زنان ایران در ورزشگاه
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مسئولان فیفا با ارسال نامه‌ای برای مسئولان فوتبال در ایران خواستار توضیح پیرامون آخرین شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده‌اند.

چالش «حضور زنان در ورزشگاه‌ها» در ایران همواره در سالیان گذشته مطرح بوده و تهدیدها و فشارهای مضاعف از سوی فیفا باعث شده تا در برخی از دیدارهای ملی این اتفاق رخ بدهد؛ از فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران میان پرسپولیس و کاشیما تا چند مسابقه ملی از جمله دیدار تیم‌های ملی ایران و کامبوج. حضور گزینشی زنان در ورزشگاه‌ها اما مورد رضایت فیفا نبوده و حتی فوتبال ایران تهدید به تعلیق شده است.

فیفا در نامه‌نگاری‌های مکرر این نکته را متذکر شده که حضور زنان نباید «گزینشی» باشد و همچنین تفاوتی میان مسابقات باشگاهی و ملی نیست و باید میزبانی از آن‌ها در تمامی بازی‌ها صورت پذیرد. حساسیت‌های فیفا بعد از بازی جنجالی ایران و لبنان در مشهد و جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه، بیشتر شده و حتی شایعه تعلیق فوتبال ایران هم به گوش رسید که با توجه به در پیش بودن جام جهانی به نظر می‌رسد این خطر از فوتبال ایران دور شده است.

زنان در بازی‌های لیگ برتری هم باید به ورزشگاه بیایند

فدراسیون جهانی فوتبال چهار روز قبل نامه‌ای جدید برای مسئولان فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرد. نامه‌ای با استناد به نامه‌نگاری اخیر خود با این فدراسیون در زمینه فراهم کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها. فیفا در نامه ارسالی خود خواستار ارائه توضیحاتی درباره امکان ورود زنان به ورزشگاه شده است. توصیه آن‌ها به فدراسیون فوتبال این‌چنین بوده که با شروع فصل جدید، زنان همانند مردان تماشاگر بازی‌های لیگ برتر باشند.

مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند که نامه جدید فیفا تهدیدآمیز نبوده و در این نامه هیچ اشاره‌ای به ضرورت ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشده بلکه فیفا خواستار تعامل فدراسیون با نهادهای بین‌المللی برای فراهم کردن شرایط به منظور حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده است. همچنین در این نامه به ارائه گزارشی از اقدامات اخیر فدراسیون فوتبال با توجه به نامه‌نگاری های گذشته بعد از بازی ایران و لبنان در مشهد اشاره شده است.

پاسخ فدراسیون ایران چیست؟

فدراسیون فوتبال ایران در شرایط نابسامانی به سر می‌برد و همه در انتظار انتخابات هشتم شهریورماه هستند. میرشاد ماجدی سرپرست فعلی فدراسیون هنوز پاسخ نامه ارسالی از سوی فیفا را نداده و در حال بررسی شرایط برای ارسال پاسخ است. ماجدی در تلاش است تا بتواند گزارشی از وضعیت کنونی درباره امکان ورود زنان به ورزشگاه‌ها در رقابت‌های لیگ برتر برای فیفا ارسال کند.

مسئولان وزارت ورزش حدود یک ماه قبل اعلام کرده بودند که زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها ایجاد شده و در حال بررسی‌های نهایی برای تحقق این مسئله هستند، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هنوز اقدامی عملیاتی موثری در ارتباط با حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال صورت نگرفته است.

ماجرای تمام نشدنی حضور زنان ایران در ورزشگاه/ فیفا ول کن معامله نیست؛ اینجا خط پایان است...

تعلیق یا تعامل؟ دوراهی سرنوشت‌ساز برای فدراسیون

مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال که به عنوان نایب‌رئیس AFC همچنان مشغول به فعالیت بوده و در سودای بازگشت به فدراسیون است، در روزهای گذشته بارها تاکید کرده که دیگر ایران زمان زیادی برای وقت خریدن از فیفا و ای‌اف‌سی ندارد و باید برای موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها، راهکاری اساسی و عملی انتخاب شود.

رئیس بعدی فدراسیون فوتبال هشتم شهریورماه انتخاب می‌شود و آن‌طور که مشخص است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های او موضوع «ورود زنان به ورزشگاه‌ها» خواهد بود که نیازمند تعامل با نهادهای بالادستی است تا یک‌بار برای همیشه پرونده آن به طور کامل بسته شده و با اخذ موافقت‌های لازم، دغدغه‌های فیفا در این زمینه برطرف شود. چرا که در غیراین‌صورت، گزینه «تعلیق» فوتبال ایران روی میز خواهد آمد که می‌تواند بسیار دردسرساز باشد و هزینه‌های زیاد و زیان‌های سنگینی را متحمل فوتبال ایران کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۶
  • میلاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    متاسفانه چیری که برای مسولان ما مهم نیست منافع ملی هستش . وقتی طبق ایات قران و احادیث زنان حق دارن در بازار و تجارت وارد بشن و یا سوا کاری کنن چرا بهشون اجازه ورود به ورزشگاه داده نمیشه
  • خِرت ویلدِرِس IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    فقط موضوع زنان تماشاگر نیس طی سالهای بعدی حضور داور زن یا کمک داور زن برای قضاوت در بازیای لیگ برتر اجباری میشه، اون موقع حال و روز اینا دیدن داره😁😁😁😁
  • محمدطاها IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    بسیار عااالی.. از قدیم گفتن تا نباشد چوب تر فرمان نبرد... نمیدونم چرا باید زور بالا سرمون باشه تا یه کار رو درست انجام بدیم..دمشگرررم فیفا فقط با زور و اجبار میشه اینجا تغییر ایجاد کرد، مگر‌ اینکه فیفا بتونه پس از سالها حق بانوان رو بگیره، تنها کشوری هستیم که ورود زنان به استادیومهای فوتبال ممنوع است اصلا یه وضعی شده هااا، کلا همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد😏😂
    • .... IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      میدونی این ضرب المثلو چندمین باره دارم میخونم؟
  • شهروز IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    نصف مردم ما رو از تماشای فوتبال محروم کرده‌اند و کسی هم جرات نمی‌کند بگوید من این فرمان را داده‌ام . یاد ممنوعیت ویدیو افتادم ‌!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی