نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
رکوردشکنی تاریخی استرالیا با کمک یک داور مشهور ایرانی
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حضور علیرضا فغانی در لیست داوران فدراسیون فوتبال استرالیا، این کشور را به یک رکورد جدید در تاریخ خود رساند.

مقامات فیفا لیست داوران بین المللی سال ۲۰۲۳ را منتشر کردند که نکته جالب در خصوص این لیست، انتقال داوران از یک کشور به کشور دیگر برای اولین بار در تاریخ است. صحبت از علیرضا فغانی از ایران و جرد ژیلت از استرالیا است که نسبت به گذشته نماینده کشورهای مختلف خواهند بود.

برگزاری مسابقات حساس توسط داوران در کشورهایی غیر از کشور خود، روز به روز بیشتر و بیشتر رایج شده است. به طور مثال چنین موقعیت‌هایی به طور در عربستان سعودی، مصر یا یونان اتفاق می‌افتد که داورانی از کشورهای دیگر، از جمله لهستان به مهم ترین مسابقات اعزام می‌شوند.

با این حال، به ندرت مواردی پیش آمده است که داوری به طور کامل تصمیم به تغییر فدراسیون بگیرد و به کشور دیگری برود. فیفا به تازگی لیست داوران بین المللی سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است که نشان می‌دهد دو داور با حفظ جایگاه داوری فیفا، فدراسیون خود را تغییر داده اند. این اولین موارد از این نوع در تاریخ است.

جارد ژیلت از استرالیا و علیرضا فغانی از ایران تاکنون به عنوان نماینده کشورهای خود در عرصه بین المللی حضور داشته اند. داور ایرانی این کار را حتی با موفقیت بزرگی چون شرکت در دو جام جهانی و داوری مسابقه رده‌بندی انجام داد. اما از اوایل سال ۲۰۲۳، جرد ژیلت به عنوان داور انگلیسی و فغانی به عنوان داور استرالیایی مسابقات را داوری خواهند کرد.

رکوردشکنی تاریخی استرالیا با کمک یک داور مشهور ایرانی

جرد ژیلت داور ۳۶ ساله ای است که بیش از ۱۴۰ بازی در لیگ A استرالیا قضاوت کرده و حضور زیادی در عرصه بین المللی تجربه کرده است. او بعد از لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۹ به انگلستان نقل مکان کرد و در دانشگاه جان مورز در لیورپول شروع به کار کرد. این داور استرالیایی تصمیم گرفت به حرفه داوری خود ادامه دهد و به همین دلیل از فصل ۲۰۱۹/۲۰ به طور منظم داور مسابقات در انگلیس است. در سپتامبر ۲۰۲۱، او اولین داور خارج از جزایر بریتانیا بود که یک مسابقه لیگ برتر را قضاوت کرد.

علیرضا فغانی ۴۴ ساله هم سه سال است در استرالیا زندگی و در آنجا مسابقات لیگ A را قضاوت می کند. او پس از جام جهانی قطر تصمیم به تغییر فدراسیون گرفت و به این ترتیب از ابتدای سال به عنوان نماینده استرالیا در میادین بین المللی حضور خواهد داشت و جالب اینکه انتقال علیرضا فغانی به معنای شکستن رکورد تعداد داور بین المللی استرالیا است( در حال حاضر این فدراسیون هشت داور بین‌المللی دارد). علاوه بر این، این بالاترین تعداد در کل AFC است که استرالیا از سال ۲۰۰۶ به آن پیوسته است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی