نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

لیورپول با پیروزی ۹ گله مقابل بورنموث تبدیل به یکی دیگر از تیم‌هایی شد که قاطع‌ترین برد در تاریخ لیگ برتر انگلیس را کسب کرده‌اند.

هفته چهارم فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر انگلیس؛ ورزشگاه آنفیلد. خشم بازیکن و هواداران لیورپول بابت شروع بد در این فصل با نتیجه‌ای عجیب فروکش کرد؛ لیورپول ۹ – بورنموث ۰! این نتیجه تیم یورگن کلوپ برای همیشه در تاریخ لیگ برتر انگلیس ماندگار شد، چرا که در بالاترین رده بین قاطع‌ترین نتایج تاریخ لیگ برتر جای گرفت.

اما دیگر بردهای قاطع تاریخ لیگ برتر انگلیس را کدام تیم‌ها به‌دست آورده‌اند؟ این بردهای شگفت‌انگیز و تاریخی را به ترتیب تاریخ مرور خواهیم کرد.

منچستر یونایتد ۹ – ۰ ایپسویچ تاون (۴ مارس ۱۹۹۵)

منچستریونایتد که تیم دوم جدول بود در مارس ۱۹۹۵ میزبان ایپسویچ تاون شد که جایگاه دوم جدول البته از انتها را در دست داشت. یوناید اریک کانتونای جادویی خود را در اختیار نداشت. کانتونا که در ۱۸ گل از ۲۱ بازی لیگ برتر موثر بود پنج بازی قبل به طرز غیرقابل توضیحی به سینه یک هوادار ضربه زده بود. ضربه دیگر برای یونایتد این بود که بهترین گلزن لیگ، آندری کانچلیکیس (۱۳ گل) در آستانه این بازی درخواست انتقال کرده بود.

سر الکس فرگوسن مجبور شد مارک هیوز را که آمادگی چندانی نداشت، در ترکیب بگذارد، کسی که در ۲۲ بازی لیگ در فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۴ قبل از این بازی فقط ۵ گل به ثمر رساند. و خرید جدیدش اندی کول را در کنار او قرار داد. فشار زیادی روی کول بود تا در غیاب کانتونا گلزنی کند. او هم به خوبی این کار را انجام داد و در این بازی ۵ گل به ثمر رساند. روی کین، هیوز (۲ گل) و پل اینس گلهای دیگر این بازی پر گل را به ثمر رساندند.

کول به اولین بازیکن بعد از ایان راش و تونی وودکاک و بعد از ۲۹ اکتبر ۱۹۸۳ تبدیل شد که موفق به زدن ۵ گل در یک بازی لیگ برتر انگلیس می‌شود.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

نیوکاسل یونایتد ۸ – شفیلد ونزدی ۰ (۱۹ سپتامبر ۱۹۹۹)

هم نیوکاسل و هم شفیلد ونزدی فصل را با کسب تنها یک امتیاز به طرز وحشتناکی آغاز کرده بودند، و ونزدی فقط به دلیل تفاضل گل پایین‌تر از نیوکاسل در جدول قرار داشت. این اولین بازی خانگی بابی رابسون فقید و بزرگ در لیگ بود که دو هفته قبل هدایت نیوکاسل را بر عهده گرفت.

بازی قبلی خانگی نیوکاسل در لیگ برتر، با نتیجه ۲-۱ مقابل رقیبشان، ساندرلند، با شکست مواجه شد. این شکستی بود که به سلطنت یک ساله رود گولیت در باشگاه پایان داد. آلن شیرر در ۳۲ بازی لیگ برتر زیر نظر گولیت تنها ۱۵ بار گلزنی کرد، اما در این تک بازی زیر نظر رابسون به ۳۳ درصد از این آمار رسید، و برای اولین و تنها بار در ۴۴۱ بازی حرفه‌ای خود در لیگ برتر، پنج گل به ثمر رساند. بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر در مجموع ۱۱ هت‌تریک در این رقابت‌ها انجام داد، اما این تنها هت‌تریک او بود که به طور کامل در نیمه اول یک مسابقه لیگ برتری به ثمر رسید.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

تاتنهام ۹ – ویگان اتلتیک ۱ (۲۲ نوامبر ۲۰۰۹)

پیتر کراوچ در دقیقه ۹ تاتنهام را پیش انداخت. جرمین دفو ۵ بار در این بازی گلزنی کرد و آرون لنون، کریس کرکلند (گل به خودی) و نیکو کرانچار گلهای بعدی را به ثمر رساندند. تک گل ویگان اتلتیک را هم پل شارنر در دقیقه ۵۷ بازی به ثمر رساند.

تاتنهام هنوز تنها تیم در تاریخ لیگ برتر است که در یک نیمه از یک بازی بیش از ۶ گل به ثمر رسانده و دفو تنها بازیکن این رقابت‌هاست که در یک نیمه ۵ گل به ثمر رسانده است. کریس کرکلند، دروازه‌بان ویگان، هر دو ضربه نیمه اول دفو را به خوبی مهار کرد، اما در نیمه دوم چنین شانسی نداشت و مهاجم هر پنج شوت خود به سمت دروازه را به گل تبدیل کرد.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

چلسی ۸ – ویگان اتلتیک ۱ (۹ می ۲۰۱۰)

گویا یک شکست پر گل برای ویگان در یک فصل کافی نبود و آنها با نمایش دفاعی افتضاح خود دومین شکست پر گل را هم به هواداران خود تقدیم کردند؛ این بار به دست چلسی.

هت‌تریک دیدیه دروگبا به پیروزی قاطع چلسی کمک کرد و ویگان با اخراج گری کالدول در نیم ساعت اول ۱۰ نفره شده بود. این سه گل به دروگبا کمک کرد تا در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ با ۲۹ گل کفش طلای لیگ برتر را بدست بیاورد.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

چلسی ۸ – استون ویلا ۰ (۲۳ دسامبر ۲۰۱۲)

یک برد ۸ بر صفر برای چلسی کافی نبود، و آنها این شاهکار را دو سال و نیم بعد تکرار کردند. این بار استون‌ویلا قربانی شد. ویلا با ۵ بازی بدون شکست در لیگ برتر به خانه چلسی سفر کرد اما به بدترین شکل ممکن باخت.

فرناندو تورس با گل دقیقه سوم شروع کرد و گل‌های بعدی توسط داوید لوئیس، برانیسلاو ایوانوویچ، فرانک لمپارد، اسکار، ادن آزار و رامیرس (۲ گل) به ثمر رسیدند. با گلزنی ۷ بازیکن مختلف چلسی در این بازی، آبی‌ها در لیگ برتر رکورد جدیدی به عنوان بیشترین تعداد بازیکنانی که در یک بازی گل زدند، را به نام خود ثبت کردند.

این شکست برای استون‌ویلا بدترین شکست تاریخ باشگاهشان لقب گرفت. آنها فقط یک بار دیگر ۸ گل دریافت کردند و آن در جام حذفی ۱۸۸۹-۱۸۸۸ و شکست ۸-۱ مقابل بلکبرن‌راورز اتفاق افتاد.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

ساوتهمپتون ۸ – ساندرلند ۰ (۱۸ اکتبر ۲۰۱۴)

رونالد کومان، سرمربی ساوتهمپتون، در کنفرانس خبری پیش از بازی گفت: «این بازی دشواری خواهد بود، زیرا ساندرلند حریفی قدرتمند با دفاع و سازماندهی خوب است.» ولی با تخریب ساندرلند حرفهای مربی خنده‌دار به نظر می‌رسید.

گل به خودی تماشایی سانتیاگو ورگینی از ساندرلند در دقیقه ۱۲ بازی خبر از اتفاقاتی که در انتظار بود می‌داد. و آنها هفت گل دیگر با مجموع ۳ گل به خودی دریافت کردند. لیام بریدکات و پاتریک فان‌آنهولت به گل به خودی ورگینی اضافه کردند و باعث شدند ساندرلند به رکورد ۳ گل به خودی در یک بازی خودش برسد! رکوردی که در فوریه ۲۰۰۳ مقابل چارلتون اتلتیک ثبت شده بود.

هیچ باشگاه دیگری در لیگ برتر سه گل به خودی در یک بازی نداشته، و ساندرلند دو دفعه چنین حرکتی انجام داد. به هر حال، هر باشگاهی به ویژگی منحصر به فردی نیاز دارد.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

منچسترسیتی ۸ – واتفورد ۰ (۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹)

واتفورد به سیتی سفر کرد تا در ششمین بازی خود در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ با قهرمان فعلی لیگ برتر روبه‌رو شود. پس از تنها ۱۸ دقیقه، سیتی با نتیجه ۵-۰ پیش افتاد؛ سریعترین مدت زمانی که تا به حال تیمی در لیگ برتر ۵ گل در یک مسابقه پیش افتاده است. در مقایسه با میانگین یک گل دریافت شده در هر سه دقیقه و نیم، می‌توان گفت که ۷۲ دقیقه پایانی برای واتفورد موفقیت‌آمیز بود و آنها «فقط» سه بار دیگر گل خوردند. و به این ترتیب سیتی بزرگترین برد خود را در تاریخ لیگ برتر به دست آورد.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

ساوتهمپتون ۰ – لسترسیتی ۹ (۲۵ اکتبر ۲۰۱۹)

تنها در دو بازی در تاریخ لیگ برتر دیده شده که دو بازیکن در یک تیم در یک مسابقه هت‌تریک کنند. رابرت پیرز و جرمین پنانت هر دو در پیروزی ۶-۱ مقابل ساوتهمپتون در می ۲۰۰۳ برای آرسنال هت‌تریک کردند و در سال ۲۰۱۹ لسترسیتی هم این موفقیت را تجربه کرد.

جیمی واردی و آیوسه پرس این بار هت‌تریک کردند و بزرگترین پیروزی تاریخ یک تیم در خارج از خانه را در تاریخ لیگ برتر انگلیس رقم زدند.

احتمالا مربی ساوتهمپتون، رالف هازنهوتل، تصور می‌کرد که هرگز تیمش چنین شکست سنگینی را دو مرتبه تجربه نخواهد کرد.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

منچستریونایتد ۹ – ساوتهمپتون ۰ (۲ فوریه ۲۰۲۱)

تیم ساوتهمپتون و رالف هازنهوتل ۱۵ ماه بعد مجدداً کابوس تحقیر شدن را تجربه کردند و این بار توسط منچستریونایتد.

هفت بازیکن مختلف یونایتد در آن شب گلزنی کردند که این رکورد برابر با رکورد چلسی در برابر استون ویلا در دسامبر ۲۰۱۲ برای یک باشگاه در یک بازی لیگ برتری شد. بازیکن دیگری که در این شکست برای تیم اوله‌گنار سولشائر گلزنی کرد «یان بدنارک» مدافع ساوتهمپتون بود. او هت‌تریک منحصر به فردی را در این مسابقه به نام خود ثبت کرد؛ با گل به خودی و دادن پنالتی به رقیب و دریافت کارت قرمز، تبدیل به اولین بازیکن در تاریخ لیگ برتر انگلیس شد که هر سه را در یک بازی انجام داد.

اگر گل به خودی بدنارک را در نظر بگیریم، این اولین بار در تاریخ باشگاه منچستریونایتد بود که هشت بازیکن مختلف در یک مسابقه رقابتی برای آنها گل زدند. در پیروزی ۱۰-۱ آنها در سال ۱۸۹۲ مقابل ولورهمپتون واندررز، هفت بازیکن برایشان گلزنی کرده بودند.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

لیورپول ۹ – بورنموث ۰ (۲۷ آگوست ۲۰۲۲)

لیورپول پس از کسب تنها دو امتیاز از سه بازی ابتدایی خود در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ لیگ برتر، می‌دانست که در چهارمین بازی خود مقابل بورنموث به یک نتیجه مثبت نیاز دارد. پیروزی ۹-۰ مطمئناً باعث ایجاد حس مثبت در بین هواداران آنها شد.

تیم لیورپول تحت هدایت یورگن کلوپ برای اولین بار بعد از سپتامبر ۱۹۸۹ در مقابل کریستال پالاس (۹-۰) موفق شد که ۹ گل در یک بازی لیگ برتری به ثمر برساند. در واقع، این برد بزرگ‌ترین برد آنها در تاریخ لیگ برتر بود (همچنین ۹-۰ مقابل کریستال پالاس در سال ۱۹۸۹ و ۱۰-۱ مقابل روترهام تاون در سال ۱۸۹۶).

آنها در نیمه اول ۵-۰ پیش افتادند، به این معنی که قرمزها برای اولین بار بعد از اکتبر ۱۹۲۷ مقابل پورتسموث، در یک نیمه لیگ برتر پنج گل به ثمر رساندند. روبرتو فیرمینو از لیورپول بعد از ظهر شادی را در آنفیلد سپری کرد. این برزیلی دو گل به ثمر رساند و سه پاس گل دیگر هم داد و تبدیل به سومین بازیکن لیورپول شد که در یک بازی در لیگ برتر در به ثمر رسیدن ۵ گل موثر بوده است؛ بعد از محمد صلاح مقابل واتفورد در مارس ۲۰۱۸ و لوئیس سوارس در مقابل نوریچ در دسامبر ۲۰۱۳.

خبر خوب دیگری برای قرمزها با گل‌های هاروی الیوت و فابیو کاروالیو (هر دو ۱۹ ساله) به دست آمد، به این معنی که لیورپول برای اولین بار در تاریخ خود در این رقابت‌ها دو نوجوان متفاوت داشت که در یک بازی لیگ برتر برایش گلزنی کنند.

قاطع‌ترین بردهای تاریخ لیگ برتر انگلیس/ وقتی حریف کیسه بوکس می‌شود!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی