زورخانه‌ها تبدیل به قهوه خانه می‌شوند/ چه کسانی پشت این اتفاق تلخ هستند؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

زورخانه‌ها هر روز جای خود را به قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و آپارتمان‌ها می‌دهند.

وحید صابری، رییس کمیته روابط عمومی فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در واکنش به صحبت‌های معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی گفت: «موضوع تبدیل زورخانه به قهوه‌خانه‌ها را رییس فدراسیون مطرح کرده بود. ما برای جلوگیری از این اتفاق با شهرداری و میراث فرهنگی مکاتبات زیادی داشته‌ایم اما بزرگ‌ترین مانع بر سر راهمان وراث این زورخانه‌ها هستند.»
صحبت‌های امروز سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی، در واکنش به خبری مبنی بر تبدیل شدن ۱۰ زورخانه در تهران به قهوه‌خانه، بار دیگر به مشکلی اشاره دارد که چندی پیش رییس فداسیون زورخانه‌ای از آن گفته بود.

کلهر می‌گوید وزارت با توجه به بودجه‌ای که به این فدراسیون می‌دهد، انتظار دارد به توسعه این ورزش توجه ویژه‌ای شود. او گفته بود: «در سال ۱۴۰۱ اعتبار بسیار خوبی هم از سوی وزارت ورزش و جوانان و هم مجلس شورای اسلامی به فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی اختصاص پیدا کرده است. اعتباری که از محل منابع تبصره ۱۴ و کمک‌های وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون زورخانه‌ای شده شاید برابر با چندین سال مجموع اعتبارات این فدراسیون است.»

کلهر گفته بود: «در سال ۱۴۰۱ اعتبار بسیار خوبی هم از سوی وزارت ورزش و جوانان و هم مجلس شورای اسلامی به فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی اختصاص پیدا کرده است. اعتباری که از محل منابع تبصره ۱۴ و کمک‌های وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون زورخانه‌ای شده شاید برابر با چندین سال مجموع اعتبارات این فدراسیون است.»

این اما در حالی است که زورخانه‌ها هر روز جای خود را به قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و آپارتمان‌ها می‌دهند. با اینکه هر کدام از آن‌ها بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند و جزئی از میراث فرهنگی ما به حساب می‌آیند اما وراث تمایلی به حفظ‍‌ این زورخانه‌ها از خود نشان نمی‌دهند و ترجیح‌شان این است که با تغییر کاربری زورخانه‌ها به سود مالی بیشتری برسند.
صابری، رییس کمیته روابط عمومی فدراسیون در همین رابطه به خبرورزشی می‌گوید: «ما با شهرداری تهران صحبت و تعامل داشتیم که حداقل کاربری زورخانه‌ها را به غیرورزشی تغییر ندهند اما واقعیت این است که بزرگ‌ترین مانع ما وراث هستند. آن‌ها مالک زورخانه هستند و نمی‌توان آن‌ها را راضی کرد. با میراث فرهنگی هم مکاتبات بسیاری داشته‌ایم. تبدیل زورخانه شهید فهمیده به آثار میراث فرهنگی در همین راستا بود اما متأسفانه اجرای این کار برای همه زورخانه‌ها به خصوص در تهران کار بسیار سختی است و باید برای راضی کردن وراث راهی پیدا کنیم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی