پیش‌بازی کرواسی – برزیل
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برزیلی‌ها می‌خواهند قهرمان شوند و جام را تقدیم پله کنند و کرواسی هم به تکرار اتفاقات ۴ سال قبل می‌اندشید؛ کدامیک امشب خوشحال و کدامیک ناراحت خواهند بود؟

جمعه شب از ساعت ۱۸:۳۰ در نخستین دیدار از مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم‌های ملی کرواسی و برزیل در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی به مصاف هم خواهند رفت.

کرواسی؛ بلیزها توقف‌ناپذیرند؟

بلیزرها زنگ هستند و حساب‌شده عمل می‌کنند، اما نمی‌توان گفت توقف‌ناپذیر هستند! با مرور ۴ بازی کرواسی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ می‌بینیم که این تیم شکست نخورده، ولی ۳ بازی را هم با تساوی خاتمه داده. در واقع تیم زلاتکو دالیچ فقط یک برد مقابل کانادا داشته و مقابل مراکش، بلژیک و ژاپن به تساوی رسیده. البته حالا می‌بینیم که از گروه‌شان دو تیم در یک‌چهارم نهایی هستند. با این وجود کرواسی به سخت‌ترین مانع برای راهیابی به نیمه‌نهایی و تکرار اتفاق شیرین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ برخورده؛ تیمی که هیچ‌وقت مقابلش پیروز نشده‌اند. عملکرد خوب دفاعی برزیل و عملکرد کرواسی در جریان ۳ تساوی باعث می‌شود امید تیم دالیچ برای صعود از این مرحله را از رقیب کمتر بدانیم. در واقع کرواسیِ ۲۰۲۲ سخت پیروز می‌شود، ولی به یاد داریم که ۴ سال پیش هم در مراحل یک‌هشتم و یک‌چهارم در ضربات‌پنالتی از سد دانمارک و روسیه گذشتند و حتی در نیمه‌نهایی هم با برد در ۱۲۰ دقیقه مقابل انگلیس به فینال رسیدند. آیا تاریخ برای بلیزرها تکرار می‌شود؟

برزیل؛ برای پله

شاید بتوان مدعی شد که احساسی‌تر از برزیلی‌ها در فوتبال وجود ندارد. همه می‌دانند مردم برزیل چقدر عاشق فوتبال هستند و سرزمینی که بیش از ۲ میلیون فوتبالیست حرفه‌ای دارد وقتی که سلسائو در جام‌جهانی بازی می‌کند تعطیل می‌شود! همه یا در ورزشگاه‌ها هستند یا پای تلویزیون. حتی پله اسطوره فوتبال برزیل هم از روی تخت بیمارستان پیام ارسال می‌کند که به فکر من نباشید، بازی برزیل در جام‌جهانی را ببینید! ستاره‌ها هم بعد از شکست کره‌جنوبی با در دست داشتن عکس پله نشان دادند به فکر اسطوره‌شان هستند. حالا که پله درگیر بیماری شده و شاید جام‌جهانی بعدی را هم نبیند، مردم برزیل دوست دارند آخرین قهرمانی را تقدیم به کسی کنند که خودش ۳ مرتبه قهرمان‌شان کرده. از این جریانات احساسی که بگذریم، تحلیل مسابقات برزیل در جام‌جهانی نشان می‌دهد که مدعی اول قهرمانی هستند. بازی با کامرون و بی‌انگیزگی‌شان را کنار بگذارید، نمایش برزیل از دیدار مقابل صربستان و سوئیس به کره‌جنوبی رسیده و وحشتناک‌تر از قبل هم شده‌اند. بی‌شک شانس سلسائو برای شکست کرواسی از رقیب بیشتر است.

آخرین جدال
ژوئن ۲۰۱۸ پیش از دوره گذشته جام‌جهانی برزیل در دیداری دوستانه با نتیجه ۲-۰ از سد کرواسی گذشت. نیمار و فیرمینو گل‌های برزیل را در آن دیدار به ثمر رساندند.

آمار بازی
۴) در ۴ دیداری که بین کرواسی و برزیل برگزار شده، بلیزرها هیچ‌وقت حریف بزرگ‌شان را نبرده‌اند. بازی نخست‌شان سال ۲۰۰۵ مساوی شد و بعد از آن در ۳ بازی برزیل به‌عنوان تیم پیروز میدان را ترک کرد.
۲) ۲ دیدار از ۴ دیدار دو تیم در جام‌جهانی برگزار شده که هردو در مرحله گروهی جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ بود. برزیل یک بازی را ۱-۰ برد و دیگری را ۳-۱. بازی سال ۲۰۱۴ دیدار افتتاحیه تورنمنت بود.
۲) کرواسی هر ۲ مرتبه‌ای که در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی حاضر بوده پیروز شده و به مرحله نیمه‌نهایی رسیده. سال ۱۹۹۸ آلمان را بردند و سال ۲۰۱۸ مقابل روسیه میزبان به پیروزی رسیدند.
۱۱) برزیل ۱۱ مرتبه در نیمه‌نهایی جام‌جهانی حاضر بوده و ۵ مرتبه در نهایت جام را بالای سر برده. با این حال در ۴ حضور اخیرشان در یک‌چهارم نهایی ۳ مرتبه باخته‌اند و کنار رفته‌اند. فرانسه، هلند و بلژیک سه تیم اروپایی سلسائو را از رسیدن به نیمه‌نهایی محروم کردند.
۵) کرواسی بعد از مراکش ۴ گله، دومین تیم با بدترین آمار گلزنی بین تیم‌های مرحله یک‌چهارم نهایی است. بلیزرها در ۴ بازی فقط ۵ گل زده‌اند.
۶) ایوان پریشیچ با گلی که مقابل ژاپن زد در جام‌جهانی ۶ گله شد. ایوان که در فینال جام‌جهانی ۲۰۱۸ هم گل زده به رکورد داوُر شوکر در جام‌جهانی رسید و شانس دارد عنوان بهترین گلزن کرواسی در این تورنمنت را به تنهایی در اختیار داشته باشد.
۱۶) لوکا مودریچ با ۱۶ بازی باسابقه‌ترین بازیکن کرواسی در جام‌جهانی شده. او در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در جام‌جهانی حاضر بوده.
۷۶) نیمار در دیدار مقابل کره‌جنوبی با پیراهن برزیل ۷۶ گله شد. او می‌تواند با یک دیگر به رکورد گلزنی تاریخ سلسائو که با ۷۷ گل در اختیار پله است، برسد.

مصدومان و محرومان
یوسیپ استانیشیچ مدافع کرواسی تنها مصدوم این تیم برای بازی حساس یک‌چهارم نهایی است. الکس ساندرو هم مصدوم برزیل است که البته احتمال دارد به این بازی برسد. با این حال گابریل ژسوس و الکس تلس به طور قطعی ادامه مسابقات را از دست داده‌اند.

ترکیب احتمالی دو تیم
کرواسی: لیواکوویچ، یورانوویچ، لوورن، گواردیول، سوسا، مودریچ، بروزوویچ، کواچیچ، کراماریچ، پریشیچ و پتکوویچ
برزیل: آلیسون، میلیتائو، مارکینیوس، سیلوا، دانیلو، پاکتا، کاسمیرو، رافینیا، نیمار، وینیسیوس و ریچارلیسون

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • پدرام CA ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    قانون نانوشته جام جهانی میگه تیمهایی که بازیگوشی میکنندحذف میشوند. دانمارک 86 رومانی 94 و... خدا کنه امرور این تیم خوب برزیل استثنا باشه چون فوتبال جذابی بازی میکنه. برخلاف تیم پیر کرواسی. حیف میشه برزیل یا فرانسه یا پرتغال در نیمه نهایی نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی