شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
۰ |
۵
لید خبر چیست؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

خبر ها باید دارای یک لید در ابتدای خود باشند که معمولا این لید عبارت و یا پاراگرافی هستند که به صورت بلد نوشته می شود و باید آن چنان جذاب و گیرا باشد تا بتواند خواننده را به سمت خود جذب کند و او را مجاب کند تا انتهای این خبر را مطالعه کند.

با توجه به گسترش شبکه ههای اجتماعی و در دسترس بودن تلویزیون و همینطور در دسترس بودن گوشی های هوشمند و همچنین رایانه های شخصی بیشتر افراد به اخبار روز دنیا دسترسی دارند.اما همه خبرها با توجه به اصول خبر نویسی نوشته نمی شوند در ادامه این مقاله شما را با یکی از اصول و قواعد خبرنویسی لید خبر و طریقه نوشت آن و ویژگی های آن آشنا خواهیم کرد.

لید خبر چیست؟

خبر ها باید دارای یک لید در ابتدای خود باشند که معمولا این لید عبارت و یا پاراگرافی هستند که به صورت بلد نوشته می شود و باید آن چنان جذاب و گیرا باشد تا بتواند خواننده را به سمت خود جذب کند و او را مجاب کند تا انتهای این خبر را مطالعه کند. لید خود یک کلمه انگلیسی است که معنای رهبر و هدایت کننده را می دهد و برای این روی پاراگراف ابتدایی مقاله گذاشته شده زیرا این لید است که به شما می گوید شما در ادامه چه مطلبی را خواهید خواند و یا اصلا این خبر برای شما جذاب است یا نه؟

ویژگی لید خبر چیست؟

لید خبر چیست؟

لید خبر شامل چند جمله مهم و تاثیرگذار و جذاب است به طوری که بتواند خواننده را مجاب کند ادامه خبر را نیز بخواند.
لید عبارتی است که برای خبرنگاران و نویسنده های خبری بسیار آشنا و در عین حال نیز بسیار مهم است زیرا فردی که بتواند یک لید خبر خوب بنویسد قطعا می تواند خبرنویسی خوبی هم داشته باشد.

انواع لید خبر

همانطور که می دانید همه اخبار مثل هم نیستند و به همین دلیل هم همه آنها نباید مانند هم شروع شوند و هر نویسنده خبری نیز دارای ذوق و سلیقه متفاوتی است از رو لیدهای مختلفی وجود دارند کهخ هر خبر نویسی با توجه به سلیقه و نوع خبری که قصد دارد بنویسد یک نوع لید خبری را انتخاب می کند.

  • لید ساده
  • لید توصیفی
  • لید ضرب المثل
  • لید نقل قول
  • لید تشریحی
  • لید پرسشی
  • لید تاریخی
  • لید عمقی

لید ساده

لیدهای ساده به لیدهایی گفته می شود که مستقیما به سراغ خبر می روند و خلاصه و چکیده جذاب و خواندنی را از خبر در ابتدای مقاله می نویسند

لید توصیفی

لید توصیفی با استفاده از جملات و کلمات زیبا و شبیه سازی کردن خبر بستر مناسب را ایجاد می کند و ذهن خواننده را برای خواندن ادامه خبر آماده می کند تا خواننده بتواند بهتر با خبرهایی که می خواهد بخواند ارتباط برقرار کند.

لید ضرب المثل

در فرهنگ ما ضرب المثل های بسیار زیبا و کاربردی وجود دارد که می توانند بدون بیان یک کلام اضافی لپ مطلب را بیان کند و به همین خاطر می توانند گزینه بسیار مناسب برای استفاده در لید باشند.

لید نقل قول

لید نیز می تواند به نقل قول کردن از افراد مهم و شناخته شده که جملات بسیار معروف و شناخته شده ای دارند نیز باشد به گوونه ای که جمله معروف یک فرد شناخته شده را بدون کم و زیاد کردن به عنوان لید خبر استفاده کنید که این روش مستقیم استفاده از نقل قول است اما یک خبر نویس دیگر شاید تصمیم بگیرد تا از نقل و قول یک فرد و یا یک خبرگزاری به صورت غیر مستقیم و استفاده از مضمون آن خبر و جمله استفاده یعنی کلمات را عینا تکرار نکند و فقط از مفهوم آن جمله استفاده کند.

لید تشریحی

لید تشریحی نیز به تحلیلر آنچه اتفاق افتاده ات و این خبر قرار است درباره آن صحبت کند میپردازد و از اصلی ترین و مهمترین نوع لید است زیرا نوشتن آن به مهارت و علم نیاز دارد و در خبرهای اقتصادی و سیاسی از این لیدها استفاده می شود.

لید پرسشی

لیدهای پرسشی نیز از آن دسته از لیدهای بسیار جذابی هستند که می توانند خواننده را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند زیرا افراد دوست دارن تا واب این پرسش ها را در ادامه خبر بخوانند و از آنها مطلع شوند.

لید تاریخی

برخی اتفاقات تاریخی و واقعیت های تاریخی وجود دارند که خبرنگار می تواند با استناد به این اخبار و یا واقعه های تاریخی لید خود را بنویسد.استفاده از لید تاریخی و یا هرگونه لید دیگر در خبر به ذوق و هنر نویسندگی خبرنویس بستگی دارد.

لید عمقی

لیدهای عمقی به صورت عمیق تری به اتفاقات و خبرها می پردازند و می توانند اطلاعات عمیق تر و بیشتری را درباره خبرها به شما بدهند این نوع لیدها شباهت هایی به لید ساده دارند با این تفاوت که طولانی‌تر از لیدهای ساده هستند.

کلام پایانی

اگر به دنبال اخبار جذاب و در عین حال درست و موثق و بروز هستید می توانید به سایت شهر خبر shahrekhabar.comمراجعه کنید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی