نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
امیررضا واعظی‌آشتیانی
منبع: ایلنا
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

مدیرعامل پیشین استقلال، با انتقاد از اوضاع مدیریتی فوتبال ایران کسب نتایج موفق در رقابت‌های بین المللی را خارج از انصاف دانست و معتقد است افرادی که خودشان را غالب ورزش کردند با باندبازی جلوی افراد جدید به مدیریت فدراسیون را گرفته‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی که تا یک قدمی صعود از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ پیش رفت اما در بزنگاه تاریخ‌سازی کم آورد. این در حالی است که ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به عنوان ۳ نماینده دیگر آسیا از گروه خود صعود کردند، اما همزمان با بازگشت تیم ملی به کشور، دغدغه‌های فوتبال ایران درباره مجوز حرفه‌ای‌سازی سرخابی‌ها(احتمال حذف دوباره از لیگ قهرمانان آسیا) قوت گرفته است. مدیرعامل استقلال از اوضاع مالی بد این تیم خبر می‌دهد و طبق اعلام رییس سازمان خصوصی‌سازی آبی‌پوشان در زمان آجورلو اضافه برداشت ۱۵۶ میلیاردی داشتند. در همین رابطه امیررضا واعظی آشتیانی در گفتگو با ایلنا، حذف تیم ملی و نمایندگان ایران را منطبق با عدالت و برگرفته از وضعیت مدیریتی دانست:

از جام جهانی حذف شدیم اما ۳ نماینده آسیا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند.

باید صعود استرالیا، ژاپن و کره جنوبی را به مرحله یک هشتم نهایی کنکاش و بررسی کنیم. ببینیم در چند دوره اخیر چه اتفاقاتی برای آن‌ها افتاده است. نکته مهم هدفگذاری و برنامه ریزی آنها است. آن‌ها برای ساخت تیم ملی قوی از سطوح پایه کار می‌کنند و افراد را مکلف به دقت روی تیم پایه می‌کنند و با این اوصاف سازماندهی در برگزاری هستند.

انتخاب مدیران هم قطعاً تاثیرگذار است. اینطور نیست؟

این طور نیست که در فوتبال آن‌ها باری به هر جهت به افراد مسئولیت بدهند. با کارهای مدیریتی تمام لیگ‌های خود از نوجوانان تا بانوان و آقایان با برنامه پیش می‌روند. ما باید از تجربه گذشته استفاده و آینده را ترمیم کنیم. بروید ۳ نماینده آسیا که به مرحله بعد جام جهانی صعود کردند را بررسی کنید نظم، منابع و راه‌های درآمدزایی آنها را بررسی کنید.

آیا با شانس و اقبال می‌شود در فوتبال موفقیت کسب کرد؟

مدیران‌ فوتبال ژاپن، کره جنوبی و استرالیا در چارچوب حرفه‌ای حرکت می‌کنند و اقتصاد ورزش در این کشورها حاکم است. با همین استراتژی کارشناس و مدیر تربیت می‌کنند. آنها مثل چشمه آبی جوشان و زلال دائماً در حرکت هستند. آیا ما در مجموعه فدراسیون خود چنین مسائلی را می‌بینیم؟ یا بر اساس شانس و اقبال پیش می‌روند؟ آیا خدا با آن‌ها بوده با ما نبوده؟ خیر! در واقع حقیقت این است کسانی که زحمت می‌کشند نتیجه آن را می‌بینند. اتکا به بخت و اقبال راه به جایی نمی‌برد. موفقیت یک فرایند است. آیا ما در فوتبال‌مان این فرایند را داریم؟ برای مثال لیگ برتر ما نام حرفه‌ای دارد؛ اما در عمل فقط مبالغ پرداختی آن مشمول چنین موضوعی است. آیا یک بازی در فوتبال ما بدون دغدغه و و نگرانی برگزار می‌شود؟ ما نیاز به نظم و انضباط و تفکر حرفه‌ای داریم.

بعضی معتقد بودند ایران به اتکا ستاره‌هایش باید از مرحله گروهی جام جهانی صعود می‌کرد. از دیدگاه مدیریتی با این نگاه موافق هستید؟

صرف ستاره و نیروی کارآمد داشتن برای صعود از گروه کافی نیست. اگر مواد اولیه خوب داشته باشید؛ اما تکنولوژی آن را نداشته باشید، نمی توانید محصول و خروجی مناسبی داشته باشید و بر عکس. باید همه فرایند منظم سر جای خودش باشد تا فرایند موفقیت آمیز باشد.

آقای تاج روی رنکینگ اول آسیا در فدراسیون تحت نظرشان تاکید دارند.

در حالی به رنکینگ اول آسیا اتکا می کنند که به آن مدال و عنوان نمی دهند! چندین سال خودمان را با این مسئله فریب دادیم. در حالی که می گویند باید قهرمان آسیا شویم در مرحله حذفی کنار می رویم. یا قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا آسان نیست. چرا که رقبا هزینه و مدیریت می کنند. اگر آنها با اینقدر زحمت عنوان نیاورند با ما که زحمت نکشیدیم چه فرقی دارند؟ 

چرا از ورود افراد جدید و کارآمد به مدیریت فدراسیون جلوگیری می‌شود؟

فدراسیونی که برنامه و انضباط نداشته باشد و عوامل مختلف از ورود افراد کارآمد جلوگیری کنند دچار مشکل می‌شود. این موضوع فقط به فدراسیون فوتبال مربوط نیست اساسنامه فدراسیون های ورزشی ما دارای مشکل است. وزارت ورزش به عنوان متولی این قضیه سکوت کرده. برای مثال مدیر ورزشی باید ۴ سال سابقه داشته باشد تا بتواند رییس فدراسیون شود. پرسش اینجاست با این قانون مدیر جوان و نیروی جدید چگونه می‌تواند به مدیریت فدراسیون ورود کند؟ ما برویم فدراسیون‌های ورزشی جهان را بررسی کنیم آیا در دنیا ورود افراد اینگونه است؟ ورزشی که به صنعت و اقتصاد تبدیل شده فقط افراد با سابقه ورزشی می‌توانند به آن ورود کنند؟ در باشگاهای ورزشی دنیا تنها ۱۰ درصد مدیران ورزشی هستند مابقی افراد اقتصاددان و در عالم مدیریت مدبر هستند. متاسفانه یک عده که ورزشی نبودند و خودشان را به ورزش غالب کردند با باند و باند بازی راه ورود افراد جدید را بستند.

مهدی تاج در اولین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات مدعی شد مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها با حضور او مشکلش حل می‌شود اما ما شاهد ایرادات جدی هستیم که پروانه حرفه‌ای‌سازی نمایندگان ایران وارد شده و دوباره در خطر حذف قرار گرفتند.

این صحبت‌ها نشانه تفکرات غیرحرفه‌ای و نشانه کوته‌بینی نسبت به فضای حرفه‌ای است و اینکه چقدر اطلاعات‌شان در این زمینه محدود است. برای عملی شدن باید یک سری موارد را تغییر بدهند و هنوز فکر می‌کنند با حضور افراد و صرف سمت در کنفدراسیون فوتبال آسیا این مشکلات حل می‌شود. اوضاع استقلال و آقای فتح‌الله‌زاده را ببینید. هزینه‌ها فاجعه‌آفرین می‌شود و با اینکه باشگاه در فرابورس قرار گرفته؛ اما پولی در حساب باشگاه نیست.

به نظر شما چرا در کسب مجوز حرفه‌ای لیگ قهرمانان آسیا مشکل داریم. با توجه به اینکه آقای تاج در گذشته هم در فوتبال ما مدیر بودند.

سوالم اینجاست چگونه می‌خواهند مجوز حرفه ای دریافت کنند؟ آیا مانند گذشته می‌خواهند سندسازی کنند؟ حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا دستپخت آقایان تاج و کفاشیان در فوتبال ما است. وقتی مجوز حرفه‌ای که ابتدایی ترین مسائل فوتبال است در آن ماندیم چگونه انتظار داریم تیم ملی ما از گروهش صعود کند؟ بعضی تیم‌های ما هنوز از لیگ قهرمانان حذف می‌شوند‍! واقعا از عدالت و انصاف به دور است که بخواهیم رقبا قهرمان نشوند تا ما قهرمان شوند.

۲۵ سال قبل ما به آمریکا باختیم اما آنها در این مدت پیشرفت کردند و با جوانگرایی به دنبال نتیجه مناسب در جام جهانی بعدی هستند.

آمریکایی ها ۲۵ سال پیش به ما باختند اما ببینید چه تدابیری داشتند و چگونه فوتبال‌شان رشد کرد. کاری به دشمنی آمریکار ندارم اما ببییند در کشوری که بیشتر طرفدار فوتبال آمریکایی، بیسبال و بسکتبال هستند چگونه فوتبال رایج دنیا(ساکر) را در میان جامعه رواج می دهند و موفق می شوند. آنها هم مانند ژاپن سرمایه گذاری کردند. نمایندگان ژاپن در مرحله اول لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۰ حذف شدند آنها برای حل این مسئله استراتژی تعریف کردند و حتی گفتند که در سال ۲۰۴۰ باید قهرمان جهان شوند. حالا می‌بینید که در سال ۲۰۲۲ به عنوان صدرنشین از مرحله گروهی صعود کردند. 

شما سابقه مدیریت استقلال را در کارنامه دارید. با این اوضاع مالی اخباری از استعفای فتح‌الله‌زاده در محافل غیررسمی مطرح می‌شود. نظرتان چیست؟

آقای فتح الله زاده امروز استفعا بدهد بهتر از فردا است. چرا که تبعات آن گریبانگر ایشان هم می شود. اگر ایشان به قانون تجارت واقف باشند می دانند تبعات به ایشان هم خواهد رسید. او باید خودش را رها کند. آیا اسازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش چگونه از هزینه کرد استقلال خبر نداشتند؟ مگر رییس سازمان خصوصی سازی رییس کمیته مصارف نیست؟ چطوری در جریان خرج‌کرد استقلال نیست یا هیات مدیره استقلال خبر ندارند که مدیر عامل چه تصمیمی گرفته است. مگر اعضای هیات مدیره نمی‌دانند طبق قانون چه وظیفه‌ای دارند و مسئولیت تضامنی برای شرکت یعنی چه؟ وزارت ورزش به عنوان مجمع باید از طریق هیات مدیره از اوضاع مطلع می‌شدند که مدیر عامل چه اقداماتی انجام می‌دهد. این بی اطلاعی فاجعه است. آقای آجورلو باید بداند با سکوت چیزی حل نمی شود او باید از خودش دفاع کند شاید مواردی را اعلام کرد که شائبه ها از بین رفت.

حالا که درباره هزینه‌های استقلال صحبت شد. چگونه شرکت زیانده در بورس قرار گرفت و از مردم پول دریافت کردند؟

به اسم سودهی سرمایه مردم را برای استقلال و پرسپولیس جذب کردند اما ۲۵ درصد آن را صرف دیون(بدهی‌ها) کردند. اگر این باشگاه زیانده نیست پس چرا بدهی دارد؟ پس به مردم در خصوص سهام سرخابی‌ها اطلاعات غلط داده شد. الان با این وضعیت غیر شفاف نماد بورسی سرخابی‌ها باید بسته باشد. وزارت ورزش و سازمان خصوصی باید به افکار عمومی پاسخگو باشند. اگر کمک کاری صورت گرفته از مراجع قانونی بخواهند که این مسئله را رسیدگی کند. با این اوصاف بعید نیست که وضعیت هم آتش زیر خاکستر باشد و تا چند وقت دیگر مشکلات خودش را نشان بدهد. رسیدگی نوبهای که اشکال ندارد و باید بررسی شود. وقتی ما اینقدر آماتور هستیم نباید در جام جهانی ادعا داشته باشیم یا بگویم در لیگ قهرمانان آسیا یا جام ملت‌های آسیا به دنبال قهرمانی هستیم چرا که با این وضع مدیریت دور از انصاف است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۸
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    آشتیانی رو قبول دارم اما واقعا خودش آدم سیاسی نیست؟ چه سابقه ای در فوتبال و ورزش داشته؟ امروز اگر خودش جای فتح الله زاده بود استعفا میداد که این انتظار رو از فتح الله داره؟ در ضمن هوادار فتح الله زاده رو بیشتر قبول داره چون میدونه خیلی از افتخارات باشگاه با اون بدست اومده
    • استقلال قهرمان IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      مهندس آشتیانی کارشناس و متبحر در امور اقتصادی و ورزش هستن آشنا به امور صنعت و تجارت معاونت تربیت بدنی همچنین ریاست فدراسیون دوچرخه سواری و مدیرعاملی استقلال رو داشتن منتها بدبختی ما اینه که بجای خرد جمعی و استفاده درست از همه منابع بدنبال باندبازی و منافع شخصی و باندی هستیم و دوست نداریم مثلا برای حل مشکلات تیم استقلال همگی دور هم جمع بشیم فکرهامون رو روی هم بگذاریم و نهایتا یه کار درست رو انجام بدیم هرکسی برای خودش یه دشمن داره که بهش حمله کنه اما هیچکس به فکر اصل کار یعنی تیم نیست
  • محمدعلی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ایشان تنها کسی هستند که در مدیریت دنبال سواستفاده از اموال دولتی نیستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی