به بهانه باز شدن دروازه تیم ملی توسط مرتضی پورعلی‌گنجی مقابل سنگال/ سرمربی پرسپولیس هم در تیم ملی گل‌به‌خودی زده بود!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تیم ملی ایران با درخشش سید حسین حسینی و گل به خودی مرتضی پورعلی گنجی مقابل تیم قدرتمند سنگال به تساوی یک - یک رسید.

بازیکنان تیم ملی ایران در حالی به مصاف سنگال رفتند که جمعه گذشته موفق شده بودند اروگوئه را شکست دهند. سنگال نیز چند روز قبل در فرانسه مقابل بولیوی با دو گل پیروز شده بود. نیمه اول دیدار ایران و سنگال با وجود حمله‌های مکرر تیم آفریقایی با درخشش سید حسین حسینی در دروازه ایران بدون گل خاتمه یافت. با آغاز نیمه دوم، مرتضی پورعلی گنجی وارد بازی شد و در دقیقه ۵۵ به اشتباه دروازه تیم ملی کشورمان را باز کرد و به همین بهانه مروری بر گل به خودی های معروف در تاریخ بازی های ملی ایران خواهیم داشت؛

یک ارمنی زننده اولین گل به خودی ایران در جام جهانی!

تیم ملی ایران در دومین بازی خود در جام جهانی ۱۹۷۸ علیرغم بازی بسیار خوبی که به نمایش گذاشت، روی اشتباه مدافعان و گل به خودی آندرانیک اسکندریان از رسیدن به پیروزی بازماند. تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ پس از شکست مقابل تیم قدرتمند هلند (که در پایان رقابتها نایب قهرمان جهان شد) در بازی اول، به مصاف اسکاتلند رفت و نسبت به بازی نخست، نمایش بهتری داشت. با وجودی که بازیکنان ایران در این بازی عملکرد به مراتب بهتری داشتند و پا به پای حریف مطرح اروپایی می‌جنگیدند، یک اشتباه از خط دفاعی تیم ایران، باعث شد تا دروازه تیم ملی کشورمان باز شود. ارسال بازیکنان اسکاتلند به درون محوطه جریمه ایران، به خوبی دفع نشد و توپ روی پای آندرانیک اسکندریان فرود آمد. اسکندریان که قصد دور کردن توپ از منطقه خطر را داشت، به اشتباه ضربه ای به سمت دروازه کشورمان زد تا توپ به اشتباه وارد دروازه ایران شود و اسکاتلند اینگونه به گل برسد. مرحوم ناصر حجازی که در این بازی به خوبی راه را بر مهاجمان اسکاتلندی بسته بود، از این گل به خودی بسیار عصبانی بود. فریادهای بلند او بر سر مدافعان، به ویژه آندرانیک اسکندریان، هنوز در خاطر بسیاری از علاقمندان فوتبال به جای مانده است.

به بهانه باز شدن دروازه تیم ملی توسط مرتضی پورعلی گنجی مقابل سنگال/ سرمربی پرسپولیس هم در تیم ملی گل به خودی زده بود!

شاهین بیانی و اشتباهی که یک جام را از ما گرفت

تیم ملی فوتبال کشورمان در هشتمین دوره جام‌ملت‌های آسیا (۱۹۸۴ سنگاپور) هم شانس اول قهرمانی بود اما با یک گل به خودی جام را به عربستان قدرت نوظهور فوتبال قاره کهن تقدیم کرد. تیم‌های ملی ایران و عربستان نخستین دیدار مرحله نیمه نهایی را برگزار کردند. در این بازی در حالیکه تیم کشورمان با گل دقیقه ۴۲ شاهرخ بیانی پیش افتاده بود، با اشتباه شاهین بیانی که در دقیقه ۸۹ دروازه ایران را باز کرد، بازی به تساوی کشیده شد. در نهایت تیم عربستان در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۴ و در نهایت ۶ بر ۵ ایران را شکست داد. در ضربات پنالتی تنها ضربه محمد پنجعلی از دست رفت.

به بهانه باز شدن دروازه تیم ملی توسط مرتضی پورعلی گنجی مقابل سنگال/ سرمربی پرسپولیس هم در تیم ملی گل به خودی زده بود!

معروف‌ترین گل استاد اسدی و شوخی با عقاب آسیا!

یکی دیگر از معروف‌ترین گل به خودی های تاریخ بازی های تیم ملی ایران را علی اکبر استاد اسدی به ثمر رسانده است. در دیدار نخست پلی‌آف مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه باز می‌گردد. در آن مسابقه علی‌اکبر استاداسدی به اشتباه دروازه خودی را باز کرد و درحالیکه احمدرضا عابدزاده مات و مبهوت این مدافع را نگاه می‌کرد، داور به یاری تیم ایران آمد و اعلام کرد پیش از آن ضربه بازیکن ژاپن در منطقه آفساید قرار گرفته بود. البته در آن بازی مصدومیت شدید عابدزاده در دقایق پایانی بازی، آنهم پس از انجام ۳ تعویض تیم ملی، اتفاقی بود که یکی از عوامل مهم پیروزی ۳ بر ۲ ژاپن و صعود آن تیم به جام جهانی محسوب شد. قبل از آن بازی دو تا سه روز بود که در مالزی باران می‌آمد. استاد اسدی می‌خواست توپ را دفع کند که با شیرجه ای استثنایی دروازه احمدرضا عابدزاده را باز کرد اما در کمال تعجب  کمک داور پرچم آفساید را بالا برده بود و... عقاب آسیا (لقب عابدزاده) با تعجب از همبازی اش پرسید: استاد چکار می‌کنی؟ استاد اسدی هم با خونسردی جواب داد: می‌خواستم ببینم بدنت آماده است یا نه؟!

به بهانه باز شدن دروازه تیم ملی توسط مرتضی پورعلی گنجی مقابل سنگال/ سرمربی پرسپولیس هم در تیم ملی گل به خودی زده بود!

یحیی گل محمدی بهتراز همه پورعلی گنجی را درک می‌کند!

به نظر می‌رسد بهتر از هر کسی یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس شاگرد ملی پوش خودش را درک کند چرا که تجربه مشابهی دارد! در دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶، تیم ملی در دوحه به مصاف قطر رفت و این بازی را با نتیجه ۲-۳ به سود خود به پایان رساند. نکته ویژه این دیدار گل به خودی یحیی گل محمدی بود که در آن بازی کاپیتان تیم ملی محسوب می‌شد. یحیی در مصاحبه های بعد از بازی البته خودش را در آن گل بی تقصیر دانست و گفت اگر او توپ را دفع نمی‌کرد قطعا مهاجم قطر دروازه مهدی رحمتی را باز می‌کرد. درباره آن گل یک نکته ناراحت کننده هم وجود دارد. اینکه گل به خودی یحیی باعث سکته یکی از تماشاگران ایرانی حاضر در ورزشگاه شد.

به بهانه باز شدن دروازه تیم ملی توسط مرتضی پورعلی گنجی مقابل سنگال/ سرمربی پرسپولیس هم در تیم ملی گل به خودی زده بود!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سه ستاره IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    تلاش لنگ برای گل زدن به حسینی بالاخره تو تیم ملی ببار نشست😀
  • {…….} IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    ماله كشان سرخ شروع كردند!!!!!!!!!!!
  • مجهول الهویه IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    هیچ کدوم بدتر از شاهین بیانی نبود. هنوز نفهمیدم چجوری زد تو دروازه قهرمان بودیم بخدا تبدیل شد به یکی از خاطرات تلخ ورزشی زندگیم.
  • بابک IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    افرین پورعلی گنجی وفاداریت به مربیت قابل تحسینه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی