نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
 پیشنهادات زیادی داشتم اما ماجرای تیم ملی ایران فرق می‌کند/ هنوز دستیاری انتخاب نکرده‌ام
منبع: فرهیختگان
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یکی از گزینه‌های سرمربیگری ایران می گوید در این سال ها همواره پیشنهاداتی داشته است.

با اعلام فدراسیون فوتبال نام ۷ گزینه ایرانی از جمله حسین فرکی برای هدایت تیم ملی به‌عنوان گزینه نهایی مطرح شده این درحالی است که وی مدت‌هاست از این عرصه دور بوده و همین موضوع ابهام اتفاقات اخیر را بیشتر کرده است. فرکی روز گذشته با چند رسانه صحبت‌هایی را مطرح کرده با این حال سعی کردیم در این فرصتی که دست داد تا با او صحبت کنیم و گفت‌وگوی متفاوت‌تری را ترتیب بدهیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

فضای حاکم بر فوتبال ایران را در ماه‌های اخیر چطور می‌بینید؟

به هر حال این فضا تا برگزاری جام ملت‌های آسیا پیش‌روی فوتبال ملی ما و فدراسیون فوتبال است. در این خصوص نیز فدراسیون فوتبال گزینه‌هایی را در نظر گرفته و از آنها برنامه خواسته و برای همکاری دعوت کرده است و حالا با بررسی این برنامه‌ها باید فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیری لازم برای انتخاب سرمربی تیم ملی را به عمل بیاورد. من هم یکی از این گزینه‌های مورد نظر هستم که برنامه خود را آماده و به‌زودی خدمت دوستان ارائه خواهم داد. 

شاید حرکت فدراسیون رونالدینیویی باشد، به این شکل که از اسامی داخلی برای رسیدن به هدف که سرمربی خارجی است سوءاستفاده شود، در این خصوص چه نظری دارید؟ در این صورت این توهین به مربیان داخلی نیست؟

اگر بخواهیم بدبینانه به ماجرا نگاه کنیم این سوال جای تفکر دارد اما اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم که من شخصا این چنین تفکری دارم؛ امیدوارم که به‌هرحال حرکت فدراسیون درست باشد و در این خصوص یک مسیر سالم، صادق و روراست طی شود. من فکر نمی‌کنم مساله‌ای که گفتید درست باشد. در هر صورت آدم همه ابعاد و جوانب را بررسی کرده و فکر می‌کند. اما اینکه بدبینانه به موضوع نگاه کنیم من این‌طور فکر نمی‌کنم. چون خودم همیشه با طرف مقابلم مثبت حرکت می‌کنم، اتفاقات را مثبت هم می‌بینم. 

به نظر می‌رسد حضور شما در این لیست به این دلیل عجیب بود که بعد از چند سال دوری از سطح اول فوتبال به‌عنوان گزینه سرمربیگری تیم ملی انتخاب شدید. 

در تمام این مدتی که دور از فوتبال بودم و از سطح اول این رشته فاصله گرفتم فقط به خاطر بحث کرونا بود و مهم‌ترین دلیل به این موضوع برمی‌گشت چون در آن مقطع خیلی نگرانی‌ها وجود داشت و خود من هم ترجیح می‌دادم در آن شرایط برای فعالیت خیلی ریسکی را متحمل نشده و اگر هم پیشنهادی شد به همین دلیل قبول نکردم. این درحالی است که در تمام این سال‌ها پیشنهادهای زیادی هم داشتم اما دوست نداشتم که به هر پیشنهادی پاسخ بدهم. در واقع صرف اینکه فقط باشم و کاری را انجام بدهم. بنابراین ترجیح می‌دادم جایی کار کنم و جایی باشم که کارم نتیجه بدهد. به همین دلیل هم بود که از جاهایی که پیشنهاد داشتم اصراری و تمایلی از جانب من وجود نداشت اما اینها به این معنا هم نبود که در این مدت فوتبال را دنبال نکنم و نگاه نکنم یا به‌روز نباشم. 

در این مدت مسابقات را هم دنبال می‌کردید؟

در تمام این مدت اتفاقا فرصت بیشتری داشتم برای مطالعه کردن و به‌روز کردن دانش مربیگری و کمتر فوتبال داخلی و خارجی را هم از دست دادم. هرچند در این مدت فوتبال داخلی ما به‌خاطر حواشی که داشت جذابیت زیادی هم در این دو سال اخیر نداشته اما در هر صورت سعی کردیم به هر ترتیبی از قافله عقب نمانیم چون تمام عمر را این‌گونه و با این مسائل زندگی کردیم. مربیان و همکاران ما در این مدت به‌طور فیزیکی کار می‌کردند و ما به‌صورت تئوری برای خودمان برنامه‌ریزی داشتیم تا از قافله عقب نمانیم. من معتقدم چیزی که آدم را به‌روز می‌کند بحث آموزش و دیدن دوره‌های مربیگری است که متاسفانه در فوتبال ما نه آن آموزش اتفاق افتاده و نه آن دوره‌ها درست و حسابی برگزار می‌شود که باعث شود تا مربیان فعال در فوتبال کشورمان برای دانش‌افزایی بتوانند در چنین دوره‌هایی شرکت کنند. بنابراین اگر هم فعالیتی در این دو سال اخیر وجود داشته به دلایلی که برشمردم یک بخشی از آن خوابیده بود و نمی‌شود گفت که مربیان فعال کشورمان هم کار خود را به‌روز انجام می‌دادند. آنها نیز تجربی و فیزیکی کارها را پیش برده و تیم‌های خود را در خلال مسابقات هدایت می‌کردند و چیز مهمی در این چند سال اخیر در فوتبال ما اتفاق نیفتاده است. از همین رو چیزی که به آن نیاز دارم تجربیاتی است که در این سال‌ها اندوخته‌ام و از آن استفاده می‌کنم. 

 پیشنهادات زیادی داشتم اما ماجرای تیم ملی ایران فرق می‌کند/ هنوز دستیاری انتخاب نکرده‌ام

در قامت خودتان می‌بینید که درحال حاضر بتوانید این سمت را به دست بیاورید؟

با کمک و حمایت همه چون بحث ملی هست و همه باید کمک کنند. در هر صورت با اعلام گزینه‌ها، تا حدودی هجمه‌ها به اسامی که در لیست وجود داشتند افزایش پیدا کرد. شاید روش و نوع اعلام به این شکل قشنگ نبوده و می‌شد قشنگ‌تر از این روش با این ماجرا برخورد کرد. در هر صورت اعتقاد من در چند وقت اخیر این بوده که حالا باید به سرمربی ایرانی فرصت داد این درحالی است که در آن زمان اصلا من گزینه نبودم، حتی به آقای قلعه‌نویی اشاره کردم که او می‌تواند در این مقطع زمانی سرمربی تیم ملی بشود. 

این مربی هم که انصراف داد. او هم به‌صورت کنایه به حضور تعداد زیادی در این لیست اشاره کرده بود. 

بله متوجه شدم. من آن زمان هم اشاره به آقای قلعه‌نویی داشتم چون حس می‌کنم همان‌طور که در گذشته این ‌انگیزه برای مربیان خارجی برای حضور در تیم ملی ایران وجود داشت و در این سال‌های اخیر نیز نیمکت تیم ملی به مربیانی مانند کی‌روش و اسکوچیچ و حتی ویلموتس رسید، حالا به هر حال نوبت مربیان ایرانی هست برای اینکه دیده بشوند. وقتی مربیان ایرانی تلاش می‌کنند دوست دارند نتیجه این تلاش‌ها دیده شدن در سطح سرمربیگری تیم ملی یا تیم ملی امید و سایر رده‌های سنی باشد. در زمان‌هایی شاید تشخیص بر این بوده که سرمربی خارجی به درد تیم ملی می‌خورد اما حالا به نظرم می‌رسد که در این مقطع باید سرمربی ایرانی انتخاب شده و باید مثل مربیان خارجی از طرف تمامی اهالی فوتبال حمایت شود. در هر صورت در گذشته مربیان ایرانی نیز تجربیات بزرگی داشته‌اند و حضور ارزشمندی را در ادوار جام‌جهانی یا جام ملت‌ها در کنار مربیان خارجی پشت‌سر گذاشته‌اند. با همه این تفاسیر معتقدم الان باید به مربیان داخلی فرصت لازم را بدهیم. 

طی روزهای اخیر برخی این‌طور مطرح کردند که زوج برانکو – فرکی اگر دوباره در تیم ملی تکرار شود، در برهه زمانی فعلی می‌تواند نسخه مناسبی برای تیم ملی باشد؛ چراکه از آن دوران خاطرات خوبی در ذهن فوتبال‌دوستان ایرانی باقی مانده است. 

در هر صورت آن زمان و در آن شرایط هر کسی جایگاهش مشخص بود که هر کسی باید کجا قرار بگیرد. برانکو در مقطع اول دستیار بلاژویچ بود و بعد هم بنده زمانی که جوان‌تر بودم به‌عنوان دستیار برانکو انتخاب شدم و به قول شما زوج خوبی را تشکیل داده بودیم. در آن زمان مجموعه خوبی در تیم ملی وجود داشتند که در راس‌شان نیز آقای دادکان حضور داشت اما این اتفاقات خوب مربوط به آن زمان بود و الان فکر نمی‌کنم اصلا چنین شرایطی بتواند پیش بیاید و فقط همان‌طور که شما گفتید شاید یک ذهنیت خوب و تداعی خاطرات گذشته بتواند قلمداد شود. در هر صورت برانکو دارد در عمان کار می‌کند. او به گردن ما حق دارد و ما روزهای خوبی را در کنار هم سپری کردیم و تجربیات زیادی را در کنار وی و سایر مربیانی که افتخار همراهی و دستیاری آنها را داشتم به دست آوردیم که بعدا سعی کردیم در باشگاهی از این تجربیات به نحو احسن استفاده کنیم. واقعا نمی‌دانم در چند روز آینده با توجه به مواردی که در دو سه روز اخیر پیش آمده، گزینه‌ها معرفی شده و کار به اینجا رسیده است چه اتفاقاتی خواهد افتاد. 

جزئیات برنامه‌های شما مشخص هستند؟

اصلا در این خصوص نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد چون در اصل ماجرا هنوز اتفاقی نیفتاده است و در برنامه‌ای که در فکرم بود برای ارائه و به احترام مردم و تیم ملی تدوین کنم این هست که روی برنامه‌ها به‌صورت کلی اشاراتی داشته باشم چون بیان جزئیات لازمه‌اش این است که رو در رو و از نزدیک مذاکرات را انجام بدهد. 

برای دستیاری کسی را هم مدنظر دارید؟ مثلا دستیار خارجی؟

هر چیزی امکان‌پذیر است. هیچ اسمی در لیست من نیست و الان هم نمی‌توانم درباره این موضوع صحبت کنم چون وضعیت خودم مشخص نیست. 

اگر سرمربی تیم ملی بشوید برای موفقیت در جام ملت‌ها قولی می‌دهید؟

خیر به‌هرحال ما باید جلو برویم و ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد و این سوال‌ها و جزئیات برنامه‌ها می‌ماند برای مرحله بعدی. 

رقابت‌های داخلی را دنبال می‌کنید؟

به‌هرحال این بخش اصلی کار ماست و علاوه‌بر آن رقابت‌های خارجی را هم می‌بینم و باید این اتفاق بیفتد و اطلاعاتی که وجود دارد به‌روز هستند. خوشبختانه الان همه چیز شفاف و مشخص است. 

یک عده از رفتن کی‌روش ناراحتند و یک عده خوشحال. شما از کدام دسته هستید؟

ما چون جنس خودمان هم مربی است باید به هم احترام بگذاریم. با هر عقیده و نظری که وجود دارد مهم این است که نسبت به هم احترام گذاشته و جایگاه‌ها را محفوظ نگه داریم و از هم برای همدیگر خاطره خوبی به جا بگذاریم. به هر صورت نقطه نظرات، سلایق و منفی و مثبت‌ها امری طبیعی به شمار می‌رود که فقط هم مختص به کشور ما یا شغل ما نیست. به‌هرحال در فوتبال هم پیش می‌آید که یک عده موافقند و یک عده مخالف و این بحث در همه مشاغل وجود دارد اما مهم این است که احترام مبنا و اساس کار باشد و اگر چیزی را برای خودتان نمی‌پسندید برای همکارتان هم نپسندید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۸
  • علیرضا IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    آقای فرکی انسان بسیار باشخصیت هست احترام زیادی هم براشون قائل هستیم اما به هیچ عنوان به عنوان سرمربی در حد تیم ملی ایران نیستن بهتر خود ایشون از این کاندید شدن انصراف بدن
    • زنده باد ایران IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      باشه چون تو گفتی الان انصرافشو میزنم مرتیکه بین تارتارو فرزاد حسین خوانی فرکی انصراف بده بعد تارتارو کنن مربی تیم ملی؟؟ بین این گزینه ها از همه بهتر همین فرکیه
  • محمد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    حسین آقا فرکی سر کار گذاشتنت عزیز نه از مربی گری خبری هست و نه از پست و مقام ، دارو دسته تاج هرینه را به جمع خودشان راه نمی دهند!
  • سرباز وطن IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    همین مونده فقط فرکی سرمربی تیم ملی بشه واقعا که عالیه باید جشن گرفت
  • حقگو IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    جای تاسفه که در همه عرصه ها قحط الرجال هست. مربیان داخلی از عهده باشگاههای خودشونم بر نمیان.میخوان تیم ملی رو در کل نابود کنند.
  • مرتضی مقدم IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    اقای فرکی اولا همه میدونن کی اگه ایرانی باشه انتخاب میشه هرچند خودم ترجیح میدادم شما باشی بشرطی یه دستیار خوب بزاری کنارت نه رفیقا هم دوره دوما خوبه سرمربی ایرانی بزارن نتیجه تلاششون فلان بشرطی که جای پیشنهاد به سرمربی های با ثبات داخلی سراغ گزینه های معلوم الحال بلانسبت شما نرن ،وقتی میدونیم مجیدی شو افه میمونه مبتکر فراریه لجن فوتبال سوما مشخصه نه قراره خارجی باشه چون تایید گرفتن براش سخته نه قراره برنامه شمارو بخونن و فکر کنن ، مگه اینکه صانحه وزیر برا چندتا مجلسی هم اتفاق بیفته و معادله رو عوض کنه
  • محمود یوسفی آمره IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    با سلام خواهشا تیم ملی را به افراد فوق که نه تخصص فوتبال حرفه ای دارند و نه مسئولیت پذیر هستند واگذار نکنید
  • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    چرا یحیی وخمز مربی تیم ملی نمی کنند
    • علیرضا IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      یحیی هر وقت یه تیم گرفت خودش از اول بست مربی است نه از روی کار دیگران و درخت بزرگ شده استفاده کنه .تیم ملی است باشگاه لنگ که نیست
  • علی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    انشالله یک روزی آقای تاج شما هم میروید.
  • کرمانشاهی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    دار و دسته اصفهانی تاج و ساکت وپسرانشان تصمیم گیرنده وتعین کننده مربی جهت تیم ملی هستندو کسی را انتخاب میکنند که برایشان سود بیشتری داشته باشه
  • محسن $ IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    اقای فرکی انسان خیلی خوب و فهمیده ولی اصلا در حد تیم ملی نیست اصلا
  • کامی7 IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    فرکی بدرد صنعت نفت آبادان میخوره ن تیم ملی
  • ع ق QA ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    همه ایران از نکونام و باند تاج و ماجدی و مظلومی و خطیر و مجیدی متنفرند
    • علیرضا IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      اتفاقا برعکس همه ایران از باند یحییییی.باقری .پیروانی تاجر فرش وحوصله ندارم نام ببرم چون همشون کوچیکن آقای فرکی شما آدم خوبی هستی ولی به درد تیم ملی نمی‌خوری خودتم می‌دونم قبول داری بهترین و باتجربه ترین قلعه نوعی است و تمام
  • مسعود IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    دوستان چرا مربی داخلی رو قبول ندارید، مگه در دوران ۸ ساله و بعدش دوباره چندماهه جناب کیروش خان مغول که فقط چپاول کرد چه گلی به سر فوتبال زده شد،فقط توروخدا نگید نظم و انضباط آورد و بازیکن سالاری رو برداشت و....از این حرفایه تکراری که کیروش پرستا میگن،۸ سال به مربی داخلی که یک چهارم جنتلمنهای آبکیه خارجی هم دستمزد نمیخوان فرصت بدن و تو کارشون هم دخالت نکنن اونوقت میبینیم که فوتبالمون پیشرفت خواهد کرد، ایشالله تیم ملی با مربی داخلی به ابهت میرسه
  • محمد IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    بهترین موقع برا محک زدن مربی داخلیه که لااقل از لحاظ اقتصادی ام خیلی بصرفه تره ، مگه گرانترین و معتبرترین مربیان خارجی که تا حالا داشتیم چه گلی بسر تیم ملی زدن جز چپاول ، بازی تدافعی و گاهی ضد حمله در برابر قدرت‌های فوتبال جهان و جوانگرایی رو که هر مربی ای بلده ، به روز بودن دانش مربیگری و داشتن مدرک مربیگری درجه یک و سوابق نسبتا درخشان هم به نسبت نزد خیلی از مربیان ایرانی هست. حداقل تو جام ملت‌های آسیا تا قبل مقدماتی جام جهانی بعدی بعد کاملا مشخص شود مربی داخلی بهتره یا خارجی
  • امیر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    اشتباه نکنید مربیان داخلی بهتر هستند، آقای فرکی هم عمرش رو پای ورزش گذاشته
  • Naser IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    اگه قراره مربی ایرانی انتخاب بشه جز قلعه نوعی هیچ کدومشون بدرد نمیخورن البته قلعه نوعی هم انتخاب بد از میان بدتر هست، ولی در برهه فعلی فقط و فقط و فقط برانکو هست که میتونه بدرد تیم ملی بخوره که اونم متاسفانه قرارداد داره
  • سامع نیکوپیام IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    با کمال احترام به مربیان داخلی اما به هیچ عنوان بدرد تیم ملی نمیخورند الان مربیان داخلی چی میخوان به لژیونر های ما یاد بدند؟ اینها باید بیان از امثال طارمی و بقیه یاد بگیرند ضمنا خوبه هممون یک سری به گذشته تیم ملی قبل کیروش بزنیم که در مقابل تیمهای درجه دو سه آسیا هم به مشکل میخوردیم تیم ما با کیروش شخصیت گرفت تا جایی که مردم اکثریت می‌گفتند مقابل آرژانتین با نتیجه پرگل بازی واگذار میکنیم اما تا دقیقه نود مساوی شدیم و حتی با بد شانسی نبردیم از وقتی کیروش آمد دیگه با ترس بازی تیم ملی نگاه نمیکردیم کیروش کاری کرد انتظارات از تیم ملی بالا رفت قبل کیروش پرتقال مارو دو هیچ میبرد با کیروش انتظار برد داشتیم این حرف من خاطرتون باشه بعد کیروش ما یک روند نزولی داریم و فوتبال ما نابود خواهد شد ما باید حالا مربی بزرگتر از کیروش بیاریم حتی با هزینه سنگین اگر امروز طارمی و دیگران در لیگهای معتبر افتخار آفرینی میکنند مدیون کیروش هستیم کیروش فوتبال مارو به دنیا طور دیگری مثبت معرفی کرد
  • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    آقای فرکی با برانکو درتیم ملی بوده بهترین نتایج را گرفته صد درصد بهترین گزینه ایرانی هست ودستیاران خوب هم داشته باشد
  • اشکبوس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    الان فرکی میادفوتبال مدرن اروپایی روتزریق تیم ملی میکنه😂😂بکش زیرش
  • سیدمهدی ابراهیمی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    فرکی مهره سوخته است انتخاب ایشان امر به عقبگرداست
  • فضولیش ب شما نیومده IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    حالا نمیگم فرکی بدرد تیم ملی میخوره ها ولی بعضی دوستان کیسه کش توقع دارن فرهاد مجیدی رو بیارن تیم ملی هرچی استقلالیه بیاره بریزه تیم ملی، تیم ملی رو بکنه استقلال و به گند بکشه بعدم بره تو آسیا شیش تا بخوره و بیاد!!! مربی های ایرانی خدایی در حد تیم ملی نیستن بهترین سرمربی برانکو میتونه باشه اسکوچیچ رو برگردونن خیلی از بهتر از امثال مجیدی و نکونام هست اگه خدایی نکرده زبونم لال یکی از این دوتا مربی تیم ملی بشن باید فاتحه تیم رو خوند همون تیمای باشگاهی هم ازسرشون زیاده😂😂😂
  • قلی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    نه فرکی نه تارتارکی رو میذارن ؛ طیف تاج همه رو سر کار گذاشتن پایان فوتبال ایران ظرف چند سال آینده.
  • رسول IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    علی دایی افتخار فوتبال آسیا و ایرانه اینو همه میدونن کی جرات کنار گذاشتن شیری چون علی دایی رو داشت جز قلعه نویی پس شک نکنید بهترین نفر امیر خان هستش یه مربی کار بلد و با جذبه اگرم مربی جوان بخواهیم هم یحیی خوبه هم جواد نکونام که خصوصا جواد که تو سطح اول اروپا بازی کرده سالها
  • حمید IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    دوستان یادتون نره همین آقای فر‌کی تا همین چند سال پیش هر تیمی میگرفت قهرمان لیگ میکرد مثل فولاد و سپاهان و نفت تهرانی که سهمیه آسیا گرفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی