نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
علی‌اکبری: در ایران هنوز نمی‌دانند MMA چی هست/ در مبارزه بعدی برای کمربند قهرمانی می‌جنگم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

فایتر ایرانی باز هم در مسابقات MMA درخشان ظاهر شد و پیروزی بزرگی را کسب کرد.

امیر علی‌اکبری در آخرین مسابقه MMA که انجام داد توانست براندون ورا را در مسابقات ۱۶۴ ONE شکست دهد که شاید بزرگ‌ترین پیروزی او در دوران فعالیتش محسوب شود. او برای اینکه آمادگی خود را حفظ کند به کمپی در برزیل رفت و زیر نظر آندره بنکی تمرین کرد. در ضمن با سه فایتر دیگر زیر نظر مربیان مطرح جوجیتسو کار کرد. او بعد از بازگشتش صحبت‌های جالبی از MMA و روزهای حضورش در این رشته مطرح کرد.

در کمپ برزیل تمرینات چطور گذشت؟

در برزیل کمپ بسیار خوبی بود و روی جوجیتسو بیشتر کار کردیم و ایرادهای خود را برطرف کردم تا برای مبارزات بعدی به آمادگی بهتری برسم، چرا که MMA ترکیبی از کشتی و جوجیتسو است. البته باید بگویم فایترهای برزیلی که در این اردو بودند بسیار خوب کار می‌کردند.

تفاوت کشتی با MMA در چیست؟

در کشتی وقتی خاک می‌شوی، از مربی کمک می‌گیری و وقت داری جبران کنی اما MMA دنیای لحظه‌هاست. اگر مشت بخوری، ناک‌داون شوی و با یک لحظه غفلت روی زمین بیفتی، با شمارش داور کارت تمام می‌شود.

شباهت‌هایی هم در آن می‌بینید؟

در جاهایی می‌توانی از زیرگیری استفاده کنی و حواسش را پرت کنی یا یک و دوخمش کنی. اینها فن‌هایی از کشتی هستند که می‌شود در رزمی هم به کار گرفت.

شما خودتان یک زمانی کشتی فرنگی ‌کار می‌کردید. در حال حاضر کشتی‌های تیم ملی را نگاه می‌کنید؟

کشتی را از بچگی خیلی دوست داشتم و از کشتی گرفتن لذت می‌بردم. ولی از زمانی که با این رشته رزمی آشنا شدم حس تازه‌ای در من زنده شد. باید گفت کشتی رشته فرسایشی است و عمر قهرمانی کوتاهی دارد اما در MMA حتی می‌توان ۴۳ سال داشت و قهرمان شد. هر چقدر تجربه بیشتری پیدا کنی می‌توانی ارتقا پیدا کنی.

یعنی دیگر حتی اخبار کشتی را تعقیب نمی‌کنید؟

در حد اخبار پیگیر هستم اما دیدن کشتی نه، مگر اینکه در جایی باشم و تلویزیون کشتی را پخش کند. این دوری از کشتی نه ربطی به خاطره بد داشتن دارد و نه عدم علاقه‌مندی به آن، بلکه باید بگویم هر چه دارم از کشتی است. به هر حال از بردن کشتی‌گیرانمان در رویدادهای بین‌المللی هم خیلی خوشحال می‌شوم.

نسل جدید کشتی چطور هستند؟

-کشتی آزاد اوضاع خوبی دارد. در خصوص کشتی فرنگی نیز کشتی‌گیرانی که بعد از نسل طلایی آمدند دو، سه سال وقفه افتاد تا به اوج برسند اما به نظرم با حسن رنگرز در صورتی که به او فرصت بدهند آینده خوبی برای فرنگی پیش‌رو است.

در ایران انجمن MMA راه‌اندازی شده که این رشته را به صورت آماتور فعال کرده است. مسابقاتی را نیز در سطح آماتور برگزار کرد.

درست است این رشته نوپاست ولی طرفدارانش هر روز بیشتر می‌شود. به نظرم در این حد که MMA را قانونی و از حالت زیرزمینی خارج کرده‌اند بسیار خوب بود. امیدوارم آنهایی که در رأس قرار می‌گیرند فقط به دنبال درآمدزایی نباشند. البته باید بگویم وقتی گفته می‌شود در سطح آماتور خیلی خنده‌دار است، چون در این رشته اصلاً آماتور معنایی ندارد.

گفته می‌شود با علیرضا استکی، مربی شما در خصوص هدایت تیم ملی صحبت‌هایی شده است. این مسئله به ضرر شما نیست؟

در جریان گفت‌وگوها هستم. آنها هنوز شرایط سردرگمی دارند. بحث تیم ملی برای این رشته خنده‌دار بود. اگر آنها آقای استکی را جذب کردند باید کمپی تشکیل بدهند تا وی با حضور در آن تمرینات مستعدان را زیر نظر بگیرد. فکر می‌کنم انجمن راه را اشتباه می‌رود.

آیا علی‌اکبری آماده همکاری با این انجمن هست؟

همان‌طور که گفتم آنها هنوز سردرگم هستند. اصلاً نمی‌دانند MMA چیست. بروید مستعدان را پیدا کنید و در کمپ تحت آموزش قرار بدهید. من و سایر فایترها هم حاضر به پرورش آنها هستیم.

دنیای فایترها با کری‌خوانی پیش از مبارزه شکل می‌گیرد. این کری‌ها مشکل‌ساز نیست؟

کری‌خوانی از مفهوم جنگیدن می‌آید. قطعاً با کری‌خوانی هیجان مبارزه بین دو فایتر بیشتر می‌شود.

فایترهای ایرانی زیادی فعالیت می‌کنند. به نظر شما عملکرد آنها چگونه است؟

به نظرم اگر همدلی بین رزمی‌های ایران به وجود آید، آینده این رشته بسیار خوب خواهد بود و ایرانی‌ها می‌توانند بهترین باشند.

جوایز را بر چه اساسی مشخص می‌کنند؟

هر فایتری درجه ای دارد. بر اساس فاکتورهای آن قراردادهایی بسته می‌شود و جوایز را هم دریافت می‌کنند.

MMA ورزش خشنی است؟

خب معلوم است، وقتی در قفس می‌جنگی و خودت هستی و یک رقیب، تا سرحد ناک‌داون شدن همدیگر را می‌زنیم و قطعاً خشونت صورت می‌گیرد. البته باید بگویم هر کسی را بحر یک کار ساخته‌اند. در ضمن همه این فایترها در داخل قفس خشن دیده می‌شوند اما خارج آز آن آدم‌های مهربانی هستند، کلی هم انرژی دارند.

اگر روزی صاحب فرزند شوید، دوست دارید در کشتی فرنگی یا MMA فعالیت کند؟

اگر زمانی ازدواج کردم و خدا فرزندی به من داد به علایق او احترام می‌گذارم و هر رشته‌ای را که خودش انتخاب کند می‌پذیرم و حمایتش می‌کنم.

گویا حریف بعدی شما یک فایتر هندی است؟

آن مبارزه کنسل شد. منتظرم تا رقیب بعدی و زمان مبارزه‌ام اعلام شود. در صورت برد، در رقابت دیگر برای کمربند قهرمانی خواهم جنگید. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی