حساب واحد می‌آید و سپس به یک نسبت تقسیم می‌شود؛ سهم ورزش و سهم رادیو و تلویزیون. این اتفاق ورودی به آن معنی انجام نشد که خروجی آن محقق بشود. عدد ناچیزی بود که از نگاه ما فقط برای رفع تکلیف بود. در گزارش‌های تفریق بودجه که دیوان محاسبات ارائه می‌کرد یکی از احکام عمل نشده بودجه، موضوع حق پخش بود. اگر این اتفاق بر اساس آیین بین وزارت ورزش و صدا و سیما که تکلیف خودشان بوده و ما واقعا قصد ورود نداشتیم رخ ندهد، ما به ناچار در قالب حل مسئله ساز و کار جدیدی تدبیر و اعمال می‌کنیم.

قطعا حق پخش خریداری می‌شود

در بحث خارجی ما همیشه این بحث را داشتیم که پول را پرداخت کردیم یا خیر. ما اینجا راجع به لیگ‌های اروپایی، جام جهانی این بحث را داریم که البته خیلی از لیگ‌های خارجی هم از تلویزیون و رادیو پخش نمی‌شود. اما برای مردم جام جهانی و المپیک خیلی مهم است؛ مخصوصا جام جهانی که پربیننده واقعه ورزشی دنیا است. روی این موضوع هم‌ جلسات و صحبت‌هایی ویژه ای شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. برخی دنبال ایجاد موج‌های نگرانی در جامعه هستند. قطعا حق پخش مستقیم یا با واسطه خریداری می‌شود. طبق همان شرکت‌هایی که قبلا هم رادیو و تلویزیون ما با آن ارتباط داشته این ارتباط برقرار شده است.

می‌خواهیم فضای خوبی برای رسانه‌ها داشته باشیم

یک موضوع دیگر پوشش خبری جام جهانی است که این الزاما پوشش تلویزیونی نیست. من حدود ۱۰ روز پیش با آقای وزیر ورزش سفر کاری دو روزه ای به قطر داشتم و مذاکراتی با وزیر ورزش قطر و مقامات آن داشتیم. ما حداقل سه جلسه مذاکرات جدی داشتیم و یکی از موضوعات مطرح شده این بود که خبرنگاران ایرانی در زمان جام جهانی بتوانند از یک فضا و محیط مناسب و مستقلی برخوردار باشند که بتوانند پوشش کامل بدهند؛ چه فعالان فضای مجازی، چه خبرگزاری‌ها چه رسانه‌ها همه بتوانند فضای رسانه ای خوبی شکل بدهند. صحبت‌ها و موافقت‌های اولیه شد و جایگاه‌ها و مکان‌های ویژه ای در نظر گرفته شده است؛ غیر از بحث‌های مختلفی که در بیرون ورزشگاه‌های جام جهانی در قالب اتفاقات و رویدادهای فرهنگی پیش‌بینی می‌شود و همچنین حضور تماشاچی‌ها که در تمام دنیا در قطر جمع می‌شوند. ما امیدواریم با این روابط خوب و حسنه که بین کشور ما و قطر وجود دارد بتوانیم فضای خوبی برای رسانه‌های ایرانی داشته باشیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی