نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
ارز دیجیتال شیبا چیست؟ از سیر تا پیاز داستان قاتل دوج کوین
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ارز دیجیتال شیبا(SHIB)، یک میم کوین (MemeCoin) الهام گرفته از ارز دیجیتال دوج کوین(Dogecoin) است که در ابتدا برای سرگرمی ایجاد شد.

اما طولی نکشید که شیبا به یک پروژه میلیون دلاری هدف دار تغییر جهت داد و به یک رقیب جدی برای ارز دیجیتال دوج کوین تبدیل شد، تا جایی که لقب قاتل دوج کوین را به خود اختصاص داد.

امروزه شیبا یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. این ارز دیجیتال علیرغم اینکه به عنوان یک میم کوین و با تقلید از یک ارز دیجیتال دیگر یعنی دوج کوین وارد بازار شد، جامعه قابل توجهی را به خود جلب کرده و از نظر ارزش بازار به صورت جدی شروع به رقابت با ارز دیجیتال Dogecoinکرد.

ارز دیجیتال شیبا تنها حدود یک سال پس از راه اندازی و اعلام خود به عنوان "قاتل دوج کوین"، از رقیب خود پیشی گرفت و به با ارزش ترین میم کوین جهان تبدیل شد.

ارز دیجیتال شیبا چگونه محبوب شد؟

ارز دیجیتال شیبا، نام خود را از یک نژاد سگ ژاپنی به نام ShibaInuگرفت و همانطور که پیشتر گفتیم، با الهام گرفتن از دوج کوین ایجاد شد. ارزهای دیجیتال دیگری با نام‌هایFloki Inu، Doge Dashو Dogelon Mars نیز با تقلید از دوج کوین ایجاد شدند اما شیبا تنها رمزی است که توانست Dogecoin را به چالش بکشد. افزایش قیمت حیرت‌انگیز شیبا اینو باعث شده است که ارزش آن از ژانویه ۲۰۲۱ تا ۷۵۰۰۰۰ درصد رشد کند و ارزش بازار آن را به بالای ۴۰ میلیارد دلار برساند.

مبانی شیبا اینو با دوج کوین متفاوت است و سازندگان آن ادعا می‌کنند که همین تفاوت‌ها منجر به سودمندی بیشتر شیبا می‌شود. دوج کوین فورکی از لاکی کوین(Luckycoin) است که از همان فناوری بلاک چین زیربنایی بیت کوین(Bitcoin) استفاده می‌کند. در مقابل، Shiba Inuیک توکن مبتنی بر اتریوم(Ethereum) است که به آن اجازه می‌دهد تا به عنوان "یک شبکه غیر متمرکز" عمل کند. حامیان شیبا اینو ادعا می‌کنند که این ارز دیجیتال بیشتر از رقیب خود یعنی دوج کوین جامعه محور است.

تاریخچه ارز دیجیتال شیبا

ارز دیجیتال شیبا یک توکن ERC-۲۰ است و توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ریوشی روی بلاک چین اتریوم ایجاد شد. در همان ابتدا، نیمی از توکن هایSHIBبه بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین واگذار شد و بوترین نیز توکن‌ها را برای کمک به مبارزه با کووید-۱۹ به یک صندوق سرمایه گذاری در هند اهدا کرد و مابقی توکن ها را سوزاند.

شیبا اینو برای ساختن یک جامعه غیرمتمرکز و خودانگیخته تلاش کرد. نه تیم پروژه و نه مدیران آن هنگام ایجاد توکن‌ها برای اطمینان از بالاترین درجه ممکن از تمرکززدایی، توکن‌ها را برای خود نگه نداشتند. هدف این پروژه اثبات قدرت تمرکززدایی جمعی است و نشان می‌دهد که این تمرکززدایی قوی‌تر از چیزی که یک تیم متمرکز می‌تواند ایجاد کند خواهد بود.

ریوشی، خالق شیبا اینو، سه قانون مهم را در آگوست ۲۰۲۰ برای رسیدن به این هدف وضع کرد. دو مورد اول بر توزیع عادلانه توکن‌ها حاکم است. قانون سوم بیان می‌کند که نه اینفلوئنسرها و نه صرافی‌ها نمی‌توانند از توکن‌ها به صورت رایگان استفاده کنند. ۱ کوادریلیون توکن شیبا ایجاد شد که نیمی از آن‌ها در صرافی غیرمتمرکز Uniswap همراه با ۱۰ اتر (ETH) به بازار آزاد منتقل شدند و نیم دیگر همانطور که اشاره کردیم به کیف پول ویتالیک بوترین واریز شد.

تبلیغات در مورد شیبا اینو چگونه آغاز شد؟

هیاهویی که در مورد این میم کوین وجود داشت توسط بنیانگذار تسلا، ایلان ماسک، به راه افتاد. او عکسی از سگ خانگی خود که از نژاد شیبا اینو بود توییت کرد. اما ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، هنگامی که توکن‌های SHIBخود را به یک پروژه جمع‌آوری سرمایه داد، به این هیاهو دامن زد. او ۱۰٪ از توکن‌ها را به یک صندوق ارز دیجیتال برای امدادرسانی در هند اهدا کرد و ۹۰٪ باقیمانده از توکن‌ها را سوزاند و با این کار تقریبا باعث حذف نیمی از عرضه بازار شد. در حال حاضر، بیش از ۵۴۹ تریلیون توکن هنوز در گردش است.

چه چیزی باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال شیبا شد؟

برای شبکه SHIB، مدیریت بوترین با توکن‌هایش کار ساده‌ای نبود. قیمت توکن‌ها پس از اهدا به صندوق امداد کووید در هند ۵۰ درصد کاهش یافت. همچنین کمبود نقدینگی و احتمالاً بی اعتمادی نیز وجود داشت. ویتالیک با سوزاندن توکن‌های باقی‌مانده، مقدار در گردش را به نصف کاهش داد که این امر مقداری از فشار را از بازار برداشت.

در ماه سپتامبر، SHIBAدر صرافی‌های برتری مانند Coinbase و Robinhood فهرست شد، که محبوبیت آن را به شدت افزایش داد. تنها ۲۴ ساعت پس از ثبت نام در کوین بیس، ۸۷۰ میلیون دلار روی این توکن سرمایه گذاری شد. امروزه، SHIBدر بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد و به طور موقت از Dogecoin پیشی گرفته است.

ارز دیجیتال شیبا چیست؟ از سیر تا پیاز داستان قاتل دوج کوین

چه چیزی SHIB را برای برخی از سرمایه گذاران جالب می‌کند؟

یکی از تفاوت‌های اصلی میم کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال، مقدار کل ۱ کوادریلیون توکن‌های آن است. با توجه به تعداد زیاد توکن‌ها، قیمت یک SHIB منفرد بسیار ناچیز است. بنابراین، یک دلار را می‌توان به چند میلیون توکن تبدیل کرد. به خصوص برای تازه واردان بازار ارزهای دیجیتال، این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاری را جذاب‌تر کند. سناریوهای ساختگی افزایش قیمت به یک دلار، باعث می‌شود بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرها در رویای ثروتمند شدن به سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال روی بیاورند، صرف نظر از این که تقاضا برای چنین افزایشی چقدر می‌تواند عظیم باشد.

اما به نظر می‌رسد که بنیانگذاران این پروژه برنامه‌های بیشتری برای دور شدن این توکن از وضعیت فعلی خود به عنوان یک میم کوین دارند. ریوشی اخیراً یک نقشه راه برای تحولات SHIB منتشر کرده است. در آینده، این ارز دیجیتال قرار است با ایجاد یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) در اختیار جامعه قرار گیرد. زمان مشخص می‌کند که آیا SHIB می‌تواند به صورت واقعی مورد استفاده قرار گیرد یا باید به تجارت به عنوان یک میم کوین ادامه دهد. همچنین در مورد اینکه ارز دیجیتال شیبا می‌تواند واقعا قاتل دوج کوین باشد نیز فعلا همه چیز مبهم است.

شیبا اینو در مقایسه با دوج کوین

ارز دیجیتال شیبا اینو لقب قاتل دوج کوین(Dogecoinkiller) را به خود گرفت زیرا تیم آن معتقد است ارزش آن از ارزش Dogecoin پیشی خواهد گرفت. هر دو ارز دیجیتال از نژاد سگ شیبا اینو که به یک الگوی رفتاری محبوب شناخته می‌شوند الهام گرفته‌اند. هر دوی آن‌ها جامعه قابل توجهی از طرفداران وفادار دارند که از آن‌ها حمایت کرده و موفقیت آن‌ها را تعیین می‌کنند.

هر دو ارز دیجیتال در درجه اول به تبلیغاتی که اینفلوئنسرها از طریق رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند توییتر و فیس بوک ارائه می‌دهند، متکی هستند، جایی که اغلب اهداف و پیشرفت‌های آن‌ها نیز اعلام می‌شود.

ارز دیجیتال شیبا چیست؟ از سیر تا پیاز داستان قاتل دوج کوین

سخن پایانی

اولین میم کوینی که وارد بازار شد دوج کوین بود که طرفداران زیادی پیدا کرد. به نظر می‌رسد شیبا اینو با امید به اینکه محبوبیتDogecoinرا به دست آورد معرفی شده است. این دو ارز دیجیتال با اهداف یکسانی به وجود آمدند اما مسیر آن‌ها تغییر کرد و تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

SHIB یک توکن ERC-۲۰ است که در شبکه اتریوم اجرا می‌شود و ممکن است با پروژه‌های مختلف DeFi که زنجیره بلوکی یکسانی دارند ارتباط برقرار کند. با این حال، DOGE هنوز به عنوان یک روش پرداخت مناسب جایگزین برای بیت کوین شناخته می‌شود.

برای خرید شیبا از صرافی آنلاین توانید به صرافی تبدیل که امروزه به عنوان یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی فعالیت میکند مراجعه کنید. در تبدیل شما می توانید قیمت شیبا به تومان را نیز دریافت کرده و برای خرید اقدام کنید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی