حمیدرضا آصفی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه به خبرورزشی گفت: رفتار آمریکایی‌ها و نداشتن ظرفیت باخت آنها به همه ثابت شده است. روی همین اصل در آستانه بازی با ایران چنین جنگ‌های روانی راه انداخته‌اند.

سرمربی تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه اخیر ایران طی مصاحبه ای با نشریه دیلی میل ادعای عجیب و البته دروغی را مطرح کرده و مدعی شده است در بین دو نیمه بازی ایران و آمریکا در آن جام جهانی گذرنامه‌های بازیکنان ایران جمع آوری شد و آنها را تهدید کردند اگر مقابل آمریکا ببازند هنگام بازگشت به ایران دچار مشکل خواهند شد! این ادعا کاملاً غیر منطقی و غیر عقلانی به نظر می‌رسد چون طی این ۲۴ سال هیچکس چنین ادعایی را مطرح نکرده است و اگر حتی یک درصد هم صحت داشت قطعاً تا امروز در موردش بحث می‌شد در همین خصوص دیروز با حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه که در زمان برگزاری بازی ایران و آمریکا سفیر ایران در فرانسه بود و کنار تیم قرار داشت تماس گرفتیم تا ماجرا را از زبان خود او جویا شویم. دکتر آصفی پیرامون این مسئله و سایر مسائل فوتبال ایران به طور مفصل با خبر ورزشی به گفتگو نشست:

اظهارات غیر متمدنانه کلینزمن

حرف‌هایی که سرمربی اسبق تیم ملی آمریکا بر زبان آورده در ادامه پروسه جنگ روانی است که توسط آمریکایی‌ها شروع شده است. قبل از این اتفاق هم دیدیم یورگن کلینزمن اظهاراتی غیر متمدنانه در مورد ایران مطرح کرد و کاملاً نشان داد جنگ روانی علیه ایران توسط آمریکایی‌ها راه افتاده است .آنها پرچم ایران را نیز تحریف کردند و آرم الله را از داخل آن برداشتند اما بعداً به واسطه اقدامات درست و موثر ایران خودشان خجالت زده شدند و پرچم را درست منتشر کردند.

حرفهای کلینزمن متمدنانه نبود/ یک جام به آمریکایی‌ها بدهند تا اینقدر جوسازی نکنند/ عضو هیئت مدیره استقلال نشدم لباسی که در آورده ام را دیگر نمی پوشم

راز ۲۴ ساله!

حرف‌هایی که سرمربی آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ اخیراً با نشریه دیلی میل مطرح کرده است به هیچ عنوان صحت ندارد اصلا اگر واقعیت داشت در این ۲۴ سال چطور یک کلمه از آن مطرح نشده است؟ معمولاً رسم بر این است که تیم‌های ورزشی یا حتی هیئت‌های بازرگانی وقتی به مسافرت می‌روند برای اینکه پاسپورت‌ها گم نشود آن را در اختیار مدیر تدارکات یا یک فرد امین می‌گذارند و اوهم آنها را داخل گاوصندوق هتل می‌گذارد. اصلاً مگر بازیکن پاسپورتش رو دستش می‌گیرد و به داخل رختکن می‌برد؟ این آقا ظاهراً فراموش کرده ما در نیمه اول به لطف گل حمید استیلی از آمریکا جلو بودیم و شرایطمان از حریف بهتر بود. جدا از این مسئله،بارها شده که تیم‌های ورزشی ایران از کشتی تا والیبال گرفته به آمریکا سفر کرده‌اند، برابر این تیم بازی کرده‌اند و پس از آن هم برگشته‌اند. ما در رشته‌های مختلف هم آمریکا را برده‌ایم و هم به آنها باخته ایم. البته خوشبختانه بردهایمان بیشتر بوده است ولی هرگز برای ورزشکاران مان به خاطر باخت به تیم یا ورشکاران آمریکایی  کوچکترین مشکلی در داخل کشور درست نشده است. اصلاً چنین رفتاری در فرهنگ ما وجود ندارد. ورزش میدان برد و باخت است. یک تیم می‌برد و تیم دیگر می‌بازد. چه نیازی به چنین رفتاری است؟ حرف این آقا کاملاً مزخرف و بی اساس است.

ظرفیت باخت

همه این ماجراها یک واقعیت را اثبات میکند واقعیتی به نام نداشتن ظرفیت باخت .آمریکایی‌ها ظرفیت باخت ندارند و نمی‌توانند بپذیرند که بیخ گوش ایران و در مسابقه ای که قطعاً بازتاب رسانه‌ای فراوانی خواهد داشت برابر تیم ملی ما شکست بخورند. آنها باید این حقیقت را بپذیرند که فوتبال ورزش است و ورزش هم برد و باخت دارد. ژاپن در بازی اول آلمان را شکست داد اما در مسابقه دوم مغلوب کاستاریکا شد همان تیمی‌که مسابقه اول خود را با ۷ گل به اسپانیا باخته بود. حرکات آمریکایی‌ها غیر اخلاقی است.

یک جام برای آمریکا

رفتار آمریکایی‌ها و نداشتن ظرفیت باخت آنها به همه ثابت شده است. روی همین اصل در آستانه بازی با ایران چنین جنگ‌های روانی راه انداخته‌اند که اتفاقاً در همه آنها هم بازنده بوده‌اند. اصلاً من به مقامات برگزار کننده جام جهانی پیشنهاد می‌کنم  یک جام به  آمریکا بدهند تا انقدر بهانه نگیرد و جو سازی نکند! بقیه تیم‌های حاضر در رقابت‌های جام جهانی نیز برای به دست آوردن کاپ قهرمانی واقعی با یکدیگر مسابقه بدهند!

حرفهای کلینزمن متمدنانه نبود/ یک جام به آمریکایی‌ها بدهند تا اینقدر جوسازی نکنند/ عضو هیئت مدیره استقلال نشدم لباسی که در آورده ام را دیگر نمی پوشم

اسیر حاشیه

تیمی‌که روز ۳۱ خرداد ماه سال ۱۳۷۷ توانست آمریکا را شکست دهد بازیکنان بسیار بزرگی داشت از احمدرضا عابدزاده و جواد زرینچه گرفته تا حمید استیلی، علی دایی، خداداد عزیزی ،مرحوم مهرداد میناوند و...... اگر بخواهم تمام اعضای آن مجموعه را نام ببرم شاید اسم کسی از قلم بیفتد.

مسابقه‌ای را بردیم که رسانه‌های دنیا به آن لقب بازی قرن دادند مطمئن باشید با توجه به توجه رسانه‌ها و تعداد تماشاگران مسابقه، سه شنبه شب ما با آمریکا نیز دومین بازی قرن می‌شود و اگر بچه‌ها اسیر حاشیه نشوند قطعا می‌توانیم دوباره آمریکایی‌ها را شکست بدهیم. ما به انگلیس باختیم چون بچه‌ها اسیر حاشیه شدند ولی ولز را بردیم چون حاشیه در کار نبود و تمرکزشان بالا بود. در مورد برخورد با جو سازی آمریکایی‌ها هم باید بگویم انصافاً تا اینجای کار پاسخ‌های خوبی به آنها داده شده است کارلوس کی روش نشان داد جنگ روانی را خوب بلد است .گاهی اوقات در جنگ‌های روانی باید پاسخ مستقیم داد. بعضی مواقع باید  سراغ جواب غیر مستقیم رفت ،گاهی وقتها باید سکوت کرد و در برخی اوقات نیز مباحث جدیدی را بر سر زبانها انداخت.

حضور در قطر

اینکه می‌گویند آقای امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه بهتر است برای بازی با آمریکا به قطر برود به نظر من مسئله الزام آوری نیست حتی به اعتقاد من تعدادی از این آقایان که برای تماشای مسابقات به قطر رفتند هم بهتر بود این کار را نمی‌کردند. وزیر امور خارجه اینجا با آقای تاج جلسه گذاشت و قول همه گونه همکاری را داد. سخنگوی وزارت امور خارجه هم پیگیری‌های لازم را صورت داد. بنابراین دوستان در دستگاه دیپلماسی کارهای مربوط را انجام داده‌اند. از طرف دیگر، سفیر ما در قطر به عنوان نماینده دولت  حضور دارد و قطعاً از هیچ کوششی برای حل مشکلات احتمالی کاروان ایران دریغ نخواهد کرد. این یعنی کمک همه جانبه  به تیم ملی.

رد کردن دعوت استقلال؟

چرا دعوت آقای فتح‌الله‌زاده برای حضور در هیئت مدیره استقلال را رد کردم؟ من لباسی که از تنم در آورده‌ام را دیگر نمی‌پوشم. برای آقای فتح‌الله‌زاده آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتواند استقلال را به طور کامل جمع و جور کند تا این باشگاه بر تمام مشکلات خود فائق بیاید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • عباس محمدی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    امریکایی ها و اروپایی ها هیچوقت متمدن نبوده اند و ما باید برای بازی با انها حق توحش بگیریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی