نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
ماجرای کفش‌های یک فوق‌ستاره لیگ برتری/ نبرد سنگین و مهیج بین نایکی، آدیداس و پوما
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در تابستان امسال مجموعه‌ای از باشگاه‌های برتر فوتبال به دنبال ارلینگ هالند بودند و حالا چندین برند لباس و کفش ورزشی به دنبال امضای او هستند.

ارلینگ هالند، مهاجم جدید منچسترسیتی، پس از پایان قراردادش با نایکی در اوایل سال جاری، هنوز قرارداد جدیدی با کمپانی لباس و کفش ورزشی امضا نکرده و در هفته‌های اخیر با کفش‌های متفاوتی دیده شده، که نشان‌دهنده این واقعیت است که او دیگر به این شرکت آمریکایی وابسته نیست.

بعد از ترک دورتموند مردم در مورد باشگاه جدید هالند حدس می‌زدند و نمی‌دانستند او به کجا خواهد رفت، و حالا او روش مشابهی را پیش گرفته و باعث شده که مردم در مورد کفشی که در بازی و بازی‌های بعدی خواهد پوشید گمانه‌زنی کنند.

در اوایل فصل جدید، هالند از کفشهایی با مارک متفاوت استفاده کرده و عکسهایی از او با کفش نایکی، پوما و آدیداس منتشر شده است. او در مراسم رونمایی خود در سیتی کفش‌های پوما اولترا با مارک باشگاه پوشید. گروه فوتبال سیتی در سال ۲۰۱۹ بر سر قراردادی ۱۰ ساله با پوما برای تهیه لباس‌های خود به توافق رسید. سپس، در طول تور پیش‌فصل سیتی در ایالات متحده در حالی که کفش‌های آدیداس X Speedportal را پوشیده بود، مقابل بایرن‌مونیخ بازی کرد و گل زد. در بازی جام خیریه مقابل لیورپول در ۳۱ جولای هم از همین کفش استفاده کرد.

هشت روز بعد، قبل از بازی افتتاحیه سیتی در خارج از خانه مقابل وستهام یونایتد، با کفشهای آدیداس وارد ورزشگاه لندن شد و سپس در خود بازی کفش‌های نایکی مرکوریال ویپور ۱۴ را به پا کرد. در پیروزی ۴-۰ مقابل بورنموث در روز شنبه نیز همین کفشها را پوشید.

ماجرای کفش‌های یک فوق‌ستاره لیگ برتری/ نبرد سنگین و مهیج بین نایکی، پوما و آدیداس

هالند در مصاحبه با کامپلکس گفت: «زیاد فضای مجازی را چک نمی‌کنم که ببینم مردم چه می‌گویند. پدرم بیشتر از من این کار را انجام می‌دهد. معمولاً پوشیدن آدیداس و نایکی با هم مجاز نیست، و من چندبار این کار را انجام دادم. چند کامنت بد هم در مورد پوشیدن آدیداس و جردن (نایکی) دریافت کردم، اما قصد و منظوری نداشتم. یک هودی خوب و چند جفت جردن گرفتم، و فقط آنها را با هم ست کردم.»

اگرچه قرارداد هالند با نایکی به پایان رسیده (هالند از ۱۴ سالگی با این کمپانی آمریکایی بود)، اما این کمپانی به وضوح مصمم است تا با او قرارداد جدید امضا کند، اما با رقابت با آدیداس و پوما روبه‌رو است. 

زمانی که قرارداد کفش یک ورزشکار منقضی شود، نرمال است که یک دوره حقوق مطابقت شش ماهه وجود داشته باشد (اگرچه از بازیکنی به بازیکن دیگر و برندی به برند دیگر متفاوت است). این بدان معناست که بازیکن فقط پس از پایان معامله مجاز است با برندها صحبت کند.

میشل رینچیوسو، کارشناس صنعت ورزش، می‌گوید: «تا زمانی که پیشنهاد رسمی روی میز وجود نداشته باشد، ورزشکار بعد از پایان قراردادش آزاد است هر کفشی که می‌خواهد بپوشد».

منابع به تغییر استراتژی نایکی اشاره می‌کنند، اینکه چگونه از مجموعه‌ای از معاملات گسترده کفش خارج شد و به جای آن روی چند بازیکن منتخب سرمایه‌گذاری کرد. و پوما سعی کرد از این موقعیت استفاده کند و در حال افزایش شمار ورزشکاران خود است، اما در عین حال مطمئن می‌شود که بازیکنان درستی را انتخاب می‌کند.

از برجسته‌ترین فوتبالیست‌های نایکی می‌توان به کریستیانو رونالدو از منچستریونایتد اشاره کرد که در این شرکت دارای شاخه CR7 خودش است، مشابه با مایکل جردن، اسطوره بسکتبال، و کیلیان امباپه از پاری‌سن‌ژرمن. از دیگر ورزشکاران مشهور نایکی می‌توان به تایگر وودز، لبرون جیمز و رافائل نادال اشاره کرد.

آدیداس می‌تواند به لیست بلندبالایی از استعدادها از جمله لیونل مسی، محمد صلاح و پل پوگبا ببالد و همچنین لباس‌های منچستریونایتد را تولید می‌کند.

پوما حامی نیمار برزیلی و آنتوان گریزمن فرانسوی است و رابطه دیرینه‌ای با یوسین بولت دارد که بی‌شک بهترین دونده تاریخ است. امضای قرارداد با نیمار در سال ۲۰۲۰ به همکاری ۱۵ ساله او با نایکی پایان داد، و پوما را به بازاری متفاوت سوق داد و به آن کمک کرد مخاطبان جدیدی را جذب کند و مصرف‌کنندگان مختلفی را هدف قرار دهد.

این سه برند هر کدام در تلاش هستند تا «داستان» متفاوتی را بیان کنند، و این بر عهده هالند خواهد بود که می‌خواهد برای مدتی طولانی چه کفشی به پا کند. نایکی، آدیداس و پوما همگی در حال رقابت برای بستن قرارداد با یکی از آینده‌دارترین بازیکنان امروزی هستند. فوتبالیستی با توانایی و جذابیت او همیشه در دسترس نیست و کمپانی‌ها به خوبی از این موضوع آگاه هستند.

ماجرای کفش‌های یک فوق‌ستاره لیگ برتری/ نبرد سنگین و مهیج بین نایکی، پوما و آدیداس

دیوید کاکاین، مدیر موسس دوره کارشناسی ارشد در کسب و کار و مدیریت ورزشی در دانشگاه لیورپول می‌گوید: «بستن قرارداد با فردی مانند هالند، که بسیار جوان است و هنوز در آغاز کار خود است، این فرصت را در اختیار کمپانی قرار می‌دهد که با مخاطبان جوان‌تر ارتباط برقرار کند، طول عمر نام خود را گسترش ‌دهد و به آنها این امکان را می‌دهد تا با طیف وسیع‌تری از مردم برخورد داشته باشند. اگر یک برند، ورزشکاری نداشته باشد که نام و آوازه‌اش در بازار طنین‌انداز شده باشد و بتواند روی یک نسل تاثیر بگذارد، هرچقدر که روی محصولاتش خرج کند موفق نخواهد شد چون کسی محصولش را خریداری نخواهد کرد. همه می‌دانند که نایکی تا مدتها امباپه را دارد، و فرد بزرگ بعدی در جهان ارلینگ هالند است. اگر از منظر سوپراستاری به موضوع نگاه کنید تنها کسی که تا ۱۰ سال دیگر در بازار با پتانسیلِ مسی یا رونالدو شدن وجود دارد، هالند است.»

برای هالند ۲۲ ساله که دنیا را در دست دارد پیشنهادات کم نیست. و کشمکش بین برندها برای به چنگ آوردن او فقط جایگاه او را به عنوان یکی از مهیج‌ترین فوتبالیست‌های جهان ارتقا خواهد داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کوهمره_جروق IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    هالند و منچستر سیتی هر دو نفرت انگیز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی