نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
با سند می‌گویم استقلال قهرمان می‌شود/ تیم ساپینتو خوب شده ولی هنوز یک ایراد بزرگ دارد/ یک استقلالی در پست شماره ۶ بازی می کند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

پیشکسوت استقلال گفت: با دلیل و سند می گویم که این استقلال شانس زیادی برای قهرمان شدن در لیگ برتر و جام حذفی دارد.

علی لطیفی، بازیکن اسبق تیم استقلال در گفت‌وگو با خبرورزشی، در خصوص پیروزی این تیم در مصاف مقابل ملوان و صعود به دور بالاتر اظهاراتی را مطرح کرد که در ادامه می خوانید:

استقلال برنده شد و به دوره بالاتر در مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد. عملکرد این تیم را چطور ارزیابی کردید؟

استقلال تا پیش از این دو مشکل داشت که خوشبختانه امروز تا حد زیادی آنها را برطرف کرده. اول اینکه بازیکنان استقلال توپ را در اختیار داشتند اما خلق موقعیت نمی کردند. مشکل دوم آنها این بود که توپ وقتی در اختیارشان بود موقعیت هم خلق می‌کردند اما نمی توانستند گل بزنند. یعنی پرس خوبی انجام نمی دادند تا حریف را تحت فشار قرار دهند اما امروز این شرایط متفاوت شده و استقلال نقاط ضعفش را تا حد زیادی پوشش داده ولی هنوز کاملاً برطرف نشده است.

 چرا و به چه علت این شرایط برای استقلال تغییر کرد؟

یکی از مهم ترین دلایلش آرش رضاوند است. آرش بازیکن خود من بوده و می دانم که چه خصوصیاتی دارد. او همیشه پشت سر مهاجمان و نزدیک به فورواردها بازی می کرد. به یاد دارم که آرش رضاوند در رده امیدها همزمان بهترین گلزن و بهترین پاسور شد. یعنی در فصلی که بهترین گلزن شد بهترین گلساز هم شد.  دلیل درخشش او در سایپا هم  همین بود. چون در خط هافبک نزدیک به مهاجمان کار می کرد. یک فوتبالیست بسیار باهوش بود که خوب به جلو اضافه می شد. اما در این مدت که به استقلال آمده او را در پست شماره ۶ به بازی فرستادند.

با سند می‌گویم استقلال قهرمان می‌شود/ تیم ساپینتو خوب شده ولی هنوز یک ایراد بزرگ دارد/ یک استقلالی در پست شماره ۶ بازی می کند

بیشتر در این باره توضیح می دهید؟

پست شماره ۶ همان‌هافبک دفاعی است که باعث می‌شد آرش به دفاع‌ها نزدیک تر کار کند. در صورتی که توانایی‌های آرش رضاوند در جلو بیشتر نمود پیدا می‌کند. به خاطر همین بود که او کمتر دیده می شد یا به چشم می‌آمد اما حالا ساپینتو او را پیدا کرده و این معضل تا حد زیادی برطرف شده است. این مشکل در نیم فصل اول بیشتر بوده اما حالا در نیم فصل دوم کمتر شده.

کدام مشکل؟

 اینکه استقلال در نیم فصل اول به حریفانش زیاد موقعیت می داد. وقتی صاحب توپ می شد خوب بود اما توپ را که از دست می‌داد قدرت پرسینگ نداشت به همین خاطر به حریفش موقعیت می داد و این موقعیت‌ها بعضاً منجر به گلزنی رقبا می شد.

اما قبول دارید که استقلال این فصل به خاطر سبک تهاجمی اش چنین شرایطی را تجربه می کند؟

 قطعاً! استقلال نه، بلکه هر تیمی که دنبال قهرمانی است به دنبال فوتبال تهاجمی هم هست و قطعاً به همین خاطر موقعیت بیشتری به حریف می دهد اما این ضعف نباید به شکل لاینحل باقی بماند. مخصوصاً روی ضربات ایستگاهی. حریفان استقلال در چنین ضرباتی خطرناک هستند دلیلش هم این است که بازیکنان استقلال و نه فقط مدافعان بلکه تمام بازیکنان استقلال به بازیکن حریف سختگیر نیستند و همین عامل باعث میشود استقلال تحت تاثیر حریف قرار بگیرد.

۱۰ نفره شدن ملوان تا چه اندازه به استقلال کمک کرد که در جام حذفی صعود کند؟

 گاهی اوقات ده نفره شدن یک تیم باعث می شود شرایطش بهتر شده و حتی با تیم ۱۰ نفره برنده شود. چون هر یک از ۱۰ بازیکن باقیمانده در زمین به جای ۱۰۰ درصد توان ۱۰ درصد اضافه تر انرژی می گذارند و این باعث می شود تیمی که یازده نفره مانده تحت تاثیر قرار بگیرد. گاهی هم برعکس می شود و برنامه تاکتیکی تیم با خروج یک نفر از هم می‌پاشد که فکر می‌کنم در دیدار استقلال و ملوان حالت دوم رخ داد. گرچه تیم ملوان هم با اینکه ۱۰ نفر شده بود روحیه اش را نباخت و شاهد بودیم که با وجود فشارهای استقلال موقعیت‌هایی برای خودش خلق می کرد.

 به طور کلی ملوان را چطور دیدید؟

 اگر بخواهیم استقلال و ملوان را کنار یکدیگر قرار دهیم قطعاً تیم استقلال از هر نظر برتر است. ملوان به مراتب کمتر از استقلال هزینه کرده و نفراتش به لحاظ اسمی نسبت به استقلال بازیکنان با نام و نشان تری هستند اما شاید اگر ملوان در این بازی مهمان نبود و حتی در خانه ۱۰ نفره می‌شد شرایط متفاوت بود. چون من در انزلی مربیگری کرده‌ام و جو انزلی را به خوبی می شناسم.

 بازیکن شاخصی در بازی استقلال و ملوان به چشمتان خورد؟

 قطعا ابوالفضل جلالی بهترین بازیکن زمین بود. یک فوتبالیست با پتانسیل بالا، توانمند و کمک کننده در محور حملات از سمت چپ. اگر دقت کنید استقلال بیشتر از جناح چپ به دروازه ملوان حمله می کرد که جلالی آنجا بود که باعث شد بازیکن حریف اخراج شود و تیم ملوان ده نفره شد او در فضای ۵۰ متر جلوی خودش فوق العاده کار می کرد و بلافاصله هم در کار دفاعی به عقب برمیگشت درباره تعویض‌ها و شرایط بازیکنان تازه وارد به استقلال که گل هم زدند چه صحبتی دارید اول باید بگویم امیر ارسلان مطهری خیلی خوبش کرده استقلال نرفت کسی بود که من خودم در ابتدای فصل به سهم خودم براش جنگیدم تا او را کنار نگذارند راپیدو ابتدایی فصل داشت یک اشتباه بزرگ انجام می داد او در واقع در اول فصل امسال یک اشتباه و کار خوب انجام داد اشتباهم این بود که نزدیک بود مطهری را برای باز کردن یک جای خالی در لیست از فهرست کنار بگذارد و کار خوبش این بود که جلوی فولاد ایستاد و نگذاشت آرش رضاوند از استقلال جدا شود. این نشان می دهد ساپینتو بازیکن فوتبال را به خوبی می شناسد.

 درباره تعویض‌های استقلال صحبت می کنید؟

 همه تعویض‌ها خوب بودند. دو نفرشان که آمدند گل زدند. سجاد شهباززاده هم فوتبال خوبی ارائه کرد و یک فرصت خوب را هم روی درخشش دروازه بان ملوان از دست داد. اما به لحاظ روحی روانی دو موضوع مهم در بحث بازیکنان ذخیره وجود دارد. اول اینکه بازیکنان روی نیمکت با ورود به میدان شرایط ایده آل را پیدا می‌کنند و دوم اینکه آنهایی که روی نیمکت نشسته اند سهم مهمی در عملکرد کلی تیم دارند.

 منظورتان از این موضوع چیست؛ بیشتر در این باره توضیح می دهید؟

 یک قانون نانوشته در فوتبال وجود دارد که می گوید تیم‌هایی قهرمان می شوند که نیمکت قوی تری داشته باشند. این موضوع در لیگ برتر انگلیس نمود زیادی دارد. مخصوصاً در ایام سال نو میلادی که بازی‌های انگلیس به سه مسابقه در ۸ روز افزایش پیدا میکند تیم‌هایی موفق می شوند که نیمکت قوی تری داشته باشند تا بتوانند از انرژی تعداد نفرات بیشتری در مسابقات بهره ببرند.

با سند می‌گویم استقلال قهرمان می‌شود/ تیم ساپینتو خوب شده ولی هنوز یک ایراد بزرگ دارد/ یک استقلالی در پست شماره ۶ بازی می کند

استقلال چنین نیمکتی دارد؟

البته که دارد سندش هم بازیهای اخیر استقلال که هر یک از نفرات آمدند خوب کار کردند. در بازی با پیکان حردانی آمد و گل هم زد و نمونه‌های اینچنینی کم نداریم. خوشحالیم که می‌بینیم استقلال یک نیمکت قوی دارد و می‌تواند شانسش برای قهرمان شدن را افزایش می دهد.

 مثلث یا مربع قهرمانی را بین چه تیم‌هایی می بینید و در این بین کدام تیم را مستحق تر می دانید؟

به نظرم سپاهان، استقلال و پرسپولیس سه تیمی هستند که از شانس بالاتری نسبت به سایر رقبا برخوردارند اما جنگ اصلی زمانی آغاز می‌شود که این تیم‌ها بتوانند از نفرات روی نیمکت شان به درستی استفاده کنند. الان داریم می بینیم که ساپینتو به خوبی ذخیره‌هایش را به تناوب به میدان می فرستد تا آنها روحیه شان را از دست ندهند، در شرایط مسابقه قرار بگیرند و اگر لازم شد از آنها به عنوان بازیکن اصلی استفاده کند. ساپینتو با این کارهایش ثابت کرده یک مربی کاملاً حرفه ای است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۷
  • امیر علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    هر وقت یه تیم از میانه جدول لیگ به سمت بالای جدول بردید بیا کری بخون این فصل قهرمان لیگ برتر سپاهان از این سند ها فتح الله هر روز در استقلال جوان چاپ میکنه😂
    • محسن IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      ۴۴۴۴
  • هوادارفوتبال IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    استقلال تیم خوب واستخوان داریست ومیتواند درکورس قهرمانی هرحریفی رااذیت کند اما هیچوقت نمیتوان فوتبال راتا وقتی یک تیم قهرمان نشده پیش بینی کرد درزمان ما برق شیراز نیم فصل اول شد ودرنیم فصل دوم سقوط کرد به دسته ی پایین تر فوتبال اگرورزش پرهیجانی شده بخاطر غیر قابل پیش بینی بودنش است ....البته درایران کمی فرق میکند چون .......بماندولش کن
  • صابر IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    وقتی میگویی باسند،یعنی اینکه بقیه حرفهات قابل شنیدن وخواندن نیست.
  • علی IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    آقای ساپینتو حداقل در فوتبال ایران ، یک جنتلمن میباشد البته امیدوارم از آرش رمضانی بیشتر استفاده کند ، چراکه این پسر هر وقت وارد زمین شده ، برای استقلال گلزنی کرده ، بازیکنی که در چند دقیقه پایانی وارد زمین میشد و گلزنی میکنه ، ولله در دنیای فوتبال کم نظیر هستش .
  • حامی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    با4 تا تیم ته جدولی بازی کردید بردید شاخ شدید؟ ببینیم جلو فولاد و گلگهرم میتونید تهاجمی باشید؟ اون مدارکی که برای قهرمانی حرفش رو میزنید تو کمیته داوران خوب
    • زهرا IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      گل گفتید زنده باشید انشاالله تعالی زنده باد پرسپولیس سرتاسر مردمی آریایی همیشه قهرمان محبوب و مظلوم و غریب انشاالله تعالی یا منتقم
    • محسن IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      واقعا درکتون میکنم وقتی به ۴ مربی استقلالی بخوری یه مز هم گیرت نیاد سوزش داره 😂😂😂😂
  • حسین IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    ممکن است بفرماییداین سنددرپشت پرده است یاجلوی پرده؟قهرمان میشودیاقهرمانش میکنند؟شفافترصحبت کنید.😂😂😂
    • آفتابه به دست IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      حالا یه سال هم استقلال رو قهرمان کنن مگه 5سال تیم دخترونه شما رو قهرمان کردند چه اتفاقی افتاد عسیسم
  • کوهمره جروق IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    سند شما همون فسادهای پشت پرده هست که همیشه به کمک استقلال میومده.
  • رضا IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    لنگیای عزیز پماد سوختگی و یخ استفاده کنید که بیشتر نسوزین😂😂😂😂
  • کوهمره جروق IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    سند شما همون فسادهای پشت پرده هست که همیشه به کمک استقلال میومده.
  • هه IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    امسال اگه استقلال قهرمان بشه هرچی لنگیه میره خودکشی میکنه...هرچی یادمه لنگیادرحال سوزش هستند😂😂
  • وطنم ایران IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    درود بر لنگیا چی گفتم ببخشید من طرفدار استقلالم
    • داش رضا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      ببندکیسه تنان
  • امین IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    درود ساپینتوی عزیز اگر مافیای داوری لنگ بزارن حتما قهرمان خواهد شد
  • کیسه کش حقیر هستم IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    کیسه کشا هرسال که نمیشه سهمیه پنالتی گرفت. سوزش گلات😂😂😂😂😂
  • امیر IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    دوباره اینا دوتا ته جدولی را بردن فیگور قهرمانی گرفتن 😜😜😜😜😜😜😜😜
  • وح IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    بله استقلال مثل سال قبل باکمک داورا این سال هم قهرمان میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی