حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی/ سه‌شیرها ضعیف‌تر از تیم کی‌روش!
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تیم ملی فوتبال انگلیس به عنوان یکی از رقبای ایران در بیست‌ودومین دوره جام جهانی به دنبال شکستن طلسم ناکامی‌های خود در کسب جام قهرمانی است.

تیم ملی انگلیس در حالی شانزدهمین حضور خود در رقابت‌های جام جهانی را در قطر تجربه خواهد کرد که اولین حضور آنها در این تورنمنت معتبر به سال ۱۹۵۰ بازی می‌گردد. سه‌شیر که در رده‌بندی فعلی فیفا در رده پنجم برترین تیم‌های جهان است، در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس موفق شد برای اولین بار به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها برسد. انگلیسی‌ها که از آن سال تاکنون دیگر فاتح تورنمنت معتبر دیگری نشده‌اند، امیدوارند بتوانند در قطر به حسرت ۵۶ ساله خود پایان بدهند.

۱۹۶۶؛ تنها قهرمانی سه شیر ها با گل مشکوک

انگلیس در این دوره جام جهانی در گروه اول بازی‌ها با تیم‌های اروگوئه، فرانسه و مکزیک هم گروه شد که با ۲ برد و یک تساوی به عنوان سر گروه راهی مرحله یک‌چهارم پایانی شد. آن‌ها در آغاز در ومبلی لندن با اروگوئه به تساوی بدون گل دست یافتند، سپس به ترتیب مکزیک و فرانسه را با نتایج ۲ بر ۰ در همین ورزشگاه مغلوب کردند. پس از انگلیس، اروگوئه به عنوان تیم دوم جواز حضور در مرحله بعدی را بدست آورد.

در مرحله یک‌چهارم پایانی تیم ملی انگلیس به مصاف تیم دوم گروه دوم یعنی آرژانتین رفت که در پایان با حساب ۱–۰ این تیم را از پیش روی برداشت.

در بازی نیمه نهایی که در ورزشگاه ومبلی برگزار شد، تیم انگلیس در یک بازی نزدیک و با درخشش بابی چارلتون توانست با حساب ۲ بر ۱ یاران اوزه بیو را از پیش روی بردارند.

بازی فینال در روز ۳۰ اوت در حضور ۹۶٫۹۲۴ نفر در ورزشگاه ومبلی برگزار شد. این بازی در وقت‌های معمول با حساب ۲–۲ مساوی به پایان رسید. اما در وقت اضافه، ضربه بحث‌برانگیز جف هرست، که به اعتقاد آلمان از خط نگذشته بود را کمک داور بازی گل اعلام کرد تا بازی ۳–۲ به سود انگلیس شود. در ادامه وقت‌های اضافی تیم ملی انگلیس گل دیگری را هم به ثمر رساند تا در پایان با شکست آلمان غربی با نتیجه ۴–۲، تنها قهرمانی این تیم در جام جهانی بدست آید. جف هرست مهاجم تیم ملی انگلیس و باشگاه وستهام ستاره این بازی بود که با زدن سه گل توانست در این بازی هت تریک کند. وی همچنان تنها بازیکنی است که در تاریخ فینال‌های جام جهانی توانسته‌است هت تریک کند.

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

داستان یک چهارم نهایی و دست خدا

در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک ، ۱۹۸۲ اسپانیا و ۱۹۸۶ مکزیک،  تیم انگلیس تا مرحله یک چهارم نهایی پیشرفت و نتوانست به نیمه نهایی صعود کند.  مهمترین شکست  این تیم  در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک بود که در مرحله یک چهارم نهایی مقابل تیم آرژانتین با هر دو گل دیگو آرماندو مارادونا مغلوب شدند. در آن بازی مارادونا یک گل را با دست زد که به دست خدا معروف شد و گل دوم را با عبور از هفت بازیکن انگلیسی به ثمر رساند تا زیباترین گل تاریخ ادوار جام جهانی  و گل قرن به ثبت برسد.

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

صعود به نیمه نهایی بعد از ۲۴ سال

اما در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا انگلیس با هدایت بابی رابسون توانست به نیمه نهایی این تورنمنت معتبر را پیدا کند انگلیس به عنوان سرگروه ایرلند هلند و مصر هم گروه بود و با دو مساوی و یک برد به عنوان سرگروه به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد در یک هشتم نهایی انگلیس با یک گل بلژیک را شکست داد و در یک چهارم نهایی ۳ بر ۲ از سد کامرون گذشت اما در نیمه نهایی معاون آلمان به تساوی یک یک دست پیدا کرد و در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب شد تا رسیدن به فینال محروم شود در بازی رده بندی انگلیس با نتیجه ۲ بر یک مغلوب میزبان یعنی ایتالیا شد عنوان چهارمین در کارنامه است به ثبت برسد

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

بدترین عملکرد سه شیرها در ۲۰۱۰؛ حتی ضعیف تر از کی‌روش با ایران

در جام جهانی ۱۹۹۸ انگلیس بعد از یک دوره غیبت که به جام جهانی۱۹۹۴  صعود نکرد، در فرانسه حاضر شد و یک هشتم نهایی با تساوی مقابل آرژانتین و اخراج جنجالی دیوید بکام در ضربات پنالتی مغلوب این تیم شد. جام جهانی ۲۰۰۲ کره جنوبی و ژاپن هم داستان انگلیس در یک چهارم نهایی به پایان رسید و این تیم برابر برزیل قهرمان دوره جام جهانی مغلوب شد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، انگلیس با ۷ امتیاز از گروه به عنوان صدرنشین صعود کرد و بعد از برد مقابل اکوادور در یک هشتم نهایی مقابل پرتغال در ضربات پنالتی مغلوب شد تا دوباره ناکامی برای سه‌شیرها تکرار شود.

در جام جهانی ۲۰۱۰ تیم انگلیس با شکست سنگین ۴ بر یک مقابل آلمان از گردونه مسابقات حذف شد اما بدترین نتایج تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل رقم خورد که انگلیس در گروه مرگ با تیم های ایتالیا اروگوئه و کاستاریکا همگروه بود و سه‌شیرها بعد از دو شکست مشابه دو بر یک برابر ایتالیا و اروگوئه برابر کاستاریکا به تساوی بدون گل دست یافتند تا پرونده این تیم در همان مرحله گروهی بسته شود. در مین دوره جام جهانی ایران با کی‌روش در گروه آرژانتین، نیجریه و بوسنی همگروه بود که با یک تساوی عملکرد بهتری نسبت به انگلیس داشت.

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

عنوان چهارمی در خاک روسیه

ولی  در جام جهانی ۲۰۱۸،  انگلیس با هدایت‌ گرت ساوت‌گیت بعد از ۲۰ سال دوباره به نیمه نهایی رسید، انگلیس که با تیم‌های تونس ، پاناما و بلژیک همگروه بود با دو برد و یک باخت به یک هشتم نهایی صعود کرد و بعد از غلبه مقابل کلمبیا در ضربات پنالتی در یک چهارم نهایی سوئد را شکست دادند اما در نیمه نهایی مقابل کرواسی دو بر یک شکست خوردند تا در بازی رده بندی با شکست دو بر صفر مقابل بلژیک به رده چهارمی قناعت کنند.

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

هواداران به ساوت‌گیت می‌نازند

گرت ساوت‌گیت که در دوران حرفه‌ای‌اش برای تیم‌های کریستال‌پالاس، استون‌ویلا و میدلزبرو بازی کرد و بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ هم در ۵۷ بازی برای تیم ملی انگلیس به میدان رفت، در سال ۲۰۰۶ و بلافاصله پس از اعلام بازنشستگی‌اش به مربیگری روی آورد و در اولین گام هدایت آخرین تیم دوران حرفه‌ای‌اش یعنی میدلزبرو را برعهده گرفت و سه سال در این تیم فعالیت کرد. این مربی انگلیسی در ادامه وقفه‌ای چهار ساله در کارش به وجود آمد و در سال ۲۰۱۳ هدایت تیم زیر ۲۱ سال انگلیس را برعهده گرفت و سه سال بعد هم به عنوان سرمربی جدید سه‌شیر معرفی شد و حضورش روی نیمکت این تیم تا به امروز ادامه دارد. کسب عنوان چهارمی جام جهانی ۲۰۱۸ و نایب‌قهرمانی در مسابقات یورو ۲۰۲۰ دستاورد ساوت گیت در تیم ملی انگلیس به عنوان سرمربی بوده است. ساوت‌گیت که محبوبیت نسبتاً خوبی در بین هواداران انگلیس دارد، به نظر نمی‌رسد تیمش کار سختی برای صعود از مرحله B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داشته باشد، جایی که با تیم‌های ایران، آمریکا و ولز همگروه هستند اما آنها در راه قهرمانی رقبای سرسختی از اروپا و آمریکای جنوبی را پیش‌روی خود می‌بینند.

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

انگلیس با چند مصدوم در قطر

انگلیس یکی از تیم‌هایی اروپایی است که بیشترین ضربه را از بازی‌های پرفشار باشگاهی قاره سبز در آستانه آغاز مسابقات جام جهانی قطر خورده و چند بازیکن این تیم به خصوص بازیکنان خط دفاعی به دلیل مصدومیت شانس حضور در این تورنمنت را از دست می‌دهند. چیلول از چلسی به دلیل مصدومیت همسترینگ شانس حضور در جام جهانی را از دست داد، این در حالی است که ریس جیمز از چلسی، کایل واکر از منچسترسیتی، کالوین فیلیپس از منچسترسیتی و امیل اسمیت رو از آرسنال نیز به دلیل مصدومیت‌های مختلف حضورشان در این تورنمنت در هاله‌ای از ابهام است.

هری کین؛ ستاره سه‌شیرها

بهترین بازیکن و ستاره تیم ملی فوتبال انگلیس به طور حتم کاپیتان این تیم یعنی هری کین است. مهاجم ۲۹ ساله تاتنهام که از سال ۲۰۱۵ در عضویت تیم ملی فوتبال انگلیس است، تاکنون در ۷۵ بازی برای این تیم به میدان رفته و آمار ۵۱ گل‌زده را از خود برجای گذاشته است. او که تنها به دو گل‌ دیگر نیاز دارد تا به رکورد وین رونی به عنوان بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس برسد، به نظر می‌رسد بتواند در این دوره از رقابت‌ها این رکورد را بشکند و تبدیل به بهترین گلزن سه‌شیر در تمامی ادوار شود. در کنار هری کین، انگلیسی‌ها خوشبین به درخشش بازیکنان جوانی همچون فیل فودن، بوکایو ساکا و جود بیلینگام هستند.

حریفان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید/ داستان‌های شوم انگلیس در یک‌چهارم نهایی

عملکرد ضعیف در سال ۲۰۲۲

شاگردان گرت ساوت‌گیت در سال ۲۰۲۲ در مجموع در ۸ بازی به میدان رفته‌اند که حاصلش دو برد، سه تساوی و سه شکست بوده است. و همین مسئله باعث انتقاداتی از سرمربی جوان انگلیس شد .

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • نازنین IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    این دوره انگلیس چیزی نمیشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی