نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
اعزام پلیس از ده‌ها کشور برای ایجاد امنیت/ عملیات سرکوب شکل جدیدی به خود می‌گیرد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نیروهای ویژه پلیس از سراسر جهان برای سرکوب هولیگان‌های فوتبال به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌روند.

قطر که انتظار هجوم بی‌سابقه ۱٫۲ میلیون بازدیدکننده به کشورش را دارد، از هر گوشه‌ای از جهان پلیس جذب کرده تا در طول برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ با هیچ مشکلی مواجه نشود.

افسران ایالات متحده، بریتانیا، ترکیه، کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا و پاکستان برای حفظ نظم در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس به قطر خواهند رفت و در حفظ امنیت هشت استادیوم در دوحه و هتل‌هایی که ۳۲ تیم ملی فوتبال در آن اقامت دارند تلاش خواهند کرد. برخی از قوی‌ترین واحدهای پلیس از جمله واحد عملیات ویژه ترکیه معروف به پلیس-اوزل-حرکات، و پلیس ضد شورش فرانسه امنیت منطقه را تقویت خواهند کرد.

اعزام پلیس از ده‌ها کشور برای ایجاد امنیت/ عملیات سرکوب شکل جدیدی به خود می‌گیرد

ترکیه از این تیم پلیسِ تا دندان مسلح، بیشتر برای مبارزه با تروریسم در کشور خود استفاده می‌کند، اما این تیم قبلاً به دلیل نقض حقوق بشر، به ویژه علیه کسانی که در مناطق کردنشین هستند، مورد انتقاد قرار گرفته بود. این تیم همچنین واحد نیروهای زن هم دارد.

ترکیه به همراه ۳۰۰۰ پلیس ضدشورش، کشتی جنگی خود را هم برای تقویت امنیت در جام‌جهانی پیشنهاد داده است. ناو جنگی TCG Burgazad به همراه ۲۵۰ سرباز ماه گذشته در دوحه مستقر شد. بر اساس گزارش نوردیک مانیتو (یک سازمان غیر دولتی که فعالیت‌های تروریستی را شناسایی می‌کند) نیروهای یگان ویژه در قبال اقدامشان یا هر گونه خسارت در کشور قطر مسئولیتی نمی‌پذیرند. قانونگذاران اوپوزیسیون در جریان بحث بر سر پروتکل‌های امنیتی، شدیدا از استفاده از پلیس ترکیه انتقاد کردند.

اعزام پلیس از ده‌ها کشور برای ایجاد امنیت/ عملیات سرکوب شکل جدیدی به خود می‌گیرد

کارشناسان خنثی‌سازی بمب، سگ‌های مواد یاب، واحدهای ضد ترور و پلیس‌های متخصص در مقابله با هولیگانیسم فوتبال، همگی در قطر مستقر خواهند شد.

پلیس ضدشورش فرانسه از وقتی که در جریان فینال لیگ قهرمانان اروپا به سمت هواداران لیورپول گاز اشک‌آور پرتاب کرد، زیر ذره‌بین قرار گرفت. کودکان، زنان باردار و افراد معلول هم در بین هوادارانی بودند که در بازی مقابل رئال مادرید مورد حمله با اسپری فلفل قرار گرفته بودند.

جیمی کرگر و رابی فاولر، اسطوره‌های لیورپول، دولت فرانسه را به دلیل عدم پذیرش مسئولیت در هرج و مرج ایجاد شده، به باد انتقاد گرفته و آنها را «دروغگو» خطاب کردند. بوریس جانسون که در آن زمان نخست‌وزیر بود، گفت که چنین صحنه‌های خشونت‌آمیزی عمیقاً ناراحت‌کننده و غیرقابل قبول هستند.

مجله مشهور فوتبال فرانسه «سو فوت» ورود پلیس ضدشورش فرانسه را به سخره گرفت و نوشت: «آیا کسی فیلم فینال لیگ قهرمانان اروپا را به قطری‌ها نشان داده است؟»

اعزام پلیس از ده‌ها کشور برای ایجاد امنیت/ عملیات سرکوب شکل جدیدی به خود می‌گیرد

ترکیه قرار است ۱۰۰ پلیس عملیات ویژه، ۵۰ متخصص خنثی‌سازی بمب، و ۸۰ سگ موادیاب و سگ ضد شورش را برای نظارت بر هرگونه فعالیت تروریستی به قطر اعزام کند. همچنین مسئولیت عملیات دفاع شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای در این مسابقات را بر عهده خواهد داشت.

یک منبع آگاه ترکیه‌ای به رویترز گفت: «پلیس ترکیه در طول مسابقات فقط از مافوق ترک خود که به طور موقت در قطر خدمت می‌کنند، دستور می‌گیرد. نیروهای قطری نمی‌توانند دستور مستقیم به پلیس ترکیه بدهند. تمام هزینه‌های پرسنل اعزام شده توسط دولت قطر تامین خواهد شد.»

نزدیک به ۸۰۰ نیروی قطری نیز توسط ترکیه در مورد ایمنی ورزشی و مداخله در رویدادهای اجتماعی آموزش دیده‌اند.

در همین حال، کابینه پاکستان در ماه گذشته پیش‌نویس توافقنامه‌ای را تصویب کرد که به دولت اجازه می‌دهد سربازانی را برای حضور در این مسابقات اعزام کند. مراکش نیز از اعزام افسران به قطر حمایت کرده و رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که ممکن است چندین هزار افسر مراکشی در قطر مستقر شوند. و کره جنوبی افسران پلیس نظامی با تجربه در مبارزه با تروریسم و حفظ نظم عمومی را برای کمک به آموزش پلیس‌های قطری اعزام کرده است.

اسپانیا در حال بررسی اعزام ۱۱۵ افسر بود، اما در نهایت از این کار امتناع کرد.

اعزام پلیس از ده‌ها کشور برای ایجاد امنیت/ عملیات سرکوب شکل جدیدی به خود می‌گیرد

عملیات ضد تروریستی

قطر به عنوان اولین کشور خاورمیانه‌ای، هیچ تجربه قبلی از میزبانی مسابقات به این بزرگی ندارد. اعضای نیروهای پلیس قطر در ماه ژانویه با پلیس نیویورک ملاقات کردند تا نکات امنیتی در جریان رویدادهای مهم را فرا بگیرند. و در ماه جولای، ایالات متحده توافقنامه‌هایی را با قطر امضا کرد تا «در شناسایی مسافران هوایی مرتبط با تروریسم و قاچاق و نظارت بر خطرات امنیتی احتمالی در فرودگاه بین‌المللی حمد، مشارکت کند.»

بریتانیا که نیروهایش به طور منظم با همتایان قطری خود رزمایش انجام می‌دهند، هم اعلام کرده که واحدهایی از نیروی دریایی سلطنتی و نیروی هوایی سلطنتی را برای حمایت از تلاش‌های ضد تروریسم قطر اعزام خواهد کرد.

اعزام پلیس از ده‌ها کشور برای ایجاد امنیت/ عملیات سرکوب شکل جدیدی به خود می‌گیرد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۷
  • مریم IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    ای کاش این تماشاچی هایی که عکسشون تو این خبر هست ایرانی بودنند. انوقت حکومت با اینها میخواست چیکار کنه. واقعا خنده دار میشد. مردم ایران واقعا با شرف و صبورنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی