نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
 گفتند می‌خواهی رئیس شوی، استعفا بده/ می‌خواهم بدانم سرپرست فعلی هم استعفا می‌دهد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

زهرا اینچه‌درگاهی از ماجرای استعفایش از فدراسیون ژیمناستیک گفت: «سال گذشته در جلسه‌ای که با وزیر ورزش داشتم به من گفتند، شما اگر خودتان می‌خواهید کاندیدا شوید، استعفا بدهید.»

بعد از یک سال آشفتگی فدراسیون ژیمناستیک و تغییر ۴ سرپرست در این مدت کوتاه بالاخره از هفته گذشته، ثبت‌نام کاندیداها برای برگزاری انتخابات ریاست این فدراسیون آغاز شده است. زهرا اینچه‌درگاهی که در دی‌ماه گذشته به اصرار وزارت ورزش استعفا داده بود تا شرط مسئولان وزارت برای حضور در انتخابات را انجام داده باشد، گرچه از سوی مجمع فدراسیون ابقا شد اما تا امروز  در کشمکش با وزارت ورزش، به ناچار در انتظار برگزاری انتخاباتی ماند که وزارت ورزش، ۱۱ ماه بی هیچ دلیلی آن را به تعویق انداخته‌اند.

اینچه‌درگاهی که بعد از شروع ثبت‌نام انتخابات، اولین نفری بود که ثبت‌نام خود را قطعی کرد و حالا درباره اتفاقات مختلفی که در ماه‌های گذشته پشت سر گذاشته، با خبرورزشی گفتگو کرده است.

فدراسیون کوتاه آمد یا وزارت؟

پنج سال قبل، اصلاح اساسنامه فدراسیون آغاز شد. بعد از اصلاح اساسنامه فدراسیون ژیمناستیک و اخذ تأییدیه فدراسیون جهانی، مجمع فدراسیون با حضور معاون وزیر و مسئول امور مجامع وزارت و نماینده کمیته ملی المپیک ، آنرا در سال ۹۶تصویب کرد  و بدین ترتیب ،اساسنامه قانونی فدراسیون شکل گرفت. اساسنامه ای که رعایت مفاد آن برای جلوگیری از تعلیق این فدراسیون این روزها به موضوعی مهم تبدیل شده است و عدم رعایت آن میتواند عواقب سنگینی را به همراه داشته باشد کما اینکه هم اکنون اخطار جدی تعلیق و فرآیند آن در جریان است و اگر مورد توجه مسئولین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قرار نگیرد، می‌تواند اسیب بزرگی را موجب شود.

از زهرا اینچه‌درگاهی می‌پرسیم، بعد از کشمکش‌های یک ساله، بالاخره شما کوتاه آمدید یا وزارت ورزش؟ او می‌گوید: «بحث کوتاه آمدن مطرح نیست. ما قوانین را می‌نویسیم برای عمل کردن. برای اینکه اگر اختلاف نظری بود، طبق قانون آن را حل کنیم.»

ماجرای کشمکش بر سر اساسنامه

او درباره موضوع کشمکشی که بین فدراسیون ژیمناستیک و وزارت ورزش و جوانان بر سر اساسنامه به وجود آمده بود، این‌طور توضیح داد: «از سال ۱۳۹۵، یعنی یک سال پیش از حضور من در فدراسیون، مشکل اساسنامه وجود داشت. مکاتباتی از داخل ایران با فدراسیون جهانی شده بود که دخالت دولت در اساسنامه ما را گزارش می‌داد. انتخابات فدراسیون در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۵ هم به همین دلیل لغو شد و با شرط اصلاح اساسنامه به تیرماه ۱۳۹۶ موکول شد. در آن انتخابات من با اکثریت آرا رییس فدراسیون شدم و بلافاصله از فدراسیون جهانی، اخطار بدهی مالی و اخطار اساسنامه را دریافت کردم.»

اینچه درگاهی تأکید می‌کند: «ما پیش‌نویس اساسنامه را از وزارت ورزش گرفتیم و الگوی ما برای اصلاح اساسنامه همان اساسنامه تیپ وزارت بود. هرچند در رفت و برگشت به فدراسیون جهانی تغییرات کوچکی داشت اما ۹۰ درصد اساسنامه اصلاح شده، شبیه به همان اساسنامه وزارت است. این اساسنامه مصوبه هیأت رییسه فدراسیون، مجمع و فدراسیون جهانی را دارد. نسخه مکتوب آن هم به کمیته ملی المپیک اعلام شد. به نظر نمی‌رسد رعایت اساسنامه وزارت و اساسنامه‌ای که به تأیید فدراسیون جهانی رسیده است، با تشابهات بسیاری که با هم دارند، کار سختی باشد.»

گفتند می‌خواهی رییس شوی، استعفا بده

اینچه‌درگاهی ماجرای استعفایش از سرپرستی فدراسیون در گفتگو با خبرورزشی ‌این‌طور شرح می‌دهد: «من نمی‌دانم چرا با حضور من در فدراسیون مشکل دارند؟ شما موفقیت‌های فدراسیون ژیمناستیک را در دوران ریاست من مرور کنید. اگر این فدراسیون را نمی‌خواهند، چه چیزی می‌خواهند؟»

او ادامه می‌دهد: «سال گذشته در جلسه‌ای که با وزیر ورزش داشتم به من گفتند، شما اگر خودتان می‌خواهید کاندیدا شوید، استعفا بدهید. گفتند درست است در اساسنامه منعی ندارد اما روال بر این است و ما این‌طور میخواهیم که سرپرست کاندید نباشد. من هم گفتم به روال احترام می‌گذارم و استعفا می‌دهم اما یک هفته بعد ثبت نام برای انتخابات را برگزار کنید. گفتند یک هفته زمان کمی است، دو هفته بعد انجام میدهیم. تا یکماه دیگر،یک سال می‌شود که از آن جلسه گذشته و هنوز انتخابات برگزار نشده است.»

او تأکید می‌کند: «درست است که استعفای من را مجمع قبول نکرد و من طبق قانون در جایگاه خود ابقا شدم، اما من فقط می‌خواهم بدانم الان هم اجازه ثبت‌نام به سرپرست فعلی فدراسیون ژیمناستیک را نمی‌دهند؟ طبق روال او هم باید استعفا بدهد. اما این اتفاق می‌افتد؟»

 وزارت ورزش توضیح دهد

مصاحبه‌ای منتشر شده که در آن گفته شده وزارت ورزش از احتمال رد صلاحیت زهرا اینچه‌درگاهی خبر داده است. طرح این موضوع پیش از اعلام رسمی اسامی رد صلاحیت شده‌ها، موضوعی است که می‌تواند از هر نظر به این کاندیدا آسیب بزند. اینچه‌درگاهی در واکنش به این موضوع به خبرورزشی می‌گوید: «وزارت ورزش از نظر سوابق کاری می‌تواند صلاحیت کاندیداها را بررسی کند اما مرجع اصلی تأیید صلاحیت نیست. ضمن اینکه چنین اظهارنظرهایی از قول وزارت، در شأن وزارت ورزش نیست. ضمن اینکه صحبت از اینکه من قرار است رد صلاحیت شوم یا نه، می‌تواند به آبروی من لطمه بزند و این موضوع به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست. من انتظار دارم وزارت ورزش در این رابطه توضیح دهد و شفاف‌سازی کند.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی