۰
ببینید| تیم ملی بلژیک و جام‌جهانی چهاردهم؛ شیاطین‌سرخ سرانجام قهرمان می‌شوند؟
طول ویدئو: 03:26

بلژیک تجربه شرکت در چندین دوره از مسابقات جام‌جهانی و یورو را داشته، اما در هیچ‌کدام نتوانسته قهرمان شود.

تیم ملی بلژیک یکی از تیم‌های راه‌یافته به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر است. 

این تیم بازیکن‌های خوبی مانند روملو لوکاکو و ادن هازارد را دارد و امیدوار است امسال بتواند برای اولین بار طعم قهرمانی را بچشد. بلژیک تجربه شرکت در چندین دوره از مسابقات جام‌جهانی و یورو را داشته، اما در هیچ‌کدام نتوانسته قهرمان شود.

این تیم با جذب کادر مربی‌گری حرفه‌ای و آموزش چندین بازیکن جوان به جام‌جهانی قطر آمده. تیم ملی بلژیک در این تورنمنت از چند بازیکن جوان و چند بازیکن باتجربه تشکیل شده است. مسئولان این تیم امیدوا هستند بتوانند در این جام‌جهانی برای اولین‌بار طعم قهرمانی را بچشند.

تیم ملی بلژیک نماینده رسمی این کشور برای شرکت در مسابقات فوتبال در تورنمنت‌های جهانی است. تعداد زیادی از بازی‌های خانگی این تیم در ورزشگاه کینگ بودوئن بروکسل برگزار می‌شود. با این‌که تیم ملی بلژیک تا امروز نتوانسته طعم قهرمانی را بچشد، اما چندین بار در جام‌جهانی و یورو نایب قهرمان شده. 

این تیم در بسیاری از جام‌های جهانی حضور داشته، اما نتوانسته بیشتر از سکوی نایب قهرمانی را تجربه کند.

تاریخچه فوتبال ملی در بلژیک

تیم ملی بلژیک اولین بازی خود را سال ۱۹۰۴ انجام داد. این تیم زیر نظر کنفدراسیون فیفا و یوفا اداره می‌شود. این تیم توانست در بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۲۰۰۲ بردهای متعددی مقابل آلمان غربی، برزیل، آرژانتین و فرانسه داشته باشد؛ همین بردها باعث شد که بلژیک به یکی از تیم‌های ملی دسته اول قرار بگیرد. 

تیم ملی بلژیک سال ۱۹۷۲ میزبان مسابقات یورو بود که توانست در این تورنمنت مقام سوم را کسب کند.

از همان سال بازیکن‌های رده اول زیادی در این تیم پرورش یافتند. بسیاری از ورزش دوستان از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ را اوج شکوفایی این تیم می‌دانند. 

در همین دوران، بلژیک توانست نایب قهرمان یورو ۱۹۸۰ شده و در جام‌جهانی ۱۹۸۶ هم به مقام نایب قهرمانی رسید. سال ۲۰۱۵ تیم ملی بلژیک بهترین تیم ملی از نظر فیفا شد و سال ۲۰۱۸ هم به مقام سومی جهان رسید. 

بلژیک تنها تیم جهان است که توانسته بدون قهرمانی در جام‌جهانی و جام قاره‌ای به بهترین تیم فیفا تبدیل شود.

بلژیک یکی از اولین تیم‌هایی بود که در اروپا فوتبال انجمنی بازی کرد. 

تمرین این تیم ۲۶ اکتبر ۱۸۶۳ انجام شد. این تمرین درحالی آغاز شد که یک دانشجو با توپ چرمی وارد دانشگاه شد و هم‌کلاسی‌هایش را با فوتبال آشنا کرد. ابتدا این ورزش، یک سرگرمی برای افرادی خاص بود، اما بعد از گذشت چند سال، انجمن فوتبال راگبی تاسیس شد و آن را محبوب‌ترین ورزش بلژیک نامیدند. 

سال ۱۹۸۶ اولین لیگ سالانه فوتبال بلژیک تاسیس شد.

سرمربیان تیم ملی بلژیک

روبرتو مارتینز از سال ۲۰۱۶ مربی‌گری تیم ملی بلژیک را برعهده دارد و توانسته این تیم را در مسابقات مهمی کنترل کند. 

این شخص توانست با تکینک‌های مختلف، در جام‌جهانی ۲۰۱۸ بلژیک را به مقام سوم برساند. البته در سال‌های ۲۰۱۸ شایعاتی مبنی بر قرارداد این مربی با بارسلونا شنیده شد، اما این اتفاق رقم نخورد.

مارک ویلموتس که سال ۱۳۹۸ برای مربی‌گری تیم ملی ایران انتخاب شد، تجربه مربی‌گری برای تیم ملی بلژیک را هم داشته. 

این شخص تا سال ۲۰۱۲ دستیار ژرژ لیکنز بود و با کنار رفتن این شخص، توانست سرمربی‌گری تیم بلژیک را آغاز کند. او در جام‌جهانی ۲۰۱۴ با پشت‌سر گذاشتن الجزایر، کره جنوبی و روسیه به‌عنوان صدر نشین به مرحله بعدی جام‌جهانی صعود کند.

تیم ملی بلژیک در تورنمنت‌ها

تا تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۱ بلژیک ۷۹۸ بازی ملی انجام داده که از این بازی‌ها ۳۴۸ برد، ۱۶۷ تساوی و ۲۸۳ باخت نصیب این تیم شده.

 رکورد بیشترین گل زده شده توسط شیاطین سرخ، سال ۱۹۹۴ مقابل زامبیا زده شد. بازیکنان بلژیک توانستند ۹-۰ این تیم را شکست دهند. 

البته این تیم در سال ۲۰۰۱ با نتیحه ۱۰ بر ۱ سن‌مارینو و سال ۲۰۱۹ توانست ۹-۰ جبل‌طارق را مغلوب خود کند.

بیشترین برد تیم ملی بلژیک در بازی‌های متوالی، ۱۲ برد بوده و همچنین آن‌ها توانستند ۲۳ بازی را پشت سر هم را بدون شکست به پایان برسانند. 

بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲ بلژیک توانست برای ۵ بار به جام‌جهانی راه پیدا کند. در جام‌جهانی ۱۹۸۲ این تیم توانست با نتیجه ۱-۰ آرژانتین را شکست دهد. این برد باعث نشد که بلژیک بتواند به مسابقات این جام‌جهانی راه پیدا کند و باخت آن‌ها مقابل اتحاد جماهیر شوروی باعث حذفشان شد.

بلژیک در جام‌جهانی ۲۰۱۴ توانست همه جریف‌هایش را در مرحله مقدماتی شکست دهد. آن‌ها یک بازی مقابل تیم ملی آمریکا انجام داده‌اند که در آن بازی، دروازه‌بان آمریکا ۱۵ سیو داشت، اما بلژیک توانست این تیم را با نتیجه ۲-۱ شکست دهد. در یک چهارم نهایی همین مسابقات، آرژانتین توانست ۱-۰ بلژیک را شکست داده و این تیم را از جام‌جهانی ۲۰۱۴ حذف کند. تیم ملی آرژانتین به یک کابوس برای بلژیکی‌ها تبدیل شده و همیشه باعث حذف شدن آن‌ها از مسابقات جام‌حهانی شده است.

جام‌جهانی ۲۰۱۸ خاطره‌سازترین تورنمنمت برای بلژیکی‌ها بوده. این تیم توانست در دوره مقدماتی همه ۵ تیم هم‌گروهیش را حذف کند. در مرحله یک هشتم نهایی، این تیم مقابل ژاپن قرار گرفت و نیمه اول را با پیروزی ۲ بر ۰ به پایان رساندند، اما ژاپنی‌ها در نیمه دوم ۳ گل به بلژیک زد و این تیم نتوانست با برد ورزشگاه را ترک کند. این تیم با نتیجه ۲-۱ برزیل را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. در این مرحله، بلژیک مقابل فرانسه قرار گرفت و نتوانست این تیم را شکست دهد، این بازی با نتیجه ۱-۰ به نفع فرانسه تمام شد. در مسابقات رده‌بندی، بلژیک مقابل انگلیس قرار گرفت و توانست انگلیسی‌ها را با نتیجه ۲ بر ۰ شکست دهد. در جام‌جهانی ۲۰۱۸، بلژیک توانست مقام سوم را کسب کند. 

بعد از این تورنمنت به ادن آزار، تیبو کورتوا و روملو لوکاکو به تربیت توپ نقره، دستکش طلایی و کفش برنز اهدا شد.


پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی