نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
بزرگ‌ترین جامانده‌های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان‌های استقلال تا مات شدن سیدجلال
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ستاره‌های مختلفی در طی سالیان گذشته از تورنمنت‌های معتبر فوتبالی جا ماندند.

بعد از انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران، مرد پرتغالی اولین لیست خود را برای اردوی اتریش اعلام کرد و ۲۷ بازیکن داخلی و لژیونر را با خود به وین برد. با از انتخاب این نفرات از سوی کیروش، خیلی‌ها در خصوص لیست او صحبت کردند و نظر دادند. با این حال چیزی که مشخص است، این لیست شبیه ترین لیست به جام جهانی خواهد بود و عمده این بازیکنان راهی قطر می شوند. با توجه به اینکه فقط تعداد محدودی می توانند راهی جام جهانی شوند، به طور طبیعی چندین ستاره از لیست جا خواهند ماند و شانس حضور در جام جهانی را از دست خواهند داد. هنوز مشخص نیست چه بازیکنانی توسط کی‌روش خط خواهند خورد ولی احتمالا شاهد غیبت چند ستاره بزرگ فوتبال ایران در جام جهانی خواهیم بود. در طول سال‌های گذشته و قبل از تورنمنت‌های مهمی مثل جام جهانی و یا جام ملت‌های آسیا، همواره شاهد جا ماندن ستاره‌های زیادی بودیم. بعضی‌ها به دلیل مصدومیت، بعضی‌ها به دلیل اختلاف با سرمربی، تعدادی به دلایل فنی و عده ای هم به خاطر مسائل حاشیه ای از تورنمنت‌های مهم فوتبالی جا ماندند. در این گزارش می خواهیم تعدادی از مهم ترین ستاره‌های جا مانده فوتبال ایران را معرفی و دلایل جا ماندنشان را مرور کنیم. این گزارش را تا انتها بخوانید.

گرد و در اتریش

پس از اعلام‌لیست نهایی، علی کریمی که در اردوی تیم‌ ملی در اتریش به دلیل مناسب نبودن شرایط اردو به افشین قطبی اعتراض و حسابی گرد و خاک کرده بود؛ مورد غضب او قرار گرفت و دیگر کریمی را در اردوهای بعدی فرانخواند تا کریمی یکی از سرشناس ترین بازیکن‌های آسیا باشد که‌ در آن دوره غیبت داشت. کریمی یک بار دیگر و در زمان کی‌روش هم شانس حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را داشت ولی سرمربی پرتغالی، او را دعوت نکرد و کریمی نتوانست دومین جام جهانی خودش را تجربه کند.

ماجرای متفاوت رحمتی

بین همه ستاره‌های جامانده در فوتبال ایران، ماجرای رحمتی با همه فرق دارد. بعد از شکست تیم ملی مقابل ازبکستان در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ بود که مهدی رحمتی در شرایطی که تیم ملی واقعا به او نیاز داشت، تصمیم گرفت از تیم ملی خداحافظی کند. او در مصاحبه‌ای درباره دلیل تصمیم جنجالی‌اش گفته بود: «این یک تصمیم شخصی است. من فشار زیادی را تحمل کردم. به این نتیجه رسیدم. می خواهم استراحت کنم و نیاز به آرامش دارم. با عذرخواهی از همه، می خواهم چند وقتی را دور از تیم ملی باشم.» رحمتی این تصمیم را موقت دانسته بود اما کی‌روش تصمیم گرفت برای همیشه نام او را از لیست تیم ملی کنار بگذارد.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

قلم قرمز روی وریا 

سیدجلال حسینی و وریا غفوری بازیکنانی بودند که معمولا همیشه در اردوهای تیم ملی توسط کی‌روش دعوت می شدند. ولی ناگهان و در آخرین لحظات، کیروش نام کاپیتان‌های فعلی پرسپولیس و استقلال را خط زد تا این دو بازیکن جزو خط خورده‌های بزرگ تیم ملی برای جام جهانی روسیه بودند. اتفاقی که هر دو بازیکن به عنوان حسرت‌های بزرگ دوران فوتبالشان از آن یاد کردند. در مورد وریا گفته شد او به دلیل تغییر پست بازی اش در استقلال توسط شفر خط خورد ولی در مورد سید جلال شایعاتی به وجود آمد که کی‌روش او را به دلیل اختلاف با برانکو از لیست مسافران جام جهانی خارج کرد. گفتنی است غفوری بعد از جام جهانی روسیه چندبار به تیم ملی دعوت شد ولی از زمان آمدن اسکوچیچ کاپیتان آبی‌ها رنگ تیم ملی را ندید؛ اتفاقی که صدای وریا را درآورده و چند بار به شدت علیه سرمربی تیم ملی مصاحبه کرده است.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

برانکو سرمربی استقلال را خط زد

در جام ‌ملتهای ۲۰۰۴ چین، برانکو ایوانکویچ سرمربی ایران تیمی متشکل از جوانان در اختیار داشت‌، که همراه او با تیم امید ایران دو سال پیش از آن قهرمان بازی‌های آسیایی بوسان شده بودند. از سرشناسانی که برانکو روی نام شان در آن تورنمنت قلم‌قرمز کشید فرهاد مجیدی و حامد کاویانپور را می توان نام برد و سرمربی فصل قبل استقلال که در بازی‌های باشگاهی آمادگی فوق العاده ای داشت نتوانست به تیم ملی دعوت شود و برانکو اعتقادی به او نداشت.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

وقتی عقاب سورپرایز شد

بعد از جام جهانی فرانسه، احمدرضا عابدزاده دروازه بان افسانه‌ای و کاپیتان تیم‌ملی ایران دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد تا تیم ‌بدون او به بازی‌های آسیایی بانکوک برود. با روی کارآمدن دوباره جلال طالبی همه منتظر دعوت عابدزاده به تیم ملی برای جام ملتهای ۲۰۰۰ لبنان بودند. عابدزاده ‌که بعد از جلسه در فدراسیون خبرحضورش را در لیست تیم‌ملی برای جام ‌ملتها اعلام‌کرده بود، پس از حضور در اردوی تیم‌، متوجه شد که کادر فنی برنامه ای برای بردن او در سفر به لبنان ندارد تا عقاب آسیا بزرگ ترین بازمانده لقب بگیرد و به نوعی سورپرایز شود.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

وقتی سلطان ستاره استقلالی را خط زد

علی پروین مربی تیم‌ ملی کشورمان‌در جام‌ ملتهای ۹۲، تیم‌ پرستاره ای از بازیکنان پرسپولیس و استقلال دراختیار داشت و تقریبا همه نفرات برای شرکت در این جام حضور داشتند. اما یکی از سرشناس ترین و مهمترین چهره‌های تیم‌ملی که نتوانست با تیم‌ به هیروشیما برود مجید نامجو مطلق بود، بازیکن تکنیکی استقلال بود که می توانست کمک زیادی به تیم کند ولی سلطان پرسپولیسی‌ها اعتقادی به حضور او نداشت.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

ترس از هواپیما و مصدومیت‌های ساختگی

علیرضا نیکبخت‌واحدی یکی‌از بهترین فوتبالیست‌های ایران در زمان خودش بود که دو دوره از بازی‌های جام‌ملتها در سال‌های۲۰۰۴و۲۰۰۷ را در آخرین لحظات به دلیل مصدومیت از دست داده بود. درسال ۲۰۰۴علی بداوی جای ‌نیکبخت‌ را در تیم‌ملی گرفت و در سال۲۰۰۷نیز مهرزاد معدنچی جایگزین‌نیکبخت شد. نیکبخت که می توانست در جام جهانی ۲۰۰۶ هم برای تیم ملی بازی کند، به دلیل مصدومیت جام‌جهانی را از دست داده‌بود. نیکبخت در هیچ‌ تورنمنت بزرگی تیم‌ملی را همراهی نکرد و شاید الان حسرتش را بخورد. در خصوص اینکه نیکبخت نتوانست هیچ وقت در یک تورنمنت بزرگ بازی کند؛ حرف‌های زیادی زده شد و خیلی‌ها در مورد او می گفتند علیرضا چون از هواپیما و پروازهای طولانی می ترسید؛ قبل از شروع تورنمنت‌ها خودش را به مصدومیت می زد و همراه تیم ملی به مسابقات نمی رفت.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

لیست جنجالی دهداری

قبل از جام‌ملتهای ۱۹۸۸، ۱۴ بازیکن از حضور در تیم ملی استعفا داده بودند، تعدادی از آن نفرات به تیم برگشتند ولی نفراتی از آن لیست مانند پنجعلی،محمدخانی، چنگیز، شاهرخ و شاهین بیانی، ابطحی، حاجیلو و درخشان بازیکنان سرشناسی بودند که در آن دوره حضور نداشتند. مرحوم دهداری نفرات جوان تر را جایگزین آنها کرد. لیستی پرماجرا که تا مدت‌ها فضای فوتبال ایران را متشنج کرد و هنوز هم بعضی وقت‌ها در مورد آن صحبت می شود.

روزی که کاپیتان پرسپولیس مات شد

یکی از بزرگترین خط خورده‌های تیم ملی در جام جهانی روسیه سیدجلال حسینی بود. کاپیتان سابق پرسپولیس که در آن سال آمادگی بسیار بالایی داشت، به طرز عجیبی توسط کی‌روش خط خورد و نتوانست دومین جام جهانی خودش را تجربه کند. خود سیدجلال در خصوص خط خوردنش از لیست تیم ملی گفت: بعد از بازی دوستانه با ازبکستان تمرینات تعطیل شد و همه به خانه بازگشتیم. آن روز قرار بود ساعت ۱۲ یا ۱۳ لیست نفرات اعزامی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اعلام شود، اما ساعت ۹ صبح آقای مارکار آقاجانیان زنگ زد و گفت بیا کمپ آقای کی‌روش با تو کار دارد. با خوشحالی و بی‌خبر از همه‌جا رفتم که سرمربی تیم ملی به من گفت قرار نیست همراه ما به جام جهانی سفر کنی و اگر بخواهی می‌توانیم برایت کنفرانس و نشست خبری بگذاریم که شیک خداحافظی کنی! مات و مبهوت شده بودم. دنیا روی سرم خراب شد و... اما قبول نکردم نشست خبری برگزار شود.

بزرگترین جا مانده های فوتبال ایران/ از گرد و خاک در اتریش و خط خوردن کاپیتان های استقلال تا مات شدن سیدجلال

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • فقط شایسته ها IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    تا امروز هیچ سرمربی تیم ملی نیومده که مثل کیروش بدون نگاه به رنگها بدون سفارش فلان وزیر و رئیس فدراسیون و مدیر و رسانه ها و............ بازیکن انتخاب کنه او واقعا فقط شایسته ها رو انتخاب میکنه او فقط بخاطر همین رفتارهای پاک صادقانه و مسئولانه همیشه در دل فوتبالدوستان خواهد بود
  • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
    درود بر کیروش بیرنگ
  • ...... IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    موضوع دخالت دادن یا ندادن افراد تو انتخاباش نیست موضوع انتخابهای بدیه که میکنه تو این دوره یه خورده بهتر شده ولی هنوز تیم ملی پر پیرمرده و میتونست بعضی چهرهای جدیدم دعوت کنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی