۲۵
قطر چگونه میلیاردها دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ ریخت و پاش عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

قطر ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی امسال هزینه کرده است! تقریباً ۲۰ برابر هزینه‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۸ متحمل شد.

جام‌جهانی بحث‌برانگیز ۲۰۲۲ قطر در میان مشکلات زیرساختی و هزینه‌های سرسام‌آور، قرار است در تاریخ ۲۰ نوامبر آغاز شود. ۲۰۰ میلیارد دلاری که قطر هزینه کرد تقریبا ۲۰ برابر ۱۱٫۶ میلیارد دلاری است که در جام‌جهانی قبلی در روسیه هزینه شد.

گران‌ترین میزبانی قبلی متعلق به برزیل است که در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۵ میلیارد دلار هزینه کرد، در حالیکه آفریقای جنوبی چهار سال قبلش ۳٫۶ میلیارد دلار هزینه کرده بود. جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان ۴٫۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشت و کره و ژاپن در میزبانی مشترک جام‌جهانی ۲۰۰۲ مبلغ ۷ میلیارد دلار هزینه کردند. جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با ۲٫۳ میلیارد دلار برگزار شد و ایالات متحده در میزبانی ۱۹۹۴ نیم میلیارد دلار هزینه کرده بودند.

قطر چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ هزینه عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

هواداران انگلیس از کمبود محل اسکان در قطر شکایت دارند. تا ماه مارس امسال، تنها ۳۰۰۰۰ اتاق هتل در قطر وجود داشت، در حالیکه بیش از ۱ میلیون هوادار قرار است به قطر سفر کنند و همگی نیاز به جای خواب و استراحت دارند. خبر ناامیدکننده‌تر برای هواداران این بود که فیفا ۸۰ درصد از این اتاق‌ها را رزرو کرد تا تیم‌ها، اسپانسرها و مقامات خود را اسکان دهد.

قطر ۷ استادیوم جدید و فوق‌العاده پیشرفته برای مسابقات ساخت و استادیوم بین‌المللی خلیفه را بازسازی کرد. با این حال، هوادارانی که به استادیوم‌ها هجوم می‌آورند ممکن است ۲۴ ساعت کامل را در قطر سپری نکنند. عربستان سعودی، امارات، عمان و کویت انتظار دارند که هواداران برای پیدا کردن محل اقامت مقرون به صرفه‌تر به این کشورها بروند. هواداران می‌توانند سوار یکی از ۵۰ هواپیمای روزانه از دبی به دوحه شوند، و امارات معتقد است که در طول این تورنمنت می‌تواند در حدود ۱ میلیون توریست جذب کند.

قطر چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ هزینه عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

ادعا می‌شود که از رقم عظیم ۲۰۰ میلیارد دلاری قطر، تنها ۶٫۵ میلیارد دلار برای ورزشگاه‌ها، پایگاه‌های تیمی و امکانات برای هواداران هزینه شده است.

فاطمه النعیمی، مدیر اجرایی ارتباطات این مسابقات، در تلاش برای توضیح اینکه بقیه پول‌ها کجا رفته، توضیح داد: «در عین حال، جام جهانی بخشی از چشم‌انداز ملی قطر ۲۰۳۰ است؛ استراتژی گسترده‌تر دولت برای ترویج توسعه شهری و ملی امکانات و صنعت، علاوه بر سیستم‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی.

رقم ۲۰۰ میلیارد دلاری که به جام‌جهانی نسبت داده می‌شود، در واقع بخشی از این استراتژی بلندپروازانه برای توسعه و نوسازی ملی قطر است. بیشتر این پروژه‌های زیرساختی بزرگ که در سال ۲۰۲۲ توسط تیم‌ها و هواداران مورد استفاده قرار خواهند گرفت، مانند جاده‌های جدید، مترو، فرودگاه، هتل‌ها و سایر امکانات توریستی، حتی قبل از اینکه ما حق میزبانی جام‌جهانی را به دست آوریم، برنامه‌ریزی شده‌ بودند. این پروژه‌ها به هر حال اجرا می‌شدند، اما قطعاً مسابقات جهانی فوتبال به همه این پیشرفت‌ها سرعت بخشیده تا کشور بتواند میزبان ۱٫۵ میلیون هوادار مورد انتظار در سال ۲۰۲۲ باشد.»

او سپس با خوشرویی اضافه کرد: «ما مطمئن هستیم که همه کسانی که در سال ۲۰۲۲ از قطر بازدید کنند، شگفت‌زده خواهند شد.»

قطر چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ هزینه عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

بخش بزرگ دیگری از بودجه قطر، مطابق با پروژه ۲۰۳۰ آنها، صرف ساخت فرودگاه‌ها و شبکه عظیم حمل و نقل زیرزمینی شده است. متروی دوحه در می ۲۰۱۹ افتتاح شد و هزینه ساخت آن ۳۶ میلیارد دلار گزارش شده است. فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و گزارش شده که ۱۶ میلیارد دلار دیگر برای توسعه‌اش هزینه شده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۷
  • احمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    دارندگی و برازندگی با مدیریت عالی
    • تقویم تاریخ IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      جالبه بدونید سال ۱۹۷۱ که مجموعه ورزشی استادیوم آزادی کار ساختش تمام شده بود و ایران برای بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ (۵۳ خودمون ) میزبان این بازیها شده بود تازه کشور قطر استقلال پیداکرده بود !!!!! وسعت قطر حدودا نزدیک به استان قم است !
    • محمد IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      دقیقا منم وقتی مطلب رو خوندم میخواستم همینو بگم ، دارندگی و برازندگی
  • پدرام CA ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    همه این پولها از کجا اومده؟ میدان مشترک گازی پارس جنوبی!
  • Ali IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    خرج که ازکیسه ایران بود حاتم قطری شدن آسان بود دزدی سالها ی سال قطر از گاز کشور ایران به لطف تکنولوژی حفر افقی و مکش گاز بوسیله همان دستگاه اهدایی فرانسه به قطر که به ایران نداده است که 200 میلیارد که چیزی نیست بیش ازین و بیشتر از اینها ازگاز ایران خواهد دزدید.
    • محمد IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      دستگاه اهدایی نیست و قرارداد با شرکتهای معتبر بین المللی هست، ما هم آویزون چین و روسیه هستیم ، پس ما کجا هستیم در استخراجهای میدان مشترک ؟ ، قطریها زرنگن میتونن نوش جونشون ، ما عرضه شو نداریم ، عوضش اختلاس داریم تا دلت بخواد !
  • ناشناس IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    سلام، خلایق هرچه لایق، وقتی کسی مثل اوجی ورستم وزیر باشند وضع نفت ومسکن بهتر از این نمی شود
  • کامی IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    ایرانم هنوز تو کفه میزبانیه جامه ملت‌های آسیاست خخخخ اونم بیست سال دیگه ام بهش نمیدن بااین استادیوم‌هایه داغون که بدرده کشاورزی میخوره
  • آرش JP ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    حاجی یه چرتکه مینداختی ببینی اندازه اون میلیاردهای که اینجا داره اختلاس میشه خرج کرده یا نه؟؟؟ به اندازه ی خرج اقازاده های که دارن تو امریکا اروپا لخت میچرخن و از زور و اجبار توی ایران دفاع میکنن هست؟؟ چاپش کن.
  • ارتش سرخ آسیا IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    با دیدن این خبر دلم برای ایران و ایرانی گرفت با اینهمه استعداد ذاتی جوانان ایرانی و این همه منابع طبیعی و توریستی ایران . قطریهای مغز فندقی واقعا" به درستی فهمیدند که با آزاد کردن اقتصاد خودشان به روی خارجیها و دوری از تعصب های ملی و سنتی خودشان و سرمابه گذاریهای عظیم خارجی میتوانند کمبود مغزها و نیروی انسانی و نبود مدیران کارآمد خودشان را جبران کنند . حالا هم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و مدیران قطری بر روی آموزش و پرورش خودشان سرمایه گذاری میکنند تا در 10 سال آینده دانشمندان و مدیران لایق قطری را تربیت نمایند. احتمالا" 10 سال دیگه شاهد حضور مدیران ، اساتید و دکترها ی قطری در کشور ایران خواهیم بود. درود بر مسئولین دلسوز و مردم مدار در هر کشوری که به فکر جوانان و آبادانی و افتخار کشور خودشون هستند.
    • amir IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      تحریم ایران و همکاری نکردن شرکت های بزرگ خارجی هم اضافه کن
  • شهرام IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    عوضش ما داریم فقط کلمه خلیج فارس را به یدک میکشیم، سودش برا قطری ها و اسمش برا ما
  • شهرام IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    عوضش ما داریم فقط کلمه خلیج فارس را به یدک میکشیم، سودش برا قطری ها و اسمش برا ما
  • شهرام IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    عوضش ما داریم فقط کلمه خلیج فارس را به یدک میکشیم، سودش برا قطری ها و اسمش برا ما
  • شهرام IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
    عوضش ما داریم فقط کلمه خلیج فارس را به یدک میکشیم، سودش برا قطری ها و اسمش برا ما
  • خشايار DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    باز دمشون گرم كه پول نفتشون رو هزينه ميكنن براي شناساندن كشورشون به دنيا و شادي مردمانشون
  • ارام IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    یک بخش خیلی مهم رو یادتون رفت. بعد از جام جهانی کل هزینه های که کردن دوباره بر می گرده، و این 200 میلیارد قطر رو ترغیب به برگزاری المپیک خواهد کرد و هزینه های که خواهد شد و پول های که بر خواهد گشت و ما هم برای چشم انداز 1500 در فکر رسیدن به قطر... به لطف اقای رئیسی که فرمودند استکبار جهانی تلاش کرد صدای مردم ایران به جهان نرسد، اقای رئیسی رفتند سازمان ملل و صدا رسید. اگر از این درد بمیریم رواست.........
  • رضا شاه IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    بودجه عمومی ایران اسلامی برای سال 1401برابر 5 میلیارد دلار هزینه قطر برای جام جهانی 200 میلیارد دلار....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی