نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
کریستیانو رونالدو - النصر عربستان
منبع: The Guardian
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رونالدو که زمانی بازیکنی بزرگ و تاثیرگذار بود، اکنون نمادی از طمع انسانی و  تغییری نگران‌کننده در ورزش است.

یادداشتی از «بارنی رونی» در نشریه گاردین چاپ شده که با هم می‌خوانیم:

الان تمسخر و خندیدن به کریستیانو رونالدو آسان است. فکر می‌کنم هنوز هم باید بخندیم و پوزخند بزنیم و تمسخر کنیم، زیرا خنده بهترین پاسخ به اوست که یک هفته تاکید می‌کرد که بستن قرارداد ۱۷۳ میلیون پوندی در سال با النصر را به خاطر بچه‌ها انجام می‌دهد و نه به خاطر پول.

از یک طرف باید به عجیب بودن موضوع خندید. این انتقالی بی‌ربط به فوتبال نخبگان است، اما در عین حال به وضوح به مسیر حرکت جهان اشاره می‌کند. اما عمدتاً بسیار خنده‌دار است. هرکاری که رونالدو انجام می‌دهد خنده‌دار است. او فوتبالیستی است که در مصاحبه‌ای مشهور در مورد رفتار توهین‌آمیز دیگران موعظه کرد و از تیم منچستریونایتد بیرون آمد.

این چیزها در زمین چطور کار می‌کنند؟ چه مدت طول می‌کشد تا رونالدو به دلیل پرس ناکافی و برآورده نکردن استانداردهای تیم سعودی کنار گذاشته شود؟ چه مدت قبل از اینکه تصاویر او در جایگاه‌های استادیوم ملک سعود در حالیکه خشمگین و غمگین به نظر می‌رسد پخش شود، و اظهاراتی در رسانه‌ها درز کند در مورد اینکه چطور النصری که عاشقش بود به او خیانت کرده، کافه چقدر وحشتناک است، تجهیزات باشگاه چقدر نامرغوب است؟

و با این حال، غم و اندوه زیادی در اینجا وجود دارد، و در واقع یک داستان هشداردهنده مهم. واقعیت ساده است. رونالدو فوتبالیست فوق‌العاده خوبی بود و بعد از آن دست کشید. همه چیز از امتناع از کنار رفتن و پذیرش واقعیت، سرچشمه گرفته است.

مطلبی جالب درباره مسائل حقوق بشری و حضور رونالدو در عربستان بخوانید: درخواست عجیب از رونالدو؛ از موقعیت خودت در عربستان برای این کار استفاده کن!/ پای کریستیانو به مسئله اعدام باز می‌شود؟

کریستیانو رونالدو

تماشای این اتفاق ناراحت‌کننده است، تماشای رونالدویی که هنوز ظاهری فوق‌العاده دارد و به دلیل سن رو به افول رفته است. دیدن چنین شخصیت تأثیرگذاری که به نماد حرص و طمع انسانی تبدیل شده هم غم‌انگیز است. راحت می‌توان محبوبیت رونالدو را نادیده گرفت، راحت می‌توان محبوبیتش را با بازاریابی و عشق به شهرت جایگزین کرد.

اما رونالدو همچنین داستانی پر از امید و نشاط دارد. کودک فقیر از یک پیشینه سخت که جهان را با استعداد و سختکوشی فتح کرد، که ورزش را به کارخانه رویاسازی تبدیل کرد. رونالدو سرنوشتش را خودش درست کرد، بدنش را درست کرد، دندان‌هایش را درست کرد، شروع ناامیدکننده‌ و پر از شکستش در زندگی را درست کرد. داستان او فوق‌العاده الهام‌بخش است.

و حالا رونالدو چیزی به همان اندازه مهم به ما می‌گوید. یکی از بزرگترین نبردها در ورزش حال حاضر، نبرد بین واقعیت و فریب است. از صحنه‌سازی جام‌جهانی قطر و پروژه‌های سوپرلیگ تا مکتب مشهور شدن بازیکنان، یک سوال کلیدی وجود دارد: آیا این موضوع واقعی است؟ آیا می‌توانیم به نمایشی که می‌بینیم اعتماد کنیم؟

رونالدو به ابزاری بسیار مفید برای حدس این جریان غیرواقعی تبدیل شده است. از این منظر، اخراج او از لیگ برتر باید به عنوان یک پیروزی و یک خبر خوب تلقی شود. به همین ترتیب، در قطر ۲۰۲۲ هیچ لحظه‌ای دلگرم‌کننده‌تر از شجاعت فرناندو سانتوش ۶۸ ساله در کنار گذاشتن رونالدو و جایگزین کردنش با جوانی ۲۱ ساله وجود نداشت.

کریستیانو رونالدو

بدیهی است که بازگشت به یونایتد واقعی نبود، بلکه در عوض یک چیدمان بود که برای ایجاد توهم طراحی شده بود. اریک تن‌هاخ با اصرار بر اینکه هنوز مرزی بین واقعیت و فریب وجود دارد، رونالدو را مجبور به ترک یونایتد کرد.

بدیهی است که انتقال به النصر نیز واقعی نیست. نشریه «اکیپ» این هفته قرارداد رونالدو را «انحراف اقتصادی» دانست. اینکه رونالدو را پردرآمدترین فوتبالیست جهان بنامیم مانند این است که تام کروز را پردرآمدترین خلبان جنگنده خطاب کنیم. یک واقعیت در این میان وجود دارد. رونالدو دیگر درگیر ورزش نیست. او یک بازیگر، یک بلندگوی تبلیغاتی، یک ابزار قدرت است.

و باز هم نوعی غم و اندوه در این میان وجود دارد، سوالاتی درباره اینکه میراث ورزشی رونالدو دقیقاً به چه سمتی خواهد رفت. بهترین رونالدو به نظر من نسخه ۲۰۰۸ او بود، زمانی که رکوردهای توپ طلا را جمع‌آوری می‌کرد و یک بازیکن تیمیِ تاثیرگذار و بسیار سرگرم‌کننده بود. او در آن زمان معنی واقعی پیروزی بود، یک گلزن قهار و سازنده بهترین لحظات فوتبالی.

ششصد گل. پانصد هت‌تریک. یک میلیون گل. اولین مردی که در هر لیگ به طور همزمان به تک تک تیم‌ها گل زد. حرفه رونالدو به نوعی تحسین و تمجید بی‌پایان از خود را به تصویر می‌کشد. پیروزی برای رونالدو چه مفهومی دارد؟ اینکه رونالدو بزرگ و معروف است و ماهیچه‌های ورزیده‌ای دارد؟ آیا چیزی در مورد تئوری یا جمع‌گرایی یا بازی تیمی یا فضایل مشترک به ما می‌گوید؟

هیچ شخصیتی به این میزان فردگرایی ورزشی را مجسم نکرده، یا فوتبال را تا این حد به وسواس شهرت تقلیل نداده است. عربستان گام نهایی در این مسیر است، به سمت محصولی بی‌ریشه و بی‌زمان که در عوض بر مصرف تصاویر، برندها و استایل پایه‌ریزی شده است.

رونالدو حداقل این را به ما می‌گوید و خود را کاملاً در یک طرف آن نبرد قرار می‌دهد. از این نظر، او عصر حاضر را به خوبی به تصویر کشیده، و به آینده خیالی و بدون ساختار اشاره می‌کند. حداقل این کمی واقعی به نظر می‌رسد.

هتل محل اسکان رونالدو را ببینید: نگاهی به محل اقامت کریستیانو رونالدو در عربستان/ «سوئیت پادشاهی» هتل CR7 را ببینید

این مطلب را هم از دست ندهید: جنجال‌های زندگی مشترک رونالدو و جورجینا در عربستان‌سعودی/ قانونی که زوج معروف در خاورمیانه زیرپا می‌گذارند!

کریستیانو رونالدو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱۷
  • واعظ آشتیانی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    هیچ وقت طرفدار رونالدو نبوده و نیستم ، اما اینکه انتظار داشته باشیم رونالدو در این سن و سال از منافع خودش دست بکشه بخاطر خوش آیند یه عده دیگه ، کاملا غیرمنطقی است . مگر خودشون سالها فریاد نزدن که فوتبال یک صنعت است و حرفه ای شده و ... خوب رونالدو هم محصول همین صنعت است و خودش را به بالاترین قیمت فروخته ، این دیگه جای گله و شکایت و پند و اندرز و موعظه ندارد .
    • یه دوچرخه سوار IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      دقیقا من همیشه طرفدار مسی بودم و هستم اما اگه مسی هم توی ۳۷ سالگی همچین تصمیمی بگیره به اون احترام میگذارم چون نباید انتظار داشته باشی که یه مرد سی و هفت ساله مثل رونالدو ۲۰۱۷ یا مسی ۲۰۱۲ گل بزنه و در بالاترین سطح بازی کنه. خیلی ها تو سی و سه چهار سالگی از فوتبال خداحافظی کردن اما رونالدو همچنان با بهترین فیزیک داره ادامه میده و حق نداریم اینقدر ازش انتقاد کنیم رونالدو قربانی تن هاخ شد وگرنه هنوزم میتونست تو بهترین حالت بازی کنه
  • مرتضی مقدم IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    اروپایی ها اکثرا منصف هستن ولی همشون یجور غرور که ما بهتریم رو همراه دارن ،همونجور که نمیتونستن خیلی هاشون ببینن قطر بزرگترین جام دنیارو اینقدر خوب برگزار کنه همونجور هم نمیتونن ببینن عربستان به صحنه تقابل بازیکنانی تبدیل بشه که شهرتشون رو در اروپا بدست اوردن،انگار تنها چیزی که منصفانه نیست اینه که اومده عربستان وگرنه اگه میرفت امریکا حتی با همین مبلغ احتمالا مشکلی نبود
    • نادر نثار IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      کسانی که به خاطر خودشیفته بودن مدام منم منم میکنن ناخودآگاه خودشونو در معرض قضاوت دیگران قرار میدن و طبیعیه که تعدادی از این قضاوتها بر اساس حسادت اتفاق بیفته،از طرف دیگه توانایی انسان محدوده و به مرور زمان با بالا رفتن سن کمتر هم میشه ولی افراد خودشیفته نمیتونن این واقعیتو بپذیرن و برای فرار از واقعیت دست به هر کاری میزنن حتی اعتیاد و پناه بردن به مسکنها ! بیماری اعتیاد که در اثر فرار از واقعیت فرد بوجود میاد در پدر رونالدو وجود داشت و اونو کشت امیدوارم رونالدو گرفتار این بیماری نشه،متاسفانه در اطراف رونالدو فرد دلسوزی نیست که تو این شرایط سخت کمکش کنه و تمام افرادی که آویزان رونالدو هستن فقط دارن ازش سواستفاده میکنن از مدیر برنامه اش گرفته تا همسر،مادر و خواهرش،در حال حاضر رونالدو بیشتر از هر چیزی به یک روانشناس نیاز داره تا بتونه به کمک اون از نقص خودشیفتگی رها بشه و با واقعیت کنار بیاد اگر این اتفاق نیفته این فوتبالیست هم گذشته باشکوه خودشو خدشه دار میکنه و هم هر احتمال دیگه ای مثل اعتیاد یا حتی خودکشی وجود داره،اتفاقی که در دهه پنجاه میلادی برای مریلین مونرو افتاد.
    • حق الحق IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      از قدیم: گربه دستش به گوشت نمیرسه!!!!!
  • ناشناس IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    رونالدو بهترین تصمیم رو گرفته است اینکه حسادت بعضی ها رو برانگیخته بخودشون مربوطه ، تو خونه می نشست و خودش رو افسرده می کرد اونوقت می گفتن پیشنهادی نداره
  • حمید IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    هر انسانی قیمتی دارد ‌ حتی عشق با پول خریدنی است. اگر رونالدو بعنوان مربی با همین پول به النصر میآمد شاید شاید منصفاته تر بود.
  • ترنم IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    ژاوی هم وقتی فوتبالش تموم شد رفت قطر ولی برگشت به بارسا . النصر شاید بخاطر فوتبالش نخریده اونا واسه میزبانی جام جهانی برنامه ریزی میکنند از این به بعد شاید خریدهای بیشتری از عربستانیها ببینیم
  • ساندی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    کمی از فرار بازیکن هلندی از ایران بگید
  • حالا هر کی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    خیلی نوشته جالب و درخور تفکری هست
  • یا خدای محمد (ص) IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    رونالدو کسی ک خدا از بدو تولد کنارش بوده و فتبارک الله فی احسن الخالقین و لحظه خلق رونالدو ب خودش گفته و هنوزم ک هنوز محبوب خداست ،خدا ۳۷ سال در اوج در کنارش بود بدون کمک دیگران فقط ب خواست خدای من، یه جایی ب بعد خواست از طریق دیگه کنارش باشه شاید میخواست بهش بگه ک دیگه فوتبال نه من خودم دلتنگتم بیا و کنار خودم باش چرا بعضیا فکر میکنن اومدنش تو خاورمیانه نشونه افت رونالدو اتفاقااا باز طریقی ک ما نمی دونیم و فقط خدای من میدونه بازم تو اوج خدا اینقد دوسش داره ک واسه شنیدن این جمله از رونالدو لحظه شماری میکنه کاش ب خدای من بگه ک دوسش داره .
  • کیارش مهدی پور IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    حسادت به روایت داستان رونالدو در رئال اگر اشتباه نکنم ۱۳۳ پاس گل داد اون وقت شهرت و فرد گرایی!!!
  • ایرانی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    موفق باشن هرجا باشه سلامت باشد بعضیا چون رونالدو را عربستان خریده به عربستان حسادت می‌کنند نه به رونالدو. بهتون بر نخوره عربستان پول داره هرکاری میخواد برای کشورشان انجام میدن همانطوریکه قطر با پولش جام جهانی فوتبال 2022 را آورد قطر!!
  • ناشناس IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    چرا همش اصرار داری رفتن رونالدو به عربستان را تحقیر آمیز تلقی کنی و آن را نوعی افول منفی بقبولانی خوب رونالدو به اندازه کافی برای طرفدارانش در دنیا خوشحالی ایجاد کرد حالا تصمیم گرفته برای حال دل خودش بره عربستان توپ بزنه اگه شرایط مهیا بود شاید میومد ایران رونالدو اشتباه نکرد بلکه شما احساس ضد عربستانی خودت را قاطی فوتبال کردی
  • کیوان ارجمند US ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    رونالدو حتما اسطوره تقوا و استقامت و نجابت و و گریزان از مادیات را باید الگو قرار بدهد استاد کنعانی زادکان اونموقع متوجه میشود انسانیت چه ابعادی دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی