نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
لیورپول - گروه FSG
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

جان هنری مالک لیورپول و گروه فنوی ۱۲ سال قبل این باشگاه را خریدند و حالا به جایی رسیده‌اند که ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند بیش از مبلغ خریدشان برای فروش آن طلب کرده‌اند.

چند روز قبل خبر رسید که مالک باشگاه لیورپول گروه فنوی (FSG) تصمیم دارد این باشگاه را به فروش برساند و از این فروش هم ۳٫۷ میلیارد پوند سود خواهند کرد.

این شرکت آمریکایی باشگاه مرسی‌سایدی را اکتبر ۲۰۱۰ با مبلغ تنها ۳۰۰ میلیون پوند پس از دورانی ناکام از جرج ژیلت و تام هیکس خریدند و حالا برای فروش آن ۴ میلیارد پوند طلب کرده‌اند.

اقدامات اولیه

FSG در حالی به آنفیلد آمد که باشگاه زانو زده بود؛ ۲۰ سال بدون قهرمانی در لیگ بودند و با روی هاجسون برای بقا مبارزه می‌کردند. تحت سرپرستی جان دبلیو هنری، لیورپول به تدریج به بهبود اوضاع پرداخت. هاجسون به سرعت اخراج شد و اسطوره باشگاه کنی دالگلیش جایش را گرفت، در حالی که در اولین پنجره نقل‌وانتقالاتی با پرداخت نزدیک به ۶۰ میلیون پوند دو ستاره برای خط حمله که لوئیس سوارس و اندی کارول بودند را جذب کردند.

اولین قهرمانی با FSG در سال ۲۰۱۲ به‌دست آمد، وقتی که لیورپول با غلبه بر کاردیف‌سیتی جام قهرمانی جام‌اتحادیه را بالای سر برد. پس از آن برندان راجرز جای دالگلیش را گرفت و سال ۲۰۱۴ خیلی به قهرمانی لیگ برتر هم نزدیک بودند، اما انقلاب اصلی در لیورپول از اکتبر سال بعد یعنی سال ۲۰۱۵ شروع شد.

دوران کلوپ و روزهای پرافتخار

اکتبر ۲۰۱۵ یعنی درست ۵ سال بعد از آمدن FSG آن‌ها یورگن کلوپ سرمربی سابق دورتموند را راضی کردند تا جانشین راجرز در آنفیلد شود. مایکل ادواردز به سمت مدیرورزشی باشگاه لیورپول انتخاب شد و در کنار کلوپ یک تیم برنده ساختند. ادواردز توانست تیم استثنایی لیورپول را شکل دهد، در حالی که تا حد زیادی در لیگ برتر تعادل ایجاد شد.

سال ۲۰۱۶ باشگاه لیورپول تأمین مالی شد تا با فروش بازیکنانی مثل کریستین بنتکه، جردن آیب و مارتین اشکرتل، بازیکنان کلیدی برای آینده‌اش مثل سادیو مانه، جورجینیو واینالدوم و جوئل ماتیپ را به خدمت بگیرد. فصل بعد پربارتر هم شد، چرا که با فروش ۱۳۵ میلیون پوندی فیلیپه کوتینیو بودجه‌ای تأمین شد تا ویرجیل فان‌دایک را به خدمت بگیرند و خط دفاعی‌شان را مستحکم‌تر کنند. با ورود محمد صلاح، اندی رابرتسون، آلیسون بکر و فابینیو، ماشین برنده لیورپول تقریباً کامل شد.

کلوپ پس از تشکل دادن تیم با ستاره‌های جدیدش به ارتفاعات باورنکردنی رسید؛ از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۹ و سپس قهرمانی در لیگ برتر انگلیس در سال ۲۰۲۰ که اولین قهرمانی‌شان پس از ۳۰ سال بود.

چگونه یک باشگاه کم‌ارزش را تبدیل به دارایی بزرگ کنیم به روایت مالک قرمزها/ از خرید باشگاهی ورشکسته و ناکام تا فروش باشگاهی مدعی و قهرمان

صعود چشمگیر ارزش لیورپول

موفقیت لیورپول در مستطیل سبز، ساختن تیمی آینده‌دار و تمدید قرارداد کلوپ، قرمزها را به پیشنهادی فوق‌العاده برای خریداران متمول تبدیل کرده است. در حالی که حرکات زیرکانه خارج از زمین هم به ارزش بالای آن‌ها کمک می‌کند. توسعه آنفیلد که قرار است تا شروع فصل بعد تکمیل شود و ظرفیتش به ۶۱ هزار نفر رسد یکی از آن‌هاست. لیورپول همچنین سال گذشته از ملوود به کمپ تمرینی جدیدش در کرکبی نقل مکان کرد که با بودجه ۵۰ میلیون پوندی ساخته شده.

پایگاه اقتصادی فوربس هم‌اکنون ارزش لیورپول را ۳٫۸۵ میلیارد پوند ارزیابی می‌کند که نسبت به مبلغ ۳۰۰ میلیون پوندی که FSG در سال ۲۰۱۰ خرید، ناچیز است. خرید باشگاه لیورپول برای بسیاری از میلیاردها وسوسه‌انگیز خواهد بود و باید دید چه کسی چنین باشگاه باارزشی را تصاحب می‌کند.


 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی