نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
گرت بیل
منبع: BBC
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با خداحافظی گرت بیل در ۳۳ سالگی از فوتبال حرفه‌ای، بهترین لحظات دوران پر فراز و نشیبش در نشریه بی‌بی‌سی آورده شده است.

گرت بیل، قهرمان پنج دوره لیگ قهرمانان اروپا و بهترین بازیکن دوران مدرن ولز، که از فوتبال خداحافظی کرد، از دفاع چپ بدشانس به یکی از هیجان‌انگیزترین بازیکنان جهان تبدیل شد. او رکورد گران‌ترین بازیکن جهان را شکست، و رضایت ناراضی‌ترین هواداران باشگاهی جهان را جلب کرد.

در بیانیه خداحافظی گرت بیل آمده است: «پس از بررسی دقیق و متفکرانه، بازنشستگی فوری خود را از فوتبال باشگاهی و بین‌المللی اعلام می‌کنم. من بسیار خوش‌شانس هستم که رویایم در انجام ورزش مورد علاقه‌ام را محقق کردم. این ورزش واقعاً بهترین لحظات زندگی‌ام را به من بخشیده است. بالاترین رکوردها در ۱۷ فصل، تکرار آن غیرممکن خواهد بود، صرف نظر از اینکه فصل بعدی برای من چه چیزی در نظر گرفته است. از اولین تماسم با توپ در ساوتهمپتون تا آخرین تماسم با لس‌آنجلس اف‌سی و همه اتفاقات در این میان، دورانی شکل گرفت که نسبت به آن احساس افتخار و قدردانی دارم. ۱۱۱ بار بازی و کاپیتانی برای کشورم واقعاً یک رویا بوده است. ابراز قدردانی از همه کسانی که نقش خود را در این سفر ایفا کرده‌اند غیرممکن به نظر می‌رسد. من به بسیاری از افراد برای کمک به تغییر زندگی و شکل دادن به حرفه‌ام به گونه‌ای مدیون هستم که وقتی برای اولین بار در ۹ سالگی شروع به کار کردم نمی‌توانستم تصورش را هم بکنم.

برای باشگاه‌های قبلی‌ام، ساوتهمپتون، تاتنهام، رئال مادرید و سرانجام لس‌آنجلس اف‌سی. تمام مربیانم، کارکنان پشت صحنه، هم‌تیمی‌هایم، تمام هواداران فداکار، ایجنت‌هایم، دوستان فوق‌العاده‌ام و خانواده‌ام، تاثیری که شما گذاشته‌اید قابل اندازه‌گیری نیست. والدینم و خواهرم، بدون فداکاری شماها در آن روزهای اولیه، بدون چنان پایه محکمی، نمی‌توانستم الان این بیانیه را بنویسم، پس ممنونم برای اینکه من را در این مسیر قرار دادید و برای حمایت‌های همیشگی شما. همسر و فرزندانم، عشق و حمایت شما من را در این راه پیش برد، در تمام پستی‌ها و بلندی‌ها در کنارم بودید و من را هوشیار نگه داشتید، شما الهام‌بخش من برای بهتر شدن و مفتخر کردنتان بودید. بنابراین، به مرحله بعدی زندگی‌ام می‌روم. زمان تغییر و گذار، فرصتی برای یک ماجراجویی جدید...»

بی‌بی‌سی ده مورد از بهترین لحظات گرت بیل را برشمرده که با هم مرور می‌کنیم.

پایان بدشانسی‌ها در تاتنهام

«آیا تاتنهام برنده شد؟ نه؟ خب پس حتماً بیل در آن بازی حضور داشته». این شوخی برای هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌ها ادامه داشت، زیرا شروع بیل در وایت‌هارت لین دشوار بود. او در ۲۴ بازی اول خود در لیگ برتر برنده نشد. این آمار می‌توانست بسیار متفاوت باشد؛ او در دومین حضورش تاتنهام را ۳-۱ مقابل فولام پیش انداخت اما در وقت اضافه پیروزی از آنها گرفته شد. اما این اتفاقی بزرگ بود.

از آگوست ۲۰۰۷ تا سپتامبر ۲۰۰۹، بیل نتوانست در لیگ برتر همراه اسپرز پیروز شود تا اینکه هری ردنپ در پیروزی ۵-۰ تیمش مقابل برنلی ۵ دقیقه به او فرصت داد و به عنوان یار تعویضی وارد زمین شد. بیل بعد از آن بازی هرگز به عقب نگاه نکرد.

گرت بیل

اولین بازی برای باشگاه و کشور در ۱۶ سالگی

بیل در ۱۷ آوریل ۲۰۰۶، در سن ۱۶ سال و ۲۷۵ روزگی، اولین بازی خود را برای ساوتهمپتون در پیروزی ۲-۰ مقابل میلوال انجام داد. او در ماه می، در ۱۶ سال و ۳۱۵ روزگی، برای ولز در یک بازی دوستانه مقابل ترینیداد و توباگو به میدان رفت. برایان فلین که مسئول کشف استعدادهای جوان ولزی بود، بیل را به عنوان ستاره آینده فوتبال توصیف کرد و توانایی تکنیکی او را با رایان گیگز مقایسه کرد.

مسائل مالی ساوتهمپتون باعث شد که در می ۲۰۰۷ با مبلغ ۵ میلیون پوند به تاتنهام بپیوندد.

گرت بیل

ولز. گلف. مادرید

پردراگ میاتوویچ بازیکن سابق رئال گفت: «من فکر می‌کنم گرت بیل آدم بسیار خاصی است... او کمی عجیب به نظر می‌رسد. اولین چیزی که به آن فکر می‌کند ولز است، سپس گلف و بعد از آن، رئال مادرید.»

بیل هرگز رابطه تنگاتنگی با هواداران رئال نداشت و به دلیل آمادگی برای بازی مهم ولز در انتخابی یورو ۲۰۲۰ با مجارستان پس از ۷ هفته از دست دادن فوتبال باشگاهی، مورد انتقاد قرار گرفت. طرفداران ولز جمله «ولز، گلف، مادرید» را به سرود تبدیل کردند و پس از کسب صلاحیت با پیروزی مقابل مجارستان، گرت بیل در کانون توجه قرار گرفت.

گرت بیل

جارو کردن جوایز فردی

در پایان آن فصل، بیل به عنوان بهترین بازیکن سال انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای (PFA) انتخاب شد. دو سال بعد او دوباره برنده آن جایزه شد به اضافه جوایز بهترین بازیکن جوان سال PFA و بهترین بازیکن سال انجمن نویسندگان فوتبال. فقط کریستیانو رونالدو قبل از او این هت‌تریک را کامل کرده بود.

بیل ۳۱ گل برای باشگاه و کشور به ثمر رساند، از جمله گل پیروزی خیره‌کننده در آخر فصل در پیروزی ۱-۰ مقابل ساندرلند در وایت‌هارت لین. این راهی مناسب برای ترک فوتبال انگلیس بود.

گرت بیل

تبدیل شدن به گران‌ترین بازیکن جهان

درخشش بیل، و ناکامی اسپرز در راهیابی به لیگ قهرمانان، باعث علاقه برخی از بزرگترین باشگاه‌های جهان به او شد. بزرگترین پیشنهاد از منچستریونایتد آمد، اما بیل فقط رویای انتقال به رئال مادرید را داشت. رویای او در سپتامبر ۲۰۱۳ به واقعیت تبدیل شد، و با مبلغ ۸۵ میلیون پوند که آن زمان رکوردشکن بود به برنابئو نقل مکان کرد.

گرت بیل

قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان و گلزن نهایی

اگر قرار باشد با یک تورنمنت فوتبال رابطه عاشقانه داشته باشید، لیگ قهرمانان انتخاب بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

بیل در اولین فصل حضورش در مادرید در این رقابت‌ها قهرمان شد و در وقت‌های اضافه گلزنی کرد و رئال که با نتیجه ۱-۰ مقابل اتلتیکو عقب بود به پیروزی ۴-۱ رسید. دو سال بعد او در ضربات پنالتی گلزنی کرد و مادرید در ضربات پنالتی اتلتیکو را در سال ۲۰۱۶ شکست داد، و در سال ۲۰۱۷ در شهر خود کاردیف مقابل یوونتوس قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.

درخشش در یورو ۲۰۱۶

برای مدت طولانی به نظر می‌رسید که بیل قرار است در کنار جورج بست و رایان گیگز به عنوان نماد فوتبال بریتانیا بنشیند و هرگز یک تورنمنت بین‌المللی را تجربه نکند. اما درخشش او در راهیابی به یورو ۲۰۱۶ به انتظار ۵۸ ساله این تیم برای بازی در یکی از این مسابقات پایان داد.

و او فرم الکتریکی خود را به بازی‌ها برد و سه گل به ثمر رساند؛ از جمله یک گل در برابر انگلیس در مرحله گروهی، و ولز به یکی از داستان‌های شگفت‌انگیز مسابقات تبدیل شد.

خداحافظی همیشگی با گرت بیل؛ ستاره‌ای که گلف را به فوتبال ترجیح داد/ رکورد، گل زیبا، ولز، گلف، مادرید!

گل شگفت‌انگیز کوپا دل‌ری

بهترین راه برای معرفی خود به طرفداران جدیدتان چیست؟ زدن یک گل انفرادی هیجان‌انگیز برای پیروزی در فینال جام حذفی مقابل بزرگترین رقیب خود؟

بیل همین کار را کرد. گل انفرادی خیره‌کننده او در پیروزی ۲-۱ مقابل بارسلونا، قهرمانی کوپا دل‌ری را برای رئال به ارمغان آورد. مهاجم ولزی از مارک بارترا، مدافع بارسا، در نیمه راه پیشی گرفت و سپس با خونسردی دروازه ژوزه مانوئل پینتو را باز کرد. حتی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو هم نتوانستند سرفصل اخبار را از او بگیرند.

تاکسی برای مایکون

بیل و اسپرز به کسب موفقیت زیر نظر ردنپ ادامه دادند. لحظه موفقیت بیل، به غیر از چند ضربه ایستگاهی خیره‌کننده، در لیگ قهرمانان اروپا اتفاق افتاد: با تساوی اسپرز در مرحله گروهی مقابل اینتر در سال ۲۰۱۰.

دروازه‌بان اورلیو گومس پس از ۸ دقیقه در سن‌سیرو اخراج شد و تاتنهام ۴-۰ عقب افتاد. بیل با یک هت‌تریک خیره‌کننده در نیمه دوم وارد میدان شد و مایکون که مسلما بهترین دفاع راست جهان در آن زمان بود، را در هم شکست. و او مسلماً در بازی برگشت بهتر بود و دو پاس گل در یک نمایش خیره‌کننده ایجاد کرد.

به ثمر رساندن بهترین گل تاریخ لیگ قهرمانان (احتمالاً!)

بیل پیش از این سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود، اما سال ۲۰۱۸ ماندگارترین خاطره از او را به جای گذاشت. بیل سه دقیقه بعد از اینکه به عنوان یار تعویضی مقابل لیورپول با نتیجه ۱-۱ وارد زمین شد، یکی از گل‌های عالی فوتبال اروپا را به ثمر رساند. دو گل او در این بازی باعث شد تا باشگاه برای سیزدهمین بار عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را از آن خود کند.

خداحافظی همیشگی با گرت بیل؛ ستاره‌ای که گلف را به فوتبال ترجیح داد/ رکورد، گل زیبا، ولز، گلف، مادرید!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی