نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
فشار هواداران باعث فوت بچه مظلوم این داور شد/ حالا خوشحال هستید به او فحش دادید؟/ تهدیدم کردند پسرت را می‌دزدیم و روی دخترت اسید می‌ریزیم!
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

داور بازنشسته فوتبال می‌گوید فشارهایی که به محمدرضا اکبریان طی سال‌های گذشته وارد شده، دلیل اصلی مرگ ناگهانی فرزند خردسال او است.

درگذشت فرزند خردسال محمدرضا اکبریان دل جامعه داوری و فوتبال و البته هر انسانی را به درد می‌آورد؛ پارسا اکبریان ۱۳ ساله که در رشته بسکتبال با شیب تند در حال پیشرفت بود و پدر و مادرش برای طی کردن مراحل ترقی توسط او در این رشته ورزشی نقشه‌ها کشیده بودند، ناگهان صبح روز شنبه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت تا یک اتفاق تلخ به جامعه فوتبال و به خصوص داوری تحمیل شود. آنهایی که با اکبریان نزدیک‌تر هستند، پارسا را بارها در محافل فوتبالی و حتی برخی مسابقاتی که پدرش قاضی آن بود، دیده بودند و همین مساله سوگ درگذشت او را برای‌ آنها سنگین‌تر می‌کند. در روزهایی که خانواده اکبریان عزادار درگذشت ناگهانی پارسا هستند، علی خسروی داور بازنشسته فوتبال مطالبی را در این خصوص بیان می‌کند که می‌تواند تاثیر گذار باشد. مشروح صحبت‌های خسروی را در ادامه می‌خوانید:

بچه‌هایمان را روانی قوی نکرده‌ایم

خسروی صحبت‌های خود را اینطور شروع کرد:‌«فوت ناگهانی فرزند محمدرضا اکبریان همه ما را شوکه کرده و یکبار دیگر به او و خانواده‌اش تسلیت می‌گویم و برای این داور عزیزمان از خداوند طلب صبر دارم. اما این مسائل به این برمی‌گردد که ما بچه‌های خود را فراموش کرده‌ایم. در ارتباط با مسائل روانی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی هیچ درسی به بچه‌ها در مدارس داده نمی‌شود. بچه در مدرسه چیزهای دیگری می‌شنود و در خانه حرف‌ها فرق دارد. ما یاد نگرفتیم که بچه‌های خود را از نظر روانی قوی بار بیاوریم. نتیجه این می‌شود فشارهایی که به پدر یا مادر خانواده از بیرون وارد می‌شود،‌سریعا به بچه انتقال می‌یابد.»

یادتان هست چقدر اکبریان را تهدید کردید؟

این داور بازنشسته با اشاره به اتفاقاتی که در گذشته برای اکبریان رخ داده بود، تاکید کرد:‌«یادمان نرفته در دوران قضاوت محمدرضا اکبریان چقدر به او بابت داوری‌هایش فشار وارد شد. تهدید و ارعاب‌های که در فضای مجازی شد را به خاطر بیاورید؛ یادتان هست بعد از بازی استقلال و نفت آبادان با او چه کردند؟ همین فشارها به خانواده اکبریان و پارسا منتقل شده است؛ من درک می‌کنم. وقتی ۹ ماه در داوری نبودم، می‌دانم خانواده‌ام چه فشاری تحمل کردند. ما همه چیز را فراموش کرده‌ایم؛ در مدرسه و دانشگاه به هیچ کدام از بچه‌هایمان یاد نمی‌دهیم که چگونه فشارها را تحمل کنند و با آن کنار بیایند. همین فشارها به قلب و مغز آدم اثر می‌گذارد و آدم ‌ها را عصبی می‌کند. در نهایت کار به جایی می‌رسد که نباید... وقتی اتفاقی مثل پارسا اکبریان هم رخ می‌دهد همه ما از پاپ کاتولیک تر می‌شویم و افسوس می‌خوریم در حالی که گذشته را از یاد برده‌ایم.»

فشار هواداران باعث فوت بچه مظلوم این داور شد/ حالا خوشحال هستید به او فحش دادید؟/ تهدیدم کردند پسرت را می‌دزدیم و روی دخترت اسید می‌ریزیم!

ما به این بچه وابستگی داشتیم

خسروی افزود: «دیروز من یزد بودم، آقای خانبان با من تماس گرفت و خبر تلخ را داد. واقعا شوکه شدم. ما این بچه را دیده بودیم. محمدرضا(اکبریان)‌او را بارها سر تمرینات و روزهای تست داوران آورده بود، به این بچه وابستگی داشتیم. او می‌دید که پدرش چه تمرینات سخت و آزمون‌هایی را تحمل می‌کند. پارسا بسکتبالیست بود و در یک رشته ورزشی کلاسیک کار می‌کرد. شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد و ادامه می‌داد در سطح تیم‌های ملی نیز او را می‌دیدیم. از دیروز به این مساله فکر می‌کنم که آیا آنهایی که پدرش را مورد سرزنش قرار دادند، الان چه حسی دارند؟»

بچه‌ای که مثل پدر فشار تحمل کرده، دچار عارضه می‌شود

عضو کمیته داوران در ادامه در حالی که عصبانی‌تر می‌شد، گفت:‌«فوتبالمان بد شده، هر اتفاقی می‌افتد، داوران سیبل می‌شوند. با هر قضاوتی داور شدیدترین تهمت‌ها و فحش‌ها و تهدیدها را می‌شنوند. این فشارها به خانه آدم‌ها می‌رود، در آخر هم بچه ای که مثل پدر یا حتی بیشتر از او فشارها را تحمل کرده، دچار عارضه قلبی ناگهانی می‌شود.»

خوشحالید که به اکبریان فحش دادید؟

خسروی در ادامه صدایش را بالاتر برد و در شرایطی که تقریبا فریاد می‌زد، افزود: «الان خوشحال هستید که به اکبریان فحش دادید؟ فکر می‌کردید بچه‌اش نمی‌فهمد پدرش چقدر تحت فشار است؟ پارسا هم مثل بچه همه داوران تهمت‌ها و فحش‌ها را می فهمید. اکبریان ۱۰ سال سخت‌ترین بازی‌های فوتبال ایران را سوت زد. هر موقع بازی سخت بود، به اکبریان می‌دادند. حالا خوشحال هستید از اینکه خانواده‌اش را تحت فشار گذاشتید؟»

بازهم به خاطر یک اوت به داوران تهمت بزنید

این کارشناس داوری صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: « این اتفاقات مبارک باشگاه‌های بزرگ فوتبال ایران باشد که اینطور به داوران فشار می‌ آورند. خودتان بلد نیستید تیم را ارنج کنید، به داور تهمت می‌زنید که چه بشود؟بازیکن میلیاردی خریده‌اید، گل نمی‌زند، مقصر داور است؟ باز هم بروید به خانواده داوران ناسزا بگویید و تهمت بزنید، آنهم به خاطر یک اوت! نتیجه‌اش می‌شود همین اتفاقی که برای پارسا اکبریان نازنینم افتاد.»

فشار هواداران باعث فوت بچه مظلوم این داور شد/ حالا خوشحال هستید به او فحش دادید؟/ تهدیدم کردند پسرت را می‌دزدیم و روی دخترت اسید می‌ریزیم!

آقای مدیرعامل! می‌توانی خودت را جای اکبریان بگذاری؟

خسروی در بخش بعدی حرف‌های خود گفت: «آقای مدیرعامل باشگاه بزرگ، این همه به داور فحش دادند ،یک مصاحبه نکردی که جلوی اعضای تیمت را بگیری، بعد هم گفتی فلان داور در چیدمان دخالت نکند. الان می‌توانی خودت را یک لحظه جای اکبریان بگذاری؟ ارتش فحاش و ارتش مجازی درست می‌کنید که به داوران فحش بدهید، آیا ارزش دارد؟ آن بچه فشار تحمل کرده که دچار چنین مشکلی شده است.»

به من گفتند پسرت را می‌دزدیم و روی دخترت اسید می‌ریزیم!

خسروی با بیان خاطره ای از دوران قضاوت خودش افزود: «سال ۷۹ بازی استقلال رشت و استقلال تهران در ورزشگاه عضدی برگزار شد. جلال مرادی و مسعود مرادی رفته بودند و آن بازی را کنسل کرده بودند. از فدراسیون فوتبال به من گفتند هرطور شده بازی را برگزار کن! ۲۵ اسفند بود، رفتم آنجا سوت زدم و ستار همدانی و محمود فکری را اخراج کردم. یک نیمکت ناصر حجازی و یک نیمکت منصور پورحیدری؛ یک بر صفر بازی تمام شد. فردای آنروز شماره تلفن خانه ام را پیدا کردندو زنگ زدند. گفتند خانه ات شهرزیبا است و مدرسه پسرت فلانجا. می‌آییم در راه مدرسه پسرت را می‌دزدیم، گفتند خانه ات را آتش می‌زنیم و اسیر روی زن و دخترت می‌ریزیم. آیا نهادهای نظارتی و هواداران می‌دانند خانواده داوران چه فشاری تحمل می‌کنند؟ آن آقای مدیرعامل در جریان این مسائل هست؟»

نقشه می‌کشند و دام پهن می‌کنند

داور بازنشسته فوتبال در پایان گفت:‌«من با هر کارشناسی داوری که می‌کنم هزاران فحش و ناسزا روی صفحه‌ام می‌شنوم. خانم‌ها الفاظی را به کار می‌برند که رویم نمی‌شود آنها را ببینم. برای داوران دام پهن می‌کنند، نقشه می‌کشند و دنبال اسکرین شات گرفتن هستند. هر داوری و کارشناسی داوری هرکاری می‌کند، فحش می‌شنود؛ نتیجه‌اش این می‌شود که این فشارها به خانه داوران می‌رود و بعد اتفاقی می‌افتد که همه مان افسوس می‌خوریم. درست مثل اتفاقی که برای پارسای عزیزم، فرزند دلبند محمدرضا اکبریان افتاد. روحش شاد و یادش گرامی.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۸
  • Amirtaji4444 IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    با حرفهای احساسی صورت مسئله پاک نکن آقای شیتیل بگیر، هم هوادارای استقلال و هم هوادارای پرسپولیس و همه هوادارای تیمهای لیگ از این اتفاق ناراحت شدن و ایشالا خدا به خانواده اش صبر بده... ولی از این اتفاق سواستفاده نکن که فکر هوادارای فوتبال از اشتباهات مرگبار داوری دور کنی؛ مرد حسابی اینهمه تیکه به بازیکن میلیاردی و خرج میلیاردی یه تیم میکنی خوبه اینم در نظر بگیری خیلی از جام های مهم با یه پنالتی گرفتن یا پنالتی نگرفتن سهم تیمی دیگه میشه پس تیمی مثل پاریس چون کلکسیون خرج های عجیب غریب کرده دیگه داورها نباید واسشون پنالتی بگیرن و چشمشون کور دندشون نرم چون واسه مسی و تیمار و امباپه پولهای آنچنانی خرج شده همه بازی‌ها و خودشون بدون هیچ پنالتی ببرن!! بالا برید پایین بیاید داوری فوتبال ایران چیزی نزدیک به صفره پس الکی داستان صدمن یه غاز تحویل هوادارای فوتبال ندین خواهشاً ( مثلا تیمی مثل استقلال _ پرسپولیس_ سپاهان) چون بیشتر از بقیه خرج کردن پس همه بازی‌ها نباید وقتی رو بازیکناشون خطای پنالتی اتفاق افتاد رو زمین بیوفتن و باید سریع بلند بشن و به ادامه بازی فکر کنن! درد فوتبال ما وجود امثال شماست
    • حسین IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      اولآ متاسفم که این بنده خدا از دنبا رفته دوما خطاب به آقای خسروی وافشاریان میگم این دنیا اینقدر ارزش نداره که حق استقلال کبیر وهواداران بزرگوارش هر هفته خورده بشه البته آقای اکبریان هم خودش اعتراف کرد که در حق استقلال ظلم کرده وهواداران استقلال بخاطر اعتراف او را بخشیدند بعنوان یک هوادار استقلال بسیار ناراحت شدم که این نوجوان دچار ایست قلبی گردید چون واقعا نوجوانان وجوانان پاکند خداوند متعال ایشان را بیامرزد
  • داور معلوم الحال IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    این چه جور مصاحبه است آقای شیتیل بگیر ، تو که در عمرت فقط داری دفاع از قضاوت بد و مورد دار میکنی جرم تو کمتر از امثال اکبریان و حاج ملک نیست تو که در صفحه ات توهین به فرهاد مجیدی اسکرین شات میگیری میذاری کم از اکبریان و حاج ملک نیستی لطفا سکوت کن آقای خسروی تو کارنامه ات همه ماها دیدیم و یادمون نرفته
  • عیسی.پرسپولیس کبیر IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    اون باشگاه کجاش بزرگه بزرگی به مافیاوجنجال وهوچیگری نیست تابوده همین بوده تیم حکومتی
  • امیر IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    واقعا چه بر سر جامعه ما آمده که یک نوجوان زیر ۱۵ سال در آن در اثر سکته قبلی فوت می کند ؟ افزایش فشارهای روحی و روانی در جامعه عامل اصلی این گونه مصیبت ها است.
  • نه به فساد در فوتبال IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    فقط یک سوال ؛چرا این آقا هر وقت فرصت مصاحبه پیدا میکنه تلاش داره دشمنی اش با استقلال رو جار بزنه؟؟!! خدا به جناب اکبریان صبر بده ،الان با صحبت های آقای کارشناس ،باشگاه استقلال مقصر این ضایعه دردناک شد.
    • حامد غلامی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
      زمان داوری که جانبدارانه سوت میزدی حالا هم که کارشناسی را همه دیدن اونم جانبدارانه است مردم دارن همه چیز را با چشم خود می‌بینند تو رد میکنی و بازم حقیقت را انکار میکنی
  • محسن IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    در ابتدا خدا به خانواده این نوجوان صبر بده. بعد هم آقای خسروی شما لازم نیست از این نمد برای خودتون کلاه بدوزید. کارنامه شما بسیار سیاه تر از این حرف هاست و تشت رسوایی شما خیلی پیش از این به صدا دراومده.
  • ناشناس IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    سکته قلبی در جوانان و نوجوانان ما خیلی زیاد شده خدا به خانواده اش صبر بده آقای خسروی همه اش به استقلال اشاره کردی این درست نیست داورها و کمک داورها دقت کنن تحت تاثیر نام تیم ها قرار نگیرن پنالتی الکی نگیرن که وقتی برای تیمی واقعا باید پنالتی گرفته بشه و نمی گیرن اینهمه سو تفاهم بوجود نیاید چون شاید کمک ها اطلاعات غلط دادن اینکه ادبیاتمون درست نیست متاسفانه فقط در فوتبال نیست در همه جا رخنه کرده که جزو آسیب های اجتماعی است که باید براش کارهای فرهنگی بشه بعدا سکته جوانان و نوجوانان در همه اقشار زیاد شده فقط در داوران نیست
  • محمدعلی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    به خانواده اقای اکبریان تسلیت میگم .روح این نوجوان عزیز شاد باشد.اقای خسروی عزیز شما انسان خاصی هستید .علم روانشناسی میگوید کسانی که تحت هرشرایطی اصرار به مبرا نمودن خود دارند مطمئن باشید که ان شخص مرتکب خلاف های زیادی شده که نسبت به هر موضوعی واکنش نشان میدهد.ودائما درحال دست وپا زدن برا تبرئه خودش میباشد.انشاالله خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند
  • مکتب حجازی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    ساکت شو
  • میثم IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    آدم دروغگو یی هستی
  • gaber IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
    اگر شما داوران دنبال ناسزا و فحاشی و اسید پاشی نیستید بهتره هر چه زودتر VAR را بیاورید و اینقدر دنبال منم منم نباشید. بهترین داورهای دنیا بقول شماها اشتباه میکنند. این دستگاه فقط راست آزمایی نمیکنه. این سیستم فشار را از روی دوش داوران برمیداره و دیگه با این حواسها و فضای داخلی کسی اعصاب نداره و تنها فحاشی هست که آدمای اینجا را تخلیه میکنه. اولین بار که کامپیوتر را برای ادارات آوردند که نهادها و بانکها و ادارات راحت تر بهره بگیرند و کارشان سریعتر و بهتر پیش بره مقاومت میشد. عین الان که چند سالیه فقط در ایران مخالفت گروهی داوران با وی ای ار میشه. اگر مدیریت پیشرو و داوران نرمال و خانواده سالمی میخواهید لطفا هر چه سریعتر بیاورید و هم شما هم کمیته داوران بدون این دستگاه منم منم نکنید. آب لوله کشی هم که در ایران در 70 سال پیش اومد میگفتند غسل کردن با دوش نمیشه یا بعدها گفتند باید از بالا به پایین آب ریخت و هنوز هم همین را بعضی میگویند. آب خزینه بهتر از آب لوله کشی قلمداد و فتوی داده میشد شما دیگه با پوزش آب خزینه هستید و از رده خارج معذرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی