سرخ‌ها می‌توانستند از آبی‌ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تا قبل از اعلام اسامی تیم ملی برای جام جهانی پیش رو، تعداد استقلالی‌های حاضر در جام جهانی بیشتر از پرسپولیسی‌ها بود.

تیم ملی فوتبال ایران ششمین حضور خود را در جام جهانی تجربه می‌کند. در ادوار گذشته همواره دو تیم مطرح پایتخت و دو غول فوتبال ایران بیشترین نماینده را در تیم ملی داشتند که کاملا طبیعی است. به هرحال پرسپولیس و استقلال همواره پر از ستاره هستند و ضمن اینکه بازیکنانی که در این دو تیم توپ می‌زنند، بیشتر از سایر بازیکنان در معرض توجه قرار دارند و رسانه‌ها هم بیشتر روی آن‌ها زوم می‌کنند. به همین دلیل سرخابی‌ها بیشتر از سایر بازیکنان شاغل در فوتبال ایران شانس حضور در جام جهانی را دارند. در ۵ دوره قبلی که ایران در جام جهانی حاضر بوده، در مجموع تعداد استقلالی‌ها بیشتر از پرسپولیسی‌ها بوده است. آبی‌ها در ۵ دوره قبلی ۱۸ نماینده و قرمزها ۱۷ نماینده در ترکیب تیم ملی داشتند. اما در این جام جهانی سهم پرسپولیس بیشتر ازرقیب سنتی است و سرخ پوشان ۴ ملی پوش و استقلالی‌ها ۳ نماینده در تیم کی روش دارند. حالا دو تیم مطرح پایتخت در تعداد ملی پوش در جام‌های جهانی مساوی هستند. البته پرسپولیس میلاد سرلک را هم داشت که با تصمیم کیروش این بازیکن در لحظات آخر از لیست خط خورد. چه بسا اگر سرمربی تیم ملی سرلک را هم به جام جهانی می‌برد، پرسپولیسی‌ها از حریف دیرینه پیشی می‌گرفتند. اسامی پرسپولیسی‌ها و استقلالی‌های تیم ملی را به تفکیک هر دوره در ادامه می‌خوانید:

۱۹۷۸ آرژانتین

در اولین دوره ای که تیم ملی به جام جهانی صعود کرد، شاگردان مهاجرانی با تیم‌های هلند، اسکاتلند وپرو همگروه بودند و در نهایت هم با دو شکست مقابل هلند و پرو و تساوی مقابل اسکاتلند چهارم شدند و به خانه بازگشتند. در این دوره حشمت مهاجرانی، آندرانیک اسکندریان، حسن نظری، حسن روشن و ایرج دانایی‌فرد را از استقلال در فهرست تیم ملی حضور قرار داد و علی پروین و جواد الله‌وردی هم ۲ پرسپولیسی حاضر در جام جهانی ۱۹۷۸ بودند تا در اولین جام جهانی، تعداد بازیکنان استقلالی نسبت به رقیب سنتی‌شان بیشتر باشد.

سرخ ها می توانستند از آبی ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند

۱۹۹۸ فرانسه

۲۰ سال طول کشید که تیم ملی دومین حضور خود را در جام جهانی تجربه کند. حضوری که بسیار خاطره انگیز بود و هنوز هم در خصوص آن صعود و حضور تیم ملی در فرانسه صحبت می‌شود. تیم ملی که مربیگری جلال طالبی به جام جهانی رفته بود، مقابل آمریکا به اولین پیروزی خود در جام جهانی دست یافت ولی دو شکست مقابل یوگوسلاوی و آلمان باعث شد تا تیم ملی در همان مرحله گروهی حذف شود. در این دوره شاهد حضور پرتعداد پرسپولیسی‌ها در تیم ملی بودیم و شاکله اصلی تیم ملی را قرمزها تشکیل می‌دادند. احمدرضا عابدزاده، نیما نکیسا، افشین پیروانی، نعیم سعداوی، مهدی مهدوی‌کیا، رضا شاهرودی و مهرداد میناوند از پرسپولیس به تیم ملی دعوت شدند. همچنین ۴ بازیکن از جمع آبی‌پوشان پایتخت با نظر جلال طالبی در آن دوره از جام جهانی حضور داشتند. پرویز برومند، مهدی پاشازاده، جواد زرینچه و علیرضا منصوریان استقلالی‌های تیم ملی در آن دوره بودند تا در مجموع، ۷ پرسپولیسی و ۴ استقلالی در جام جهانی ۱۹۹۸ در فهرست ایران حضور یابند.

سرخ ها می توانستند از آبی ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند

۲۰۰۶ آلمان

اولین سرمربی خارجی تیم ملی در این دوره روی نیمکت ما نشست و برانکو ایوانکوویچ کروات هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. در این دوره تعداد لژیونرهای ما بیشتر شد و سهم کمتری به دو غول بزرگ پایتخت رسید. مهرزاد معدنچی و جواد کاظمیان ۲ پرسپولیسی دعوت شده از سوی برانکو ایوانکوویچ به تیم ملی بودند و در نقطه مقابل، وحید طالبلو، غلامرضا عنایتی و امیرحسین صادقی بازیکنانی بودند که از تیم استقلال به اردوی ملی فراخوانده شدند. تیم ملی پر ستاره آن سال باز هم ناکام بود و در گروهی که مکزیک، پرتغال و آنگولا حضور داشتند با یک امتیاز به کار خود پایان داد.

سرخ ها می توانستند از آبی ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند

۲۰۱۴ برزیل

این دوره آغاز حضور تیم ملی در جام جهانی با کارلوس کیروش بود. تیم ملی در آن دوره با تیم‌های نیجریه، آرژانتین و بوسنی همگروه بود و درست مثل ۲۰۰۶ با دو باخت و یک تساوی به کار خود پایان داد. خسرو حیدری،‌هاشم بیک زاده و امیرحسین صادقی از استقلال و سید جلال حسینی، حسین ماهینی، رضا حقیقی و مهرداد پولادی از پرسپولیس در برزیل حضور داشتند.

سرخ ها می توانستند از آبی ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند

۲۰۱۸ روسیه

بهترین نتایج تیم ملی در تاریخ جام جهانی در این دوره بدست آمد و با وجود اینکه تیم ملی در گروه مرگ با تیم‌های پرتغال، اسپانیا و مراکش همگروه بود، ۴ امتیاز کسب کرد ولی با بدشانسی نتوانست برای اولین بار راهی مرحله حذفی شود. کی‌روش برخلاف دوره قبلی جام جهانی که بیشتر از بازیکنان پرسپولیس دعوت به‌عمل آورده بود، برای جام جهانی ۲۰۱۸ به سراغ استقلالی‌ها رفت و مجید حسینی، پژمان منتظری، روزبه چشمی‌و امید ابراهیمی‌را به اردوی ملی فراخواند. در نقطه مقابل، سرمربی پرتغالی تیم ملی علیرضا بیرانوند و وحید امیری را از جمع بازیکنان پرسپولیس به تیم ملی دعوت کرد که به جز پژمان منتظری، سایر بازیکنان دعوت شده از ۲ تیم استقلال و پرسپولیس فرصت بازی در جام جهانی ۲۰۱۸ را هم به‌دست آوردند.

سرخ ها می توانستند از آبی ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند

۲۰۲۲ قطر

دومین جام جهانی که در آسیا برگزار می‌شود و نزدیک تریم جام جهانی به ایران، برای ما رنگ و بویی خاص دارد و همه منتظرند تا از هفته آینده نمایش یوزهای ایرانی را در دوحه تماشا کنند. تیم ملی باز هم با کیروش راهی جام جهانی شده و با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز همگروه است. در این دوره در مجموع ۷ بازیکن از دو تیم پرسپولیس و استقلال حاضر هستند که سهم قرمزها بیشتر از رقیب سنتی است. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی گنجی، وحید امیری و مهدی ترابی از پرسپولیس و ابوالفضل جلالی، روزبه چشمی‌و سیدحسین حسینی از استقلال در قطر حاضر هستند.

سرخ ها می توانستند از آبی ها سبقت بگیرند اما.../ وقتی پرسپولیس و استقلال در تیم ملی به تساوی رسیدند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • پوارو IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    البته ظاهرا دایی کریمی باقری مهدوی کیا و... رو پرسپولیسی محسوب نکردین ، نه داداش هیچ جوره کیسه به افتخارات پرسپولیس نزدیک هم نیست
    • حبیب IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      بولینگی جان اون زمان این بازیکنانی که نام بردی تو تیم های باشگاهی خارجی بازی میکردن .
    • گولیت IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
      بولینگی یکم بیشتر از فوتبال و بازیکنانش سر در بیار هر چند لنگی همینه
    • آبی رنگ عشقه IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      البته نویسنده مطلب یادش رقت بنویسد پایه تیم 1988 را دشمن شماره یک استقلال مایلی لنگی ریخت که امثال نعیم سعداوی و افشین فرشی و حتی توپ جمع کنهای لنگ را هم دعوت می کرد ولی استقلالیها را نه. باز خدا ایویچ را بیامرزد 4 تا استقلالی انتخاب کرد . اگر حاجی لنگی بود شاید حتی منصوریان را هم که تنها بازیکن استقلال بود که بازی می داد با خود به جام حهانی نمی برد
  • محمودرضاسلیمانیراد IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    آقای پوآرو چقدخوبه اگرطبع کارشناسی در فوتبال روداریداسم تیم رقیب روبیاوریدخواننده مطالب شماازتهی بودن نظراتت همینقدر که تیم رقیب روبانام کیسه خطاب میکنیدبراش مسجل میشه که شما چیزی درچنته نداریدهروقت به رقیب احترام بگذاریدناخوداگاه برای خودتان احترام میخریداین گویش روازخودتان دورکنیدحتی این توصیه به طرفداران استقلال هم شامل می‌شود که ازگفتن لنگ وپیروری و...خودداری کنند تابه همدیگر احترام بگذاریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی