سنگین‌ترین عکس تاریخ پرسپولیس با حضور چهره‌های محبوب/ ۲۰ قهرمانی در یک قاب
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

علی پروین و محمود خوردبین دو همبازی قدیمی سرخ‌ها بیشترین حضور را در باشگاه پرسپولیس داشتند.

نام محمود خوردبین و علی پروین دو نام جدا نشدنی پرسپولیس در دهه ۱۳۶۰ بودند و امکان نداشت کسی با شنیدن نام یکی به یاد دیگری نیفتد. این دو برآمده از پرسپولیس دهه ۵۰ و دو بازیکن سابق باشگاه پرسپولیس بودند که در سمتی جدید بار تیم را به دوش می‌کشیدند. علی پروین به عنوان سرمربی و کمی بیشتر و محمود خوردبین به عنوان سرپرست.

شاید باور نکنید ولی این دو باهم بیست جام معتبر در ایران و آسیا را بالای سر برده‌اند؛ رکوردی که شاید هرگز و توسط هیچ گروه دیگری شکسته نشود. علی پروین و محمود خوردبین اولین قهرمانی را در لیگ تخت جمشید تجربه کردند و سه بار به این مهم دست یافته‌اند؛ بعد از تعطیلی فوتبال ایران پس از انقلاب آنها در آغاز رقابت‌های فوتبال قهرمان جام وحدت و جام اسپندی شدند که به نوعی مهم‌ترین رویدادهای فوتبال در ایران بودند، اما با شروع جدی مسابقات شش قهرمانی رقابت‌های باشگاهی تهران (شامل ۵ دوره متوالی) سهم این دو از مسابقاتی است که به مرور جای خود را به رقابت‌های قهرمانی کشور (که به صورت حذفی برگزار می‌شد) و البته لیگ آزادگان و سپس لیگ برتر داد. دستاورد پروین و خوردبین در این سال‌ها و در مجموع همه جام‌ها استثنایی و خارق‌العاده است و آنها روی هم بیست جام مختلف را در کارنامه خود و باشگاه پرسپولیس دارند.

سنگین‌ترین عکس تاریخ پرسپولیس با حضور چهره‌های محبوب/ ۲۰ قهرمانی در یک قاب


نکته جالب درباره این زوج باشگاهی جدایی‌شان از یکدیگر پس از آغاز مسائل مالکیتی و تغییر سیستم باشگاه‌داری در پرسپولیس بوده و خوردبین بیش از علی پروین روی نیمکت سرخ‌ها نشسته و حتی در دوره سرمربیگری برانکو هم خوردبین به عنوان سرپرست در باشگاه حضور داشته است. او با مربیان متفاوت و مختلفی از علی دایی تا افشین قطبی گرفته تا برانکو، کرانچار، اشمیت و ... کار کرده و درنهایت با محبوبیت از جمع پرسپولیسی‌ها کنار رفت.

حکایت  علی پروین البته کمی متفاوت است و او در گذر زمان مغلوب نیروهای تازه‌نفس و تغییر شرایط فوتبال کشور شد و نتوانست آن استیلای بی نظیرش در دهه ۶۰ را در فوتبال ایران تکرار کند. به هر حال او نیز شاید پرافتخارترین مربی باشگاهی تاریخ فوتبال ایران باشد که البته در تیم ملی هم توفیقاتی داشته و شکست‌هایی که به دلایل مختلف در کارنامه‌اش ثبت شده است.

این دو چهره روز گذشته در مراسمی که در برج میلاد برگزار شده بود دوباره کنار هم نشستند و تصاویری از آنها به یادگار گرفته شد. درحالی که پروین از آن دوران سلطان مطلق‌العنان  فوتبال ایران در دوران مربیگری فاصله زیادی گرفته و در موقعیتی است که کمتر شباهتی به مردی دارد که با یک نگاه با چشمان سبز نفس هر ستاره‌ای را می‌گرفت. محمود خوردبین هم در دوران سالمندی است و اگرچه همچنان با بازیکنانی که با آنها کار کرده در ارتباط است اما این  روزها بیشتر به استراحت و گذران زندگی مشغول است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • رضایاک اصلی IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    سلاطین👍🌹❤️💪
    • مرصاد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      اون موقع مردونه میجنگیدن و برد و باخت تو زمین مسابقه بود! مثل حالا نبود که یه سری تیمها منتظر هستن بازیکن تا بند کفش خودش رو تو زمین میبنده؛ فورا شکایت میکنن و خواهان کسر امتیاز میشن! دیگه مثل پروین و حجازی و قایقران نمیان! باریکنانی که برای تعصب بازی میکردن؛ نه برای پول بیشتر!
  • مجهول الهویه IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    رفاقت هم رفاقتهای قدیم. نه رقابتی... نه حسادتی ... نه کینه ای ... نه توقعی... همه چیز بی غل و غش بود.
  • امید IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    آقای فسیل
  • اس اس US ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    ببخشید این وسط افتخار آسیاییش کجا بود
  • سعیدحفیطی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    از مشخصات اولیه قهرمان گذشت وایثار وپولکی نبودن است که ورزشکاران قدیم ما بیشترشون داشتن ولی در جدیدی ها تک تک یدامیشه
  • ک ی س ه ی سابق اثطغلال فعلی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    یعنی این دو پرسپولیسی بیشتر از کل تاریخ کیسه کشا جام و قهرمانی دارن .خخخ خخخ کیسه کشا همینجوریش در سوزش و جوشش هستند لطفا بیشتر از این کیسه کشا رو نسوزونید.خخخ خخخ
  • جمال IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    هر چی آقا مرتضی بگه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی