نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
هالند - اودگارد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این روزها در لیگ برتر انگلیس دو نام هستند که حرف اول را می‌زنند؛ ارلینگ هالند در منچسترسیتی و مارتین اودگارد در آرسنال.

سال ۲۰۲۲ لیگ برتر انگلیس هم به پایان رسید و آرسنال در پایان این سال با ۷ امتیاز اختلاف نسبت به منچسترسیتی صدرنشین باقی ماند؛ اتفاقی که در شروع فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ پیش‌بینی آن بسیار دشوار بود.

اما بیش از این که پیش‌بینی صدرنشینی آرسنال و عقب ماندن سیتی سخت باشد، این که دو پسر نروژی در لیگ برتر تعیین‌کننده شوند را اصلاً نمی‌شد حدس زد! این روزها ارلینگ هالند در منچسترسیتی رکوردها را یکی پس از دیگری می‌شکند و مارتین اودگارد در اوج جوانی رهبر خط میانی آرسنال است.

ارلینگ هالند؛ ترمیناتور

روند پیشرفت هالند به سمت نوک قله کاملاً آرام و با شیب مناسب سپری شده. او از مولده در کشورش نروژ گلزنی را شروع کرد و سپس در ردبول سالزبورگ در مدت زمانی کوتاه خودی نشان داد. انتخاب دورتموند برای پیشرفت کاملاً مناسب بود و حالا در اولین فصل حضور در منچسترسیتی تیم سابق پدرش کاری کرده که دیگر الفی را به‌عنوان «پدر ارلینگ» به یاد بیاورند نه این که به ارلینگ بگویند «پسر الفی»!

هالند جانشین برحق سرخیو آگوئرو بهترین گلزن تاریخ سیتی در لیگ برتر بوده و شاید اگر چند فصل در ورزشگاه اتحاد بماند نه تنها رکورد ۱۸۴ گل آگوئرو را بزند، بلکه به رکورد ۲۶۰ گل آلن شیرر هم برسد. تصور کنید هنوز به نیم‌فصل نرسیده او ۲۱ گل به ثمر رسانده. خیلی زودتر از هر بازیکن دیگری و اسطوره‌هایی مثل آلن شیرر، سرخیو آگوئرو، تیری آنری، فرناندو تورس و هری کین به آمار ۲۰ گل رسید. او بیست‌ویکمین گلش را وارد دروازه اورتون کرد و باورنکردنی است که کل تیم اورتون در این فصل ۱۳ گل زده‌اند. حتی تعطیلات لیگ برتر برای جام‌جهانی هم باعث نشد این پسر ۲۲ ساله نروژی افت کند و همچنان تعیین‌کننده ظاهر می‌شود. شاید اگر او نبود سیتی این فصل نمی‌توانست در کورس قهرمانی باقی بماند. اگر سیتیزن‌ها ۷ امتیاز در شب سال نوی میلادی از آرسنال کمتر دارند، پپ باید مشکل را جای دیگری جست‌وجو کند.

ارلینگ هالند

مارتین اودگارد؛ کوین دوم

انتخاب آرتتا برای سپردن بازوبند کاپیتانی به اودگارد در ۲۴ سالگی کاملاً هوشمندانه بود. سرمربی اسپانیایی می‌دانست این پسر نروژی قدرت رهبری دارد و می‌تواند با دادن این بازوبند به او، اعتمادبه‌نفسش را بالاتر ببرد. اما مارتین از مسیر متفاوتی نسبت به هموطنش ارلینگ به اینجا رسید. او یکی از کشف‌های رئال‌مادرید بود که بعد از درخشش در ترکیب استروم‌گودست در رقابت با باشگاه‌های بزرگی قرارداد را دستش دادند. همه تصور می‌کردند در همان مادرید پیشرفت خواهد کرد و به تیم اول خواهد رسید، اما هیچ‌کس و حتی زین‌الدین زیدان نتوانستند استفاده درستی از اودگارد ببرند. بعد از ۶ سال و درجا زدن سال گذشته راهی لندن شد. مارتین به هیرنووین، ویتسه و رئال‌سوسیداد قرض داده شد، اما وقتی برای نخستین مرتبه به انگلیس رفت نشان داد جای درست برای او همین لیگ برتر بوده.

فصل اول به نوعی اودگارد در لیگ برتر گرم کرد و فصل دوم وقتی او اوج گرفت، توپچی‌ها هم پیشتاز شدند. ۷ گل تا اینجای فصل زده که برای یک هافبک آماری فوق‌العاده است و ۵ مرتبه هم هم‌تیمی‌هایش را صاحب گل کرده. اودگارد حالا از هالند برای تیمش تأثیرگذارتر بوده و عملکردش باعث شده امتیازهای بیشتری به آرسنال برسد. عملکرد مارتین را می‌توان با کوین دی‌بروینه ستاره سیتی مقایسه کرد که هم گلزن است و هم پاس‌گل می‌دهد هم قدرت رهبری دارد.

مارتین اودگارد

حسرت نروژی

تیم ملی نروژ ۲۴ سال در حسرت حضور در جام‌جهانی بوده و حتی با وجود حضور هالند و اودگارد به قطر ۲۰۲۲ هم نرسید. در واقع آخرین حضور نروژ در جام‌جهانی سال ۱۹۹۸ و زمانی بوده که نه ارلینگ متولد شده بود و نه مارتین!

بی‌شک حضور در جام‌جهانی آرزوی هردو ستاره بزرگ این روزهای لیگ برتر انگلیس و فوتبال جهان است، ولی شاید عدم حضور در جام‌جهانی زمستانی باعث شده تا کمتر خسته شوند و با استراحتی یک ماهه با آمادگی کامل به مسابقات باشگاهی برگردند.

ارلینگ هالند سال ۲۰۱۹ ملی‌پوش شد و در همین ۳ سال رکوردی بی‌نظیر با پیراهن شیرهای اسکاندیناوی ثبت کرده. او آمار خوبش در رده باشگاهی را در رده ملی هم داشته و ۲۱ گل در ۲۳ بازی زده است؛ آماری که باعث شده خیلی زود بین برترین گلزنان تاریخ تیم ملی کشورش قرار بگیرد و فقط ۱۲ گل با یورگن یووه بهترین گلزن تاریخ این تیم فاصله داشته باشد.

اما مارتین اودگارد سابقه خیلی بیشتری نسبت به ارلینگ دارد. او سال ۲۰۱۴ و وقتی هنوز ۱۶ ساله هم نشده بود به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد. باورنکردنی بود که اودگارد وقتی اولین بازی‌اش را برای شیرها انجام داد که ۱۵ سال و ۲۵۳ روز سن داشت. حالا مارتین که ۴۷ بازی ملی در کارنامه‌اش دارد در ۲۴ سالگی هم کاپیتان نروژ است و هم کاپیتان آرسنال.

فکر می‌کنیم وقت آن رسیده که طلسم حضور نروژ در جام‌جهانی با این دو ستاره جوان و نسل جدید شیرهای اسکاندیناوی، شکسته شود.

ارلینگ هالند و مارتین اودگارد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی