نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
گروه H جام‌جهانی ۲۰۲۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

گروه H جام‌جهانی با حضور فوق‌ستاره‌هایی مثل کریستیانو رونالدو و هئونگ مین سون جذابیت خاصی خواهد داشت و به نظر می‌آید معادله صعود از این گروه پیچیده خواهد شد.

گروه H از گروه‌هایی خواهد بود که احتمال پیچیده شدن آن زیاد است. با وجود این که پرتغال و اروگوئه ستاره‌های بزرگ‌تری دارند و می‌توانند صدرنشین شوند، ولی کره‌جنوبی و غنا آنقدر از این دو تیم از لحاظ قدرت فاصله ندارند که نتوانند با کسب نتایج لازم از گروه بالاتر بروند. توجه‌ها در این گروه روی کریستیانو رونالدو است و از طرفی اروگوئه هم همیشه در جام‌جهانی تیمی قابل احترام بوده، چرا که اولین میزبان و اولین قهرمانی این تورنمنت به شمار می‌رود.


پــرتغــال

آرزوی همیشگی مردم پرتغال یک قهرمانی در جام‌جهانی است که ۲ مرتبه در سال‌های ۱۹۶۶ و ۲۰۰۶ به آن نزدیک هم شده‌اند، ولی در میان قدرت‌های فوتبال جهان به‌دست آوردن این جام سخت است. با این حال از وقتی که قهرمان جام ملت‌های اروپا شده‌اند، امید بیشتری دارند. فرناندو سانتوش هم بعد از قهرمانی در یورو آنقدر محبوب شده که برای دومین جام‌جهانی فرصت پیدا کند روی نیمکت سلسائوی اروپا بنشیند. آیا این مرتبه داستان با ۴ سال پیش فرق می‌کند؟

ستاره
سخت است بازیکنی جز کریستیانو رونالدو را معرفی کنیم، چرا که او دستاورد بزرگی مثل گلزنی در ۴ دوره جام‌جهانی (۷ گل) را دارد و با ۱۱۷ گل آقای‌گل ملی به شمار می‌رود. ستاره‌های زیادی در ترکیب پرتغال حضور دارند، ولی با توجه به این که احتمالاً رونالدو آخرین جام‌جهانی‌اش را پشت سر خواهد گذاشت، تصور می‌شود تمام توانش را در قطر بگذارد تا به موفقیت برسد. حتی اگر روزهای خوبی در منچستریونایتد نداشته باشد، باز هم او یک بازیکن استثنایی و از برترین‌های تاریخ است.

مربی
خیلی‌ها بر این باورند که فرناندو سانتوش مربی‌ای در حد تیم ملی پرتغال نبوده و نیست، ولی همین مربی ۶۸ ساله حالا بیش از ۸ سال است که هدایت سلسائوی اروپا را برعهده دارد و تنها جام قهرمانی تاریخ تیم ملی پرتغال را هم او گرفته. بعد از یورو ۲۰۱۶ و لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۱۹ اعتبار سانتوش بیشتر شد و تلاش کردند حتی وقتی نتایج خوبی نمی‌گیرد با او مدارا کنند. در کل عملکرد سانتوش در تیم ملی پرتغال راضی‌کننده است.

هدف
قطعاً تیمی که کریستیانو رونالدوی جاه‌طلب را در ترکیبش می‌بیند، به چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کند. برای پرتغال و با توجه به نتایج پرنوسانی که امسال گرفته نتیجه‌ای خوشبینانه خواهد بود. سلسائوی اروپا یکی از تیم‌هایی است که به نظر می‌آید از هدفش خیلی دور باشد، ولی در یورو ۲۰۱۶ هم که قهرمان شدند آنقدر روی آن‌ها حساب نمی‌شد. شاید مسیر رونالدو و یارانش را تا فینال هم برساند. دوره قبلی هم همینقدر امید داشتند، ولی در یک‌هشتم نهایی حذف شدند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۷
برد: ۱۴
مساوی: ۶
باخت: ۱۰
گل‌زده: ۴۹
گل‌خورده: ۳۵
بهترین عملکرد: سومی در جام‌جهانی ۱۹۶۶

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه H: رونالدو، اولین قهرمان جام‌جهانی و ببرهای آسیا اینجا هستند


غنـــــا

برخلاف آن‌چیزی که همیشه در تصورها هست، غنا آنقدر سابقه طولانی‌اش در جام‌جهانی ندارد. تا قبل از جام‌جهانی ۱۹۶۲ که بخشی از بریتانیا بوده‌اند و بعد از آن تا سال ۲۰۰۶ برای اولین حضورشان صبر کردند. ستاره‌های سیاه ولی در ۳ حضورشان ۲ مرتبه به مرحله حذفی رسیده‌اند و باز هم امیدشان برای رسیدن به این مرحله زیاد است. تیم تحت هدایت اُتو آدو نتایج خوبی در سال ۲۰۲۲ نگرفته و فقط ۲ برد داشته که باعث می‌شود در این گروه کمترین شانس را برای صعود داشته باشند.

ستاره
از چند ستاره لیگ برتری می‌گذریم تا به ستاره نوظهور فوتبال غنا بریم؛ محمد قدوس. این نام را به خاطر بسپارید. از آن دسته جوانانی که در آژاکس به او بها داده شده. البته قدوس ابتدا توسط باشگاه دانمارکی نوردشلند کشف شد، اما خیلی زود باشگاه آژاکس او را شکار کرد. حالا این هافبک ۲۲ ساله می‌تواند جام‌جهانی نخست خودش را تبدیل به سکوی پرتاب کند. قدوس ۱۹ سالگی ملی‌پوش شد و ۵ گل ملی هم تابه‌حال زده است.

مربی
اُتو آدو متولد هامبورگ است و خودش هم جز آلمان در هیچ کشور دیگری در رده باشگاهی بازی نکرده. بازیکن پیشین دورتموند، هامبورگ و هانوفر که در جام‌جهانی ۲۰۰۶ با ستاره‌های سیاه شرکت کرد، حتی در مربیگری هم کارش را در آلمان شروع کرد و سالها در دورتموند و هامبورگ و دیگر باشگاه‌ها استعدادیاب و دستیار بود، تا این که به کشورش غنا برگشت و دستیار میلووان رایواچ شد. بعد از برکناری این سرمربی، آدو جایش را گرفت و حالا خیلی زود تجربه سرمربیگری در جام‌جهانی را به‌دست خواهد آورد.

هدف
اگر از آرزو بخواهیم بگوییم، غنا در آرزوی تکرار موفقیت سال ۲۰۱۰ و رسیدن به یک‌چهارم نهایی است. اما اگر به هدف بپردازیم، غنا هدفی جز صعود نخواهد داشت. اگرچه صعود به جام‌جهانی برای ستاره‌های سیاه که افت کرده‌اند و به خوبی تیم گذشته نیستند هم موفقیت بزرگی است. به نظر می‌آید اگر واقع‌بینانه به شرایط تیم‌های نگاه کنیم، غنا شانس زیادی برای راهیابی به مرحله حذفی نداشته باشد.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۳
برد: ۴
مساوی: ۳
باخت: ۵
گل‌زده: ۱۳
گل‌خورده: ۱۶
بهترین عملکرد: حضور در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۱۰

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه H: رونالدو، اولین قهرمان جام‌جهانی و ببرهای آسیا اینجا هستند


اروگــوئه

شاید اروگوئه در حال حاضر یکی از قدرت‌های اول فوتبال ملی نباشد، ولی بی‌شک تیمی خاص در دنیای فوتبال به شمار می‌رود. کافی است یادآوری کنید که بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال جهان یعنی جام‌جهانی نخستین مرتبه حدود یک قرن پیش در اروگوئه برگزار شده و این هم اولین جام را در خانه برده. در هر صورت حضور لاسلسته در جام‌جهانی جذاب است و هیجانی که مردم این کشور برای موفقیت دارند، وصف‌نشدنی. اروگوئه سال خوبی را سپری کرده به‌عنوان تیم سوم آمریکای‌جنوبی به قطر می‌آید.

ستاره
لاسلسته آنقدر ستاره مطرح در تیم‌های بزرگ داشته و دارد که انتخاب سخت خواهد بود، ولی به نظر می‌آید در شرایط فعلی نه داروین نونیس و نه لوئیس سوارس و نه حتی ادینسون کاوانی و دیگو گودین ستاره اول‌شان باشند. فدریکو والورده که در رئال‌مادرید فصلی فوق‌العاده سپری کرده با آمادگی کامل به جام‌جهانی می‌آید. این هافبک ۲۴ ساله که در رئال رشد کرده، دوره قبلی از لیست نهایی اسکار تابارس خط خورد و حالا انگیزه بالایی در اولین حضورش دارد.

مربی
جانشینی سرمربی‌ای که ۱۵ سال روی نیمکت اروگوئه نشست، خیلی سخت است. سرانجام فدراسیون فوتبال اروگوئه قید همکاری با اسکار تابارس را خط زد و از دسامبر ۲۰۲۱ دیگو آلونسو را استخدام کرد. این سرمربی ۳ دهه از سرمربی قبلی کوچک‌تر است و سابقه کار در پنیارول، مونتری، پاچوکا و تیم دیوید بکام یعنی اینترمیامی را هم داشته. نکته جالب این که او در ۹ بازی روی نیمکت اروگوئه نشسته و ۷ برد، یک تساوی و یک شکست داشته و تنها باختش مقابل ایران بوده. اروگوئه اولین سابقه ملی او به شمار می‌رود.

هدف
اروگوئه سال‌هاست در آمریکای جنوبی زیر سایه برزیل و آرژانتین قرار گرفته. در جام‌جهانی هم بعد از افت در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ دوباره احیا شد و دهه گذشته عملکرد نسبتاً خوبی در جام‌های جهانی داشته از چهارمی در سال ۲۰۱۰ تا صعود به مراحل حذفی در دوره‌های گذشته. دوره قبل یکی از ۸ تیم برتر بودند و تکرار آن موفقیت است، اگرچه به نظر می‌آید شاگردان آلونسو در پی رسیدن به نیمه‌نهایی باشند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۳
برد: ۲۴
مساوی: ۱۲
باخت: ۲۰
گل‌زده: ۸۷
گل‌خورده: ۷۴
بهترین عملکرد: قهرمانی در جام‌های جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه H: رونالدو، اولین قهرمان جام‌جهانی و ببرهای آسیا اینجا هستند


کـره‌جنــوبـی

ببرهای آسیا باسابقه‌ترین تیم قاره در جام‌جهانی هستند. اگرچه تا سال ۱۹۸۶ آنچنان سابقه روشنی نداشتند، ولی از آن سال به بعد در ۹ دوره متوالی حضور پیدا کرده‌اند و ۲ مرتبه به مراحل حذفی رسیده‌اند. کره‌ای‌ها که حالا پرستاره‌تر از قبل هم شده‌اند و بازیکنا برجسته‌ای مثل هئونگ مین سون را دارند، امیدوارند با توجه به گروه نسبتاً خوبی که در آن قرار گرفته‌اند نتایج خوبی هم با پائولو سوسای پرتغالی بگیرند.

ستاره
وقتی آقای‌گل لیگ برتر انگلیس را در ترکیب تیم دارید، نمی‌توان گفت بالاتر از او ستاره دیگری وجود دارد. سون که در ۳۰ سالگی حالا کاپیتان کره‌جنوبی هم شده، فصل قبل ۲۳ گل در لیگ برتر زد و این فصل هم تا قبل از جام‌جهانی ۳ گل زده. او ۹۶ گل در لیگ برتر دارد که آماری بی‌نظیر است. ستاره ویرانگر اسپرز مرد کلیدی ببرهای آسیا در جام‌جهانی خواهد بود. او دوره قبلی مقابل آلمان و مکزیک و دوره قبل از آن مقابل پدیده جام الجزایر گل زد.

مربی
پائولو بنتو ستاره سابق تیم ملی پرتغال که در جام‌جهانی ۲۰۰۲ که در کره هم برگزار می‌شد با تیم ملی کشورش حضور پیدا کرد و سال ۲۰۱۴ هم سرمربی این تیم بود، حالا برای نخستین دوره با کره‌جنوبی به این مسابقات می‌آید. او ۴ سال قبل و پس از جام‌جهانی سرمربی کره شد و ۶۴ درصد پیروزی داشته. آمار بنتوی ۵۳ ساله در کره به شکلی بوده که فدراسیون فوتبال سخت‌گیر این کشور شرق آسیایی همچنان به او اعتماد کند.

هدف
کره‌جنوبی هم به فکر صعود به مرحله بعد است، مثل جام‌های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰. اگرچه رسیدن به نیمه‌نهایی مثل سال ۲۰۰۲ که پر حرف و حدیث هم بود، غیرممکن است. با این حال بعید نیست کره هدفش را خیلی راحت به واقعیت نزدیک کند و راهی دور بعد شود. این به نتایج دیدارهای‌شان مقابل تیم ملی آقای مربی و اروگوئه بستگی خواهد داشت. به نظر می‌آید در بدترین حالت کره تیم سوم گروه شود.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۰
برد: ۶
مساوی: ۹
باخت: ۱۹
گل‌زده: ۳۴
گل‌خورده: ۷۰
بهترین عملکرد: چهارمی در جام‌جهانی ۲۰۰۲

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه H: رونالدو، اولین قهرمان جام‌جهانی و ببرهای آسیا اینجا هستند

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی