همه شاگردان برانکو می‌توانند مربیان بزرگی شوند/ کار کردن با ایوانکوویچ، کالدرون و آقا یحیی یک کلاس رایگان بود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

محسن ربیع خواه هافبک دفاعی سابق پرسپولیس گفت: شما به عنوان بازیکن فقط به آماده سازی و تمرینات خودتان فکر می‌کنید تا در بهترین شرایط وارد زمین مسابقه شوید اما مربیگری دنیای متفاوتی است.

محسن ربیع خواه در دومین تجربه مربیگری خود در لیگ دسته اول آزادگان باز هم به تساوی رسید. از هفته یازدهم لیگ دسته اول فوتبال کشور دو تیم‌ دریای بابل و شهرداری همدان در ورزشگاه هفتم تیر بابل به مصاف هم رفتند و در پایان تلاش دو تیم برای گلزنی بی‌نتیجه ‌ماند تا این دیدار بدون گل پایان یابد. به همین بهانه با محسن ربیع خواه هافبک سابق پرسپولیس تماس گرفتیم که بحث به جاهای جالبی کشیده شد که در ادامه می‌خوانید:

تبریک می‌گوییم، وارد جرگه مربیان شدی؟

نه! اینجا در دریای بابل قصدم فقط کمک بوده است. من مدرک مربیگری ندارم و مربی موقت این تیم هستم. برادرم فرهاد هم لطف کرده و مرا یاری می‌کند اما فعلا قصد دارم بازی کنم.

حالا مربیگری سخت تر است یا بازی کردن؟

واقعا مربیگری سخت تر است. شما به عنوان بازیکن فقط به آماده سازی و تمرینات خودتان فکر می‌کنید تا در بهترین شرایط وارد زمین مسابقه شوید اما مربیگری دنیای متفاوتی است. باید به حدود ۳۰ بازیکن با تجربه و جوان فکر کنید. باید تیم حریف و خودتان را آنالیز و تمرینات درستی در نظر بگیرید و از همه مهم تر مسئولیت شکست یا ناکامی‌احتمالی همیشه با سرمربی است. واقعا شغل سختی است.

مصاحبه اخیر ناصر ابراهیمی‌را خواندی که گفته بود این پرسپولیس یک محسن ربیع خواه کم دارد؟

ناصرخان به بنده لطف دارد. ایشان بزرگ فوتبال ایران است و وقتی چنین حرفی می‌زند به خودم می‌بالم اما الان پرسپولیس هافبک‌های دفاعی فوق العاده ای دارد. کمال کامیابی نیا که همبازی خودم بوده و می‌دانم چقدر در زمین می‌دود و می‌جنگد. میلاد سرلک و سینا اسدبیگی هم نیازی به تعریف و تمجید ندارند و هر دو عالی هستند. پرسپولیس شرایط خوبی دارد و هیچ کم و کسری ندارد.

پس بازی‌های پرسپولیس را هنوز تعقیب می‌کنی...

چرا که نه! بهترین خاطرات من در پرسپولیس بوده و چند سال فوق العاده و شیرین در این تیم داشته ام. برای همین هم با افتخار تا جایی که زمان اجازه بدهد و با تمرینات من تداخل نداشته باشد سعی می‌کنم بازی‌های تیم محبوبم را دنبال کنم.

همه شاگردان برانکو می توانند مربیان بزرگی شوند/ کار کردن با ایوانکوویچ، کالدرون و آقا یحیی یک کلاس رایگان بود

محسن ربیع خواه چه عناوینی همراه با پرسپولیس کسب کرده است؟

۴ قهرمانی در لیگ برتر، ۳ سوپرجام، یک قهرمانی جام حذفی و یک فینال لیگ قهرمانان آسیا را همراه پرسپولیس تجربه کردم.

جالب است. خودت قبل از حضور در پرسپولیس، فکرش را می‌کردی بتوانی با این تیم ۸ جام بگیری و به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسی؟ این آمار فوق العاده است و هر فوتبالیستی شاید آرزوی آن را داشته باشد.

من تنها نبودم. تیمی‌که این همه جام کسب کرده محصول تلاش تیمی‌بوده است. ما یک تیم کامل با ذهن برنده خواه بودیم. تیمی‌که خوب قهرمان می‌شد و خوب تر از آن دفاع می‌کرد. در دنیای ورزش مثل معروفی وجود دارد که می‌گوید " دفاع از عنوان قهرمانی سخت تر از کسب آن است." ما در پرسپولیس به لطف مربیان بزرگی که داشتیم به این دیدگاه رسیده بودیم. من خوشبخت بودم که در این سال‌ها مربیان و همبازیان بزرگی داشتم. کسانی که با افتخار زیر نظر یا کنار آنها بازی کردم و الان که به گذشته فکر می‌کنم فقط می‌توانم افتخار کنم.

از مربیان بزرگی گفتی که با آنها کار کردی. به نظرت شاگردان برانکو در پرسپولیس مربیان بزرگی می‌شوند؟

همه شاگردان برانکو می‌توانند مربیان بزرگی شوند. الان سید جلال حسینی کاپیتان عزیز ما مربی شده و در پرسپولیس مشغول است. سایر بچه‌ها از کمال کامیابی نیا، امید عالیشاه و وحید امیری بگیرید تا محمد انصاری و ... به نظرم همه این عزیزان می‌توانند مربیان بزرگی شوند. همه ما زیر نظر بزرگانی مثل برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون یا یحیی گل محمدی کار کردیم که کلاس رایگان مربیگری برای ما بوده است.

اسم یحیی گل محمدی را آوردی. به نظر می‌رسد دیگر از سرمربی پرسپولیس بابت کنار گذاشتن خودت دلخور نباشی یا نیستی؟

نه، از اولش هم دلخور نبودم. فوتبال حرفه ای همین است. هر مربی برنامه‌های خودش را دارد و باید به آن احترام گذاشت کما اینکه همان زمان هم که از پرسپولیس جدا شدم صحبتی انجام ندادم. من به تصمیم آقا یحیی احترام گذاشته و باز هم احترام خواهم گذاشت. از او و همه مربیانی که کمک کردند محسن ربیع خواه فوتبالیست بهتری شود یا اینکه در این فوتبال بازی کند تشکر می‌کنم. قدردان تمامی‌مربیان عزیزم بوده و خواهم بود.

همه شاگردان برانکو می توانند مربیان بزرگی شوند/ کار کردن با ایوانکوویچ، کالدرون و آقا یحیی یک کلاس رایگان بود

ولی خیلی‌ها به تو لقب «پسر برانکو» داده بودند که...

گفتم هر مربی دیدگاه و استراتژی خاص خودش را دارد. یکی فوتبال محسن ربیع خواه را می‌پسندد و دیگری شاید چنین دیدگاهی نداشته باشد. من برای هر دو نگاه ارزش قائلم. آقای برانکو هم مربی من بوده و لطف زیادی نسبت به بنده داشت. اینکه من پسر برانکو بودم یا دیگری یک مقدار شاید شوخی و فان باشد اما تلاش می‌کردم بهترین عملکرد را در تیم داشته باشم تا جواب اعتماد سرمربی را بدهم.

پس از خروج برانکو از ایران و از زمان حضورش در عمان ارتباطی با او داشتی یا نه؟

نه، متأسفانه! خیلی دوست دارم برانکو ایوانکوویچ را دوباره در تهران ببینم. می‌دانم او هم دوست دارد هر از گاهی به ایران سفر کند و دوستانش را ببیند اما شنیدم مالیاتش پرداخت نشده واگر به تهران بیاید دچار مشکل خواهد شد. تیم پرسپولیس به این مربی بزرگ مدیون است و امیدوارم مسئولان که خیلی هم زحمت می‌کشند به پاس افتخاراتی که برانکو برای این تیم کسب کرده مالیات او را بپردازند.

به عنوان سئوال آخر خاطره جالبی از برانکو داری که بخواهی برای مخاطبان خبرورزشی تعریف کنی؟

خاطره که زیاد است اما اگر بخواهم یک درس بزرگ از برانکو بگویم باید به جمله معروف او اشاره کنم. این مربی بزرگ همیشه به ما می‌گفت «هر چقدر بیشتر کار و تلاش کنی به همان نسبت شانس بیشتری هم سراغت خواهد آمد.» پرسپولیس برانکو رمز و راز خاصی نداشت و اصل بر تلاش، زحمت و کار کردن بود. تیم برانکو مزد زحمات و تلاش خودش را در آن سال‌ها گرفت و در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • ... IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    تنها ایرادت بازی رو به عقبت بود و بس. یحیی تو رو کنار گذاشت و چند بازیکن گرفت که بیشتر از تو رو به عقب بازی میکنن. یحیی کلا هیچی حالیش نیست. میتونست بازی تو رو اصلاح کنه اما راحت‌ترین کار ممکن رو کرد: کنار گذاشتنت. یحیی بیشتر از همه به خودش و وجهه‌ خودش ضربه زده. موندم چطور میشه یه آدم شاخه زیر پاشو اره کنه!!
    • رضایاک اصلی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      تو حالیته؟؟؟! بچه جون یحیی بهترین مربی ایرانِ
    • سه نقطه IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      منتقدان بچه سال یحیی باز شروع کردن. تو حالیته حتما . برو جای یحیی سرمربی شو
  • mahdi IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    پرسپولیس برانکو نمونه ی بارز دخالت مافیا در ورزش و فوتبال بود. همه ی تیم های رقیب را از بیرون تضعیف میکردند تا تیم وابسته به حکومت قهرمان شود و اعتراضات اجتماعی مردم با همین حربه تا چند سال فروکش کرده بود.
  • 6 IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    دمت گرم. شايد كيسه ها خوششون نياد ولي خوب بودي و 4 2 هم عالي!
  • علی رضا sss IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    عجججب !!!چه سلیقه فقیرانه ای !!!ایوانکو.. کالدرون آقا یایا
  • رضایی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    بهترین مربی تاریخ ایران با اختلاف برانکو است
  • محمدی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    واقعا برانکو بهترینه دانش فنی اش از تموم مربی هایی که به ایران اومدن بهتره البته اگه استراماچونی میموند به نظرم می زد رو دستش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی