رقابت بین ما دو تیم مثل استقلال و پرسپولیس است/ همه عملکرد سه کاندیدای فوتبال را می دانند
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

تیم خاتون بم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر فوتبال زنان برای برپایی اردویی ۱۳ روزه به قزاقستان می‌رود.

پریسا غفاری-تیم خاتون بم که برای شرکت در جام باشگاه‌های آسیا خود را آماده می‌کند، هفتم مرداد راهی قزاقستان می‌شود تا ضمن ادامه تمرینات،دو مسابقه دوستانه با تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان لیگ زنان این کشور برگزار کند. تیم‌هایی که در فصل جاری لیگ قهرمانان زنان اروپا حضور دارند و به دلیل تقابل با تیم‌های قدرتمند اروپایی همچون بارسا، بایرن مونیخ و لیون و همچنین به دلیل استفاده از بازیکنان خارجی، می‌توانند حریفان مناسبی برای بمی ها به منظور محک زدن توان فنی تیم باشند. تیم خاتون بم از همانجا راهی ازبکستان می‌شود تا روزهای ۲۵ مرداد تا ۴ شهریور به مصاف رقبای آسیایی خود برود. جامی که شهرداری سیرجان در اولین دوره آن نائب قهرمان شد.

حالا مرضیه جعفری،سرمربی تیم خاتون بم که تاکنون هشت قهرمانی در لیگ برتر را از آن خود کرده و معمار اصلی این موفقیت هاست با حضور در خبرورزشی از خاتون بم،تیم ملی  وفدراسیون فوتبال گفت.

از قهرمانی در فصل گذشته و رکورد شکنی که صورت گرفت صحبت کنید.

من هیچ وقت به عنوان رکورد بهش نگاه نکردم. همیشه دیدگاهم این بوده مردم بم را خوشحال کنم. همیشه در آغاز فصل به خدای خودم می گویم خدایا کاری کن شرمنده این مردم نشوم. در جشن قهرمانی اخیر هم که توسط اسپانسر تیم برگزار شد این را مشخص کرد که مردم بم چقدر تیمشان را دوست دارند. هیج وقت یادم نمی رودخبرنگاران وقتی با من صحبت کردند از گفت و گوهایشان در پیش از این مراسم گفتند که مردم این شهر همه می گفتند ما امشب جشن داریم. در هر حال خدا رو شکر  که این رکورد هم شکل گرفت.

برخورد مردم با خود شخص شما چیست؟

خدا را شکر در این مورد روسفید شدم و برایم جالب است قبل از اینکه شبکه های مجازی اینقدر فعال شوند،مردم من را به اسم می شناختند. یک بار در مسیر کرمان بودم مسافرین داشتند راجع به تیم ما صحبت می کردند و حتی اسم من را می آوردند و می گفتند چقدر خانم جعفری خوب کار می کند. اما الان دیگر من را می شناسند و برخوردهاشون خیلی خوب است و ابراز علاقه می کنند که چقدر خوب که شما هستید تا ما قهرمان شویم و بعد از زلزله، شادی را به لبهای ما آورید. این بزرگترین هدیه برای من است که می توان بخشی از شادی های مردم شهرم باشم.

فصل گذشته اتفاق ناگواری را تجربه کردید(فوت پسر ) و به نائب قهرمانی رضایت دادید. خیلی ها اشک شما را به هنگام گرفتن جام دیدند.

باید بگویم اگر مردم،شاگردانم و مسئولین کنارم نبودند نمی توانستم دوباره بلند شوم. حتی فرماندار شهر به نزد من آمد و گفت به مردمت نگاه کن اگر بلند نشی این مردم چه خواهند کرد؟!پسران بمی که هم سن و سال فرزندم بودند به من زنگ می زدند و می گفتند ما هم پسرهای شما هستیم.حتی بازیکنانم می گفتند اگر برنگردید ما فوتبال بازی نمی کنیم.

صحبت از مردم بم هست. کرونا هم در حال فروکش شدن؛فکر می کنید با شروع لیگ و صدور مجوز حضور تماشاگران در استادیومها ،خاتون بم صاحب پرهوادارترین تیم لیگ برتر می شود؟

ما تبلیغاتمان برای هوادارانمان در فصل گذشته کم بود ولی در دوبازی آخر یک سوم استادیوم بم را پر کرده بودند. چه برسد به اینکه تبلیغ شود.مطمئن باشید پر خواهد شد. خاتون بم هواداران زیادی دارد.

برای جام باشگاه های آسیا حمایت کامل از سوی اسپانسرتان صورت می گیرد؟

هنوز جذب اسپانسر داریم. اما مدیرعامل خاتون بم حمایت کامل از ما می کند.حتی برای قزاقستان پرواز چارتر رفت و برگشت برای ما گرفتند.اقای اسماعیلی معتقدند تیم نباید خسته شوند.

مشکلی برای حضور ندارید؟

از لحاظ اسپانسر خیر.ولی از آن جهت که لیگ خیلی طولانی شد و بازیکنان حدود یکسال و دوماه درگیر مسابقات بودند که باعث تحلیل رفتنشان شد. ما بالاجبار زمان کوتاهی برای استراحت به آنها دادیم و از ۲۳ خردادماه تمرینات را استارت زدیم. از طرفی آسیب دیدگی بازیکنان ما را اذیت می کند. هنوز دوبازیکن اصلی ما گلنوش خسروی و سرشین کمانگر را نداریم. مونا حمودی معلوم نیست به مسابقات برسد. زهرا سربالی آسیب دیدگی دارد و هنوز در تمرینات شرکت نکرده است. از آنطرف تیمها با ما همکاری نکردند و بازیکن قرضی به ما ندادند.

عدم همراهی آنها چیست؟

عمدی نیست. به هرحال آنها معتقدند بازیکنانمون ممکن است آسیب ببینند. ما از سیرجان ملیکا متولی را خواستیم اما ندادند.

قانونی وجود ندارد که باشگاه ها موظف به همکاری با تیمی که اعزام به آسیا دارد ،باشند؟

خیر. در این مورد اصلا قانونی نیست. حتی در ارتباط با دادن بازیکن به تیم ملی هم این قانونی وجود ندارد. البته باید بگویم تیم ملی با ما همکاری کرد. من با خانم آزمون سرمربی تیم ملی و اقای کامرانی فر دبیر کل فدراسیون فوتبال صحبت کردم و کمال همکاری را با ما داشتند تا با قدرت در جام باشگاههای آسیا شرکت کنیم. تعامل دوطرف شد.البته باید گفت ما با تیمی ناقص اعزام می شویم.شرایط برای کسب نتایج عالی سخت است.

بازی های امسال خیلی سخت تر از دوره قبل است.به هر حال دومین دوره این رویداد خواهد بود؟

قهرمان دوره قبل؛ امسال ۶ به صفر به تیمی که همگروه ماست،باخته است. در ضمن تیمهای شرق اسیا هم شرکت کرده اند. نماینده اردن ۱۲ ملی پوش به اضافه چند بازیکن اروپایی دارد. ازبکها مربی ژاپنی تیم ملی را دارند که قهرمان کافا شده به همراه بازیکن اروپایی و ژاپنی.از هند شناخت ندارم. پارسال همانند یک تورنمنت بود آنهم با چهار تیم غرب آسیا.

آیا عدم همکاری مربوط به پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی به شما نبوده است؟ حتی خانم ایراندوست نام شما را در لیست کادر فنی داده بودند.به هر حال بحث رقابت بین مربیان است!

من هیچ وقت خودم را درگیر این مسائل نمی کنم. به هرحال توان من در لیگ بیشتر بود و این همه مصدوم نداشتم. ما تلاشمان را می کنیم و نماینده خوبی برای کشورمان باشیم.مردم بم دعایمان کنند.

فصل ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ چطور بود؟

اول فصل که شروع شد برادرم با تعدادی بازیکنان صحبت کرد و ما این هدف را داشتیم که ۱۰۰ درصد قهرمان شویم. ما حتی بازی اولی که به سیرجان واگذار کردیم بخاطر این بود که احساسی بازی کردند. انقدر دوست داشتند ببرند که از انجام برنامه های تاکتیکی خارج شدند. در ضمن تیمهایی چون سپاهان،ذوب آهن،سیرجان وهیات البرز به همراه ما قدرتمند بودیم. سیرجان را نگاه کنید مهره های خوبی داشت به نحوی که تمام تیم ملی در کافا شد شهرداری سیرجان.در کل لیگ سخت و با کیفیتی داشتیم. ولی خدا رو شکر می کنم مقتدرانه و یک هفته قبل از پایان فصل قهرمان شدیم. من همیشه معجزه را در فوتبال برای خودم دیدم. چرا که برای همه ما قهرمانی مهم بود و از جان و دل می خواستیم قهرمان شویم.

موافق گروه بندی یا دوره ای بودن لیگ هستید؟

دوره ای را قبول دارم نه گروه بندی. به نظرم لیگ هشت تیمی باشد که همه از لحاظ اسپانسر و استان حمایتشان کنند.

در فوتبال مردان رقابت استقلال و پرسپولیس همیشه حساسیت های خاصی دارد. آیا می توان گفت  خاتون بم و شهرداری سیرجان  تیمهای قرمز و ابی لیگ زنان هستند؟

همین هم هست. ما دو تیم رقابت تنگاتنگی داشتیم. البته از سپاهان نمیشه گذشت.

استقلالی یا پرسپولیسی هستید؟

استقلالی.

الان سه تیم استقلال،پرسپولیس و سپاهان هزینه های سرسام آوری برای یارگیری کردند،فکر می کنید کدام تیم قهرمان می شود؟

اول باید بگویم با وجود اینکه استقلالی هستم ولی برای نامهایی چون علی پروین،کریم باقری و علی دایی احترام زیادی قائل هستم. اما در مورد استقلال،به نظرم مدیریت آقای آجورلو باعث نتیجه گیری تیم شد. رسیدن به قله موفقیت  فقط وابسته به مهره ها نیست و مهم این است که در زمان بحرانها بتوانی خوب تیم را مدیریت کنی. ما داشتیم در فصل گذشته تیم پرمهره ای که نتوانست قهرمان شود.در کل سه تیمی که اشاره کردید یارگیری خوبی کرده و باید منتظر شروع لیگ بود.

به نظرتان عملکردفرهاد مجیدی چطور بود؟

آقای مجیدی مربی خوبی هستند و کادرش هم خیلی عالی کار کردند. اما آقای ساپینتو هم که در فصل جاری هدایت تیم را برعهده گرفتند خوب دارند کار می کنند. تمرینات را هم شنیدم خیلی سنگین است. برای استقلال آرزوی موفقیت می کنم.

 نحوه برخورد با اقای اسکوچیچ را درست می دانید؟

اصلا قبول ندارم. وقتی یک مربی در شرایط نه چندان خوب تیم ملی را تحویل گرفت و به جام جهانی برد حقش این نبود که اینگونه رفتار  با او شود. نمی دانم در فدراسیون چه اتفاقهایی افتاد؟اما عقیده ام احترام دوطرفه است.

نتایج در جام جهانی را چطور پیش بینی می کنید؟

این تیم در جاهایی خیلی خوب نتیجه گرفت.ولی این روزها بی انگیزگی در بازیکنان می بینیم  و نباید همه چیز را به گردن سرمربی انداخت. شاید نظر فدراسیون براین باشد که اسکوچیچ در حدو اندازه جام جهانی نیست ولی باید زودتر از اینها به این فکر می افتادیم. ما الان نسل طلایی را در تیم ملی داریم و می توانند اتفاقات خوبی را برای ما رقم بزنند. آنها نتوانستند مربی بهتری را جذب کنند ،ولی الان باید تیم را تقویت کرد و اتحاد و همدلی را بین انان بوجود آورد.

نوع برخورد با بازیکنان سرکش چیست؟

من نمی دانم و پیگیرم نیستم.چون درگیر تیم خودم هستم. باید اتفاق ها را بررسی کرد و نمی توان دیکتاتورانه برخورد کرد. به هر حال این تیم مال مردم است و تعهد به آنها داریم .

نوسانهای زیادی در فدراسیون فوتبال شاهدیم این مساله چقدر در بخش بانوان تاثیرش را گذاشت؟

من تابحال درباره نایب رییسان صحبت نکردم ولی خانم موسوی کارایی برای بانوان نداشت و حتی دلسوز هم نبود. ما بعضی از مدیران را داریم تدبیر ندارند ولی دلسوزند اما او هیچ کدام را نداشت. واقعا در این چند سال باید بداند از او ناراضی بودیم.در کل فدراسیون ما مشکلات زیادی دارد و هیچ چیز معلوم نیست و امیدوارم زودتر به سرانجامی برسانیم.

نظرتان راجب نتایج جام ملتها و کافا چیست؟

هر دو سرمربی سهی کردند کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند ولی دید نتیجه گرایی باعث شد پیشرفت فنی نداشته باشیم. من معتقدم تیم باید سراسر حمله باشد و دوست ندارم بخاطر نتیجه تیمم در لاک دفاعی برود و تنها زیر توپ بزنند.ما باید برای  ارتقای فوتبالمان قدم برداریم. چون پتانسیل خوبی در بانوان داریم.

شما فکر می کنید استعدادهای خوبی در راه هست یا اینکه بازیکنان حاضر آخر خط ما هستند؟

آموزش ما خیلی ضعیف است. در کشور ما مربیان پایه خوب کار نمی کنند و به نظرم باید مرتب کلاس ارتقا گذاشته شود و مربیان به روز شوند.

چرا سرمربیگری تیم ملی را قبول نکردید؟

من سرمربی تیم بم هستم و تیم را برای جام باشگاه های آسیا آماده می کردم. قانون این است سرمربی باشگاه نمی تواند بطور همزمان مربی تیم ملی باشد. من هم باید تمرکزم را روی تیم خودمم می گذاشتم چون تعهد داشتم. الان هم که تیم ملی خوب نتیجه گرفته است

بعضی از بازیکنان به اردوی تیم ملی نرفتند این کار را درست می دانید؟

اصلا". بازیکنان در هر شرایطی و با هر سرمربی باید برای تیم ملی بجنگند و سرباز تیم ملی باشند.

سه کاندیدای ریاست فدراسیون،تاج،عزیزمحمدی و ماجدی تایید صلاحیت شدند.به کدام رای می دهید؟

هر سه نفر در فوتبال بوده اند و شناخت کافی از عملکردشان داریم .استان کرمان هم ۹ رای دارد و باید نشستی بررسی کرد و در نهایت با یک اجماع نظر رای بدهیم.

عملکرد وزارت ورزش در حوزه بانوان چگونه است؟

اگر ما بخواهیم پیشرفت کنیم باید خیلی کارها کرد.انها باید اسپانسرها را ببینند و برای حفظ آنها تلاش کنند.مثلا اسپانسرما خصوصی است و خیلی در فوتبال بانوان هزینه میکند. برعکس استقلال و پرسپولیس ،سپاهان و ... هزینه هایشان را دولت می دهد ولی اسپانسرهای خصوصی از جیب شخصی خرج می کنند و باید انگیزه به آنها داد. مثلا من به فدراسیون پیشنهاد دادم تیم بم را به کافا بفرستد تا ضمن بازی تدارکاتی انگیزه ای به اسپانسر ما داده شود که دیده می شوند و فدراسیون به آن بها داده است ولی قبول نکردند.

فوتبال بانوان کجای دنیاست؟

خیلی عقبیم.حتی در آسیا. در بخش مردان هم همینطور. چون نتیجه گرا هستیم. مثلا می گوییم این جام جهانی را حالا برویم. ما  همش ماورایی فکر می کنیم و منتظر معجزه هستیم. معجزه هم فقط یکبار اتفاق می افتد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی