به یادماندنی‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۲ در فوتبال
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

از قهرمانی شیرزنان انگلیسی و جام‌جهانی بحث‌برانگیز مردان تا فروش بزرگ چلسی و رکوردشکنی در نوکمپ، سال ۲۰۲۲ مملو از لحظات به یاد ماندنی و زیبا بوده است.

در واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ و وقتی که به سال نوی میلادی نزدیک می‌شویم، نشریه «گاردین» نگاهی به بهترین لحظات فوتبالی سال ۲۰۲۲ انداخته است.

جام‌جهانی در قطر

بهترین؟ قطر ۲۰۲۲ بهترین فینال جام‌جهانی چندین دهه اخیر را برگزار کرد و لیونل مسی در نهایت با قهرمانی در جام‌جهانی، خود را به عنوان بهترین بازیکن قرن بیست و یکم تایید کرد؛ البته اگر در این مورد تردیدی وجود داشت.

اینفانتینو و کشور میزبان نمایشی که می‌خواستند را برگزار کردند و مسی و کیلیان امباپه بزرگترین بازیکنان تورنمنت شدند. هت‌تریک امباپه باعث شد که پله، واوا و جف هرست را به عنوان برترین گلزن فینال جام‌جهانی پشت سر بگذارد، و مسی سایه به سایه مارادونا پیش رفت.

این تورنمنت بسیار سرگرم‌کننده بود و مراکش باعث شد که اولین تیم آفریقایی به نیمه‌نهایی جام‌جهانی برسد. اما هنوز هم نظر مردم نسبت به میزبانی قطر برنگشت. برگزارکنندگان تا آخرین لحظه حالت تدافعی خود را حفظ کردند و بحث در مورد حقوق بشر و نیروی کار مهاجران در سایه مسابقات و حواشی ایجاد شده آنها قرار گرفت. فراتر از شاهکارهای مسی و امباپه، استادیوم‌های خالی فعلی بازتاب جان‌های از دست رفته در روند ساخت‌وساز و آماده‌سازی کشور شده‌اند.

قهرمانی آرژانتین در جام‌جهانی 2022

شیرزنان انگلیسی به قهرمانی رسیدند

جام به خانه آمد. گل پیروزی کلوئی کلی در وقت اضافه بازی مقابل آلمان در ومبلی، اولین عنوان قهرمانی بزرگسالان انگلیسی از سال ۱۹۶۶ به بعد را برایشان به ارمغان آورد. سارینا ویگمن مغز متفکر این قهرمانی بود، و این مربی هلندی از استعدادهای پرورش یافته در سوپرلیگ بانوان استفاده کرد و دومین عنوان قهرمانی متوالی خودش در یورو را به‌دست آورد.

گلها توسط کلوئی کلی و الا تون که هردو از روی نیمکت به میدان آمده بودند به ثمر رسیدند، و مدیریت بازی ویگمن کنترل بازی را از تیم باتجربه آلمان گرفت. بث مید با شش گل انگلیس را به فینال رساند اما مصدومیت باعث شد تا جای خود را در فینال به کلی بدهد. گلی که کلی بعد از ضربه کرنر به ثمر رساند رویایی بود که به واقعیت پیوست و الهام‌بخش عده زیادی شد.

قهرمانی انگلیس در جام‌جهانی زنان 2021

چلسی برای فروش گذاشته شد

زمانی که نیروهای روسی در ۲۴ فوریه وارد اوکراین شدند، مالکیت رومن آبراموویچ بر چلسی وارد مرحله پایانی خود شد، چراکه دولت انگلیس تحریم‌هایی علیه الیگارش‌های روسی اعمال کرد. آبراموویچ در ابتدا به دنبال واگذاری سرپرستی باشگاه به بنیاد خیریه باشگاه بود اما زمانی که متوجه شد دارایی‌هایش در بریتانیا مسدود می‌شوند، باشگاه را برای فروش گذاشت.

مالکیت ۱۹ ساله او چهره فوتبال انگلیس را تغییر داد، هزینه‌های نقل و انتقالات را افزایش داد و مفهوم مالکیت باشگاه‌های لیگ برتر را به نمادی برای ثروتمندان جهان تبدیل کرد. او در بیانیه بعد از فروش باشگاه گفت: «برای من خیلی دردناک است که به این شکل از باشگاه جدا بشوم.»

به این ترتیب مسابقه زیبایی بین ثروتمندان برای به دست آوردن چلسی آغاز شد و در نهایت کنسرسیومی به رهبری تاد بولی باشگاه را به قیمت ۴.۲۵ میلیارد پوند خرید.

رومن آبراموویچ

هرج و مرج در پاریس

فینال لیگ قهرمانان اروپا در تاریخ ۲۸ می بین رئال مادرید که ۱۳ بار برنده شده و لیورپول که ۶ بار برنده شده، برگزار شد. بازی فوق‌العاده فشرده و پرتنش بود و با برتری تیم اسپانیایی به پایان رسید؛ وینیسیوس جونیور گل زد و تیبو کورتوا درخشید.

هواداران مادریدی هم مانند لیورپولی‌ها در هرج و مرج ناشی از سوءمدیریت فاحش پلیس و سرپرستی مراسم گرفتار شده بودند. هیچکسی جان خود را از دست نداد اما هواداران لیورپول که بیرون دروازه ورودی ازدحام کرده و به هم فشار وارد میکردند، خاطره تلخ هیلزبورو در سال ۱۹۸۹ را زنده کردند. ورودی‌های تنگ باعث شده بود جمعیت زیادی پشت در بمانند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور به وخامت اوضاع اضافه کرد. واکنش فوری دولت فرانسه، پلیس و یوفا مبنی بر مقصر دانستن هواداران و بلیت‌های جعلی، بازتاب بیشتری از هیلزبورو ایجاد کرد.

آشوب در فینال لیگ قهرمانان اروپا

رکورد نوکمپ

رشد بازی زنان در فوتبال باشگاهی ادامه یافت و زمانی که بارسلونا در ۳۰ مارس میزبان رئال مادرید بود، تماشاگران شاهد یک ال‌کلاسیکو در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بودند. تعداد تماشاگران به ۹۱۵۵۳ نفر رسید و تیم میزبان با نتیجه ۵-۲ و مجموعا ۸-۳ پیروز شد.

بارسلونا در آن شب غیرقابل توقف به نظر می‌رسید و الکسیا پوتلاس که برنده نهایی توپ طلای ۲۰۲۲ شد، بسیار درخشید. جمعیت ورزشگاه آزتکا برای فینال جام جهانی زنان ۱۹۷۱ بین دانمارک و مکزیک در مکزیکوسیتی که بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، رکورد دیگری است که باید در آینده نزدیک شکسته شود، اما تماشای فوتبال زنان در مکان‌هایی مانند نوکمپ در حال تبدیل شدن به امری عادی است. استادیوم‌های کوچکی مانند کینگزمدو چلسی جو خوبی دارند، اما به اندازه کافی بزرگ نیستند تا تقاضای رو به رشد هواداران را برآورده کنند.

مرگ ملکه الیزابت دوم باعث شد تا افتتاحیه سوپرلیگ زنان در اوایل سپتامبر به تعویق بیافتاد و شانس تماشای بازی تاتنهام در وایت هارت لین، چلسی در استمفورد بریج و برایتون در آمکس از هواداران گرفته شد.

رکورد تماشاگر در فوتبال زنان در ورزشگاه نوکمپ

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی